محصولات ویدیویی نسبت به گذشته به شدت برای تیم های بازاریابی در هر سطح و اندازهای در دسترس ترند. تجهیزات تولید ویدیو نیز مقرون به صرفه تر از پیش است. حتی با یک گوشی موبایل هوشمند نیز میتوان ویدیوی با کیفیت خوب تولید کرد. به علاوه برای بیشترین ویدیوهای اجتماعی، هرچه ویدیو سادهتر و خام تر باشد، اعتبار بیشتری خواهد داشت. این مساله واقعاً در رفتار مخاطبان اثرگذار است.
مراحل پیشبرد بازاریابی ویدیویی
انواع ویدیوهای بازاریابی برای تولید (در مطلبی با همین عنوان توضیح داده شده است)
تولید اولین ویدیوی خود (در مطلبی با همین عنوان توضیح داده شده است)
نوشتن فیلمنامه
درک دوربین خود
تدارک دیدن یک استودیو
آماده سازی استعدادها
اصول اولیه ویدیو
سازمان دهی زیرنویس ها
ابزار ویرایش ویدیو
انتخاب موزیک
ضبط صدای ویدیو
میزبانی ویدیوی شما
به کار بردن بازاریابی ویدیویی در مسیر قیف فروش (در مطلبی با همین عنوان توضیح داده شده است)
تعیین اهداف و آنالیز نتایج (در این مطلب به آن می پردازیم)
فهرستی که در بالا دیدید، مراحل کلی و کاملی است که در استراتژی بازاریابی ویدیویی باید پیش ببرید تا به خوبی بازاریابی ویدیویی خود را انجام دهید.
در این مطلب ما درباره مرحله آخر یعنی تعیین اهداف و آنالیز نتایج صحبت می کنیم. پس از اینکه با گذر از مراحل فوق، ویدیوی خود را آماده کردید و آن را روی میزبان ویدیویی آپلود کردید، برای ادامه مسیر آماده هستید. اما پیش از اینکه غرق شوید لازم است اهداف ویدیویی خود را مشخص کنید و بهترین معیارهای اندازهگیری برای تشخیص انجام صحیح اهدافتان است.
تعیین اهداف و آنالیز نتایج
قبل از اینکه کمپین بازاریابی ویدیویی راه اندازی کنید، بسیار مهم است که اهداف اولیه ی بازاریابی ویدیویی خود را بدانید. اهداف شما میتواند افزایش آگاهی برند یا افزایش درگیری مخاطبینتان باشد. در هر صورت بسیار حیاتی است که یک یا دو هدف را برای هر ویدیو به صورت متمرکز در نظر داشته باشید. در غیر اینصورت ویدیو غیر متمرکز خواهد بود که برای مخاطبین سخت خواهد شد که بفهمند بعد از دیدن ویدیوی شما باید چه کاری انجام بدهند.
زمانی که به اهدافتان فکر می کنید، فراموش نکنید که به شخصیت ایدهآل خریدار و مخاطب هدف خود توجه داشته باشید. آنها چند ساله هستند؟ کجا زندگی می کنند؟ علایق آنها چیست؟ به طور کلی چگونه از رسانهها استفاده می کنند؟ در چه مرحلهای از سفر خرید خود هستند؟ تمام این سؤالات و پاسخ دادن به آنها توسط شما میتواند به شما کمک کند که تشخیص بدهید چه ویدیویی تهیه کنید و کجا آن را پست کنید.
به عنوان مثال، اگر مخاطب هدف شما با کسب و کارتان آشنایی ندارد، احتمالاً باید ویدیویی تولید کنید که بر آگاهی برند تمرکز کند و این ویدیو را قبل از تولید یک ویدیوی عمقی در رابطه با محصول خود بسازید. همچنین این ویدیو را روی میزبانی قرار دهید که بیشترین میزان دسترسی به آن وجود دارد. مانند یوتیوب. یعنی در مرحله آگاهی سازی برند، شما نیازمند آن هستید که ویدیوی خود را با تمرکز آگاهی برند روی عمومیترین وبسایتهای میزبان ویدیو به صورت آنلاین منتشر کنید.
بنابراین اجازه بدهید درباره معیارهای اندازهگیری برای اینکه بتوانید بهتر بفهمید چطور موفقیت خود را اندازه بگیرید و اهدافتان را تعیین کنید، حرف بزنیم. اگرچه شمارش تعداد بازدید، یک فاکتور مهم است اما معیارهای اندازهگیری زیاد دیگری هم هستند که ممکن است بیشتر با کمپین بازاریابی ویدیویی شما مرتبط باشند. برخی از معیارهای عمومی عبارتند از:
• شمارش تعداد بازدید ویدیو – به این معناست که ویدیوی شما چندبار توسط مخاطبین دیده شده است. اگر تمرکز شما بر آگاهی سازی درباره برندتان باشد و بخواهید افراد بیشتری ویدیوی شما را ببینند، این معیار میتواند عالی باشد.
• نرخ اجرای ویدیو- نرخ اجرا درصد افرادی هستند که ویدیوی شما را چندبار بسته به احساس دریافتی شان مشاهده کرده اند. این فاکتور نشاندهنده میزان مرتبط بودن مخاطبین با ویدیوی شما و اشتیاق آنها به دیدن ویدیوی شماست.
• کامنت ها و به اشتراک گذاری در فضاهای اجتماعی – کامنتهای دریافتی و زمانی که مخاطبین میگذارند تا ویدیوی شما را در فضاهای آنلاین خود به اشتراک بگذارند، میتواند نمایانگر کیفیت کار شما باشد.
• کامل دیدن ویدیو- اگر زمان میگذارید برای ساخت ویدیو، حتماً میخواهید که ویدیویتان کامل دیده شود. این فاکتور، تعداد دفعاتی است که ویدیوی شما به طور کامل دیده شده است.
• سایر معیارها نیز مانند نرخ کامل دیده شدن ویدیو، نرخ کلیک و نرخ ماندن در صفحه ویدیو، همه اینها میتواند ابزاری برای سنجش پیشرفت ما باشد.