قبل از اینکه به طور مستقیم به موضوع ورود پیدا کنیم بررسی چند موضوع خالی از لطف نیست. اول اینکه باید درک صحیحی از میزان تاثیرگذاری رپورتاژ داشته باشیم. بروز خطا در ارزیابی رابطه ی بین هزینه و فایده می تواند مشکلات عدیده ای به همراه داشته باشد.
گام دیگر بررسی ظرفیت رپورتاژ در تبلیغات دیجیتال است. به بیان دقیق تر باید به این نکته توجه داشت که چه اندازه می توان روی محتوای رپورتاژی در مدیریت فضای مجازی حساب باز کرد؟ همچنین اینکه نقاط ضعف رپورتاژ کدام اند.
رپروتاژ یا مقاله های سفارشی یکی از فوق العاده ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ هستند
برای گزاره ی بالا دلایل زیادی وجود دارد که ما تنها به ارائه ی نکات پایین بسنده می کنیم:
1. اول اینکه رپروتاژ به طور هوشمندانه ای می تواند SEO سایت را ارتقا دهد؛
2. نسبت به تبلیغات، رپورتاژ هدفمندی بیشتری در شناسایی مخاطب و کسب اطمینان و اعتماد او دارد؛
3. رپورتاژ بر خلاف تبلیغات تاریخ انقضای کوتاهی ندارد و تا سال ها می تواند در فضای مجازی(گوگل) باقی یماند و پرچم برند را بالا نگاه دارد.
اما لازمه ی به دست آوردن مزیت های بالا رعایت مولفه های زیر است:
1. محتوای رپورتاژ باید هدفمند و متمرکز کار شده باشد؛
2. قلم قدرتمندی باید کار را به رشته ی تحریر در آورده باشد؛
3. رپورتاژ باید سئو(SEO)
شده باشد؛
4. از همه مهم تر باید سایت یا وبلاگی قدرتمند رپورتاژ را منشتر کند.
توجه داشته باشید خلاصه ی بحث این می شود که باید رپورتاژ شما واقعا جذاب و مفید باشد. در صورتی به وادی تبلیغات نزدیک شوید و هدف اطلاع رسانی را به دست فراموشی بسپارید کار خراب می شود!
چگونه بیشترین فایده را از یک رپورتاژ ببریم؟
فارغ از اینکه با چه کیفیتی رپورتاژ تولید می کنید، نحوه ی انتشار کار شما هم تاثر غیرقابل انکاری بر روند موفقیت دارد. در این جا یک فرمول برنده داریم:
1. مخاطبان خود را یافته و روی آن ها مطالعه انجام دهید؛
2. سایت، وبلاگ و رسانه هایی که می توانند پلی بین شما و مخاطبین به حساب بیایند را شناسایی کنید؛
3. محتوایی بی نقص(شاید لازم باشد یک متخصص استخدام کنید) برای ارائه به مخاطبین خود با نگاه به علایق و چالش های پیش روی آن ها تولید کنید؛
4. محتوای خود را در بهترین زمان و شرایط منتشر کنید.
توجه داشته باشید در صورتی که تخصص کافی تولید رپورتاژ با کیفیت را ندارید استخدام یک فرد کارکشته و آزمون پس داده می تواند موفقیت را در اختیار شما قرار دهد. به بیان دیگر استخدام چنین فردی را به چشم یک سرمایه گذاری بلند مدت بنگرید. این سرمایه گذاری ارزشش را دارد.
گوگول چه می گوید؟
مفهوم رپورتاژ و advertorial در فضای مجازی با مترادف paid content هم شناخته می شود. در صورتی که قصد بررسی کارشناسانه و کالبد شکافی بحث را دارید در یوتوب ویدئوهای Matt Cutts را دنبال کنید. او مدیر ارشد Webspam در گوگل بوده و بهتر از هر کس می تواند اطلاعات دست اول و ناب را در اختیار شما قرار دهد.
تاثیر واقعی یا بازدهی واقعی رپورتاژ چه میزان است؟
در این باره عبارتی وجود دارد تحت عنوان Return On Investment که به اختصار ROI نامیده می شود. این عبارت تبیین کننده ی مفهوم بازگشت سرمایه است. در کار رپورتاژ دیجیتال به دلایل گوناگون امکان اندازه گیری نرخ دقیق وکمی کار میسر نیست در نتیجه باید از دو مسیر کیفی کار را انجام دهیم.
اول اینکه نکات بالا را مد نظر داشته باشیم و اطمینان حاصل کنیم در چه مسیری گام می گذاریم. اگر کار تولید محتوا را با دقت و اصولی انجام داده باشیم و رپورتاژ ما مناسب طرح شده باشد حجم ترافیک قابل توجهی به سمت ما سراریز می شود. همچنین ماهیت کار به نحوی است که عمر رپورتاژ از 6 ماه تا یک سال متغیر خواهد بود.
سخن آخر اینکه میزان اثرگذاری رپورتاژ تا اندازه ی زیادی کیفی است. اما این موضوع را مد نظر داشته باشید که:
چه ابزار دیگری در حوزه ی دیجیتال مارکتینگ عمر و تاثیرگذاری یک رپورتاژ را دارد؟