مقالات آموزشی

آشنایی با برترین گونه ی تبلیغات

مفید بود؟

5 المان برای تولید رپورتاژی موفق
رپورتاژ صدای تلفن شرکت شما را به صدا در می آورد و سفارش ها را سرازیر خواهد کرد؛ در این نوشتار از خلال یک مطالعه ی موردی 5 المان برای تولید رپورتاژی موفق ارائه می دهیم

سطرهای آینده بیان ماجرایی است که پروژه ی شرکت supersizeyoursales.com از سر گذرانیده است. یک مشتری محلی به این شرکت مراجعه می کند و سفارش نگارش یک رپورتاژ می دهد. انتشارات مورد نظر برای چاپ رپورتاژ روزنامه ای است محلی که به طور رایگان در شهر پخش می شود. در نتیجه مردم محلی را به طور گسترده تحت پوشش خود قرار می دهد. باری؛ رپورتاژ چاپ می شود و نتیجه شگفت انگیز است؛ ما در این مقاله به علل موفقیت این رپورتاژ خواهیم پرداخت؛ اما اگر شما به خود محتوای تولید شده به عنوان یک مصداق علاقه پیدا کرده اید تصویر صفحه روزنامه به شکل زیر بوده است:

کدام عوامل باعث موفقیت رپورتاژ مذکور شدند؟
کارشناسان ما در کلی ترین حالت 5 مولفه برای موفقیت یک رپورتاژ بر می شمارند که از قضا مطالعه ی موردی فوق تمامی آن ها را توامان در بر گرفته است. در اینجا به ترتیب آن ها را از نظر خواهیم گذراند.
1.    رپورتاژ متنی قوی دارد، منظور این است که کیفیت نثر به کار گرفته شده بالاست(از نظر ادبیات انگلیسی که در رپورتاژهای فارسی باید همین امر بومی کار شده باشد)، تیتر و عنوان جذاب است، نقل قول و رفرنس یا منابع قابل استنادی در متن وجود دارد و از همه مهم تر موضوع مورد بحث به ساده ترین شکل ممکن بیان شده است(موضوع امکان بازسازی منزل و تبدیل آن به محلی بهتر برای زندگی است)؛
2.    انتخاب تصویر مناسب، می دانید تصویر اصلی در مرکز صفحه روزنامه چه چیزی است؟ صاحبان شرکتی که رپورتاژ برای آن ها نوشته شده است؛ اما موضوع این نیست که در متن رپورتاژ تصویر خود را استفاده کنید بلکه منظور دقیقا عکس این است؛ ببنید سخن از تبدیل محل فعلی زندگی به محیطی ارزشمند تر برای زیستن است. آن زن و مرد شاد، سرزنده و شاداب به نظر می رسند و مهم این است که واقعا این حس واقعی است و آن دو نه مدل، بلکه افرادی واقعی هستند؛ یعنی تصویر تصنعی انتخاب نشده است و قصد فریب مخاطب را ندارد.
علاوه بر این سه تصویر از نمونه کارهایی که شرکت فوق انجام داده در تصویر مشاهده می شود. انتخاب و چیدمان عکس های قرار گرفته در بالای تصویر هم هوشمندانه و زیبا صورت گرفته است؛ خود شما دوست ندارید محیط سکونت خود را به این شکل درآورید؟
3.    المان سوم، تبلیغ کنار رپورتاژ؛ همان طور که می دانید مارکتینگ نیازمند ریل گذاری همه جانبه است. خبر، مستند، تبلیغ، رپورتاژ و غیره. کاری که در این نمونه خاص صورت گرفته قرار دادن یک تبلیغ(ستون قرمز سمت راست) در کنار رپورتاژ ارائه شده است. یعنی به مخاطب اینگونه گفته شده است که این کار معرکه است و اگر تو هم قصد استفاده از چنین خدماتی را داری ما یک خوبش را می شناسیم.
4.    تصویرآرایی و ویراستاری قدرتمند؛ اگر فعال در حوزه های انتشارات و روزنامه نگاری باشید متوجه می شوید مثال ارائه شده در عین سادگی ذوق و عیار حرفه ای فراوانی را در خود جای داده است. انتخاب رنگ، فونت، هارمونی بین نوشته و تصاویر همگی در بالاترین سطح ممکن کار شده اند.
5.    صفحه ی صحیح؛ تا به حال توجه کرده اید که رپورتاژ باید در کدام صفحات قرار بگیرد تا اثر بهتر از خود نشان دهد؟ در این مورد به خاطر جهت مطالعه ی خط و رسم انگلیسی که از چپ به راست است؛ رپورتاژ در اولین صفحه ی سمت راست قرار دارد و به این ترتیب پشت یک برگ دیگر قرار نمی گیرد و دست اول مشاهده می شود.
نتایج
این مطالعه ی موردی فوق العاده نتایج عجیبی در بر داشت. قبل از بیان این دو نتیجه یک نکته ی کلی از موفقیت فوق العاده ی این رپورتاژ این که در کمتر از چند ساعت پس از پخش نشریه کارفرما تلفن های سفارش را دریافت کرده بود.
اما نتایج عجیب عبارت بودند از اخذ سفارش از افراد فعال در حوزه ی مذکور(رپورتاژ به بازسازی و دکوراسیون داخلی و این امور ساختمانی اختصاص داشت). علت این امر به احتمال قوی داده های قدرتمندی بوده است که در متن جایگذاری شده بودند.
و اما دومین نتیجه استفاده ی همکاران انتشاراتی و فعال در روزنامه برای معرفی این رپورتاژ به عنوان یک نمونه ی قوی بوده است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.