در آغاز ساخت اولین ویدیو برای ویدیو مارکتینگ خود هستید و فکر میکنید موضوع بسیار پیچیده است. چیزهای زیادی هست که باید بیاموزید و نکات فراوانی که ممکن است شما را دچار اضطراب کند که نمیتوان با این امکانات و دانستههای اندک از پس ساخت اولین ویدیو بربیایید.
اما بیایید کمی سادهتر به ماجرا نگاه کنیم. شما میتوانید همین امروز با هر آنچه در اختیار دارید ویدیوی خوب و کاملی حتی در کمتر از ۲ ساعت بسازید. هر کسب و کاری که داشته باشید، بالاخره باید از جایی آغاز کنید.
تعیین هدف برای اولین ویدیو
پیش از آنکه دکمه رکورد فیلم را بزنید، درباره ی ویدیوی مورد نظر خود و اهداف آن تبادل نظر کوتاهی داشته باشید. تقریباً میتوان گفت که هر تصمیمی در طول پروسه ساخت فیلم، به این بازمی گردد که میخواهید بینندگان بعد از کامل دیدن ویدیوی شما چه کاری انجام دهند.
و مسلماً بدون داشتن یک هدف روشن و واضح با جزئیات که توسط تیم تأیید شده باشد، خیلی زود خود را در گردبادی از ویرایش مجدد، فیلمبرداری مجدد و اتلاف وقت زیاد خواهید یافت.
انتخاب یک موضوع خاص و منفرد
اولین ویدیوی شما باید یک هدف خاص و قابل مدیریت داشته باشد. اینها سؤالاتی است که میتوانید از خود بپرسید تا خلاقیت و ایده هایتان در این باره جاری گردد:
یک سؤال که تقریباً هر روز آن را پاسخ میدهید چیست؟
یک نقطه آشفتگی که به طور معمول در کسب و کار شما وجود دارد چیست؟
یک نقطه اصطکاک برای مشتریان و کاربران شما چیست؟
یک پروسه داخلی که شما بهتر میتوانید توضیح دهید چیست؟
با تهیه ی یک پرسشنامه برای پاسخ به نادانسته های حیاتی و مهم آغاز کنید. سپس آن را در ابزارهای نظرسنجی عمومی مانند گوگل فرم یا بسترهای دیگری که برای این کار سراغ دارید قرار دهید و بعد به سرمایه گذاران پروژه بسپارید. نیازی نیست این لیست زیاد طولانی باشد، اما نکات کلیدی و مهم زیر را در سؤالات خود فراموش نکنید:
مخاطب هدف شما چه کسی است؟
چه شخصیت خریداری مورد هدف شماست؟ این ممکن است بخشی از شخصیت خریدار معمول کمپانی شما باشد.
هدف چیست؟
آیا میخواهید آگاهی برند خود را افزایش دهید؟ یا اینکه بلیت های بیشتری بفروشید؟ محصول جدیدی را میخواهید به نمایش بگذارید؟ در نهایت میخواهید چه کاری از مخاطبینتان بعد از دیدن ویدیو سر بزند؟
ویدیو کجا پخش زنده خواهد شد؟
در فیس بوک؟ یا پشت یک فرم در صفحه فرود؟ تعیین هدف مجدد برای این امر بسیار عالی است، اما حداقل در ذهن خود جایی را به عنوان هدف اولیه تعیین کنید. جایی که مخاطبین شما قرار است ویدیو را کشف کنند.
تاریخ اجرا چه روزی است؟
همواره با یک خط زمانی آغاز کنید. یک ویدیو که همین چند ماه پیش روی آن کار کرده اید، میتواند از لحاظ هزینه و دامنه خلاقیت بسیار متفاوت از ویدیویی باشد که کسی دیروز به آن نیاز داشته است.
میزان هزینه چقدر است؟
ویدیو میتواند گران تمام بشود. تحقیقات خود را در زمینه هزینهها با معیارهای واقعی انجام دهید. بخصوص پیش از آنکه در مورد سؤال بعدی رویاپردازی کنید!
نیازهای خلاق شما چیستند؟
با کمک منابع ذهنی، تواناییها و همینطور بودجه ای که دارید، درباره هایی فکر کنید که میتوانند شوند. آیا به یک طراح نیاز دارید تا کار گرافیک لایه سوم را برایتان انجام دهد؟ آیا قصد دارید یک ویدیوی انیمیشنی بسازید یا یک ویدیوی زنده؟
چه چیزی برای ویدیو موفقیت محسوب می شود؟
اجرای چند کار کلیدی مختلف را که با اهداف ویدیوی شما مطابقت دارد، انتخاب کنید.
انجام چند مرحله ساده برای ساخت اولین ویدیو
حالا بهتر است این کارها را انجام بدهید:
ایده هایتان را بنویسید.
فیلمنامه خود را تکمیل کنید و آن را به شاخههای کوچکتر تقسیم کنید.
یک منبع نور مناسب داشته باشید. نورها در صحنه نقش مهمی را ایفا می کنند.
لپ تاپ خود را تنظیم و آماده کنید.
ویدیو را ضبط کنید.
زیرنویس های مناسبی برای توضیح در ویدیوی خود جمع آوری کنید.
تمام شاتهای ضبط شده را با هم ویرایش کنید.
ویدیوی خود را روی میزبان ویدیویی آپلود کرده و سپس به وب سایت خود الصاق نمایید.
تبریک می گوییم. شما موفق شدید اولین ویدیوی خود را روی فضای آنلاین ببرید. به شما قول میدهیم ویدیوهای بعدی شما با توجه به تجربیاتی که در این مراحل به دست می آورید به مراتب بهتر خواهد بود. فقط لازم است بدانید که هر کاری با اولین قدمها آغاز می شوند. پس شروع کنید!