این مفهوم تنها در دیجیتال مارکتینگ گنجانده نمی شود و یک مفهوم بازاریابی وسیع چه در روش دیجیتال و چه در روش سنتی است. بازاریابی نفوذگرا به مفهوم بازاریابی به کمک تاثیر افراد تاثیرگذار می باشد. عبارت Influencer به مفهوم تاثیرگذار و نفوذکننده است و بنابراین می توان گفت این روش بازاریابی بر اساس نفوذ و تاثیر شکل گرفته است. در دنیای امروز این تاثیر بیشتر از طریق افراد مشهور و موثر بر افراد عادی اتفاق می افتد.
مثلا وبلاگ نویسان می توانند تاثیرگذاران موثری باشند، در صورتی که مخاطبان زیادی داشته باشند و در یک جامعه ای از افراد نفوذ داشته باشند. در این صورت چنانچه یک محصول یا برند یا خدماتی را توصیه کنند، اعتماد و اطمینان بیشتری نسبت به روش سنتی ایجاد می کنند. با استفاده از نفوذگرها و افراد تاثیرگذار، شرکت ها می توانند از تاثیر شک و بدبینی که افراد نسبت به پیام های مستقیم تبلیغاتی دارند، اجتناب کنند.
این روش بازاریابی منحصر بفرد است، چون به جای تمرکز بر نیاز مشتری، بر نیاز فرد تاثیرگذار متمرکز است. شرکت ها باید با احترام و ایجاد ارتباط با نفوذگر از او بخواهند محصولشان را تبلیغ کند. این کار ممکن است شامل دعوت از فرد (یا سازمان) تاثیرگذار برای دسترسی به محصول یا دیدار از شرکت و پروسه تهیه محصول باشد.
شاید تنها اشکال بازاریابی نفوذگرا این باشد که به اندازه روشهای سنتی بازاریابی قابل کنترل نیست. در حالی که برخی تاثیرگذاران به ارائه چهره مثبتی از محصول مشغولند، تاثیرگذارانی که با مشکل قانونی درگیر می شوند یا به هر دلیل از تاثیرگذاریشان کاسته می شود، ممکن است احتمال موفقیت محصول را کاهش دهند. بازاریابان همواره باید برای اشتباهات افراد تاثیرگذار یا رد کردن محصول توسط آنها آمادگی داشته باشند. چون این مساله می تواند منجر به تبلیغ منفی برای محصول شود.
مثالی از بازاریابی نفوذگرا می تواند درباره General Motors باشد. این برند وبسایتی اختصاصی راه اندازی کرده که تنها دسترسی آن برای مشتریان وفادارش باز است. یعنی کسانی که اطلاعات بالا، وابستگی و سابقه طولانی در استفاده از برند وی دارند. جنرال موتور در این وب سایت اختصاصی پیشنهادات ویژه و امکانات خاصی برای مشتریانش فراهم می کند. با تغذیه کردن مشتریان خود از نظر احساسی در این وب سایت، موفق شده است آنها را تشویق کند که درباره تجربیات خود و محصولاتش به عنوان فردی تاثیرگذار با اطرافیان خود صحبت کنند.
در پایان به این آمار دقت کنید که در سال 2010 از حدود 10 هزار نفر بزرگسال درباره بازاریابی نفوذگرا گرفته شده است. این آمار نشان می دهد در کجا و به چه میزانی تاثیرگذاری بیشتر بوده است. اعداد نوشته شده در انتهای هر بخش نمایانگر درصد افراد رای دهنده می باشد.