بازاریابی ویدیویی ویروسی بر اساس اشتراک گذاری ویدیو توسط افراد به موفقیت می انجامد. در واقع به جای پرداخت هزینه برای اشتراک گذاری ویدیو (که یک روش روتین تبلیغاتی است)، این روش بر موج اشتیاق و علاقمندی مخاطبین فعال در شبکههای اجتماعی و اشتراک گذاری ویدیو توسط آنها سوار است.
درباره اخبار ویدیو اگر شنیده باشید باید بدانید که امروز ویدیو به عنوان امری بسیار ضروری و حتی اجباری باید بخشی از فعالیتهای مارکتینگ یک شرکت باشد. در حدود ۹۴ درصد از بازاریابان برای انتشار ویدیوی خود در فیس بوک و مخصوصاً یوتیوب برنامهریزی می کنند. اما چه چیزی یک ویدیو را ویروسی می کند؟ با استفاده از وبسایت dictionary.com وایرال شدن به معنای بسیار عمومی شدن و گردش سریع از شخصی به شخص دیگر به ویژه در اینترنت است. هنگامی که ویروسی شدن به درستی اتفاق می افتد، میتواند تا آخر باقی بماند.
دلیل داشتن بازاریابی ویدیویی ویروسی
بازاریابی ویدیویی ویروسی اگر به خوبی انجام شود، مزایای خود را دارد. داشتن بازاریابی ویدیویی ویروسی آگاهی برند فوقالعادهای با دسترسی تعداد عظیمی از مخاطبین به شما ایجاد می کند. ایجاد آگاهی برند، اگر چه دلیلی آشکار برای تولید ویدیوهای تبلیغاتی به شمار می رود، اما این تنها یکی از چند مزیت عالی بازاریابی ویروسی است.
اولین مزیت مهم بازاریابی ویدیویی به روش ویروسی هزینههای آن است. هزینههای ویدیوی ویروسی در کل از میزان هزینه عمومی تبلیغات بسیار پایینتر است.
هزینههای پخش تبلیغات در تلویزیون بسیار بالاست به ویژه اگر در کانالهای عمومی و بزرگ پخش شود. با داشتن یک ویدیوی تبلیغاتی در بستر اینترنت، استفاده از میزبان ویدیویی نظیر یوتیوب رایگان خواهد بود.
همینطور در هزینههای تولید ویدیو، ویدیوهایی که به قصد بازاریابی ویروسی و انتشار آنلاین تهیه می شوند، هزینه کمتری نسبت به ویدیوهای تجاری دارند.
مزیت مهم دیگر بازاریابی ویدیویی ویروسی هدفمندی جامعه مخاطبین آن است. یک ویدیوی ویروسی در مقایسه با ویدیوی تجاری که از طریق رسانه عمومی منتشر می شود، جامعه هدفمندتری از مخاطبین را مورد توجه قرار می دهد. این مخاطبان تمایل بیشتری برای اشتراک گذاری ویدیوی مورد نظر با کسانی دارند که آنها هم تفکر مشابهی در رابطه با این موضوع دارند. بنابراین دیده شدن ویدیو در مرحله اول میتواند با به اشتراک گذاری مخاطبین فعال و علاقمند به موضوع ویدیو رخ بدهد.
چطور بازاریابی ویدیویی ویروسی را انجام دهید؟
اجازه بدهید خیلی شفاف باشیم، شما باید اولین ویدیوی خود را تولید کنید. بیش از هر چیز شما نیاز به طراحی ویدیو دارید. اینکه این ویدیو چه داستانی را بیان خواهد کرد؟ چطور با برند شما مرتبط است؟ چرا افراد باید بخواهند این ویدیو را ببینند؟ آیا افراد این ویدیو را به اشتراک خواهند گذاشت؟
زمانی که دارید تلاش میکنید مفاهیم متلفی را در کنار هم در یک ویدیو گردآوری کنید، یکسری بایدها و نبایدها هست که لازمست به آنها توجه داشته باشید.
- داستان را احساسی بسازید اما غمگین نباشد.
- خلاصه گویی را حفظ کنید.
- برنامه گسترش بازاریابی را برای آن داشته باشید.
- کیفیت و طول ویدیو را مد نظر قرار دهید.
هدفتان این باشد که با داستان خود صدایی هیجان انگیز ایجاد کنید. کاری کنید که مخاطبتان هیجان پیدا کند. اغلب خوانندگان به اشتراک گذاری ویدیویی که بر احساس آنها اثرگذار باشد راغب ترند.
هرچند تولید یک واکنش احساسی یک گزینه ی کلیدی است، شما باید از محتوای غمگین یا تراژدیک هم دوری کنید. محتوای غمگین در مقایسه با محتوای ویدیویی که باعث خنده و یا حتی خشم مخاطب می شود، کمتر به اشتراک گذاشته می شود.
امن ترین راه برای تولید محتوا داستانی است که مخاطب را بخنداند یا یک حالت احساسی خوب و قوی در وی ایجاد کند. قبل از تولید ویدیوهایتان میتوانید داستان مورد نظر خود را بنویسید، سپس آن را با دوستان و همکارانتان در میان بگذارید و همراه با آنها مراحل ویدیو را اجرا کنید.
در نهایت کار مهم دیگری که باید انجام دهید برنامهریزی های پیوسته و نقشه راه داشتن است. در بیشتر موارد ویروسی شدن یک ویدیو نتیجه ی حضور دنبال کنندگانی در شبکههای اجتماعی است که ویدیوی تولید شده توسط ما را به اشتراک می گذارند. رسیدن به این هدف نیازمند برنامهریزی است.