مقالات آموزشی

ایجاد بازار فروش برای یک محصول + چگونه محصولات خود را بفروشیم؟

مفید بود؟

ایجاد بازار فروش برای یک محصول به چه صورت هست؟ ایجاد بازار خوب برای کسب و کارها و میزان فروشی که دارن بسیار مهم هست. البته که این توضیحات برای کسب و کارهای کوچک و شروع کار هست. هر چه شما کار خود رو توسعه بدین، قطعاً به تیمی حرفه‌ای در زمینه مارکتینگ نیاز پیدا می‌کنن. آیا تو ذهنتون کلی ایده برای فروش دارین؟ نمی‌دونین چطور این کارو بکنین؟ چطوری ایده‌ها و محصولات احتمالی خود رو با قیمت بالایی بفروشین؟ این مقاله دقیقاً برای راهنمایی شما در این زمینه ترتیب داده شده. قصد داریم با ارائه نمونه‌های واضح و روشنی از خلق بازار فروش به شما آموزش بدیم تا محصولات خود رو بفروشین.

خلق بازار فروش

هزار نمونه مارکتینگ موفق در سراسر جهان وجود داره. در مقالات قبل از مارکتینگ قوی برند فیجی برای شما گفتیم. ذکر کردیم که مارکتینگ قوی چقدر می‌تونه در تعیین قیمت واقعی محصول شما موثر باشه. اما بذارین در این مقاله از یه نمونه وطنی موفق صحبت کنیم که با شرایط ما هم تطابق بیشتری داشته باشه. این طوری شما بهتر می‌تونین الهام بگیرین. ایجاد بازار فروش برای یه محصول یا ایده اولیه چطوری ممکن هست؟ تو جهان امروز تعداد افرادی که اکانتی در اینستاگرام دارن رو به افزایش هست و تقریباً کمتر کسی از ارزش اینستا آگاهی نداره. همه می‌دونیم که می‌تونه چقدر پولساز باشه. نمونه موفقی از مارکتینگ خوب که از یه کسب و کار کوچیک شروع شد می‌شه از چرخزنان نام برد. آنلاین شاپ چرخزنان کار خود رو از اینستاگرام شروع کرد. اون تونست ایده خود رو روی کاغذ بیاره و بازاری برای محصولات خود خلق کنه. بهتره قبل از شروع بحث نگاهی به سایت چرخزنان بندازین.

 

بعد از دیدن سایت احتمالاً این سوال برای شما به وجود میاد که چطوری ممکن هست؟ چطوری می‌شه یه ایده خاص که امیدی هم به فروشش نداریم رو با قیمت نسبتاً خوبی به فروش ببریم؟ جواب تمامی این سوال‌ها در دست خلق بازار فروش برای محصولتان هست. اون برای عروسک‌ها و طرح‌های خودش داستان ساخت. بنابراین اونها به چشم مردم دیگه عروسک نیستن بلکه کارکتری هستن که روح داره. درست مثل کلاه قرمزی برای دهه هفتادی‌ها! برای شروع یک کسب و کار خونگی لازم هست که ایجاد بازار برای محصولات شما داشته باشیم. چطوری؟ با ما باشین.

قصه گویی برای ایجاد بازار!

اولین اصل توی بیزنس این هست که شما قصه گوی خوبی باشین. شما می‌تونین یه تیکه سنگ رو رنگ کنین و بعد انقدر قشنگ در مورد اون قصه بگین که همه عاشقش بشن. این می‌شه اولین گام در ایجاد بازار فروش برای محصولی که دارین. خب شاید در ابتدای راه کمی بترسین. ایده‌های زیادی داشته باشین اما از عملی کردن اونها واهمه داشته باشین یا بترسین همه چی اونطور که می‌خواید پیش نره. بیاید با یه تکلیف ساده برای پرورش ذهن و آمادگی اون انجام بدیم.

باید‌ها
یه تخم مرغ رو بردارین و فرض کنین به شما گفته شده که باید این تخم مرغ رو هر جور که شده 20 تومن بفروشین.

حالا توی یک دقیقه فردی رو قانع کنین که این تخم مرغ ارزشش 20 هزار تومن هست. در نظر داشته باشین که این فقط یه تمرین برای ذهن شما است و قرار نیست واقعاً این کار رو کنیم بلکه می‌خواهیم یاد بگیریم که چیزی که داریم ارائه می‌دیم رو چجوری تحلیل کنیم که واقعاً به ارزش واقعیش به فروش برسه. در حقیقت یک تمرین ساده برای ایجاد بازار و خلق بازار فروش هست. تمرین برای یادگیری بیزنس و مارکتینگ هست. در نظر داشته باشین که باید کاملاً منطقی و طبیعی صحبت کنین که باعث ایجاد یه حس راستگویی و صمیمیت و اعتماد در افراد بشه. این مرحله یک باگ بزرگ داره که باید شما آگاهانه از اون اجتناب کنین.

نباید‌ها
در نظر داشته باشین که هر وقت، هرجا و هر فردی بیش از حد در مورد محصولش، رابطش یا حتی شخصیتش تعریف کنه باعث یه جبهه گیری می‌شه و باعث عقب رفتن اطرافیان می‌شه. نباید از محصولی که دارین بیش از حد تعریف کنین.

بنابراین حتماً حد تعادل رو رعایت کنین. بذارین مثالی شفاف در خصوص ایجاد بازار بزنم. دوستی داشتم که مجسمه ساز بود. آخرین کار او یک تندیس به شکل الهه‌های یونان در آکواریوم بود. به نظر مسخره می‌رسید و با توجه به این که او برند هنری نبود یا حتی اسم نام آشنایی نداشت، قیمت بالایی برای آن تندیس در نظر گرفته نمی‌شد. اما یکی از دوستانم که در خارج از کشور در رشته مارکتینگ تحصلات داشته، توانست آن را به قیمت خیلی بالایی به فروش برساند. چطوری؟ با بیان یک روایت هوشمندانه از الهه‌های یونان، که باعث شد مشتری آن تندیس را به خاطر روایت عاشقانه‌ای که در بر داشت بخرد.

برندسازی

 

مسئله مهم دیگه که باعث به فروش رفتن محصولات شما با قیمت خوب می‌شه، برندسازی یا برندینگ هست. در اصل شما می‌تونین برای ایجاد بازار فروش ، برندسازی کنین. ما از شما چیز عجیب غریب یا حتی کاملاً حرفه‌ای نمی‌خوایم. شما باید برای محصولات، خدمات یا حتی ایده‌های خود استایل خاص خود رو خلق کنین. بهتره قبل از هر چیزی به خودتون فکر کنین. خندیدن، لباس پوشیدن و حتی نوع حرف زدن شما، خاص شما است. حالا اگه شما کمی بیشتر روی این مسئله کار کنین و بیشتر به اون بپردازین، این ویژگی‌ها بارزتر می‌شن تا حدی که حتی اگه شما هم حضور نداشته باشین همه با عطری یا نوعی از استایل یا صحبتی یاد شما می‌افتن. برای مثال، کاردی بی یا بیلی آیلیش نمونه‌های بارزی از این برندسازی هستن. هر کدام با استایل، گویش، آرایش و هر چیز منحصر به فرد خود! نمونه وطنی اون کارکترهای چرخزنان هست. اگه صفحه چرخزنان رو در اینستا مشاهده کنین، خواهید دید که تصویر سازی، نوع گویش و حتی انتخاب آهنگ‌ها کاملاً هوشمندانه هست. بنابراین علاوه بر داستان گویی برای ایجاد بازار و خلق بازار فروش باید کارکتر منحصر به فرد خود رو خلق کنین.

استفاده از یک گرافیست

خب نکته قابل توجه در ایحاد بازار فروش که شاید کمتر به اون توجه بشه؛ یک گرافیست خلاق هست. از شرکت‌های بزرگی مثل اپل گرفته تا کسب و کارهای کوچک‌تری مثل چرخزنان؛ همه و همه طرح و لوگو خاص خود رو دارن. برای داشتن یک لوگو یا طراحی خاص برای مجموعه کارهایی که دارین؛ نیاز به یک گرافیست خلاق هست. این مسئله می‌تونه در خلق بازار فروش بسیار موثر عمل کنه. اگه می‌خواهید حرفه‌ای‌تر عمل کنین؛ نیاز هست که یک ایده پرداز استخدام کنین. ایده‌ها و روی کاغذ آوردن اونها به شکلی صحیح بسیار مهم هستن. بنابراین طرح اختصاصی خود رو برای ایجاد بازار بیشتر جدی بگیرین.

بسته بندی منحصر به فرد

یکی از مواردی که می‌تونه در ایجاد بازار فروش برای محصول شما به شدت کاربردی عمل کنه؛ بسته بندی محصول شما است. برای مشتری به شدت مهم که محصولی که دریافت می‌کنه در چه بسته بندی خواهد بود! در حقیقت شما باید مشتری رو ترغیب به خرید کنین. روی بسته بندی خاص خود خوب فکر کنین تا بتونین خلق بازار فروش موفقی داشته باشین. برندهای مطرح در سراسر دنیا روی پکیجینگ کارهای خود بسیار زمان می‌گذارند. این موضوع وارد کسب و کارهای کوچک هم شده و در اینستاگرام شاهد این هستین که افراد در زمینه‌های مختلف سعی در ارائه بسته بندی خاص برای محصولات خود هستن.

ایجاد استراتژی فروش موفق

 

برای ایجاد بازار فروش باید استراتژی فروش موفقی داشته باشین. در این بخش به شما مواردی رو یادآور می‌شیم. برای داشتن یه استراتزی موفق و در نهایت ایجاد بازار موفق برای فروش باید چه کرد؟

  • الویت‌های خود رو تعیین کنین.
  • نتایج واضحی داشته باشید که قابل اندازه گیری برای شما و تیم باشه.
  • دستورالعمل‌های شفافی در این زمینه داشته باشین.
  • اهداف واضح و دقیقی مشخص کنین که همه برای رسیدن به اون تلاش کنن.

بدون استراتژی مشخص، شما و تیمی که برای شما کار می‌کنه؛ گیج می‌شه. برای خلق بازار فروش باید استراتژی مشخص خود در این زمینه رو داشته باشین.

ایجاد پروفایل مشتری ایده آل

بعد از طی کردن مراحل بالا برای ایجاد بازار فروش نیاز هست که استراتژی خاص خود در فروش رو نیز داشته باشین. برای اکثر شرکت‌ها 80% درآمد از 20% مشتریان تامین می‌شه. این یعنی چی؟ یعنی شما بعد از گذشت یکسال از راه اندازی کسب و کار خود، می‌تونین روی نمودار نگاه کنین که کدام دسته از مشتری‌ها بیشترین خرید رو از شما داشتن. این می‌تونه کوتاه‌ترین چرخه فروش رو برای شما داشته باشه. بعد می‌تونین مشخص کنین که مهم‌ترین مشتری‌های شما چه کارهایی انجام می‌دن. در نهایت شما لیستی از معیارهای مشتری ایده آل خود دارین و می‌تونین درصد بیشتری از افراد رو در لیست مشتری‌های ایده آل خود ببرین. برای ایجاد بازار مناسب باید روی روانشناسی مشتری به شدت کار کنین.

زمانی برای تجزیه و تحلیل

بعد از ایجاد بازار فروش تجزیه و تحلیل درست می‌تونه خیلی تو این زمینه به شما کمک کنه. یک تجزیه و تحلیل SWOT به شما می‌گه که چقدر در رشد حساب‌های موجود، پیدا کردن حساب‌های جدید و جذب مشتری‌های ایده آل خوب هستین.

حالا وظیفه شما بعد از ایجاد بازار و تجزیه و تحلیل چیه؟ وظیفه شما این هست که بفهمید چطوری می‌تونین از نقاط قوت خود برای استفاده از فرصت‌ها استفاده کنین. همچنین باید نقاط ضعف و تهدیدات خود، موانع داخلی و خارجی رو که توانایی شما در دستیابی به اهدافتون رو مانع می‌شه؛ در نظر بگیرین. شما باید از خود و تیم خود بپرسین که چه کارهایی باید انجام بشه تا این تهدیدات و ضعف‌ها به حداقل برسن. این استراتژی‌ها در اصل به خلق بازار فروش شما کمک می‌کنه. یعنی شما بازاری برای محصول خود به وجود میارین و بعد با استراتژی، فروش خود رو تقویت می‌کنین.

اهداف واضح داشته باشین

 

بعد از ایجاد بازار فروش ذکر کردیم که داشتن اهداف روش و واضح که کل تیم بتوانند برای آن تلاش کنن؛ واجب هست. زمانی که اهداف درآمد داده شده خود رو با استراتژی بازار که بر اساس ارزیابی وضعیت گذشته و فعلی ایجاد کردین؛ ترکیب کنین؛ در اصل می‌تونین اهداف واقعی درآمد برای افراد ایجاد کنین. بعد از این مرحله زمان آن رسیده که به این مسئله فکر کنیم که تیم فروش شما برای رسیدن به این اهداف به چه پشتیبانی نیاز داره؟ شما باید تیم بازاریابی، تیم فروش و تیم محصولات خود رو جمع کنین تا روی یک برنامه کار کنن. در اصل بعد از خلق بازار فروش برای محصول خود، تاکید روی چنین استراتژی‌هایی بسیار مهم و حیاتی هست.

برنامه عملیاتی روشن

یکی از مهم‌ترین استراتژی‌هایی که بعد از ایجاد بازار فروش باید حتماً به اون بپردازین؛ برنامه عملیاتی شفاف و روشن هست. اگه می‌خواید که تکرارهای فروش شما موفقیت آمیز باشه، وقت اون رسیده که یک فرآیند برنامه ریزی مناسب برای داشتن یک عملکرد مناسب ترتیب بدین. حالا می‌دونین که چه میزان درآمد لازم هست و باید برای به دست آوردن ان ایجاد بازار داشته باشین؛ باید استراتژی‌های دیگری رو پیاده کنین. برای این که برنامه عملیاتی روشنی داشته باشین؛ باید سوالاتی از جمله سوالات زیر از خود بپرسین:

  • چه مقدار از هر نوع درآمد لازم هست تا کسب کنم؟
  • نمایندگی چند فروش رو می‌تونم داشته باشم؟
  • برای داشتن مشتری ایده آل باید چه کنم؟
  • برای افزایش مشتری ایده آل خود باید چه کنم؟

در اولین فرصت برای داشتن یک برنامه عملیاتی شفاف باید به این سوالات پاسخ مناسب و روشنی بدین.

سخن آخر

در انتها باید بگیم که شما اکنون می‌دانین برای ایجاد بازار فروش باید چه کنین. در نظر داشته باشین که تمامی مواردی که در این مقاله عنوان شد؛ صرفاً پیشنهاداتی برای الهام گرفتن شما بود. اکنون می‌تونین با ذهنی بازتر در این زمینه تصمیمات مهمی بگیرین. توجه کنین که کپی نکنین. یک مارکتینگ موفق، یک مارکتینگ منحصر به فرد هست. بعد از خلق بازار فروش همه چیز رو رها نکنین. باید بدونین که اول مسیر تجاری خود هستین و بعد از ایجاد بازار باید پرقدرت‌تر و با تمرکز بیشتری به جلو برین. چطوری؟ با ایجاد استراتژی‌های خاص خود! در این مقاله برای شما مثال‌هایی از استراتژی‌های مختلف آوردیم. کسب و کار خونگی دارین؟ به فکر راه اندازی کسب و کار خود هستین؟ کسب و کار خود رو راه انداختین رو نمی‌دونین چه کنین؟ تمامی گفته‌های ما در این مقاله می‌تونه برای شما مفید باشه. نظرات و پیشنهادات خود در این زمینه رو با ما به اشتراک بذارین.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.