برای استفاده صحیح از اصول، ابتدا باید نحوه تعامل کاربران با وب سایت ها، نحوه تفکر آنها و الگوهای اساسی رفتار کاربران را بفهمیم.
رهنمودهای موثر طراحی وب
کاربران چگونه فکر می کنند؟
اصولاً عادات کاربران در وب با عادتهای مشتریان در فروشگاه تفاوت ندارد. بازدیدکنندگان به هر صفحه جدید نگاه می کنند، برخی از متن ها را سریع مطالعه می کنند و بر روی اولین پیوندی که مورد علاقه آنها قرار می گیرد یا آن چیزی است که دنبال آن هستند، کلیک می کنند. در واقع، قسمتهای بزرگی از صفحه وجود دارد که حتی آنها را نگاه نمی کند.
بیشتر کاربران به دنبال چیزی جالب (یا مفید) و قابل کلیک هستند. به محض یافتن نامزدهای امیدوار کننده ، کاربران کلیک می کنند. اگر صفحه جدید انتظارات کاربران را برآورده نکند، روی دکمه بازگشت کلیک کرده و روند جستجو ادامه می یابد
کاربران از کیفیت و اعتبار قدردانی می کنند. اگر صفحه ای محتوای با کیفیت بالا را در اختیار کاربران قرار دهد، آنها مایلند با تبلیغات ویا طراحی سایت مشتری شوند. این دلیل آن است که وب سایت های نه چندان خوب طراحی شده با محتوای با کیفیت بالا در طول سال ها بازدید زیادی دارند. مهمتر از طرحی است که از آن پشتیبانی می کند.
بیشتر کاربران وقت ندارند تمامی مطالب یک صفحه را بخوانند و فقط به یک نگاه اجمالی بسنده می کنند. با تجزیه و تحلیل یک صفحه وب ، کاربران برخی از نقاط ثابت یا لنگرها را جستجو می کنند که آنها را از طریق محتوای صفحه راهنمایی می کند
کاربران وب بی تاب هستند و بر رضایت فوری اصرار دارند. یک اصل بسیار ساده: اگر وب سایتی نتواند انتظارات کاربران را برآورده کند ، پس طراح نتوانسته کار خود را به درستی انجام دهد و شرکت ضرر می کند. هرچه بار شناختی بیشتر باشد و ناوبری کمتر بصری باشد ، کاربران تمایل بیشتری به ترک وب سایت و جستجوی گزینه های دیگر دارند
طراحی وب سایت موثر
یک طراحی وب سایت موثر باید وظیفه مورد نظر خود را با انتقال پیام خاص خود و در عین حال درگیر کردن بازدید کننده ، انجام دهد. عوامل مختلفی مانند سازگاری ، رنگ ، تایپوگرافی ، تصاویر ، سادگی و عملکرد همه در طراحی خوب وب سایت نقش دارند
هنگام طراحی وب سایت ، عوامل کلیدی بسیاری وجود دارد که به درک آن کمک می کند. یک وب سایت خوب طراحی شده می تواند به ایجاد اعتماد کمک کند و بازدیدکنندگان را برای اقدام راهنمایی کند. ایجاد یک تجربه کاربری عالی شامل اطمینان از بهینه بودن طراحی وب سایت برای قابلیت استفاده (فرم و زیبایی) و چگونگی استفاده آسان (عملکرد) است
هدف وب سایت
وب سایت شما نیازهای کاربر را برآورده می کند. داشتن یک هدف ساده و روشن در همه صفحات به کاربر کمک می کند تا با آنچه شما ارائه می دهید تعامل داشته باشد. هدف وب سایت شما چیست؟ آیا شما اطلاعات عملی مانند “چگونه راهنما” می دهیم؟ آیا این یک وب سایت سرگرمی مانند پوشش ورزشی است یا کالایی را به کاربر می فروشید؟ اهداف مختلفی که ممکن است وب سایت ها داشته باشند وجود دارد اما اهداف اصلی در همه وب سایت ها مشترک است.
سادگی
سادگی بهترین راه برای انتخاب هنگام در نظر گرفتن تجربه کاربری و قابلیت استفاده از وب سایت شماست. در زیر روش های دستیابی به سادگی از طریق طراحی آورده شده است.
رنگ
رنگ قدرت برقراری ارتباط با پیام ها و برانگیختن پاسخ های احساسی را دارد. یافتن یک پالت رنگی متناسب با نام تجاری شما به شما امکان می دهد رفتار مشتری خود را در قبال نام تجاری خود تحت تأثیر قرار دهید. انتخاب رنگ را به کمتر از 5 رنگ محدود کنید. رنگ های مکمل بسیار خوب عمل می کنند. ترکیبات رنگ دلپذیر باعث افزایش تعامل مشتری شده و احساس خوبی به کاربر می دهد.
نوع
تایپوگرافی نقش مهمی در وب سایت شما دارد. این امر توجه را امر می کند و به عنوان تفسیر بصری صدای مارک ها عمل می کند. حروف چاپی باید خوانا باشند و فقط از حداکثر 3 قلم مختلف در وب سایت استفاده کنند.
تصویرسازی
تصاویر هر جنبه بصری است که در ارتباطات استفاده می شود. این شامل عکاسی، تصویرگری ، فیلم و همه اشکال گرافیک است. تمام تصاویر باید بیانگر باشند و روح شرکت را جذب کنند و به عنوان تجسم شخصیت مارک آنها عمل کنند. بیشتر اطلاعات اولیه ای که ما در وب سایت ها مصرف می کنیم بصری است و به عنوان اولین برداشت مهم است که از تصاویر با کیفیت بالا برای ایجاد احساس حرفه ای و اعتبار در ذهن بازدید کنندگان استفاده می شود
جهت یابی
پیمایش نوعی سیستم یافتن است که در وب سایت هایی که بازدیدکنندگان با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و آنچه را که می خواهند ، پیدا می کنند. ناوبری وب سایت برای حفظ بازدیدکنندگان کلیدی است. اگر پیمایش وب سایت ها گیج کننده باشد بازدیدکنندگان منصرف می شوند و آنچه را که لازم دارند در جای دیگر پیدا می کنند. ساده ، شهودی و سازگار بودن مسیریابی در هر صفحه کلیدی است.
سلسله مراتب بصری
سلسله مراتب بصری، ترتیب عناصر از اهمیت برخوردار است. این کار توسط اندازه، رنگ، تصویر، کنتراست ، تایپوگرافی، فضای سفید، بافت و سبک انجام می شود. یکی از مهمترین کارکردهای سلسله
مراتب بصری ایجاد یک نقطه کانونی است. این مهمترین اطلاعات را به بازدیدکنندگان نشان می دهد
محتوا
یک طراحی وب موثر هم طراحی عالی دارد و هم محتوای عالی. استفاده از زبان جذاب محتوای عالی می تواند با تبدیل بازدیدکننده به مشتری ، باعث جذب و تأثیرگذاری بازدیدکنندگان شود
زمان بارگیری
انتظار برای بارگذاری یک وب سایت بازدید کنندگان را از دست می دهد. تقریباً نیمی از بازدیدکنندگان وب انتظار دارند سایتی در 2 ثانیه یا کمتر بارگیری شود و به طور بالقوه سایتی را بارگیری می کنند که ظرف 3 ثانیه بارگیری نشود. بهینه سازی اندازه تصویر به بارگیری سریعتر سایت شما کمک می کند.
ادغام رسانه های اجتماعی
برای بهبود دید آنلاین خود، نمادهای بالاترین سیستم عامل های اجتماعی مانند Facebook ، Youtube ، Twitter ، Pinterest ، LinkedIn ، Google+ و غیره را ادغام کنید.
“آیا می دانید 73٪ از کاربران ترجیح می دهند به یک سایت با ورود به سیستم اجتماعی وارد شوند”.
بررسی طراحی سایت alibaba.ir
وب سایت علی بابا به آدرس www.alibaba.ir وب سایتی است که بستر مناسبی را به منظور جستجو در بلیط های چارتری و سیستمی فراهم کرده و علاوه بر آن امکان رزرو بلیط نیز در این وب سایت فراهم شده است. از دیگر ویژگی های وب سایت علی بابا امکان استرداد آنلاین است تا در صورتی که بنا به هر دلیل مشکلی پیش آمد و کاربر از سفر خود باز ماند، بتواند بلیط را کنسل کند. این وب سایت با دارا بودن امکانات متنوعی که به چند مورد از آن ها پیش تر اشاره شد، توجه کاربران زیادی را به خود جلب کرده است و شاهد رشد سریع آن در فضای مجازی بوده ایم.
رتبه الکسا وب سایت علی بابا در ایران 128 و رتبه الکسا این وب سایت در جهان 6 هزار می باشد. به دنبال رشد ترافیک ورودی این وب سایت رتبه علی بابا رشد چشمگیری داشته است. بیش از 95 درصد از بازدید کنندگان این وب سایت از ایران بوده و درصد کمی از بازدیدکنندگان آن از سایر کشور ها و به خصوص کشور های همسایه می باشند.
نرخ پرش وب سایت علی بابا با کاهش 12 درصدی به 19 درصد رسیده است که براساس استاندارد ها رقم بسیار مناسبی بوده و نشان دهنده رشد فوق العاده این وب سایت می باشد.
تعداد صفحات مورد بازدید کاربران به طور میانگین به 4 صفحه می رسد که کاهش 7 درصدی داشته است. این مولفه در رتبه وب سایت تاثیر زیادی داشته و در صورت کاهش مداوم ممکن است جایگاه بسیار خوب این وب سایت را به خطر بیندازد. مدت زمانی که کاربران در این وب سایت سپری می کنند با رشد 4 درصدی به 8 دقیقه رسیده است.
ترافیک ورودی این وب سایت از موتور های جستجو با رشد 17 درصدی به 22 درصد رسیده است و رتبه بسیار خوب این وب سایت نیز از پیامد های افزایش ترافیک می باشد که از جنبه های مختلی حائز اهمیت می باشد.
تحلیل طراحی سایت علی بابا
مهمترین ویژگی در طراحی سایت علی بابا سادگی و کارآمد بودن است که با ورود به این وب سایت می توان به سرعت به این نکته پی برد.
همانطور که پیشتر گفته شد یکی از ویژگی های اصلی و بارز این وب سایت دارا بودن سیستم جستجو پیشرفته است که با ورود به صفحه اول سایت می توان قسمت جستجو را مشاهده کرد. از آن جا که این سیستم از اهمیت زیادی برای مجموعه علی بابا و کاربران برخوردار است در طراحی سایت علی بابا آن را در یکی از مهمترین و برجسته ترین قسمت ها قرار داده اند تا کاربران بتوانند به سرعت از این ویژگی مهم استفاده کنند.
در طراحی سایت علی بابا از جلوه های گرافیکی زیادی استفاده نشده است و این موضوع را می توان در قسمت های زیادی از سایت از جمله منو ساده، طرح بندی ساده صفحه و فوتر ساده مشاهده کرد.
رنگ بندی وب سایت علی بابا کاملاً هماهنگ با لوگو این وب سایت بوده و در بعضی از قسمت های سایت از جمله فوتر از رنگ های دیگری برای افزایش جذابیت سایت استفاده شده است.