یک پاسخ شفاف برای این سوال داریم: بله، دیجیتال مارکتینگ برای تمامی مشاغل و حرفهها مناسب و حتی لازم است. قبلا اشاره کردیم که دیجیتال مارکتینگ در واقع یک روش مدرن بازاریابی است که به دلیل وجود دنیای دیجیتال پدید آمده. چه کسی میتواند انکار کند بازاریابی برای شغلی نیاز نیست؟
هر حرفه و یا هنری که داشته باشید، باید بتوانید آن را هر چه بهتر ارائه دهید. دیجیتال مارکتینگ راه ارائه شما در فضای دیجیتال است. مستقل از نوع محصول یا خدمات شرکت، بازاریابی دیجیتال همواره شامل تبدیل مخاطبان به خریداران با کمک شناخت نیاز مخاطب و تولید محتوای آنلاین با کیفیت و ارزشمند است. با این وجود، اینطور نیست که همه شرکتها باید با استراتژی مشابهی دیجیتال مارکتینگ را پیش ببرند.
بازاریابی دیجیتال
با شیوع کرونا و راه اندازی بسیار از کسب و کار ها و حرفه های اینترنتی همه صاحبان کسب و کار سعی کردند تا خود را از طریق دیجیتال مارکتینگ به دیگران معرفی کنند. اما سوالی که پیش میآید این است که کدام حرفه ها میتوانند از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند و در پاسخ این سوال باید گفت تمام حرفههایی که این روز ها به شکل اینترنتی و آنلاین مشغول فعالیت هستند، نیازمند بهره برداری از مفاهیم دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال هستند.
مثلا اگر کسب و کار شما به گونه ای است که باید از طریق ویدیو ساختن با مخاطبین هدف خود ارتباط بگیرید بهتر است به تولید محتوای ویدیویی بپردازید که البته این محتوا سازی خود زیر شاخه دیجیتال مارکتینگ است. یا مثلا در نظر بگیرید شما صاحب یک کلینیک روانشناسی هستید که در آن به درمانگری مراجعین میپردازید، با وجود محدودیتهایی که در رفت و آمد به وجود آمده است شما به شکل آنلاین خدمات خود را ارائه می کنید. یا در سایت خود به گونه ای محتوا نویسی میکنید که رتبه سایت شما بالاتر رود و کاربران بیشتری محتوای شما را مشاهده میکنند. البته وجود یک کارشناس سئو میتواند بسیار در روند کاری شما سرعت ببخشد.
وظایف کارشناس سئو
وظایف کارشناس سئو به گونه ای است که روی رتبه گیری سایت شما تمرکز می کند و سایت را از جهت محتوایی و بصری به گونه ای شکل می دهد که کاربران بیشتری به سایت وارد شوند. یک سئو کار باید به ابزار های گوگل، انواع استراتژی های محتوایی، کمپین های تبلیغاتی، تحلیل دادهها، تعیین کلمات کلیدی مسلط باشد.
متناسب با حرفه ای که در آن مشغول به کار هستید، دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) به عنوان یک تسهیل گر میتواند در مسیر برند سازی، ارتقای سطح کیفی محتوای شما کمک شایانی کند.
کارشناس تولید محتوا
یا به عنوان یک شرکت استارتاپی که میخواهد محصولات و خدمات خود را به کاربران معرفی کند و حرفه خود را به بهترین نحو ممکن معرفی کند می تواند با اخذ مشاوره از یک کارشناس تولید محتوا، به اهداف و استراتژیهای خود در زمینه بازاریابی محتوا دست پیدا کند. یک کارشناس محتوا باید با ادبیات آشنایی نسبی داشته باشد، ضمن آن که در هنگام نگارش غلطهای نگارشی و املایی نداشته باشد و نکات دستور زبان را در متن خود در نظر بگیرد. همچنین باید با اصول نویسندگی آشنا باشد و توانایی جستجو نیز در خود داشته باشد.
اگر در این زمینه مهارت دارید می توانید با کلیک روی عبارت آبی عضوی از مجموعه بزرگ محتوانویسان رایا مارکتینگ شوید : استخدام کارشناس تولید محتوا دورکاری
دیجیتال مارکتینگ و تسهیل گری در حرفه شما!
ضمن آنکه روتین کار کردن و منظم بودن یک کارشناس محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است تا از نظر سئو به سایت شما لطمه ای وارد نشود. او با نوشتن یک محتوای با کیفیت به سایت شما روح میبخشد. متنی که متناسب با نیاز کاربران است و همچنین در آن اهداف سئو نیز پیش برده می شود همچنین با لینک سازی در مقالات خود سایت و سایت های دیگر سعی میکند تا میزان ورودی های سایت شما را ارتقاء دهد.
این شاخه از دیجیتال مارکتینگ در بسیاری از حرفه ها، طرفدار پیدا کرده است زیرا که در کم ترین زمان ممکن شاهد نتایج مطلوبی خواهید بود. معمولا کارشناس تولید محتوا به فضای وردپرسی آشنایی کامل دارد و متای توضیحات و کلمات کلیدی را به شکل مناسبی استفاده می کند و البته از زیر عنوان ها با توجه به متنی که نوشته شده است استفاده می کند تا علاوه بر نظم دهی به متن نگارش شده به رتبه سایت نیز کمک کند.
برای تجارت B2B
اگر شرکت شما از این دسته است، احتمال میرود تمرکز اصلی در دیجیتال مارکتینگ
بر روی ایجاد رهبری آنلاین با هدف نهایی صحبت با فروشنده باشد. به همین دلیل نقش استراتژی شما جذب و تبدیل با کیفیتترین رهبری برای فروشندگانتان از طریق وبسایت و سایر کانالهای دیجیتالی میباشد.
علاوه بر وبسایت، احتمالا به دلیل تمرکز بر شرکتها و سازمان ها، ممکن است روی سایر کانال های متمرکز بر حرفه مانند LinkedIn نیز وقت صرف کنید. چون میدانید مخاطبانتان در اینجا به صورت آنلاین وقت میگذارند.
برای تجارت B2C
اگر کمپانی شما از نوع B2C است، بدون شک تمرکز بر افراد بیشتر است. بسته به قیمت محصولاتتان، هدف دیجیتال مارکتینگ در این مدل، جذب مخاطبان به طور مستقیم به وبسایت و تبدیل آنها به مشتری بدون صحبت با فروشندگان خواهد بود. در این روش تمرکز کمتری بر رهبری از طریق فروشندگان وجود دارد. به جای آن تمرکز بر ایجاد یک مسیر برای خریدار، از لحظه ورود به سایت تا زمان خرید می باشد. این مسیر را اصطلاحا buyer’s journey مینامیم. چون مانند سفری است که ما برای خریدار در طول حضور در سایت طراحی میکنیم.
قیف بازاریابی
این مفهوم به این معناست که اغلب در این روش، تاکید بر ویژگیهای محصولات در محتوای وبسایت در قیف بازاریابی بیشتر از چیزی است که برای روش B2B به کار میرود. ) اصطلاح قیف بازاریابی یا marketing funnel در این مطلب توضیح کامل داده شده است.) در این مسیر احتمالا نیاز دارید CTA های قدرتمندتری به کار ببرید. ( CTA عبارتست از Call to Action و در این مطلب درباره آن صحبت کردهایم.)