امروزه با توجه به حجم نیاز کاربران مختلف به محتواها و اطلاعات جدید، بسیاری از شبکه های اجتماعی رفته رفته مبتنی بر تولید محتوا و انتشار آن در فضای مجازی ایجاد شدند. فرآیند تولید محتوا یک استراتژی عالی برای افزایش ترافیک در صفحات وب است. در شبکه های مجازی به دلیل مراجعات زیاد کاربران در طول روز، نیازمند برنامه ریزی صحیح و اصولی برای تولید و ارائه ی محتواهای جدید هستیم. در غیر این صورت کاربران ترجیح می دهند از محیط های دیگری برای افزایش اطلاعات موجود، از سراسر دنیا به دست پیدا کنند. بنابراین در فرآیند تولید محتوا نیازمند حساسیت های بیشتری در زمان بندی و موقعیت سنجی هستیم.
قدرت واقعی شبکه های اجتماعی در محیط های گوناگون نادیده گرفته می شود. هنگامی که بیش از 20 درصد از جمعیت جهان از فیسبوک استفاده می کنند، بیش از 4500 میلیون نمایه ی لینکدین وجود دارد و 93 درصد از کاربران Pinterest به خریدهای خود دسترسی دارند، شما نمی توانید این قدرت و نفوذ را نادیده بگیرید. البته متأسفانه ممکن است پریدن از شبکه های اجتماعی و ایجاد حساب های کاربری مختلف در هر پلتفرم، تأثیر مثبتی روی مخاطبان نداشته باشد.
بنابراین چنانچه به دنبال بهره برداری کافی و مناسب از وقت خود هستید، ضرورت دارد تا یک استراتژی برای بهبود کارایی محتوای خود تهیه و برنامه ریزی کنید.
با استفاده از استراتژی تولید محتوای شبکه های اجتماعی می توانید به این موضوع دست پیدا کنید که کدام یک از آن ها در چه موضوعاتی کاربران را درگیر می کنند و بالعکس، کاربران در هر یک از آن ها به دنبال چه نوع محتواهایی هستند. بدین ترتیب می توانید نتایج خود را به راحتی مورد ارزیابی قرار دهید و تصمیمات لازم برای تولید محتوا را به خوبی اتخاذ نمایید.
اهداف اجتماعی در تولید محتوا
در ابتدا اگر قصد دارید استراتژی تولید محتوای شما تأثیر مناسبی روی مخاطبین داشته باشد، باید اطمینان حاصل کنید که اهداف آن با زمینه های کاری شرکت شما سازگاری داشته باشد. در مورد مزیت های شبکه های اجتماعی، به منظور رسیدن به اهداف اجتماعی و جمعی در زمینه های مختلف، به اندازهی کافی مطالعه کنید. در این مقوله ابزارهای مناسبی وجود دارند که به شما امکان میدهند تا معیارهای مورد نیاز برای تصمیم گیری در مورد نحوهی هدایت اهدافتان را به خوبی تهیه کنید.
در کسب و کارهایی که در شبکه های اجتماعی وجود دارد و قصد استفاده از تولید محتوا در آنها دارید، میتوانید از عناصر زیر به خوبی استفاده کنید:
افزایش آگاهی از برند: به تعداد افرادی که شما را دنبال می کنند و محتواهای ایجاد شده را به سایر کاربران توصیه می کنند، توجه کنید و از این موقعیت ها به خوبی استفاده کنید.
تولید موارد جدید: در این بخش به دنبال ویژگی های جدیدی باشید که بتواند کاربران شما را به محتوای تولید شده کنجکاو کند. محتوایی که به صورت کاربردی برای آنها تهیه شده باشد.
جذب ترافیک بیشتر: در محتوایی که تولید می کنید، به دنبال افزایش ترافیک و دریافت مخاطبین بیشتر باشید.
بهترین نوع استراتژی تولید محتوای شبکه های اجتماعی، جذابیت و علاقهی مخاطبین مورد نظر به صفحات خود است. هدف گذاری شبکه های اجتماعی بدون تمرکز بر نوع محتوایی که قرار است تولید شود، منجر به هدر رفتن بودجه و سردرگمی مخاطبین خواهد شد. عدم انتخاب نوع محتوا، روند رو به رشد شما را به زودی متوقف می کند.
هنگامی که قصد تولید محتوا دارید، با توجه به ویژگی های خاصی که شبکه های اجتماعی مورد نظرتان دارد، اقدام به تصمیم گیری کنید و شرایط آن را به خوبی ارزیابی نمایید.
برای انتخاب پلتفرم مناسب به منظور بکارگیری استراتژی تولید محتوا در شبکه های اجتماعی، از عنصری تحت عنوان نمایه های پیرو استفاده کنید. این عنصر به شما امکان می دهد تا مشتریان خود را به طور کامل شناسایی کنید. نگاهی به آمارهای جمعیتی مانند سن، جنسیت، زمینه ی تحصیلی یا حرفه ای برای مشخص کردن دنبال کنندگان شما در صفحات مورد نظر، اهمیت زیادی دارد.
چنانچه شناخت صحیحی داشته باشید و بدانید قالب کاربرانتان از چه قشری هستند، می توانید راحت تر از گذشته به نیازهای کاربران پاسخ دهید و تولید محتوای هدفمندتری را دنبال کنید.