دسته بندی افراد به طرفداران و دشمنان بالقوه به شما کمک خواهد کرد در محتوای بازاریابی خود ایده ها، اطلاعات، داده ها و منطق مناسبی را به کار ببرید
باور معمول در بازاریابی محتوا این است که محتوای تولیدی باید به ایجاد روابط صمیمانه و اعتماد کمک کند. این گفته در مورد بازاریابی محتوا تقریباً درست است اما گاهی باید به نحو دیگری عمل کرد. محتوای بازاریابی خوب علاوه بر جذب مخاطبین و ایجاد رابطه دوستانه باید مورد توجه عده زیادی قرار گیرد. این امر مستلزم این است که افراد زیادی در مورد آن به بحث و گفتگو بپردازند و نظرات مختلف درباره آن رد و بدل شود. محتوای شما برای اینکه سر و صدا به پا کند باید با در مورد مسالهای موضع بگیرد و مخاطبین را به دو دوسته ی طرفدار و دشمن تقسیم کند. کسانی که جانب محتوای شما را میگیرند و از مسائل مطرح در آن دفاع میکنند و گروهی که با آن مخالفت میکنند. گاهی در بکارگیری این استراتژی در بازاریابی محتوا عواقب از کنترل شما خارج میشود و به همین دلیل باید در بکارگیری آن دقت زیادی به خرج داد. در ادامه با ذکر مثال شیوه صحیح بکارگیری آن را توضیح میدهیم.
چند نکته برای بازاریابی محتوا به روش دشمن تراشی
برای مثال مطلبی با عنوان «یوگا بهترین جایگزین فیزیوتراپی» را در نظر بگیرید. این مطلب یک محتوای بازاریابی هوشمندانه است و قابلیت جذب مشتریان زیاد و اشتراک گذاری در مقیاس بالا و کسب رتبه ی خوب را دارد. اما این مطلب برای شما دشمنانی درست خواهد کرد. برخی از آنان فیزیوتراپها و مراکز مختلف فیزیوتراپی هستند که مشتریان خود را از دست میدهند. عده هم به صورت غیر مستقیم به دلایل علمی با این مطلب مخالفت خواهند کرد. در عوض علاقه مندان به یوگا و مدرسان یوگا طرفدار این مطلب خواهند بود و از آن دفاع میکنند. برای اینکه بحث و گفتگو و کشمکش این گروه ها در نهایت به ضرر شما تمام نشود باید مواردی را رعایت کنید. پیش از هر چیز از خود بپرسید چه کسانی و با چه هدفی محتوای شما را در بوق و کرنا خواهند کرد؟ دسته بندی افراد به طرفداران و دشمنان بالقوه به شما کمک خواهد کرد در محتوای بازاریابی خود ایده ها، اطلاعات، داده ها و منطق مناسبی را به کار ببرید. دشمنان و مخالفان شما قرار است به ایجاد سر و صدا و بحث درباره ی محتوای شما کمک کنند پس شناخت آنان اهمیت زیادی دارد. همچنین علت درگیر شدن گروه های مختلف افراد و منافع شان بسیار مهم است.
پس از روشن شدن جواب این سوالات این چند نکته را حتما رعایت کنید:
۱- در محتوای خود از واقعیات و اطلاعات و داده ها آماری استفاده کنید. این به طرفداران شما اجازه میدهد در بحث ها نهایتا دست بالا را داشته باشند.
۲- موضعی قابل دفاع اتخاذ کنید. مراقب باشید با دشمنانی که نمیتوانید در برابرشان از خود دفاع کنید درگیر نشوید.
۳- گفتگوها را پیگیری کنید. اگر مسیر گفتگوها را پیگیری نکنید و در هر مرحله محتوای مناسب با آن را تولید نکنید ممکن است نتیجه کار عکس آن چیزی شود که انتظار آن را داشتهاید.
۴- حرفهای عمل کنید. یادتان باشد در جریان کار احساساتی نشوید. برای اجرای این استراتژی باید سعی کنید در هر مرحله با توجه به حرکات رقبا و دشمنان و مخالفانتان پاسخ منطقی و متناسب با موقعیت را انجام دهید. گاهی برای این کار لازم است از کارشناسان محتوا و متخصصان آن حوزه کمک بگیرید.
چند نمونه از محتوا که دشمنان و متحدان را ایجاد می کند
من چند مثال برای شما میآورم، زیرا فکر میکنم این موضوع به اضافه کردن برخی زمینهها در اینجا کمک میکند. من کمی تحقیق کردم داده های اشتراک من از BuzzSumo است و داده های پیوند من در اینجا از Ahrefs است. اما به عنوان مثال، این قطعه به نام “اکنون دو برابر شغل خورشیدی در ایالات متحده وجود دارد”، این اساساً فقط محتوای داده محور است، اما به وضوح دوستان و دشمنان است. این دشمنان را با نوعی از این باور کلاسیک و قدیمی آمریکا که در مورد اهمیت مشاغل ذغال سنگ مهم است، ایجاد می کند و از طریق دشمنی که در اطراف آن ایجاد می کند، ایجاد میکند، فقط با به اشتراک گذاشتن دادهها، متحدان، افرادی را که در طرف این داستان، کسانی که می خواهند آن را به اشتراک بگذارند و آن را تقویت کنند و به پتانسیل خود برسند و به افراد بیشتری برسند.
اینجا هم همینطور است. بنابراین این داستانی به نام “یوگا جایگزین خوبی برای فیزیوتراپی است”. واضح است که این کار بسیار خوب انجام شد، ده ها هزار اشتراک و هزاران لینک، کلمات کلیدی رتبه بندی زیادی برای آن. ولی دشمنانی ایجاد می کند فیزیوتراپی ها از این که چنین هستند هیجان زده نخواهند شد. علی رغم تحقیقات انجام شده در این زمینه، این برای بسیاری از افراد ناامید کننده است. بنابراین شما دوستان، متحدان، افرادی را که تمرین کننده یوگا و مربی یوگا هستند ایجاد کرده اید. شما همچنین دشمنانی را ایجاد کرده اید، به طور بالقوه افرادی که معتقد نیستند ممکن است این مسئله وجود داشته باشد، علیرغم آنچه تحقیقات نشان می دهد.
سوم، “50 قدرتمندترین شرکت روابط عمومی در آمریکا” ، فکر می کنم این واقعاً از طرف The Observer بود.
بنابراین آنها در انگلستان مشغول نوشتن هستند، اما موفق شدند رتبه بندی بسیاری از کلمات کلیدی را در “بهترین شرکتهای روابط عمومی” و انواع مختلف آن انجام دهند. آنها هزاران اشتراک ، هزاران پیوند دارند. منظور من 11000 پیوند است، که برای داستانی از این طبیعت چشمگیر است. و آنها دشمنانی ایجاد کرده اند. آنها دشمنانی را برای همه افرادی که در 50 قدرتمندترین افراد نیستند، ایجاد کرده اند و احساس می کنند باید باشند و متحدان مردمی را که در آنجا هستند، ایجاد کرده اند. آنها همچنین خلق کرده اند برخی از متحدان و دشمنان در عمق داستان، که میتوانید بررسی کنید.
“چمن خود را با این گزینه های برتر جایگزین کنید”، خوب، حدس بزنید چه؟ شما اکنون در دنیای مراقبت از چمنزارها و در دنیای عرضه چمنزارها و در جوامع پرشور، دشمنانی ایجاد کرده اید، جوامع بسیار پرشور، به ویژه در ایالات متحده، در اطراف افرادی که به نوعی معتقدند که خانه ها باید چمن داشته باشند و هیچ چیز دیگری، چمن چمن در این مورد. این قطعه از نظر اشتراک عملکرد خوبی نداشته است، اما از نظر پیوند به طور خارق العاده ای عمل کرده است. این در Lifehacker بود و برای همه چیز، 11000+ لینک رتبه بندی شده است.