بانک سامان شرکتی در حوزه خدمات مالی و بانکداری است که در زمینه ارائه خدمات بانکداری اختصاصی، بانکداری شرکتی، کارت اعتباری، مدیریت سرمایه گذاری و خدمات بیمه فعالیت می کند. بانک سامان از سال 81 فعالیت خود را آغاز کرده و در زمینه های ذکر شده به ارائه خدامات پرداخته است. بانک سامان نخستین اینترنت بانک را با قابلیت انتقال پول در ایران راه اندازی کرد.
وب سایت بانک سامان با آدرس sb24.com دارای رتبه الکسا 119 در ایران و رتبه الکسا 5 هزار در جهان است. ترافیک این وب سایت در سال 2017 رشد چشمگیری داشته و همچنان در حال رشد است. بیش از 92 درصد از بازدیدکنندگان این وب سایت از ایران و تنها درصد کمی از سایر کشور ها به خصوص کشور های همسایه هستند. مدت زمانی که کاربران در این وب سایت سپری می کنند به طور متوسط به 6 دقیقه می رسد که مدت زمان زیادی محسوب می شود. تعداد صفحاتی که کاربران با ورود به سایت مشاهده می کنند به طور میانگین به 3 صفحه می رسد. رشد ترافیک این وب سایت مدیون ترافیک ورودی آن از موتور های جستجو است. ترافیک ورودی وب سایت بانک سامان از موتورهای جستجو به 13 درصد می رسد. در ادامه به بررسی و نقد ویژگی های طراحی سایت بانک سامان می پردازیم.
ویژگی های طراحی سایت بانک سامان
در طراحی سایت بانک سامان از فریمورک Bootstrap برای استایل دهی صفحات استفاده شده است. این فریمورک دارای ویژگی های زیادی است که از جمله آن ها می توان به پشتیبانی از طراحی واکنشگرا، وجود منابع آموزشی فراوان، پشتیبانی مناسب و سرعت بالا در توسعه و طراحی اشاره کرد.
از کتابخانه جاوا اسکریپتی jQuery نیز در طراحی سایت بانک سامان استفاده شده است. این کتابخانه تقریباً در تمام صفحات اینترنتی قابل یافت است و ویژگی ها و کاربرد های فراوانی داراست.
تحلیل طراحی سایت بانک سامان
یکی از ویژگی های منفی در طراحی سایت بانک سامان استفاده نکردن از نوار جستجو در صفحه نخست سایت است. کاربران در صورت نیاز به جستجو با مشکل مواجه خواهند شد.
رنگ بندی سایت کاملاً ساده بوده و تمرکز اصلی بر کارایی بوده است. استفاده از اسلایدر عریض در صفحه ابتدایی سایت زیبایی سایت را افزایش داده و همچنین کاربران را از آخرین اخبار مهم سایت آگاه می کند. منو سایت دارای گزینه های محدودی است و تنها برای کاربردهای محدود می توان از آن استفاده کرد و نیاز کاربران را برطرف نمی کند.