سایتها با عملکرد ضعیف و یا صفحات با جذب ترافیکی پایین را دوباره بهینه سازی کنید! آموزش روشهای کاربردی برای اصلاح لینکها به جهت افزایش رتبه سایت و جذب کاربر
برای سفارش آنلاین سئوی پایه کافیست در سایت ثبت نام نموده و سفارش آنلاین سئوی پایه ثبت نمائید تا بلافاصله فاکتور دریافت نمائید و سپس تصمیم گیری فرمائید.
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که علیرغم تلاش فراوان برای مدیریت وبسایتتان، موفق نشدهاید تا جذب ترافیکی را برای برخی از صفحات دریافت کنید،(مقالهی قهرمان سایتتان باشید را مطالعه کنید) حتی گاهی دیده شده که این مشکل برای تعدادی از بزرگترین و مشهورترین برندهای تجاری نیز پیش آمده است. علت این مسئله را میتوان فقط در عدم توجه به ظرافتهای سئو سایت دانست که گاهی فراموش میشود و یا با دقت و وسواس انجام نمیگیرد. ما اینجاییم تا در قالب یک مقاله کوتاه اما کامل، گپهایی را که از کسب رتبه جلوگیری میکند و یا موجب میشود که برخی از صفحات سایت عملکرد و ترافیک پایینی داشته باشند را معرفی کرده و با ارائه روشهای بسیار آسان آنها را برطرف سازیم.
1- صفحات با نرخ ترافیکی پایین را شناسایی کنید
این روش فقط برای صفحاتی با جذب ترافیکی ضعیف کاربرد دارد، البته شاید صفحات پرمخاطب نیز به اصلاحات جزئی نیاز داشته باشند، اما کوچکترین تغییرات در سایت ریسک داشته و ممکن است در صفحاتی که بخوبی کار میکنند خللی ایجاد نماید، به همین دلیل بهتر است تا زمانی که در جذب بازدیدکننده موفق عمل میکنید، اصلاحاتی را ایجاد ننمایید.
سادهترین روش برای شناسایی صفحات ضعیف، آنالیز آنهاست تا مطمئن شوید که از محتوای با کیفیت و کلمات کلیدی شاخص و هدف استفاده شده، ولی کمتر از میزانی که انتظار داشتهاید کاربران را جذب کرده است. Google Search Console یکی از ابزارهای پرکاربرد و مفید برای تجزیه و تحلیل این صفحات است. البته میتوانید از پلت فرمهای دیگری مانند Bing Webmaster نیز استفاده کنید.
برای داستن محتوایی هدفمند به همراه تقویم محتوایی کارآمد به صفحه خدمات تولید محتوا در رایامارکتینگ مراجعه کنید.
در تصویر پایین نمونهای از لینک وبسایت معروف Followerwonk را مشاهده میکنید که برای آنالیز در Google Search Console انتخاب شده است. برای شناسایی صفحهای که نیاز به بازسازی دارد ابتدا گزینه Page را تیکدار کرده، سپس تاریخ موردنظر را در قسمت Date وارد میکنیم. در ادامه جدولی ارائه داده خواهد شد. ملاحضه میکنید که لینک مورد نظر تعداد کلیک خوبی داشته، تاثیرگذاری آن 10 برابر بیشتر از دیگر لینکها بوده اما “CTR” و یا “نرخ جذب ترافیک” آن فقط 0.25% تخمین زده شده است. در ادامه مقاله، اصلاحات این لینک را به ترتیب ارائه خواهیم کرد.
2- علت عدم تطابق هدف کاربری با محتوای تولید شده را پیدا کنید
در این بخش قصد داریم تا کلمه کلیدی که URL منتخب سایت Followerwonk را ضعیف کرده است را شناسایی کنیم. برای ادامه روند کار در سرچ کنسول گوگل (Google Search Console) باید قسمت “Queries” را تیکدار کرده و سپس جدولی را مشاهده خواهیم کرد که نشان میدهد عبارت “twitter search” علیرغم تاثیرپذیری بالا، تنها 724 کلیک داشته است. از این تحلیل میتوان نتیجه گرفت که گوگل ما را سزاوار دریافت رتبه میداند اما گویا صفحه مورد نظر چیزی را که کاربران به دنبالش بودهاند را به آنها ارائه نداده است.
Followerwonk سایتی است که پیشنهادات تکمیلی و مفیدی را در رابطه با سرچ در توئیتر ارائه میدهد و مواردی را گوشزد میکند که شاید در دستورالعمل توئیتر نتوانید پیدا کنید. به همین دلیل زمانی که میلیونها نفر گزینه “twitter search” را جستجو میکنند به این سایت خواهند رسید، اما چرا لینک مورد نظر ناموفق عمل کرده است؟
توجه به تصویر صفحهی اول این سایت به قلب مسئله رسوخ خواهد کرد. همانطور که ملاحضه میکنید صفحهی ورودی سایت متن توضیحی بسیار خلاصهای دارد. این صفحه درک خوبی از رسالتی که این وب سایت دارد و کاری که انجام میدهد را برای خواننده بوجود نخواهد آورد. بنابراین، علیرغم ارزش کاربردی فراوان وبسایت، به این دلیل که صفحه اول از لحاظ سرعتی و بصری نیاز کاربر را تامین نمیکند جذب ترافیک را با شکست مواجه خواهد کرد.
برای برطرف کردن مشکل به مرحله بعدی خواهیم رفت.
3- بهینه سازی سایت را مطابق با اهداف کاربری تنظیم نمایید
در این مرحله 5 آیتم موثری را معرفی خواهیم کرد که کاربران بعد از جستجو در موتورهایی مانند گوگل، از طریق این موارد قادرند تا اطمینان کسب میکنند که سایت را به درستی انتخاب کرده اند یا خیر؟ و به چیزی که نیاز دارند مطمئنا خواهند رسید یا نه؟
- تگ عنوان
- متای توضیحات
- تیتر صفحه
- بدنه متن
- دعوت از مخاطب یا Call to action
عنوان و توضیحات صفحهای که عملکرد پایین دارند را بازنویسی کنید. این عمل برای افزایش کلیک و جذب مخاطب و نتیجتا کسب رتبه بسیار تاثیر گذار است و موجب میشود تا کاربر با یک نگاه اجمالی مطمئن شود که صفحه مورد نظر برایش کاملا مفید خواهد بود.
افزایش کلیک، فقط پیروزی در نیمی از نبرد است زیرا بعد از آنکه مخاطب وارد سایت شد باید حتما و فورا او را متقاعد سازیم که در این صفحه کاملا مشکلش حل خواهد شد و منجر به ترک سایت نشود. در مرحله جهارم به توضیح بیشتر در این رابطه پرداختهایم.
4- به جستجوی کاربران خاتمه دهید
فرض کنید کاربر در جستجوی بهترین رستوران محل سکونت شماست و بنابراین قصد دارید تا فستفودتان در نتایج جستجوهای او رتبه نخست را دریافت کند. اما آیا فقط این موضوع موجب خشنودی کاربر میشود؟ مطمئنا نه، کاربر به دنبال صفحهای با اطلاعات کامل درمورد بهترین رستورانها با معرفی منوی غذا، تصاویری از فضای رستوران، نقشه مکانی و … است. زمانی که بتوانید همهی این اطلاعات را به کاربر ارائه دهید موفق عمل خواهید کرد.
کلید اصلی برای خاتمه جستجوی کاربران تشریح “واضح و سریع” خدمات سایت است، بنابراین در Followerwonk باید به وضوح اشاره شود که این وب سایت آموزشهای رایگانی را در رابطه با جستجو در توئیتر ارائه میدهد. به این ترتیب کاربر بعد از ورود با یک نگاه اجمالی و سریعا خواهد فهمید که این صفحه دقیقا همان چیزی است که به دنبالش می باشد.
همواره سعی کنید تا از خود بپرسید آیا زمانی که کاربر وارد سایت شد کاملا به چیزی که در جستجوی آن بوده خواهد رسید؟ و یا دوباره باید از جستجوهای گوگل کمک بگیرد؟
زمانی که شما از پاسخ این سوالات راضی باشید میتوانید مطمئن باشید که رضایت کاربری را نیز جلب خواهید کرد و این درست زمانی است که سزاوار ارتقای رتبه هستید.
5- مطالب را سریعا Reindex کنید
زیبایی این فرآیند در این است که میتوانید نتایج اصلاحات را سریعا ببینید. آسانترین روش برای انجام این کار ایندکس کردن لینک مورد نظر در گوگل است که بسیار سریع (بعد از چند دقیقه یا چند ساعت) به ارائه تغییرات اعمال شده در نتایج جستجو کمک خواهد کرد.
6- نتایج، گزارشات و تغییرات را بررسی نمایید
در انتها، زمانی که مشکل صفحه را برطرف ساخته و سایت را بهبود بخشیدید نوبت آن است تا عملکرد گذشته و حال را باهم مقایسه کرده و اندازهگیری نمایید:
- مقایسه رتبه و تاثیر پذیری سایت
- مقایسه کلیکها و نرخ جذب ترافیک
- مقایسه معیارهای با اهمیتی مانند ضریب بازخورد، مدت زمان سپری شده در سایت، اعلام نظرات کاربران و…
البته باید به یاد داشته باشید که بلافاصله بعد از اعمال اصلاحات نباید مقایسه را انجام دهید و نیاز است تا مدت زمانی سپری شود تا اثرات بهینهسازی صفحات نمود پیدا کند توصیه میکنیم که برای داشتن سایتی موفق حتما مقالهی 3 قطعه اصلی از پازل سئو را نیز مطالعه کنید.
فراموش نکنید، سئو صنعت شگفتانگیزی است که افراد بی نظیری آن را خلق کردهاند، اما برای معرفی خدماتتان به موتورهای جستجو و ورود مشتریان به سایت، این شمایید که باید جادویی عمل کنید…
سوالات متداول
-
ابزارهای شناسایی صفحات ضعیف سایت
سادهترین روش برای شناسایی صفحات ضعیف، آنالیز آنهاست تا مطمئن شوید که از محتوای با کیفیت و کلمات کلیدی شاخص و هدف استفاده شده، ولی کمتر از میزانی که انتظار داشتهاید کاربران را جذب کرده است. Google Search Console و Bing Webmaster از ابزارهای پرکاربرد و مفید برای تجزیه و تحلیل این صفحات هستند.
-
وبسایت Followerwonk چیست؟
Followerwonk سایتی است که پیشنهادات تکمیلی و مفیدی را در رابطه با سرچ در توئیتر ارائه میدهد و مواردی را گوشزد میکند که شاید در دستورالعمل توئیتر نتوانید پیدا کنید. در واقع این وب سایت آموزشهای رایگانی را در رابطه با جستجو در توئیتر ارائه میدهد.
-
5 آیتم موثری که کاربران اطمینان کسب میکنند که سایت را درست انتخاب کردهاند یا خیر؟
تگ عنوان متای توضیحات تیتر صفحه بدنه متن دعوت از مخاطب یا Call to action
-
چگونه به تحلیل نتایج سرچ کنسول بپردازیم؟
مقایسه رتبه و تاثیر پذیری سایت مقایسه کلیکها و نرخ جذب ترافیک مقایسه معیارهای با اهمیتی مانند ضریب بازخورد، مدت زمان سپری شده در سایت، اعلام نظرات کاربران و… البته باید به یاد داشته باشید که بلافاصله بعد از اعمال اصلاحات نباید مقایسه را انجام دهید و نیاز است تا مدت زمانی سپری شود تا اثرات بهینهسازی صفحات نمود پیدا کند.