مقالات آموزشی

نحوه ساخت کد QR رایگان + کد کیو آر چه تفاوتی با بارکد داره؟

مفید بود؟

چیزی که امروز می‌خوایم راجع بهش صحبت کنیم، نحوه ساخت کد QR رایگان است، اما اگه یه چیز مشخصی درباره این کد وجود داشته باشه، اون هم اینه که مردم درموردش اتفاق نظر ندارن و کارآیی کدهای QR هنوز به شدت مورد بحثه.

از این حرف‌ها گذشته، محبوبیت و راحتی کد QR رو نمیشه نادیده گرفت. پس بهتره که به خوندن این مقاله ادامه بدین تا یاد بگیرین کد QR خودتون رو بسازین، همچنین با نحوه ترغیب مشتریان خودتون برای اسکن اون آشنا میشین.

کد QR چیست؟

مسلماً قبل از این که بریم سراغ نحوه ساخت کد QR رایگان باید با خود کد کیو آر آشنا بشیم و ببینیم این کد چیه!

کد QR ، مخفف عبارت “Quick Response” است، این کد شامل نمادهای سیاه و سفید مربعی شکلی هستن که افراد می‌تونن با استفاده از تلفن هوشمند خودشون اونها رو اسکن کنن تا درباره فلان محصول بیشتر بدونن.

این مربع های رمزگذاری شده می‌تونن پیوندها، کوپن‌ها، جزئیات رویداد و سایر اطلاعاتی رو که ممکنه برای کاربر لازم باشه، در خودشون جای بدن.

کدهای QR معمولاً این شکلی هستن:

اگرچه هر کد QR به شکل یه مربع کامل نیست، اما اغلب اونها مثل تصویر بالا دیده میشن. شما می‌تونن این کدها رو در نامه های مستقیم، تابلوها، بیلبوردها و حتی تبلیغات تجاری پیدا کنین و می‌تونین خیلی راحت و سریع با استفاده از تلفن خودتون کد صفحه رو اسکن کنین.

کد QR چه تفاوتی با بارکد داره؟

یکی از مواردی که باید برای نحوه ساخت کد QR رایگان ازش خبر داشته باشین ایه که آیا افزایش کدهای QR به معنای اینه که بارکدهای سنتی دیگه منسوخ شدن؟ البته که نه. بارکدهای سنتی هنوز هم یه روش معمول برای شناسایی کالاهای بسته بندی شده مصرف کننده (CPG) و مدیریت موجودی محصولاتشان برای مشاغله.

با این وجود، بین بارکدها و کدهای QR تفاوت‌های زیادی هم در کاربردها و هم در مشخصات وجود داره. در اینجا سه ​​تفاوت مهم رو نام می‌بریم:

کدهای QR شکل متفاوتی دارن

بارکدها معمولاً به شکل مستطیل هستن و برای خوندن افقی داده های بارکد، به دستگاه‌های اسکن نیاز داریم. کدهای QR اغلب به صورت مربعی شکل هستن و داده های خودشون رو به صورت عمودی یا افقی نمایش میدن که در قسمت ساختن QR کد رایگان بیشتر با اونها آشنا میشیم.

کدهای QR اطلاعات بیشتری رو در خودشون نگه می‌دارن

به دلیل شکل مربعی کد QR این کد می‌تونه داده های بسیار بیشتری نسبت به بارکد، در خودش ذخیره کنه. در واقع، کدهای QR می‌تونن صدها برابر یه بارکد، کاراکترهای رمزگذاری شده رو در خودشون جای بدن.

کدهای QR داده های مختلفی رو نگهداری می‌کنن

کدهای QR اغلب متفاوت از بارکدها استفاده میشن، به این صورت که بارکدها اطلاعات اصلی محصول که به فروش مربوط میشه، مثل قیمت و نام سازنده نگهداری می‌کنن. کدهای QR اطلاعات غیر فعال و غیر مشهودی بیشتری رو ارائه میدن، مانند داده های مکان و URL ها برای تبلیغات و صفحات فرود محصول.

نحوه عملکرد کدهای QR

تا اینجای کار متوجه خیلی از نکات ضروری که باید قبل از ساختن QR کد رایگان بلد می‌بودیم، شدیم، ولی الان به یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ماجرا یعنی عملکرد کد کیو آر رسیدیم:

این کد در اصل برای صنعت خودرو در ژاپن طراحی شده بود، بازاریابان هم از بارکدها به دلیل ظرفیت ذخیره سازی زیاد و توانایی ترجمه اطلاعات اضافی به مصرف کنندگان فراتر از اون چیزی که خلاقیت و یا بسته بندی می‌تونست انتقال بده، استفاده کردن.

اگه یه مصرف کننده در جایی کد QR ببینه، می‌تونه بره سراغ گوشی موبایل خودش و یه برنامه اسکن کد QR رایگان بارگیری کنه و بارکد رو «اسکن» کند تا به اطلاعات اضافی دسترسی پیدا کنه؛ مثل موارد زیر:

بنابراین اگه می‌خواستین، مثلاً یک تبلیغات در ایستگاه اتوبوس که پادکست‌های فلان چنل رو تبلیغ میکنه، ایجاد کنین، می‌تونین یه کد QR رو در اون تبلیغ چاپی نمایش بدین که باعث بشه مردم موقع اسکن با تلفن خودشون به صفحه iTunes شما برن. خیلی ساده است، درسته؟

نحوه ساخت کد QR رایگان

نحوه ساخت QR Code رایگان بسیار ساده است؛ تو این قسمت قراره بهتون بگیم که چطوری این کد رو آماده کنیم:

مرحله 1: مولد کد QR رو انتخاب کنین

تعداد زیادی ژنراتور کد QR وجود داره که بهترین اونها گزینه‌های خیلی زیادی رو برای استفاده از کد QR و سازگاری با اکثر برنامه‌های کد خوان QR تلفن همراه در اختیار شما قرار میدن.

بهترین مولدها برای ساختن QR کد رایگان عبارتند از:

  • Kaywa
  • GOQR.me
  • Free QR Code Generator by Shopify
  • Visualead
  • The-qrcode-generator.com
  • QR Stuff
  • qr-code-generator.com
  • QR Code Monkey
  • Create QR Code by Google App Engine

سایر مواردی که هنگام انتخاب مولد کد QR باید جستجو کنین اینه که آیا می‌تونین عملکرد رو ردیابی و تحلیل کنین و آیا به شما امکان میده کدی رو طراحی کنین که مخوص برند خودتون باشه!

بعنوان مثال برخی از کدهای QR ، آرم‌ها و نمادهای دیگه‌ای رو در این کد نشان میدن که بلافاصله به مردم میگه از اسکن فلان کد چه اطلاعاتی دریافت می‎کنن.

مرحله 2: نوع محتوایی که تبلیغ می‎کنین رو انتخاب کنین

دومین مرحله در آموزش ساخت کد کیو آر رایگان اینه که ببینین چه محتوایی رو باید برای تبلیغات خودتون استفاده کنین!

بیایید یکی از ژنراتورهای کد QR که در بالا معرفی کردیم رو انتخاب کنیم و یه تستی انجام بدیم. من خودم qr-code-generator.com که یکی از هشت مولد کد QR ترجیح داده شده در بالا بود رو انتخاب می‌کنم.

ابتدا نوع محتوایی که می‌خواین کد QR شما بعد از اسکن کردن به فرد نشان بده رو انتخاب کنید. همانطور که در تصویر زیر می‌بینین، می‌تونین یکی از این ده تا نوع رو انتخاب کنین. با توجه به هدفی که خودمون داریم، ما یه URL یی رو تبلیغ خواهیم کرد که کاربران رو به فلان پادکستی که ساختیم هدایت می‌کنه.

مرحله 3: داده‌های خودتون رو به فرمی که ظاهر میشه، وارد کنین

پس از انتخاب نوع محتوایی که با این کد QR تبلیغ می‌کنین، یه قسمت یا فرم ظاهر میشه که می‌تونین اطلاعات مربوط به کمپین خودتون رو در اون وارد کنین.

تو این مرحله از آموزش ساختن کد QR رایگان اگه می‌خواین کد QR شما اطلاعات مخاطب رو ذخیره کنه، مجموعه‌ای از قسمت‌هایی رو می‌بینین که می‌تونین آدرس ایمیل، عنوان موضوع و پیام مرتبط رو وارد کنین.

حالا برای ذخیره پیوند به پادکست خودمون، ما به سادگی URL رو در فیلدی که ظاهر میشه وارد می‌کنیم، مثل تصویر زیر:

مرحله 4: بارگیری یک کد QR پویا رو در نظر بگیرین

می‌رسیم به چهارمین مرحله از نحوه ساخت کد QR رایگان که اول از همه باید با یه سوال شروع بشه: آیا در برنامه‌ای که انتخاب کردین گزینه “Dynamic” رو می‌بینین (در تصویر بالا وجود داره)؟ یکی از مشکل بزرگی که در ایجاد کد QR وجود داره اینه که شما نمی‌تونین داده های موجود در اون رو پس از چاپ ویرایش کنین.

خب راه حل چیه؟! راه حل کد QR پویاست که خیلی راحت می‌تونین با استفاده از اون، اطلاعات رو ویرایش کنین!

با عضویت رایگان در مولدهای کد QR مثل qr-code-generator.com ، می‌تونین یه کد QR پویا چاپ کنین، اون رو اسکن کرده و نهایتاً یه فرم قابل ویرایشی که میشه با استفاده از اون داده هایی رو که بازدیدکنندگان موقع اسکن کد QR دریافت می‌کنن اصلاح کنین، بسازید!

مرحله 5: سفارشی سازی کد

مرحله جذاب ساخت کدهای QR رایگان ، سفارشی سازی طراحی کدها با نام تجاری شما است. آیا دلتون می‌خواد کد کیو آر شما مثل لوگوی شما منحصر به فرد باشه؟ آیا دوست دارین این کد، طراحی وب سایت شما رو منعکس کنه؟ باید بگیم که هیچ مشکلی نیست و می‌تونین به این خواسته‌هایی که دارین برسین.

با استفاده از qr-code-generator.com ، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده، می‌تونیم کد QR خودمون رو با کلیک روی دکمه بالا سمت راست سفارشی کنیم. یادتون باشه که هر سازنده کد QR این گزینه طراحی رو ارائه نمیده (البته به کد QR که می‌خواین تولید کنین بستگی داره) و ممکنه برخی از ابزارها رو از نظر عملکرد محدود کنه.

 

البته، می‌تونین کد QR خودتون رو بیشتر تنظیم کنین، مثلاً تنظیم رنگ، افزودن آرم، ایجاد گزینه‌های اجتماعی و کلی موارد دیگه.

با این حال یادتون باشه که برخی از تنظیمات، خوندن صحیح کد رو برای برنامه‌های اسکن کد QR دشوارتر می‌کنه. پس یه ایده خوبی که وجود داره اینه که دو نسخه از کد QR خودتون تولید کنین، یه نسخه ساده و یه نسخه دیگه با طرح دلخواه!

مرحله 6: کد QR رو تست کنین تا از اسکن شدن اون مطمئن بشین

از اونجایی که یک کد QR سفارشی می‌تونه «خوندن» برخی از برنامه های تلفن همراه رو دشوار کنه، حتماً یادتون باشه که تست کنین و ببینین آیا کد QR به درستی خونده شده و مطمئن بشین که این کار رو روی بیشتر از یک خواننده امتحان کردین. یک مکان خوب برای شروع کردن این مرحله از ساختن QR کد رایگان ، استفاده از ابزار رایگان Google Goggles است که یک عکس می‌گیره و سپس به شما میگه که چه پیوند یا موردی خونده شده.

یکی دیگه از ابزارهای رایگان QR Code Reader است که به طور خودکار شما رو به هرچیزی که بخونه می‌بره. Apple Passbook همچنین یک خواننده کد داخلی QR رو در iOS 7 ارائه میده، بنابراین باید مطمئن بشین که کد شما در اونجا هم قابل خوندنه.

مرحله 7: کد QR رو به اشتراک بذارین و توزیع کنین

کد QR نمی‌تونه وظیفه خودش رو به درستی انجام بده مگه این که دیده بشه. بنابراین یکی از مراحل مهم بعد از ساختن کد کیو آر رایگان اینه که برای توزیع کد خودتون از یه برنامه خوب استفاده کنین. این کار می‌تونه شامل نمایش اون کد در شبکه های اجتماعی، تبلیغات چاپی، لباس یا در مکان های فیزیکی باشه که مردم برای اسکن اون کد سراغ تلفن همراه خودشون میرن.

همراه با به اشتراک گذاری کد، ممکنه بخواین دستورالعمل های متنی رو در تبلیغات مختلف خودتون بگنجانین تا به افرادی که کم‌تر حرفه‌ای هستن نحوه اسکن اون رو نشان بده. به این ترتیب افرادی که از نحوه اسکن کردن آگاه نیستن می‌تونن این کار رو یاد بگیرن.

مرحله 8: عملکرد کد کیو آر رو ردیابی و تحلیل کنین

آخرین کاری که لازمه بعد از ساختن کد QR رایگان انجام بدین اینه که درست مثل هر کمپین بازاریابی، هرگونه کمپینی که از کدهای QR استفاده میکنه رو ردیابی کنین تا ببینین آیا اونها واقعاً کارایی دارن یا خیر. میزان بازدید برای هر کد خاصی چقدره؟ آیا افراد پس از رسیدن به صفحه فرود، کد شما رو اسکن می‌کنن اما از پیشنهاد داده شده استفاده نمی‎کنن؟ یا آیا اونها به اندازه کافی به اسکن کردن کد QR شما ترغیب میشن؟

دونستن جواب این سوالات به شما کمک میکنه تا کدهای کیو آری که عملکرد ضعیفی دارن، عیب یابی کرده و تنظیم کنین و سپس دقیقاً کدهای خوب کار کنن. ما توصیه می‌کنیم کد پیگیری UTM رو در URL خودتون قرار بدین تا بتونین عملکرد اون رو بهتر بسنجین، اگه از تجزیه و تحلیل بازاریابی حلقه بسته برای گزارش دقیق‌تر درباره فعالیت‌های خودتون استفاده می‌کنین، این مورد از اهمیت ویژه‌ای برخورداره.

نحوه استفاده (و عدم استفاده) از کدهای QR

حالا که با نحوه ساخت کد QR رایگان آشنا شدین و دیدین که این روند تا چه اندازه ساده است، بهتره در مورد بهترین روش‌هایی صحبت کنیم که به شما کمک می‌کنه احتمال استفاده از کد QR رو افزایش بدین.

  • کد QR خود را در جایی که اسکن کردن برای افراد مناسبه، نمایش بدین؛ کدهای QR رو در مکان‎هایی قرار بدین که اسکنش راحته و زمان کافی برای مصرف کننده برای اسکن کد وجود داره. گرچه ممکن است اغلب کدهای QR رو در بیلبوردها و تبلیغات تلویزیونی مشاهده کنین، اما این به این معنا نیست که این مکان‌ها برای کاربران بهتر از جای دیگه‌ای هستن. به مکان‌ها و رسانه‌هایی فکر کنین که مصرف کنندگان وقت کافی برای اسکن کد دارن و در حالت ایده آل، یه اتصال Wi-Fi هم وجود داره.
  • صفحه مقصد QR رو برای دستگاه های تلفن همراه بهینه کنین؛ صفحه‌ای رو که برای موبایل به افراد می‌فرستین بهینه کنین. مصرف کنندگان با تلفن همراهشون کد QR رو اسکن می‌کنن، بنابراین باید اونها را به صفحه‌ای با تجربه کاربری خوب برای موبایل هدایت کنین.
  • CTA رو وارد کنین که از افراد بخواد کد QR شما رو اسکن کنن؛ یه دکمه CTA همراه با کد ارائه بدین، یعنی به مردم بگین موقع دیدن کد چه کاری باید انجام بدن و در صورت انجام اون کار چه چیزی دریافت می‌کنن. همه نمی‌دونن کد QR دقیقاً چیه و کسایی که انگیزه لازم برای اسکن اون رو ندارن، مگه این که مطمئن بشن قراره یه چیز ارزشمندی رو دریافت کنن.
  • کد QR خودتون رو به یه اسکنر موبایل محدود نکنین؛ نیازی به اسکنر ویژه کد QR نیست. کد QR شما باید از نظر برنامه‌ای app-agnostic باشه، بنابراین هر کسی می‌تونه کد شما رو با هر دستگاهی اسکن کنه.
  • برای راحت‌تر کردن زندگی از کد QR خود استفاده کنین؛ فقط به خاطر خود کد کیو آر از کد QR استفاده نکنین. به عنوان مثال، این یه تفکر رایجه که بازاریابان میگن «چطوری می‌تونم تجربه آفلاین رو با تجربه آنلاین جایگزین کنم؟ آهااان آره… کد QR!» این تفکر اشتباه نیست … اما همیشه هم درست از آب در نمیاد.

در آخر بهتره بهتون بگم اگه محتوایی دارین که ارائه اون به کاربر تلفن همراه منطقیه و کانال مناسبی هم برای انجام این کار دارین، به احتمال زیاد کد QR شما جواب میده. به عنوان مثال، در کره جنوبی، فروشگاه‎های زنجیره‎ای مواد غذایی Tesco با استفاده از کدهای QR در ایستگاه‎های مترو رشد شگرفی در تجارت ملی ایجاد کردن (احتمالاً اونها در ایستگاه‌های مترو خدمات سیار دارن) تا افرادی که منتظر مترو هستن بتونن مواد غذایی خودشون رو سفارش بدن. این یک مثال عالی برای استفاده از کدهای QR برای هدف نهایی مناسب، در مکان و زمان مناسبه.

هر سوال و یا نظری درمورد مراحل نحوه ساخت کد QR رایگان یا بعد از اون دارین، حتماً از طریق کامنت‌ها با ما در ارتباط باشین!

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.