مقالات آموزشی

۸ تا از آسون ترین راه‌ های کاهش نرخ پرش

مفید بود؟

راه های کاهش نرخ پرش رو میشه یاد گرفت اما نکته اساسی در اصلاح نرخ پرش سایتتون، پذیرفتن این نکته است که سایت شما دارای بانس ریت بالاییه. البته این کار، مثل پذیرفتن اینه که فرزندتون یک مشکل جدی در مدرسه داره و خب می‌بینین که پذیرفتنش آسون نیست! در این مقاله قصد داریم راه های کاهش نرخ پرش رو به شما نشون بدیم. بانس ریت (Bounce rate) یکی از فاکتورهای مهم در ارزیابی فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ است. این فاکتور به طور عمومی با هدف درک تجربه کاربری وب سایت آنالیز میشه. در ادامه با ما باشین تا راهکارهای آسون برای کاهش بانس ریت رو به شما آموزش بدیم. بیاید در ابتدا به تعریف برخی مفاهیم کلی بپردازیم.

نرخ پرش خوب چیه؟

 

البته همونطور که از قدیم گفتن زیبایی در چشم بیننده س، نرخ پرش خوب هم تو همین مایه هاست. بعضی از سایت‌ها ممکنه نرخ پرش 80% رو عالی بدونن، در حالی که ممکنه همچین نرخ پرشی برای سایت‌های دیگه فاجعه بار باشه. این واقعاً به سایت و اهداف تجاری شما بستگی داره. صرف نظر از این مساله، بسیاری از مدیران سایت‌ها و وبمسترها به عنوان شاخص کلی «چسبندگی» یا درخواست تجدید نظر سایت، توجه زیادی به نرخ پرش دارند و مایل هستن که این رقم دردسرساز رو تا اونجا که می‌تونن کاهش بدن. حتی برخی از افراد فکر می‌کنن که نرخ پرش با الگوریتم جدید گوگل یعنی رنک برین (Rank Brain) می‌تونه بر رتبه بندی جستوجوی شما تاثیر بزاره. این بدیهیه که بهینه سازی این معیار به نفع شماست. در مقاله امروز ما قصد داریم تا 8 تا از آسون‌ترین راه های کاهش نرخ پرش رو به شما آموزش بدیم.

با این حال بیاید قبل از هر چیزی در مورد مشکلات نرخ پرش با شما صحبت کوتاهی داشته باشیم.

مشکلات نرخ پرش

در کنار نرخ پرش ، احتمالاً به معیار زمان در صفحه در Google Analytics توجه کردین. این همونطور که از اسم اون پیداست، برآورد مدت زمانیه که کاربران به طور متوسط در یه صفحه مشخص صرف می‌کنند. دلیل این که معیار زمان در صفحه یه معیار تقریبی هست و نه یه اندازه گیری کاملاً مشخص اینه که گوگل آنالیتیکس و سایر سیستم عامل‌های تجزیه و تحلیل برای محاسبه دقیق زمان در صفحه به دو کلیک نیاز دارن. یه کلیک ورود (معمولاً کلیک پیوندی که در مرحله اول کاربر رو به یک صفحه می‌رسونه ) و یه کلیک خروج (معمولاً کلیک بر روی یه عنصر ناوبری) که اونها رو از یه صفحه خارج می‌کنه. متاسفانه این کلیک مهم خروجی غالباً در معادلات در نظر گرفته نمی‌شه.

پرسش
قبل از بستن صفحه یا مرورگر تا به حال چند دقیقه به خواندن یه صفحه اختصاص دادین؟

در این صورت گوگل انالیتیکس نمی‌تونه زمان در صفحه رو به طور دقیق محاسبه کنه، چون اون صفحه کلیک حیاتی خروج رو از دست داده. در این مثال فرقی نمی‌کنه که کاربر بر روی صفحه‌ای کلیک کنه و آخرین کلمات پست 8000 کلمه‌ای رو بخونه و کاملاً راضی باشه. اگه اونها بدون کلیک بر روی دکمه خروج صفحه رو بستن، اون کلیک به عنوان نرخ پرش حساب میشه. همین مورد برای کلیکی که در اون یه کاربر، پیوندی رو در صفحه دیگری باز می‌کنه و قبل از بستن مرورگر خودش، صفحه اصلی رو باز میذاره هم صادقه. به همین دلیله که نرخ پرش به عنوان یه معیار خیلی درست از مقبولیت یک سایت نمیتونه باشه اما به هر حال در رتبه بندی گوگل تاثیر داره و شما به هر حال باید به کاهش بانس ریت سایت خودتون کمک کنین.

اگه هنوز هم نرخ پرش شما دیوانه‌وار بالاست یا به دلیل تغییراتی که در سایت خود ایجاد کردین ناگهان افزایش پیدا می‌کنه، شما با یه مشکل اساسی روبرو هستین. با توجه به این نکته مهم، بیاین ببینیم که چطوری می‌تونیم صفحات رو چسبناک‌تر کنیم و نرخ پرش مزاحم رو کاهش بدیم.

زمان بارگذاری صفحه رو بهینه کنین

بسیاری از بازاریاب‌ها فکر می‌کنن که اگه نرخ پرش اونها زیاده، مسئله باید مربوط به محتوای یه صفحه باشه. در حالی که ممکنه قبل از این که کاربر حتی فرصتی برای خوندن یه صفحه داشته باشه، مشکلات جدی ایجاد بشه. از بین همه مشکلاتی که یه صفحه وب می‌تونه داشته باشه، قطعاً بارگیری همیشه بدترین حالت اونه. به هر حال مهم نیست که محتوای یه صفحه خوب یا بد باشه، اگه کاربر نتونه اون رو بخونه یا حتی ببینه، از صفحه تون میره و به بانس ریت شما اضافه میشه.

آمار و اطلاعات
47% از کاربران انتظار دارن یه صفحه وب در عرض دو ثانیه یا کمتر بارگیری بشه.

بنابراین بهینه سازی صفحه برای کاهش نرخ پرش ضروریه. این مسئله مخصوصاً در مورد سایت‌های موبایل صدق می‌کنه. طبق داده‌ها، تاخیر سرعت اتصال فقط 500 میلی ثانیه می‌تونه منجر به افزایش «اوج ناامیدی» بیش از 26% و کاهش درگیری 8% بشه. علاوه بر این، یکی از مهم‌ترین دلایل کنار گذاشتن سبد خرید برای خرده فروشان تجارت الکترونیکی، همین مسئله است. به طرز حیرت انگیزی تنها 2% از 100 وب سایت تجارت الکترونیک پیشرو در جهان دارای سایت‌های موبایلی هستن که در کمتر از 5 ثانیه در تلفن همراه به طور کامل بارگیری می‌شن.

طبق صحبت‌های گفته شده در اولین مورد از راه های کاهش نرخ پرش ، نتیجه می‌گیریم که قبل از این که حتی به فکر دیدن محتوای صفحات خود باشین، اطمینان حاصل کنین که بازدیدکنندگان شما می‌تونن در مدت زمان معقولی اون صفحه ها رو مشاهده کنن.

با قالب بندی هوشمند، محتوای خود رو بیشتر در دسترس قرار بدین

 

تا به حال شده که روی پست وبلاگ یا یک صفحه وب کلیک کنین، و فقط یک عالمه نوشته ریز ریز ریز ببینین؟ آره؟ پس می‌دونین که این مسئله چقدر می‌تونه برای خواننده دلسردکننده باشه. حتی اگه محتوای شما فوق العاده ارزشمند و منحصر به فرد باشه دیگه اهمیتی نداره، چرا که خواننده شما از ورود به یه پست وبلاگ با همچین تراکمی خودداری می‌کنن و اگه هم به چنین صفحه ای بربخورن، زودی می‌بندنش! مثل کتاب قطوری که هیبتش نمیذاره بریم سراغش و بخونیمش. قالب بندی صفحات برای استقبال بیشتر و در دسترس بودن، یکی از بهترین کارها برای کاهش نرخ پرش هست. به طور کلی، هر چه بازدید کننده برای رسیدن به خواسته خود «کار» کمتری انجام بده، احتمال چسبیدن به اون صفحه براش بیشتره. بازدیدکنندگان خود رو با پاراگراف‌های سنگینی که در کل صفحات قرار دارن خسته نکنین. در این بخش چند روش وجود داره که باعث میشه محتوا از نظر بصری کمتر ترسناک به نظر بیاد:

  • استفاده مناسب از هدرها
  • زیرعنوان‌های مکرر
  • تصاویر مناسب
  • لیست‌های نشان دار (bullet list) (کاری که ما در این لیست انجام دادیم)

استفاده از این گزینه‌های قالب بندی، محتوای شما رو در دسترس قرار میده و به خواننده این امکان رو میده تا سریعاً محتوای شما رو اسکن scan یا اسکیم skim کنه تا نقاطی که بیشترین نیاز رو به اونها داره، بتونه سریع شناسایی کنه. گفته شده یکی از راه های کاهش نرخ پرش اینه که به هوش خوانندگان خودتون توهین نکنین. به مخاطب خودتون اعتماد کنین که می‌دونه به چه چیزی نیاز داره. بعدش نیازش رو در نوشته تون برآورده کنین. ما وبلاگ‌هایی رو دیدیم که ضمن ارائه اطلاعات مفید، اصرار دارن که از یه خط شکسته استفاده کنن یا بین هر جمله، تصویری بذارن که این مسائل می‌تونن خیلی آزار دهنده باشن.

از ابزارک‌ها و تبلیغات نوار کناری به میزان کم استفاده کنین

برخی از صفحات وب، وسیله‌ای ایده‌آل برای ارائه مطالب، پیشنهادات و سایر مطالب مرتبط به مخاطبان شما هستن. صفحات وبلاگ یه نمونه بارزه و شما احتمالاً همش میگردین تا یه وبلاگ مناسب که در نوار کناریش کلی چیز میز بالا و پایین نمی‌شن پیدا کنین. استفاده از حاشیه دیجیتال محتوای شما برای کلی تبلیغات، پیشنهادات، نشان‌های جایزه و سایر موارد ناخوشایند، راهی برای مطمئن برای عاصی کردن بازدیدکننده و وسوسه کردنش برای خارج شدن از صفحه و در نتیجه افزایش نرخ پرش هست.

اگه می‌خواید محتوای مربوطه رو از نوار کناری برجسته کنین، این کار رو به روشی انجام بدین که ارزش بیشتری به خواننده ارائه بده.

مثال
به عنوان مثال، توصیه‌ یک مقاله مرتبط که با موضوع نوشته تون که در یه پست دیگه وبلاگ هست، راهی عالی برای چسبناک شدن سایت شما و همچنین ارائه محتوای کاملاً ارزشمند و مفید به خوانندگان شماست.

به همین ترتیب اگه تصمیم دارین، جایزه‌ها و علائم اعتماد رو در نوار کناری خود بذارین، مطمئن بشین که اونها فقط از معتبرترین و مشهورترین منابع هستن تا هدف واقعی داشته باشن. این سومین راه از راه های کاهش نرخ پرش بود. در ادامه با ما باشین تا بیشتر در این مورد صحبت کنیم.

مرجع متقابل نرخ پرش با زمان در صفحه

مهمه که به طور کلی نرخ پرش رو در زمینه گسترده‌تری از سایت خود بررسی کنین. انجام این کار چه سودی برای شما داره؟ انجام این کار به شما امکان می‌ده تا با دقت بیشتری تجزیه و تحلیل کنین و متوجه بشین که مشکل از یه صفحه خاصه یا کل سایت شما مشکل داره؟ اگه معیارهای زمان در صفحه رو رعایت کردین اما صفحات وبلاگ شما همچنان دارای نرخ پرش بالایی هستن، ممکنه مشکل تولید محتوا داشته باشین. این مورد رو هم برای کاهش بانس ریت خود لحاظ کنین.

ارتباط رو بهینه سازی کنین

گذشته از موارد فنی مثل زمان بارگذاری صفحه یا رعایت نکردن قالب بندی به بهترین شکل، یکی از مهم‎ترین عوامل موثر در بالا بودن نرخ پرش مربوط بودن یا بی ربط بودنه. برخی از سایت‌ها کلمات کلیدی خاصی رو بسیار موثر هدف قرار میدن، فقط برای ارائه محتوایی که در بهترین حالت ممکنه با اون پرسش مرتبط باشه یا در بدترین حالت کاملاً بی ربطه. اگه صفحه‌ای که ارائه می‌دین ارتباط مستقیمی با درخواست کاربر نداره، می‌تونیم کاملاً تضمین کنیم که اون کاربر نرخ پرش شما رو بالاتر می‌بره.

بنابراین خیلی مهمه که شما حتی قبل از رعایت موارد فنی بتونین مربوط بودن محتوای خود رو حفظ کنین. این مورد خیلی در کاهش نرخ پرش شما موثره و یکی از کاربردی‌ترین راه های کاهش نرخ پرش محسوب می‌شه.

تولید محتوای خوب می‌تونه به چسبندگی سایت شما کمک کنه. چطوری می‌شه این کار رو کرد؟

پرسش
آیا این کلمه کلیدی میخواد چیزی به کاربر آموزش بده یا برای فروش چیزیه؟ کاربران در چه مرحله‌ای از قیف قرار دارن؟ اونها برای حل چه مشکلی تلاش می‌کنن؟

این‌ها همه سوالاتیه که به شما کمک می‌کنه تا مفیدترین محتوا و مرتبط ترین محتوا رو در اختیار مخاطبان خود بذارین. در نظر بگیرین هر چی محتوای شما بیشتر با سوالات کاربران ارتباط داشته باشه، احتمال چسبیدن کاربران بعد از ورود به سایت بیشتر میشه.

یه تماس واضح و شفاف داشته باشین

 

همونطور که باید زمان ارائه محتوا به خواسته‌های کاربر توجه کنین، باید به این نکته ظریف هم دقت کنین که می‌خواید کاربران بعد از استفاده از محتوایی که ارائه دادین، چه اقدام خاصی رو انجام بدن؟ بعد از دونستن این که می‌خواید کاربراتون چه کاری رو انجام بدن، می‌تونین با در نظر گرفتن یه فراخوان شفاف و واضح از بازدیدکنندگان خودتون بخواین تا اون اقدام رو انجام بدن. هر چه CTA بیشتری در یه صفحه قرار بدین، احتمال سردرگمی و تحت فشار قرار دادن بازدیدکنندگان بیشتر میشه. مطمئناً خیلی خوب میشه اگه بتونیم چندین CTA رو در یه صفحه قرار بدیم و به بازدیدکنندگان این اطمینان رو بدیم که قبل از اقدام با دقت همه اونها رو می‌تونن بررسی و ارزیابی کنن. اما بیاید بپذیریم که این کار خیلی وقت‌ها اتفاق نمی‌افته. برای کاهش بانس ریت ، سایت شما باید کاری کنه که بازدیدکنندگان به سرعت و به راحتی اون چیزی رو که می‌خوان پیدا کنن یا انجام بدن.

لطفاً بازدیدکنندگان خودتون رو با ده‌ها CTA گیج نکنین. به هدف کاربر و چگونگی کمک صفحات به بازدیدکنندگان در رسیدن به هدفشون فکر کنین و بعد یه فراخوان عملی واضح و مناسب برای کمک به اونها جهت انجام کار در نظر بگیرین.

افزاد زیادی میگن وجود ده‌ها پیوند داخلی در محتوای شما، یک روش خوب برای کاهش نرخ پرش شما هست. این استراتژی می‌تونه به خوبی کار کنه، چون که این کار، کلیک دوم ضروری برای سنجش دقیق زمان در صفحه رو در اختیار آنالیتیکس قرار میده. اما توجه کنین که این کار همینطور می‌تونه محتوای شما رو کمی خسته کننده و بیخود جلوه بده. همه ما قطعاً سایت‌هایی رو دیدیم که یک جمله در میون هی به صورت داخلی لینک شدن. این مسئله نه تنها افتضاح به نظر می‌رسه، بلکه برای غنی سازی تجربه کاربر یا ارائه چیزی با ارزش واقعی به مخاطبان چندان ارزشی نداره.

در حقیقت این اصل به رابطه بر می‌گرده. اگه یه پست وبلاگی مفید و کاملاً فعال دارین که موضوعی خاص رو به صورتی عمیق ترسیم می‌کنه و برای مخاطبان شما ارزشمنده، به طور قطع از صفحات دیگه به اون پیوند بدین. با این وجود از تعداد و پراکندگی و مناسب بودن این لینکها هم غافل نشین. لینکهای یک متن می‌تونن بازدیدکننده شما رو گیج کنن و تحت فشار قرار بدن. همچنین می‌تونن بازدیدکننده رو از کلیک بر روی این پیوندهای داخلی منصرف کنن.

برای کاهش نرخ بانس ریت کافیه که در مقابل وسوسه پیوند داخلی با تمام مقالات وبلاگتون مقاومت کنین و بر پیوند دادن به مقالات مفید یا صفحاتی که بسیار مرتبط و برای بازدیده کننده به صورت بالقوه جالب هستن، تمرکز کنین.

صفحات محصول خود رو دوباره بارگیری کنین

دریافت صفحات محصول می‌تونه مشکل باشه. با این حال، اگه کمی وقت به صفحات محصول اختصاص بدین، احتمالاً چندین فرصت بهینه سازی مشاهده می‌کنین. این مسئله نه تنها باعث کاهش نرخ پرش میشه بلکه می‌تونه نرخ تبدیل هم بهبود بده. محاسبه نرخ تبدیل هم زیاد سخت نیست و از پسش برمیاین. یکی از مهم‌ترین دلایلی که مردم قادر به تبدیل از صفحات محصول نیستن، آماده نبودن اونها برای انجام خرید یا معامله است. برخی اوقات این مسئله مربوط به تردید خریدار یا قیمت بالاست اما گاهی اوقات هم به این دلیله که اطلاعاتی که خریدار برای خرید یه محصول می‌خواد بهش ارائه نمی‌شه. این امر می‌تونه شامل جزئیاتی مربوط به محل تولید اون کالا، مشخصات سیاست‌های مرجوع کردن محصولیا بررسی کاربر باشه.

نکته
لازم به یادآوری هست که نرخ پرش از صفحات محصول می‌تونه کمی بیشتر از انواع دیگه صفحه باشه و این بسته به ماهیت محصول یا خدمات مورد نظر می‌تونه متفاوت باشه.

با این حال، اگه در صفحات محصول خود نرخ پرش بالا و غیر معمولی رو دیدین، بررسی کنین که آیا اضافه کردن اطلاعات بیشتر به شما کمک می‌کنه یا نه! این هم از آخرین راه های کاهش نرخ پرش !

در این مقاله سعی کردیم درباره نرخ پرش و مشکل ذاتی نرخ پرش به شما اطلاعاتی بدیم. همچنبن، 8 مورد از آسون‌ترین راه های کاهش نرخ پرش یا کاهش بانس ریت رو به شما آموزش دادیم. با رعایت نکات گفته شده به راحتی می‌تونین نرخ پرش سایت یا صفحه خود رو کاهش بدین. سوالات خود رو با ما در میون بذارین.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.