در این سخنرانی دربارهی ظهور و قدرت شبکه های اجتماعی و نقش آنها در کسب و کار صحبت کرده و معایب و مزایای آنها را در این زمینه بیان میکند. متن سخنرانی بدین شرح است:
” برای من باعث خوشحالی است که در کنفرانسی شرکت میکنم که بیش از 500 نفر در آن شرکت کردهاند. انسانهای بزرگی که برخی از آنها را تا به حال ندیدهام ، افرادی سرشناس در زمینهی بازاریابی اینترنتی و یا حتی افرادی با سطح اقتصادی پایینتر. معمولا همواره یکی از سوالاتی که در این کنفرانسها مطرح میشود ظهور و قدرت یافتن شبکه های اجتماعی و نقش آنها در بازاریابی آنلاین میباشد. باعث افتخار من است که بتوانم افکار خود را در مورد این موضوع با شما به اشتراک بگذارم.”
پیشینهی شبکه های اجتماعی
” شبکه های اجتماعی به عنوان برنامههایی نوظهور در نظر گرفته میشوند، اما در واقع از زمانی که اینترنت شکل گرفته است شبکه های اجتماعی نیز به وجود امدهاند. به عنوان مثال فرومها (تالارهای گفتگوی اینترنتی) یک شبکه اجتماعی هستند. Ebay ( بزرگترین فروشگاه اینترنتی خرید و حراج دنیا) یک شبکه اجتماعی است ویا نمونههای دیگری مانند کریگزلیست ( کار این وبسایت طبقه بندی تبلیغات در مورد خرید، استخدام و خدمات گوناگون میباشد. این پایگاه وبسایت در سال ۱۹۹۵ به وسیلهٔ کریگ نیومارک تاسیس شد. )، اپینیون ( سایتی که به بررسی رفتار مصرف کنندگان میپرداخت و در سال 1999 شروع به فعالیت کرد.)، و فرنداستر ( یک سایت برای بازی های دسته جمعی در اینترنت که مرکز آن در کوالالامپور قرار داشت.) همه و همه میتوانند یک شبکه اجتماعی محسوب شوند که قدمت آنها بسیار بیشتر از زمانی است که ما عقیده داریم شبکه های اجتماعی رسما شکل گرفتهاند. البته مثالهای بسیار زیادی مشابه آنهایی که گفتم وجود دارد اما من نگران هستم که مبادا ذکر آنها حوصله حاضرین را سر برده و دیگر علاقه ای برای شنیدن صحبتهای من درباره موضوع اصلی نداشته باشند. بنابراین به ارزیابی شبکه های اجتماعی با مفهوم کنونی آنها میپردازم. ”
مزایا و معایب شبکه های اجتماعی
” استفاده از شبکه های اجتماعی برای موارد زیر میتواند بسیار عالی باشد:
دسترسی و ارتباط با کاربران خود. ( شما با استفاده از ابزار جستجو در شبکه های اجتماعی میتوانید متوجه شوید که چه کسانی درباره شما صحبت میکنند و با آنها ارتباط برقرار کنید.)
ایجاد یک کانال برای پیام رسانی ، کسب و کار و یا تبلیغات برند و شرکت خود.
رسیدگی به درخواست ارباب رجوعها
وقت گذرانی در این شبکه ها بدون داشتن اهداف تجاری
سه مورد اول به کسانی مربوط میشود که از شبکه های اجتماعی برای کسب و کار خویش استفاده میکنند و مورد آخر شامل افرادی میشود که صرفا جهت گذران وقت به عضویت شبکه های اجتماعی درمیآیند.
آنچه گفتیم از مزایای شبکه های اجتماعی بود اما این شبکه ها بدی های زیررا نیز دارند:
ندادن پاسخ دقیق و کافی به کاربر
متأسفانه بستههای نرمافزاری شبکه های اجتماعی تجلیل جامعی به ما ارائه نمیدهند. برخی ابزارها به تعداد کسانی که از مطلب ما بازدید کردهاند را نشان میدهد، اما از طریق این ابزارها نمیتوانیم متوجه شویم که کدام فالور بیشترین بازپخش و توجه رو به مطلب ما داشته است. و یا اینکه این ابزارها قادر نیستند که به ما نشان دهند بیشترین مشارکتها در چه زمانی و یا در چه منطقهای رخ داده است. پس به طور کلی در شبکه های اجتماعی ابزار مناسبی برای به دست آوردن یک تحلیل جامع و کامل وجود ندارد.
دادن یک دید کلی از کاربرانی که به نام تجاری یا برند ما توجه میکنند.
تعداد بالای لایکها و کامنتها برای مطلبی که به اشتراک میگذاریم نشانهی خوبی است. . آنها به ما میگویند که مردم آنقدر از محتوای ما خوششان آمده که آن را لایک میکنند و یا کامنت میگذارند. اما خب بعد آن چه میشود؟ آیا خرید میکنند؟ آیا محتوای ما را به اشتراک میگذارند؟ و یا اینکه احساس واقعی افراد پس از دیدن محصول و یا محتوای ما چیست؟ اینها سوالاتی است که شبکه های اجتماعی قادر به پاسخگویی آنها نیستند.
البته زمانی میتوان تنها این دو ایراد را در نظر گرفت که اهمیت دیگر مبانی بازاریابی آنلاین را نادیده بگیریم. چون میتوان گفت در شبکه های اجتماعی تقریبا راهکاری برای پیادهسازی این مبانی وجود ندارد.. اصولی مانند :
ساختن یک وبسایت با پیشنهادهای عالی و منحصر به فرد.
ایجاد محتواهای مفید و جالب که مردم دوست داشته باشند آنها را به اشتراک بگذارند.
انجام بازاریابی ایمیلی موثر
پیدا کردن راههایی برای جذب کاربران جدید و همچنین حفظ کاربران قبلی.
بهره وری از تغییرات به وجود آمده و بررسی نتیجه تغییرات.
PPC ( PPC مخفف pay per click است. یعنی اینکه به ازای هر بار کلیک مبلغی بعنوان حق الزحمه به شما پرداخت می کنند و با کلیک کردن بطور روزمره دارای درآمد می شوید.)
احتمالا شما باید روی این نکات نیز تمرکز کنید. البته اشتباه نکنید من شبکه های اجتماعی را دوست دارم و قصدم این نیست که تنها کاستیهای آن را بیان کنم. من حتی یک پست در مورد شبکه های اجتماعی برای سایت CEO نوشتهام. همچنین شرکت ما یک اکانت در توییتر و یک گروه درفیس بوک دارد که تعداد زیادی از مشتریهای ما از این طریق با ما در ارتباطند و ما خدمات و استراتژیهای خود را به آنها ارائه میدهیم و خود نیز در این پروسه تجربیات زیادی کسب میکنیم. اما نگرانی من بابت اتکای بسیار زیاد و غیرمنطقی به شبکه های اجتماعی در زمینه کسب و کار میباشد که ممکن باعث ایجاد تصورات غلط شود و شما را از تلاش برای استفاده از دیگر راههای بازاریابی بازدارد. پس لطفا اجازه ندهید که حجم بالای بازدیدها از محتوا یا محصول شما در شبکه های اجتماعی شما را به اشتباه انداخته و تصور کنید که دیگر نیازی به بازاریابی های غیر اینترنتی ندارید و تمام تلاش خود را تنها معطوف به این شبکهها نکنید و به فکر راههای دیگر نیز باشید. ”