مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره ارزیابی شبکه ­های اجتماعی و بازاریابی آنلاین

مفید بود؟

در این سخنرانی درباره­ی ظهور و قدرت شبکه ­های اجتماعی و نقش آنها در کسب و کار صحبت کرده و معایب و مزایای آنها را در این زمینه بیان می­کند. متن سخنرانی بدین شرح است:
” برای من باعث خوشحالی است که در کنفرانسی شرکت می­کنم که بیش از 500 نفر در آن شرکت کرده­اند. انسان­های بزرگی که برخی از آنها را تا به حال ندیده­ام ، افرادی سرشناس در زمینه­ی بازاریابی اینترنتی و یا حتی افرادی با سطح اقتصادی پایینتر. معمولا همواره یکی از سوالاتی که در این کنفرانس­ها مطرح می­شود ظهور و قدرت یافتن شبکه ­های اجتماعی و نقش آنها در بازاریابی آنلاین می­باشد. باعث افتخار من است که بتوانم افکار خود را در مورد این موضوع با شما به اشتراک بگذارم.”

پیشینه­ی شبکه ­های اجتماعی

شبکه ­های اجتماعی  به عنوان برنامه­هایی نوظهور در نظر گرفته می­شوند، اما در واقع از زمانی که اینترنت شکل گرفته است شبکه­ های اجتماعی نیز به وجود امده­اند. به عنوان مثال فروم­ها (تالارهای گفتگوی اینترنتی) یک شبکه اجتماعی هستند. Ebay ( بزرگ­ترین فروشگاه اینترنتی خرید و حراج دنیا) یک شبکه اجتماعی است ویا نمونه­های دیگری مانند کریگزلیست ( کار این وبسایت طبقه بندی تبلیغات در مورد خرید، استخدام و خدمات گوناگون می­باشد. این پایگاه وبسایت در سال ۱۹۹۵ به وسیلهٔ کریگ نیومارک تاسیس شد. )، اپینیون ( سایتی که به بررسی رفتار مصرف کنندگان می­پرداخت و در سال 1999 شروع به فعالیت کرد.)، و فرنداستر ( یک سایت برای بازی های دسته جمعی در اینترنت که مرکز آن در کوالالامپور قرار داشت.) همه و همه می­توانند یک شبکه اجتماعی محسوب شوند که قدمت آنها بسیار بیشتر از زمانی است که ما عقیده داریم شبکه ­های اجتماعی رسما شکل گرفته­اند. البته مثال­های بسیار زیادی مشابه آنهایی که گفتم وجود دارد اما من نگران هستم که مبادا ذکر آنها حوصله حاضرین را سر برده و دیگر علاقه ای برای شنیدن صحبتهای من درباره موضوع اصلی نداشته باشند. بنابراین به ارزیابی شبکه ­های اجتماعی با مفهوم کنونی آنها می­پردازم. ”
مزایا و معایب شبکه ­های اجتماعی
” استفاده از شبکه ­های اجتماعی برای موارد زیر می­تواند بسیار عالی باشد:
دسترسی و ارتباط با کاربران خود. ( شما با استفاده از ابزار جستجو در شبکه­ های اجتماعی می­توانید متوجه شوید که چه کسانی درباره شما صحبت می­کنند و با آنها ارتباط برقرار کنید.)
ایجاد یک کانال برای پیام رسانی ، کسب و کار و یا تبلیغات برند و شرکت خود.

رسیدگی به درخواست ارباب رجوع­ها

وقت گذرانی در این شبکه ها بدون داشتن اهداف تجاری
سه مورد اول به کسانی مربوط می­شود که از شبکه­ های اجتماعی برای کسب و کار خویش استفاده می­کنند و مورد آخر شامل افرادی می­شود که صرفا جهت گذران وقت به عضویت شبکه ­های اجتماعی درمی­آیند.
آنچه گفتیم از مزایای شبکه­ های اجتماعی بود اما این شبکه ها بدی های زیررا نیز دارند:
ندادن پاسخ دقیق و کافی به کاربر
متأسفانه بسته­های نرم­افزاری شبکه­ های اجتماعی تجلیل جامعی به ما ارائه نمی­دهند. برخی ابزارها به تعداد کسانی که از مطلب ما بازدید کرده­اند را نشان می­دهد، اما از طریق این ابزارها نمی­توانیم متوجه شویم که کدام فالور بیشترین بازپخش و توجه رو به مطلب ما داشته است. و یا اینکه این ابزارها قادر نیستند که به ما نشان دهند بیشترین مشارکت­ها در چه زمانی و یا در چه منطقه­ای رخ داده است.  پس به طور کلی در شبکه ­های اجتماعی ابزار مناسبی برای به دست آوردن یک تحلیل جامع و کامل وجود ندارد.
دادن یک دید کلی از کاربرانی که به نام تجاری یا برند ما توجه می­کنند.
تعداد  بالای لایک­ها و کامنت­ها برای مطلبی که به اشتراک می­گذاریم نشانه­ی خوبی است. . آنها به ما می­گویند که مردم آنقدر از محتوای ما خوششان آمده که آن را لایک می­کنند و یا کامنت می­گذارند. اما خب بعد آن چه می­شود؟ آیا خرید می­کنند؟ آیا محتوای ما را به اشتراک می­گذارند؟ و یا اینکه احساس واقعی افراد پس از دیدن محصول و یا محتوای ما چیست؟ اینها سوالاتی است که شبکه ­های اجتماعی قادر به پاسخگویی آنها نیستند.
البته زمانی می­توان تنها این دو ایراد را در نظر گرفت که اهمیت دیگر مبانی بازاریابی آنلاین را نادیده بگیریم. چون می­توان گفت در شبکه­ های اجتماعی تقریبا راهکاری برای پیاده­سازی این مبانی وجود ندارد.. اصولی مانند :
ساختن یک وبسایت با پیشنهادهای عالی و منحصر به فرد.
ایجاد محتواهای مفید و جالب که مردم دوست داشته باشند آنها را به اشتراک بگذارند.
انجام بازاریابی ایمیلی موثر
پیدا کردن راههایی برای جذب کاربران جدید و همچنین حفظ کاربران قبلی.
بهره وری از تغییرات به وجود آمده و بررسی نتیجه تغییرات.
PPC ( PPC مخفف pay per click است. یعنی اینکه به ازای هر بار کلیک مبلغی بعنوان حق الزحمه به شما پرداخت می کنند و با کلیک کردن بطور روزمره دارای درآمد می شوید.)
احتمالا شما باید روی این نکات نیز تمرکز کنید. البته اشتباه نکنید من شبکه ­های اجتماعی را دوست دارم و قصدم این نیست که تنها کاستی­های آن را بیان کنم. من حتی یک پست در مورد شبکه ­های اجتماعی برای سایت CEO نوشته­ام. همچنین شرکت ما یک اکانت در توییتر و یک گروه درفیس بوک دارد که تعداد زیادی از مشتری­های ما از این طریق با ما در ارتباطند و ما خدمات و استراتژی­های خود را به آنها ارائه می­دهیم و خود نیز در این پروسه تجربیات زیادی کسب می­کنیم. اما نگرانی من بابت اتکای بسیار زیاد و غیرمنطقی به شبکه های اجتماعی در زمینه کسب و کار می­باشد که ممکن باعث ایجاد تصورات غلط شود و شما را از تلاش برای استفاده از دیگر راههای بازاریابی بازدارد. پس لطفا اجازه ندهید که حجم بالای بازدیدها از محتوا یا محصول شما در شبکه­ های اجتماعی شما را به اشتباه انداخته و تصور کنید که دیگر نیازی به بازاریابی های غیر اینترنتی ندارید و تمام تلاش خود را تنها معطوف به این شبکه­ها نکنید و به فکر راههای دیگر نیز باشید. ”

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.