در این مقاله تعدادی از موارد رایج که تجربه کاربری منفی نسبت به یک سایت را در کاربران ایجاد خواهد کرد بررسی می کنیم و راهکارهایی برای حل آن ارائه می دهیم.
برای سفارش آنلاین تجربه کاربری کافیست در سایت ثبت نام نموده و سفارش آنلاین تجربه کاربری ثبت نمائید تا بلافاصله فاکتور دریافت نمائید و سپس تصمیم گیری فرمائید.
چه در زمانی که هنوز وارد بازار کار اینترنتی نشده بودم و چه در حال حاضر بعنوان یک متخصص سئو، بارها و بارها با این صحنه روبرو شدم که کاربران اینترنت زمانی که از وب سایت ها استفاده میکنند دچار یک نوع سردرگمی و گیجی می شوند و در هنگام ورود به سایت ها از روند کار و ادامه مسیر ناامید شده و پروسه خرید آنلاین را امری دشوار و طاقت فرسا می پندارند.
دنیای بزرگ دیجیتال مارکتینگ با سرعت چش مگیری در حال جایگزین شدن روش های سنتی خرید است و این مسئله موجب شده که هر روزه به میزان مطالعات تخصصی و علمی این حوزه نیز افزوده شود که هر کدام از این مطالعات چشم انداز منحصر بفری را در رابطه با بهبود تجربه کاربران و ارتقای حس خوشایند مشتریان در استفاده از تجارت های آنلاین ارائه می دهند، بنابراین در این مقاله تصمیم دارم تا 5 نوع از این تکنیک های مفید را با شما به اشتراک بگذارم تا شما نیز بتوانید سایتی را طراحی کنید که مخاطبینتان با احساس رضایت کاملی از آن بهره مند شوند.
در این مقاله آموزشی تعدادی از موارد رایج که احساس بد و تجربه کاربری منفی نسبت به یک سایت در کاربران ایجاد خواهد کرد را شرح می دهیم اما این موارد بی شمار هستند. فراموش نکنید که نظرسنجی از اشخاص مختلف و مطلع شدن از نظرات آنها نسبت به ساییتان حتی اگر انتقادی باشد بسیار کاربردی و مفید عمل خواهد کرد. بنابراین سعی کنید منطقی و انتقاد پذیر باشید و بخاطر داشته باشید در این زمینه رقبا بی شمارند پس لازم است کمتر دلسرد و یا خشمگین شده و بیشتر سعی در ارائه یک تجارت بی نقص داشته باشید.
1- از ساخت منوهای چند لایه و متحرک در سایت جلوگیری کنید.
منوهای متحرک و لایه لایه، حرکت موس را برای کاربر دشوار می سازد. کابر سایت از لایه های مختلف عبور می کند تا به منوی مورد نظرش دسترسی پیدا کند و احیانا ثبت سفارش نماید، اما درست زمانی که می خواهد روی گزینه مورد نظر خود کلیک نماید با یک حرکت موس کل مسیر محو خواهد شد و مجبور است تا از ابتدا شروع کند. این نوع طراحی را در اغلب وب سایت ها مشاهده می کنیم که نتیجه ای جز خستگی و بی حوصلگی کاربران در برنخواهد داشت و در نهایت آن ها را از خرید منصرف می کند.
روش بهتر ایجاد منویی مجزا مانند سایت آمازون در تصویر پایین است. این روش موجب سهولت استفاده از وب سایت شده و این اجازه را به کاربر می دهد تا همه منوها و عناوین را در یک زمان و یک جا مشاهده نماید. علاوه بر این اینگونه طراحی ها این اجازه را به وب مستر و یا مسئول سایت می دهد تا برای درج مطالب و تصاویر در هر منویی آزادی عمل بیشتری داشته باشد.
2- دسته بندی محصولات را به گونه ای طراحی کنید تا برای کاربر گیج کننده نباشد.
روشی که ما برای طبقه بندی خدمات و محصولاتمان استفاده میکنیم بر تجربه کاربری بسیار موثر عمل می کند. یکی از رایج ترین مشکلات وب سایتها طراحی این بخش است که با درهم ریختگی زیاد نتیجه ای جز سردرگمی کاربر نخواهد داشت.
فرض کنید که کابر برای خرید لب تاپ وارد یک سایت فروش آنلاین خواهد شد. مطمئنا او به دنبال دسته بندی “وسایل الکتریکی” است اما با کنکاش فراوان (اگر خوش شانس باشید و کاربر صبور باشد) متوجه خواهد شد که لب تاپ در دسته “خانه” و زیر مجموعه “وسایل خانگی” قرار دارد و نهایتا تجربه ای که در آن لحظه برای کاربر پیش خواهد آمد منفی بوده و سایت را کاملا غیر حرفه ای می پندارد. استفاده از قالب های مناسب طراحی سایت یک روش متداول و موثر است.
اما یکی دیگر از بهترین روشها برای اینکه مطمئن شویم دسته بندی و طبقه بندی محصولاتمان برای کاربران به راحتی قابل دسترس خواهد بود این است که شخصی را پای کامپیوتر نشانده و از او بخواهیم یک ایتم را در سایت ما جستجو کند و به این روند نظاره گر باشیم. اگر پیدا کردن ایتم موردنظر برای این فرد آسان باشد میتوانید مطمئن باشید که کاربران نیز از خرید در ساییتان تجربه خوبی خواهند داشت.
3- نوار ابزار جستجو نباید بی فایده عمل کند.
بر اساس نظر متخصصین حوزه تجارت های آنلاین، نوار ابزار جستجو بسیار کم مورد استفاده کاربران قرار می گیرد و این مسئله به ویژه برای آن دسته از نوار ابزارها که 3 مشکل زیر را دارا هستند چشم گیر تر است:
- نوار جستجویی که غلط های املایی و یا اعداد را تشخیص نمی دهد.
- جعبه جستجویی که به اندازه کافی برای تایپ بزرگ نیست.
- نوار جستجویی که بر اساس الویت ها طبقه بندی نشده است.
برای اینکه نوار ابزار در سایت شما کارایی بیشتری داشته باشد بهتر است تا 10 تا از شاخص ترین محصولاتتان را در نوار جستجوهای سایتتان سرچ کرده و ببینید چه نتیجه ای حاصل خواهد شد؟ آیا شما به عنوان کاربر از نتیجه راضی بوده اید یا خیر؟ و چنانچه مورد و اشکالی وجود داشت به رفع آن بپردازید.
4- لینک ها باید کاملا مشخص باشند.
همانطور که از تیتر این نکته مشخص است در بسیاری از سایتها لینک ها به وضوح مشخص نشده اند و کاربر نمیتواند حدس بزند که این ایتم قابلیت کلیک کردن را دارد یا خیر. برای اینکه راهنمایی بهتری به مراجعه کنندگان سایتتان بکنید و رضایت آنها را جلب سازید بهتر است تا زیر لینکها خط کشیده و آنها را رنگی کنید تا از متون معمولی و بدون لینک قابل تشخیص باشند.
لینک های داخلی و خارجی در وب سایت از اهمیت زیادی برخوردارند و نباید به آن ها بی توجهی کرد. این لینک ها می توانند کاربران را به بخش های مختلف وب سایت یا وب سایت های دیگر هدایت کنند. یعنی به نوعی یک راه میان بر برای گشت و گذار بیشتر در اختیار کاربران قرار می دهید که هم برای آن ها جذاب است و هم به نفع وب سایت شما است زیرا تاثیر زیادی روی سئوی سایتتان می گذارند و به طرز عجیبی آن را نزد گوگل و کاربران محبوب می کنند.
5-برای جذب کاربران به وب سایتتان محتوای جذاب تولید کنید نه خسته کننده.
گاهی اوقات یک وب سایت کاملا استفاده راحتی دارد، به خوبی طراحی و طبقه بندی شده است، جستجوگر آن مفید عمل میکند و لینک ها کامل مشخص شده اند اما این سایت از یک مشکل عمده رنج می برد: خسته کننده است! به عبارت بهتر مطالب و محتوای سایت طوری نگارش شده اند که به اندازه کافی مخاطبین را جذب و درگیر نمی سازد. در برخی مواقع کاربر به راحتی محصول مورد نظر را برای خرید در سایت پیدا خواهد اما شعار، محتوا یا کلمه ای وجود ندارد تا کاربر ارتباطی با آن برند تجاری برقرار نماید و انگیزه ای برای خرید ایجاد نماید.
آن چه در اینجا آموختیم این است که باید برای کاربران محتوای جذاب تولید کنید، با توجه به فعالیت شما این محتوا می تواند تخصصی یا عمومی و صرفا جهت سرگرمی باشد اما در هرصورت باید به گونه ای باشد که در عین جامع بودن، روان و خوانا باشد تا کاربر رغبت به ادامه مطالعه داشته باشد و به زودی وب سایت شما را ترک نکند. برای مثال با نگاهی به برنامه محبوب اینستاگرام بیندازیم که طی سال های اخیر افراد زیادی را به خود جذب کرده است.
همان طور که اطلاع دارید افرادی بی شماری در این شبکه به عنوان اینفلوئنسر فعالیت می کنند و اغلب توجه مخاطبان زیادی را جلب کرده اند. اما مخاطبان معمولا به اینفلوئنسرهایی توجه بیشتری نشان می دهند که محتوای جذاب تولید می کنند از این رو اینستاگرام نیز ملاک رتبه بندی خود را بر اساس محتوا و در نتیجه توجه کاربران که در قالب لایک، کامنت و … می باشد، قرار داده است. در وب سایت ها نیز روال کار به همین صورت است و شما در صورتی ماندگار می شوید که حرفی برای گفتن داشته باشید.
6. طراحی وب سایت در عین سادگی، زیبا و جذاب باشد
برخی از طراحان از طرح های شلوغ برای قالب وب سایت استفاده می کنند و گمان می کنند هرچه شلوغ تر باشد مخاطبان بیشتری را جذب می کنند. اما باید بدانید کاملا برعکس است و استفاده از این گونه قالب ها کاربران را خیلی زودتر از آنچه تصورش را می کنید خسته می کند و باعث می شود وب سایت شما را ترک کنند. بنابراین هنگام طراحی قالب اولیه باید دقت و حساسیت زیادی به خرج داده تا از رنگ های که چشم را آزار می دهند استفاده نکنید یا برعکس رنگ هایی که بیش از حد سرد و بی روح هستند را به کار نبرید. ترکیب رنگ زیبا یکی از مواردی می باشد که تاثیر زیادی روی طراحی قالب دارد و نیازمند توجه شما می باشد.