مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره تبلیغات در فیس بوک، راهکاری کاربردی قسمت دوم

مفید بود؟

ابزار تبلیغات فیس بوک

من همیشه اعتقاد داشته ام که سرمایه­گذاری در فضاهای مجازی برای انجام تبلیغات نیاز به یک مسیر واضح و روشن ، اهداف و معیارهای دقیق دارد. حال اگر شما بتوانید این شرایط را فراهم کنید فیس بوک با میلیون­ها کاربر می­تواند یک فرصت تبلیغاتی مقرون به صرفه برای شما باشد. در نمودار زیر می­تونید رشد چشم­گیر مخاطبان فیس بوک را مشاهده کنید.

برای درک بهتر این پدیده توصیه می­کنم مقاله­ی ” Social Media is Here to Stay, Now What? ” نوشته آنا بوید از محققان شرکت مایکروسافت را حتما مطالعه بفرمایید.
ما در گذشته راجع به استراتژی­های تبلیغاتی که شبکه­ هایی مانند توییتر، ردیت ( Reddit : یک پایگاه خبرو نیز یک شبکه اجتماعی در آمریکا که به رتبه بندی محتوای وب سایت ها می­پردازد. به این صورت که اعضا مطالب خود اعم از لینک ، خبر و … را ارسال کرده و دیگر اعضا به آن امتیاز می­دهند و به این صورت مطلبی که بیشترین امتیاز را داشته باشد در صدر جستجو قرار می­گیرد. ) ، دیگ ( Digg : یک شبکه اجتماعی در آمریکاست که در سال 2012 راه اندازی شده و بیشتر هدف آن ساپرت  مطالب جهت اشتراک در شبکه­ هایی مانند فیس بوک و توییتر است. )استامبل آپن ( یک رسانه­ی اجتماعی که به کاربران خود بسته به نوع علاقه­مندی هایشان وب سایت­های گوناگون رو پیشنهاد می­دهد و از این رو از نظر وب مسترها یک محیط عالی برای جذب ترافیک بیشتر برای وبسایت خود می­باشد. ) و … دارند صحبت­های زیادی داشته ایم اما میتوانیم بگوییم فیس بوک در این زمینه مورد بی مهری بخش سئو شرکت ماز قرار گرفته و اکنون زمان جبران است و ما باید قابلیت­های این شبکه را بیان کنیم.

 

پلتفرم تبلیغاتی فیس بوک متفاوت از روش سنتی جستجو و پرداخت است. در روش سنتی به ازای هربار کلیکی که بر روی کلمات کلیدی مرتبط با یک سایت می­شود مالک آن سایت باید هزینه تبلیغ آن را پرداخت کند ولی این روش هدفمند نیست و می­توان گفت پرهزینه است اما در فیس بوک این امکان فراهم شده است که شما تبلیغات خود را به سمت افرادی با رده­ی سن خاص، جنسیت خاص و یا حتی مکان­های خاصی که در نظر دارید هدایت کنید.
البته روش تبلیغات هدایت شده همچنان جای پیشرفت دارد و همچنان نمی­توان آن را رقیبی جدی برای تبلیغات سنتی در نظر گرفت اما بهرحال می­توان گفت که بسیار مفیدتر از روش سنتی است.
عکس زیر نمونه­ای از عملکرد پلتفرم تبلیغاتی هدفمند فیس بوک است که واقعا به ما نشان ­می­دهد که این روش دارای ارزش بالقوه­ای است.

همانطور که در عکس نیز مشاهده می­کنید شما می­توانید مخاطبان خود را بر اساس خواسته و میل خودتان و اهدافی که در نظر دارید انتخاب کنید. در ادامه مزایای ابزار تبلیغاتی فیس بوک را بیان می­کنیم:
جمعیتی که در  فیس بوک تبلیغات را مشاهده می­کنند از نظر سن، جنسیت، روابط و …هدایت شده هستند و دقیقتر از سایر روش­ها انتخاب می­شوند.
ابزار تبلیغات فیس بوک این امکان را فراهم کرده که شما بتوانید بازدیدکنندگان خود را از بین کارمندان شرکت­های خاص انتخاب کنید که این می­تواند یک موقعیت اعجاب انگیز باشد.
کلمات کلیدی که افراد در اکانت فیس بوک خود قرار می­دهند  به ما کمک می­کند که افرادی با علائق مشترک و منافع نزدیک به خود را بیابیم .
در پایین صفحه در عکس فوق عددی نشان داده شده ( در اینجا 48500) که حدود تقریبی افراد در دسترس با شرایط انتخابی شما را نشان می­دهد. این عدد می­تواند آمار تقریبی از بازار مورد نظر شما را ارائه بدهد حتی اگر شما تبلیغی انجام ندهید.

چند توصیه

دیوید کسی است که تجربه­ی زیادی در ارتباط با افرادی دارد که با استفاده از این استراتژی موفقیت زیادی کسب کرده­اند و همچنین افرادی که از این امکان فیس بوک استفاده نکرده و متاسفانه هزینه­های زیادی متضرر شده­اند. اگر قصد دارید که تبلیغات در فیس بوک را امتحان کنید بهتراست به توصیه­های زیر که توسط دیوید کلین بیان شده است توجه کنید:
1- همه­ی تخم مرغ­های خود را در این سبد نگذارید. ( ممکن فیس بوک برای کار و حرف­ی شما کارایی نداشته باشد.)
2- برای شروع به کم قانع باشید. بودجه­ای که می­خواهید برای شروع در نظر بگیرید را در سطح پایینی انتخاب کنید تا زمانی که متوجه شوید که چه مقدار ترافیک و با چه قیمتی را می­توانید جذب کنید.کمپین­های خود را زیرنظر داشته باشید. آخر هفته­ها می­تواند با روزهای هفته آمار متفاوتی داشته باشد.
3- خلاق باشید. شما برای این تبلیغات احتمالا باید مبلغ کمی را هزینه کنید و چنانچه جواب نگیرید چیز زیادی را از دست نداده­اید.در واقع شما باید ریسک پذیر باشید.
4- به جای کاربران خود فکر کنید. خود را به جای کسانی قرار دهید که ممکن است از شما خرید کنند و تصور کنید انتظارات آنها به چه صورت خواهد بود.
5- از تصاویر عالی استفاده کنید. یکی از قابلیت­های تبلیغات فیس بوک استفاده­ی ساده از تصاویر می­باشد.شما می­توانید با پرداخت هزینه­های بسیار کم عکس­های مرتبط با حرفه­ی خود را تهیه کرده و در تبلیغات خود استفاده کنید.
6- اگر جواب نگرفتید نگران نباشید. تبلیغات فیس بوک به سرعت در حال تغییر و ترقی است. اگر امروز ایده­ی شما به بن بست رسید ناامید نشوید و چند وقت بعد مجددا امتحان کنید. شاید فیس بوک با ابزار جدیدی منتظر شما باشد. !
همچنین برخی از ایده­های خود من به صورت زیر می­باشد:
خلاقیت در اینجا کلید موفقیت است. اگر شما بتوانید نوعی از تبلیغ را پیدا کنید که کابران فیس بوک روی آن کلیک کنند خوب است اما اگر شما بتوانید چیزی بسازید که کاربران را مشغول کند و یا حتما خرید کنند و به شما در اشتراک آن کمک کنند برای شما می­تواند بسیار هیجان انگیزتر باشد.
به نظر می­رسد استفاده تلفیقی از کلمات کلیدی و کمپین­ها یک ابزار قدرتمند برای شرکت در این مبارزه­ی تبلیغاتی می­باشد.
اگر شما نیاز به اطلاعات خام و برندسازی دارید و مایلید که آمار جمعیتی کاربران فیس بوک را داشته باشید( مخصوصاً رده­ی سنی جوانان) ابزار تبلیغات فیس بوک می­تواند مفید باشد.
من ابزار تبلییغات فیس بوک را دوست دارم زیرا شما می­توانید با هزینه­ی کم به هزاران انسان­ دسترسی داشته باشید. و من فکر می­کنم کسانی در این اندیشه هستند که راهی بیابند که از این امکان برای لینک بیت ( قراردادن یک محتوای جالب با لینک تا بینندگان را ترغیب کند که روی لینک کلیک کنند. ) استفاده کنند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.