می¬دانیم که امروزه حضور در شبکه¬های اجتماعی و داشتن فعالیت های تبلیغاتی و کاری به صورت آنلاین برای رونق کسب و کار بسیار مفید است اما این موضوع نباید مارا از بازاریابی آفلاین غافل کند. منظور از بازاریابی آفلاین استفاده از هرامکانی غیر از اینترنت می¬باشد مانند استفاده از بیلبوردها، پخش کارت¬های تبلیغاتی ، استفاده ازرسانه¬هایی مانند تلویزیون، رادیو و ….
رند فیشکین در مقاله ای راجع به حضور در میادین آنلاین و آفلاین وبهره گرفتن از امکانات آنها برای کسب و کار و ارتباط بین آنها پرداخته است. شما در ادامه می¬توانید ترجمه¬ی این مقاله¬ی کاربردی را مطالعه کنید.
“چندی پیش مطلبی برای یک روزنامه پر فروش درباره¬ی استراتژی¬های شبکه¬های اجتماعی نوشتم. این مقاله این ذهنیت را در من تقویت کرد که داشتن سود در یک کسب و کار نیازبه برقراری یک ارتباط درست بین فضاهای آنلاین و آفلاین دارد. سعی کردم این پست را به گونه¬ای بنویسم که برای هرکس و با هر ابعاد کسب و کاری که دارد مفید باشد.اگر شما در فضاهای آفلاین هزینه می¬کنید باید چگونگی استفاده از این سرمایه را در جهت کمک به بازاریابی آنلاین نیز بدانید.
وقتی که می¬گویم از حضور آفلاین خود بیشتر استفاده کنید درواقع از تاثیرات مفید و بالقوه¬ای که می¬تواند بر بازاریابی آنلاین شما بگذارد صحبت می¬کنم. تاثیراتی مانند : جذب ترافیک بیشتر برای سایت خود، ارتقای وضعیت سایت برای کسب درآمد بیشتر از همان ترافیک قبلی و یا حتی افزایش نرخ تبدیل.( نرخ تبدیل یعنی اینکه وقتی کاربری وارد سایت می¬شود دقیقا هدف سایت را انجام بدهد و هرکاری اعم از عضویت ، کلیک بر لینکی خاص و … از او بخواهند انجام بدهد. ) استفاده¬ی درست از رابطه¬ی بین حضور آفلاین و آنلاین می¬تواند مصداق بارز این ضرب المثل باشد که ” مجموع چند جزء همیشه بهتر از یک کل واحد عمل می¬کند. ”
ابتدا اجازه بدهید که دلایل خودم را برای استفاده از هردو امکان آفلاین و انلاین به صورت زیر برای شما شرح دهم:
• اگر کسی خارج از فضای اینترنت به برند شما علاقه داشته باشد قطعا ترجیح می¬دهد در شبکه¬های اجتماعی و اینترنت نیز این برند را پیگیری کند. اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما دارای امکاناتی است که بتواند کاربران را جذب کند و همچنین چنان شرایط ویژه¬ای برای مشتریان خود داشته باشد که آنها ترغیب شوند برند شما را به دوستان خودشان پیشنهاد کنند.
• واقعیت این است که شما به همه¬ی مشتریان خود از نظر مسافت نزدیک نیستید. پس بهتر آن است که برای ارتباط با مشتریان راه دور از اینترنت استفاده کنید که اغلب روشی کارآمدتر است.
• بسته به نوع کسب و کار شما تبدیل مشتریان آفلاین به آنلاین می¬تواند باعث شود هزینه¬های کلی شما برای ایجاد تغییرات در شغلتان به طور قابل ملاحظه¬ای کاهش یابد.
• دنیای مجازی جایی است که شما و کسب و کارتان در معرض خطر هستید و هر لحظه امکان دارد که اعتبار خود را از دست بدهید. زیرا مشتریان در مقابل پولی که هزینه می¬کنند انتظار یک سایت جامع و مفید را دارند. پس مراقب این موضوع باشید.
چگونه مردم را به سایت خود هدایت کنید.
به خاطر می¬آورم اولین بار که دیدم یکی از دوستانم آدرس وبسایت خود را روی کارت ویزیتش نوشته است بسیار هیجان انگیز بود. این روزها بدون داشتن یک آدرس وبسایت کاربردی و در دسترس و یا یک کانال در یکی از شبکه¬های اجتماعی نمی¬توانید توجهات زیادی را به خود جلب کنید. شما باید دست به اقدامات جذابی بزنید که بتوانید بازدید کننده¬ی بیشتری داشته باشید. در اینجا چند نکته را برای شما بیان خواهم کرد که به شما کمک می¬کند چگونه مشتری¬ها و یا پتانسیل های بیشتری را به سمت وبسایت خود هدایت کنید :
1. ترویج وبسایت خود. به مشتریان آفلاین خود یک دلیل محکم ارائه دهید که ترغیب شوند از سایت شما دیدن کنند.ایجاد رقابت می¬تواند برای بازخورد بهتر یک ایده¬ی خوب باشد. و یا حتی می¬توانید یک زمان و تاریخ خاص را مشخص کنید که در آن بازدیدکنندگان به بحث و تبادل نظر درباره¬ی خدمات شما بپردازند. ( البته مطمئن باشید که سایت شما قادر است انتظارات بازدیدکنندگان روشن فکر را برآورده سازد. )
2. تحریک آمیز باشید. سعی کنید در صفحه¬ی خود سوالاتی مطرح کرده و از کاربران بخواهید به آنها پاسخ دهند. البته برای انجام این کار باید مراقب باشید و سوالاتی مطرح کنید که نیاز به استدلال¬های زیادی نداشته باشد. اما اگر بتوانید فضا را برای پرسش و پاسخ و استدلال در مورد محصولات خود آماده کنید بسیار مفید خواهد بود.
3. پیشنهادهای منحصر به فرد ارائه دهید. ترفند قدیمی که در کتاب¬ها گفته شده : ” از وبسایت ما دیدن کنید! به خاطر پیشنهاد یک معامله فوق العاده ! تنها یک بار این اتفاق خواهد افتاد. ” البته نیازی نیست که در این زمینه خیلی شدت به خرج داده و خود را به زیان بندازید همین که در فضای مجازی پخش شود که شما گاهی پیشنهادهای فوق العاده¬ای برای خرید ارائه می¬دهید کافی است. زیرا شما باید به فکر مشتریانی که علاقه¬ای به اینترنت ندارند و یا کمتر از آن استفاد ه می¬کنند نیز باشید.
4. جامعه¬ی مشتریان خود را در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر مشتریان شما دوست دارند ماشین بخرند قطعا علاقه دارند راجع به آن نیز صحبت کنند. با ایجاد یک جامعه¬ی اینترنتی این امکان را برای آنها فراهم کنید. البته قطعا لذت رانندگی واقعی چیز دیگری است اما خب با این کار مشتری¬ها به سایت شما علاقه¬مند خواهند شد.