مقالات آموزشی

آیا گوگل معنا و احساس دقیق کلمات را درک میکند؟

مفید بود؟

مقاله امروز را با یک سوال شروع می کنیم تا ذهن شما را به چالش بکشیم. تصور کنید که اگر من در وبلاگ شخصیم پست جدیدی گذاشته و در رابطه با تجربه ای که از یک پیتزا فروشی داشتم مطلب درج کنم و به این مسئله بپردازم که قیمت پیتزاها بسیار گران بود، اندازه پیتزاها کوچک بود و کارکنان رستوران هم برخورد بسیار بدی داشتند، آیا گوگل میتواند متوجه احساس و تجربه بد من و انتقادی که نسبت به این محل داشته ام شود؟ یا بلعکس به افزایش رتبه این مکان به واسطه محتوایی که با نام این رستوران شکل گرفته کمک میشود؟

“درک کردن” مفهومی بسیار پیچیده است؛ مخصوصاً زمانی که آن را برای رایانه ها به کار می بریم. اما گوگل امروزه فراتر از یک ربات پیش رفته و با هوشمندی بالا، استفاده از اینترنت را برای ما جذاب تر ساخته است. بنابراین به عنوان یک متخصص سئو و یا یک وب مستر، برای عقب نماندن از رقبا نیاز است تا آشنایی کاملی با ارتقای هر روزه توانمندی های این موتور جستجو داشته و به این ترتیب از مزیت های بی شماری که برای موفقیت در رتبه دهی سایت به وجود می آید، برخوردار شویم.

الگوریتم برت گوگل

ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با جستجو کردن بعضی کلمات در گوگل با جوابی متفاوت و غیر از آنچه که انتظارش را داشتید روبرو شده باشید. برای مثال شاید شما کلمه ی شیر به معنی شیر آب را جستجو کنید اما با شیر خوراکی روبرو شوید. در سال های اخیر با پیشرفت علم و تکنولوژی گوگل همانند سایر موتورهای جستجو همواره در پی راهی برای پیشرفت و کم کردن این گونه خطاها، در نتیجه آسان شدن جستجو برای کاربران بوده  که می توان گفت در این زمینه موفق عمل کرده است.

الگوریتم برت (BERT) یکی از روش هایی بود که گوگل چند وقت پیش به منظور  پردازش زبان  طبیعی انسان  معرفی کرد. این الگوریتم با بررسی دقیق و جزء به جرء جمله ای که کاربر در مرورگر جستجو می کند  به گوگل کمک می کند تا در تشخیص چیزی که کاربر به دنبال آن است بهتر عمل کند به عبارتی ساده تر گوگل قادر خواهد بود تا بهتر متوجه تفاوت های معنایی در جمله شود. این الگوریتم نه تنها یاور بزرگی برای گوگل محسوب می شود بلکه کار جستجو را برای کاربران نیز آسان تر نموده است.

تاثیر الگوریتم برت بر سئوی سایت

در مطالب پیشین فهمیدیم الگوریتم برت چیست و چگونه کار جستجو را برای کاربران و البته گوگل آسان تر می کند. حال می خواهیم بررسی کنیم این الگوریتم چه تاثیری بر بهبود یک وب سایت دارد. همان طور که قبلا گفتیم گوگل به کمک الگوریتم برت جزییات یک جمله را به دقت بررسی می کند و مرتبط ترین مطالب، تصاویر یا ویدئوهای ممکن را برای کاربران به نمایش می گذارد.

حال اگر محتوا نویسان یک وب سایت مطالبی گنگ و نامفهوم منتشر کنند که کاربران نه تنها پاسخ سوال های خود را با خواندن آن مقاله نیابند بلکه سر درگم تر شوند، علاوه بر اینکه مخاطبان زیادی را از دست می دهند رضایت گوگل را نیز نمی توانند جلب کنند. بنابراین اگر شما مدیر یا مسئول تولید محتوا برای یک وب سایت هستید باید نهایت تلاش خود را بکنید تا محتوایی مفید و جامع ارائه بدهید.

 گوگل با کمک ابزارهای خود که یکی از آن ها همان الگوریتم برت می باشد تمام این مطالب را بررسی می کند و شما در صورتی می توانید در این آزمون گوگل سربلند بیرون بیایید که رضایت مخاطبان سایت را جلب کرده باشید. الگوریتم نام برده شده تاثیر چشم گیری بر سئوی سایت دارد و شما باید بتوانید آن را راضی و خشنود نگه دارید تا رنک خوبی را از آن خود کنید وگرنه ممکن است در این مسیر با شکست مواجه شوید.

 

قدرت پیشگویی گوگل

همه ما به عنوان کاربران گوگل انتظار داریم که این موتور جستجو بسیار سریع و دقیق ما را به هدفمان برساند. از طرف دیگر، سئوکاران به عنوان یک انسان انتظار دارند تا گوگل بعنوان یک ربات در رتبه بندی کاملا عادلانه رفتار کند. به همین دلیل در ماموریت موتورهای جستجوی پیشرفته، کشف 2 مسئله بسیار حائز اهمیت می شود:

  1. درک احساسی که نویسنده ها و تولید کننده های محتوا در متن ها و کلمات لحاظ میکنند.
  2. درک این مسئله که کاربران اینترنتی هنگام جستجو دقیقا به دنبال چه چیزی هستند.

برای مثال کلمه “سن” را در نظر بگیرید. این کلمه معانی مختلفی دارد؛ می تواند سن بیولوژیکی انسان باشد، صحنه تئاتر معنی کند و یا نام نوعی آفت برای گیاهان باشد. در این زمان موتور قدرتمند گوگل به راحتی قادر است تا با استفاده از برنامه “مطالعه سبک و ساختار زبانی” که در تنظیماتش بکار گرفته شده است و هر ساله نیز ارتقا می یابد، منظور و هدف نویسنده و یا کاربر را بررسی کرده و به درک درستی از معنی واژگان در جمله مورد نظر دست یابد. این قابلیت در گوگل او را در فهم ضمایر، احساس منفی یا مثبت اشخاص و حتی در سطح بالاتر اینکه مطلب دروغ است یا حقیقت توانمند می سازد.

 

زبان شناسی و تجزیه و تحلیل واژگان در گوگل

ویژگی زبان شناسی و تجزیه و تحلیل واژگان در گوگل ده ها کاربرد برای بهبود کیفیت و سرعت جستجوها دارد. یکی از مهم ترین این کاربردها،قدرت شناسایی گوگل در نوع صفتی است که ما در معرفی یک محصول، مکان و یا در ارائه مطلب بکار میبریم. برای مثال کلمه “کوچک” زمانی که در رابطه با اندازه گوشی های همراه و یا کامپیوتر بیان میشود پیام مثبتی دارد، اما همین کلمه زمانی که در معرفی مقدار پرس های غذایی یک رستوران بکار گرفته شود پیامی منفی و انتقادی را انتقال می دهد.

گوگل می تواند با قدرت تحلیل بالای الگوریتم هایش، وجه تمایز این کلمات را شناسایی کند و به کاربر مناسبترین صفحات را معرفی کرده و در رنک دهی وب سایت ها با دقت بالایی عمل نماید. بنابراین چه در هنگام جستجو و چه زمانی که محتوایی را در صفحات درج میکنیم باید به نوع و میزان احساسات و همچنین اعتبار کلمات به کار گرفته شده دقت کنیم.

البته در حاضر برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که موتورهای جستجو هنوز فاقد قدرت پردازش در آنالیز جملات “محاوره ای” در جستجوها و یا محتویات هستند و برخی نیز حتی در این مورد که گوگل قدرت مورد نیاز برای آنالیز احساسات را در لینک ها دارد یا خیر، دچار تردید هستند. آنها هنوز نمیدانند که رمزگشای گوگل به آسانی قادر است تا معنا و احساسات کلیه واژگان و جملات را در لینک ها، دامنه ها، نام های تجاری و برندها نیز تشخیص دهد.

نتیجه گیری

با توجه به مواردی که ذکر کردیم، می توان استنباط کرد که قدرت رو به رشد گوگل در تحلیل واژگان، بسیار بر ارتقای سرعت و کیفیت جستجوها تاثیر خواهد گذاشت. اگرچه خلق یک محتوای مثبت بسیار دشوارتر از نگارش مطالب و نظرات منفی است اما در افزایش رتبه می تواند با ارزش تر عمل کند زیرا، محتویات و بازگویی صفات ناخوشایند بر ارتقای رتبه لینک و صفحات سایت بسیار ضربه زننده عمل خواهد کرد. بنابراین آن دسته از اشخاص که به تکنیک های سئو توجه میکنند، ترجیح میدهند تا از ارائه وبلاگ های انتقادی و یا ارجاع به لینک های منفی خوداری کنند و بیشتر به دنبال تولید و یا معرفی واژگان مثبت باشند.

سوالات متداول

  • آیا گوگل می تواند مطالب را درک کند؟

    گوگل به وسیله الگوریتم های مختلف خود قادر به خواندن و بررسی مطالب می باشد تا بتواند بهترین مطلبی که به موارد جستجو شده توسط کاربر، مرتبط می باشد یافته و به نمایش بگذارد.

  • هدف گوگل از درک و بررسی مطالب چیست؟

    با رقابتی شدن فضای اینترنت برای وب سایت ها، گوگل به دنبال راهی برای قضاوت مقاله ها و محتواهای منتشر شده توسط این وب سایت ها و در نهایت رتبه بندی عادلانه بر همین اساس است به همین دلیل با ابزارهای مختلف به بررسی مطالب می پردازد تا بتواند هرچه بهتر آن ها را درک کند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.