ابزار تبلیغات فیس بوک
من همیشه اعتقاد داشته ام که سرمایهگذاری در فضاهای مجازی برای انجام تبلیغات نیاز به یک مسیر واضح و روشن ، اهداف و معیارهای دقیق دارد. حال اگر شما بتوانید این شرایط را فراهم کنید فیس بوک با میلیونها کاربر میتواند یک فرصت تبلیغاتی مقرون به صرفه برای شما باشد. در نمودار زیر میتونید رشد چشمگیر مخاطبان فیس بوک را مشاهده کنید.
برای درک بهتر این پدیده توصیه میکنم مقالهی ” Social Media is Here to Stay, Now What? ” نوشته آنا بوید از محققان شرکت مایکروسافت را حتما مطالعه بفرمایید.
ما در گذشته راجع به استراتژیهای تبلیغاتی که شبکه هایی مانند توییتر، ردیت ( Reddit : یک پایگاه خبرو نیز یک شبکه اجتماعی در آمریکا که به رتبه بندی محتوای وب سایت ها میپردازد. به این صورت که اعضا مطالب خود اعم از لینک ، خبر و … را ارسال کرده و دیگر اعضا به آن امتیاز میدهند و به این صورت مطلبی که بیشترین امتیاز را داشته باشد در صدر جستجو قرار میگیرد. ) ، دیگ ( Digg : یک شبکه اجتماعی در آمریکاست که در سال 2012 راه اندازی شده و بیشتر هدف آن ساپرت مطالب جهت اشتراک در شبکه هایی مانند فیس بوک و توییتر است. )استامبل آپن ( یک رسانهی اجتماعی که به کاربران خود بسته به نوع علاقهمندی هایشان وب سایتهای گوناگون رو پیشنهاد میدهد و از این رو از نظر وب مسترها یک محیط عالی برای جذب ترافیک بیشتر برای وبسایت خود میباشد. ) و … دارند صحبتهای زیادی داشته ایم اما میتوانیم بگوییم فیس بوک در این زمینه مورد بی مهری بخش سئو شرکت ماز قرار گرفته و اکنون زمان جبران است و ما باید قابلیتهای این شبکه را بیان کنیم.
پلتفرم تبلیغاتی فیس بوک متفاوت از روش سنتی جستجو و پرداخت است. در روش سنتی به ازای هربار کلیکی که بر روی کلمات کلیدی مرتبط با یک سایت میشود مالک آن سایت باید هزینه تبلیغ آن را پرداخت کند ولی این روش هدفمند نیست و میتوان گفت پرهزینه است اما در فیس بوک این امکان فراهم شده است که شما تبلیغات خود را به سمت افرادی با ردهی سن خاص، جنسیت خاص و یا حتی مکانهای خاصی که در نظر دارید هدایت کنید.
البته روش تبلیغات هدایت شده همچنان جای پیشرفت دارد و همچنان نمیتوان آن را رقیبی جدی برای تبلیغات سنتی در نظر گرفت اما بهرحال میتوان گفت که بسیار مفیدتر از روش سنتی است.
عکس زیر نمونهای از عملکرد پلتفرم تبلیغاتی هدفمند فیس بوک است که واقعا به ما نشان میدهد که این روش دارای ارزش بالقوهای است.
همانطور که در عکس نیز مشاهده میکنید شما میتوانید مخاطبان خود را بر اساس خواسته و میل خودتان و اهدافی که در نظر دارید انتخاب کنید. در ادامه مزایای ابزار تبلیغاتی فیس بوک را بیان میکنیم:
جمعیتی که در فیس بوک تبلیغات را مشاهده میکنند از نظر سن، جنسیت، روابط و …هدایت شده هستند و دقیقتر از سایر روشها انتخاب میشوند.
ابزار تبلیغات فیس بوک این امکان را فراهم کرده که شما بتوانید بازدیدکنندگان خود را از بین کارمندان شرکتهای خاص انتخاب کنید که این میتواند یک موقعیت اعجاب انگیز باشد.
کلمات کلیدی که افراد در اکانت فیس بوک خود قرار میدهند به ما کمک میکند که افرادی با علائق مشترک و منافع نزدیک به خود را بیابیم .
در پایین صفحه در عکس فوق عددی نشان داده شده ( در اینجا 48500) که حدود تقریبی افراد در دسترس با شرایط انتخابی شما را نشان میدهد. این عدد میتواند آمار تقریبی از بازار مورد نظر شما را ارائه بدهد حتی اگر شما تبلیغی انجام ندهید.
چند توصیه
دیوید کسی است که تجربهی زیادی در ارتباط با افرادی دارد که با استفاده از این استراتژی موفقیت زیادی کسب کردهاند و همچنین افرادی که از این امکان فیس بوک استفاده نکرده و متاسفانه هزینههای زیادی متضرر شدهاند. اگر قصد دارید که تبلیغات در فیس بوک را امتحان کنید بهتراست به توصیههای زیر که توسط دیوید کلین بیان شده است توجه کنید:
1- همهی تخم مرغهای خود را در این سبد نگذارید. ( ممکن فیس بوک برای کار و حرفی شما کارایی نداشته باشد.)
2- برای شروع به کم قانع باشید. بودجهای که میخواهید برای شروع در نظر بگیرید را در سطح پایینی انتخاب کنید تا زمانی که متوجه شوید که چه مقدار ترافیک و با چه قیمتی را میتوانید جذب کنید.کمپینهای خود را زیرنظر داشته باشید. آخر هفتهها میتواند با روزهای هفته آمار متفاوتی داشته باشد.
3- خلاق باشید. شما برای این تبلیغات احتمالا باید مبلغ کمی را هزینه کنید و چنانچه جواب نگیرید چیز زیادی را از دست ندادهاید.در واقع شما باید ریسک پذیر باشید.
4- به جای کاربران خود فکر کنید. خود را به جای کسانی قرار دهید که ممکن است از شما خرید کنند و تصور کنید انتظارات آنها به چه صورت خواهد بود.
5- از تصاویر عالی استفاده کنید. یکی از قابلیتهای تبلیغات فیس بوک استفادهی ساده از تصاویر میباشد.شما میتوانید با پرداخت هزینههای بسیار کم عکسهای مرتبط با حرفهی خود را تهیه کرده و در تبلیغات خود استفاده کنید.
6- اگر جواب نگرفتید نگران نباشید. تبلیغات فیس بوک به سرعت در حال تغییر و ترقی است. اگر امروز ایدهی شما به بن بست رسید ناامید نشوید و چند وقت بعد مجددا امتحان کنید. شاید فیس بوک با ابزار جدیدی منتظر شما باشد. !
همچنین برخی از ایدههای خود من به صورت زیر میباشد:
خلاقیت در اینجا کلید موفقیت است. اگر شما بتوانید نوعی از تبلیغ را پیدا کنید که کابران فیس بوک روی آن کلیک کنند خوب است اما اگر شما بتوانید چیزی بسازید که کاربران را مشغول کند و یا حتما خرید کنند و به شما در اشتراک آن کمک کنند برای شما میتواند بسیار هیجان انگیزتر باشد.
به نظر میرسد استفاده تلفیقی از کلمات کلیدی و کمپینها یک ابزار قدرتمند برای شرکت در این مبارزهی تبلیغاتی میباشد.
اگر شما نیاز به اطلاعات خام و برندسازی دارید و مایلید که آمار جمعیتی کاربران فیس بوک را داشته باشید( مخصوصاً ردهی سنی جوانان) ابزار تبلیغات فیس بوک میتواند مفید باشد.
من ابزار تبلییغات فیس بوک را دوست دارم زیرا شما میتوانید با هزینهی کم به هزاران انسان دسترسی داشته باشید. و من فکر میکنم کسانی در این اندیشه هستند که راهی بیابند که از این امکان برای لینک بیت ( قراردادن یک محتوای جالب با لینک تا بینندگان را ترغیب کند که روی لینک کلیک کنند. ) استفاده کنند.