مقالات آموزشی

آشنایی با برترین تالیف کنندگان تولید رپورتاژ موثر

مفید بود؟

همان طور که می دانید منظور از رپورتاژ تبلیغی است که تاثیری خاص روی مخاطب دارد. این تاثیر می تواند منظورهای مختلفی داشته باشد. از دانلود یک فایل پی دی اف تا بازدید از یک سایت و یا خرید محصول و خدماتی ویژه. یک رپورتاژ قدرتمند از سطح تبلیغ فراتر رفته و با زبانی تاثیرگذار جان و جهان مخاطب را احاطه می کند. گاهی رفتار توده های جامعه از طریق یک سری رپورتاژ قابل هدایت و کنترل خواهد بود.
باید توجه داشت که چارچوب و قالب های مختلفی برای ارائه ی رپورتاژ وجود دارد؛ ویدئو، مقاله ی چاپی و غیره. فارغ از شیوه ی ارائه ی کار تقریبا تمامی رپورتاژ ها یک قصه تعریف می کنند. شاید به همین خاطر است که تاثیرگذاری فوق العاده ای دارند و در بعضی موارد غیرقابل باور عمل می کنند.
در ادامه اصول و محورهایی که می تواند یک رپورتاژ قدرتمند و تاثیرگذار بسازد را معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

 

1. مخاطب خود را بشناسید

بسته به این که در فضای مجازی یا نشریات چاپی کار می کنید فضا و مخاطب متفاوت است. همچنین حوزه ی فعالیت شما مخاطبین مخصوص به خود را خواهد داشت در نتیجه در گام اول مخاطب خود را بشناسید. برای چه کسی می نویسید؟ علایق، ترس، سلیقه و ذائقه ی مخاطبین خود را بشناسید.

2. اخبار را مطالعه کنید

به روز باشید و آن چه پیرامونتان می گذرد را با دقت رسد کنید. هر روز و هر اتفاق می تواند ارتباطی مستقیم با حوزه ی فعالیت شما داشته باشد. در نتیجه کسب اطلاع روزانه در نهایت عیار رپورتاژ تولیدی شما را ارتقا می دهد.

3. رپورتاژهای مشابه را بررسی کنید

دقت کنید که رقبای شما با چه واژه هایی کار را آغاز می کنند و چه نتیجه ای می گیرند. آیا داستان با معرفی یک شخصیت آغاز می شود یا توصیف رویداد جایگاه اصلی را به خود اختصاص داده است؟ آیا جملات آغازین کوتاه و کوبنده هستند یا اینکه به هم پیوسته و طولانی کار می شوند؟

4. زبان خود را انتخاب کنید

قرار است عامیانه بنویسید یا رسمی و سطح بالا؟ دریافتن این موضوع هم به شخصیت برند و کسب و کار شما مربوط است و هم ریشه در ذائقه و سلیقه ی مخاطبین دارد. اما مهم است که به طور دقیق راجع به این موضوع تحقیق کنید و تصمیم صحیح را اتخاذ کنید. اشتباه در گزینش به کلیت کار شما لطمه خواهد زد.

5. چارچوب فعالیت خود را بشناسید

این مولفه هم در ارتباط مستقیم با طرز تفکر مخاطبین شما تبیین می شود. آیا آن ها پادکست دوست دارند و یا علاقه مند به تصاویر گرافیکی هستند؟ تلویزیون رسانه ی مورد علاقه ی آن ها است یا نشریات مستقل؟ بسته به این که پاسخ به این سوالات و پرسش هایی از این دست چه است تصمیم های شما مختلف و متغیر خواهند بود.

6. برای فعالیت تبلیغاتی خود استراتژی تعیین کنید

توجه داشته باشید که رپورتاژ پروسه ای است طولانی و دراز مدت. عدم اتخاذ سیاستی روشن سبب بی نتیجه ماندن فعالیت های جاری شما می شود. به دیگر سخن تمامی فعالیت های شما باید در مسیر رسیدن به هدف و غایت نهایی تدوین شده باشد.

7. قصه بگویید

حتما، حتما و حتما کار خود را در قالب قصه پیاده سازی کنید. شبیه یک ژورنالیست فن و ریزه کاری های قصه سرایی را پیاده سازید و بالا و پایین های کار را بشناسید. باید مخاطب شما به وجد بیاید و به معنی واقعی جذب ارائه ی شما شود.

8. روی نقاط ضعف دست بگذارید

مخاطب شما از چه چیز رنج می برد؟ چه نکته ای بیش از هر چیز او را درگیر می کند؟ یکی از راه های رسیدن به موفقیت در تولید رپورتاژ به گروگان گرفتن احساسات مخاطب است. به این اصل توجه داشته باشید اما زیاده روی نکنید زیرا لحظه ای که محتوای شما رنگ و بوی تظاهر داشته باشد همه ی تلاش های شما نقش بر آب می شود.

9. مرهم دردها باشید

مثل یک پزشک رفتار کنید. علاوه بر این که دردهای عمیق و مشترک بشری را برجسته می کنید برای آن ها دارو تجویز کنید. برای هر سوالی پاسخ داشته باشید و مسئولیت و رسالت خود را به سرانجام برسانید.

10.  شاد تمام کنید

حتی سرسخت ترین تراژدی های بشری برای موفقیت باید تصویر انتهایی خود را با کورسوی امید به پایان ببرند. به این نکته توجه داشته باشید؛ پایان خوش کلید موفقیت است.

جمع بندی

مطالب و بندهای بالا مولفه هایی بودند کوتاه، چکیده و عصاره وار. بیان این مطالب به این علت بود که سرمشق هایی برای تولید رپورتاژ ایجاد کنیم. امیدواریم نوشته ی فوق گامی مثبت در این زمینه تلقی شود.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.