بازاریابی اینترنتی چیه؟ اینترنت مارکتینگ Internet marketing یعنی چی؟ اگه به دنبال جوابی برای این دسته از سوالات خودتون هستین، باید بگیم که راه رو درست اومدین. ما در این مقاله قصد داریم همه چیزهایی که باید در مورد بازاریابی اینترنتی بدونین رو به شما بگیم. بازاریابی اینترنتی معروف به بازاریابی آنلاین هست که برای کمک به کسب و کار یا برند تجاری شما برای ایجاد ترافیک و هدایت و فروش بیشتر صورت میگیره. صرف نظر از بزرگی یا کوچیکی تجارت شما، بازاریابی اینترنتی یکی از ارزونترین راهها برای دستیابی به بازار هدف شماست.
حالا واقعاً بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین چیه؟
تعریفی از بازاریابی اینترنتی
این نوع از بازاریابی با ابزارهای خاصی انجام میشه. که این ابزارها به افزایش بازدید و در نتیجه افزایش فروش کمک میکنه. بازاریابی اینترنتی یا اینترنت مارکتینگ اصطلاحی کاملاً گسترده و پیچیده است که شامل طیف وسیعی از تاکتیکها و استراتژیهای بازاریابی میشه. مثل محتوا، ایمیل، جست و جو، رسانهها و خیلی مثالهای دیگه که در این مقاله بهشون میپردازیم.
امروزه معمولاً از بازاریابی اینترنتی به جای بازاریابی محتوا استفاده میشه اما چرا؟ چون بازاریابی محتوا یه نوع بازاریابی اینترنتی برای حال و آینده است. موسسه بازاریابی محتوا یه تعریف نسبتاً خوب از اون ارائه داده:
شما اینطور در نظر بگیرین که بازاریابی محتوا یه نوع بازاریابی اینترنتی هست که با بازاریابی سنتی در تقابله و نسل امروز از این نوع بازاریابی خیلی بیشتر استقبال میکنه.
بازاریابی محتوا و تبلیغات سنتی
در این قسمت به تکامل بازاریابی از گذشته تا صورت مدرن امروزی میپردازیم. شکل مدرن بازاریابی که بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین هست تا امروز به شدت موفق بوده.
تبلیغات سنتی برای فروش، دیگه کارایی ندارن اما چرا؟ چون تمرکز اونها روی فشار دادن پیامها به سمت مصرف کننده برای جلب توجه بیشتره. به تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردها، تبلیغات مجلهها، تبلیغات رادیویی و بنرها فکر کنین! شما دقیقاً میدونین تبلیغات سنتی چطور هستن چرا که هر روز مخاطب تعداد زیادی از اونها هستین.
همیشه بازاریابی و تبلیغات وجود داشته، چه به صورت بازاریابی مدرن یا بازاریابی اینترنتی امروزی، و چه به شکل تبلیغات سنتی. پوستر زیر یه تبلیغ سنتی از دهه 1950 میلادیه.
البته در این مقاله قصد نداریم که تبلیغات سنتی رو به شکل کامل رد کنیم و منسوخ شده بدونیم. چرا که این مدل تبلیغات هنوز هم میتونه در برخی از مکانهای استراتژیک کارساز باشه. اما مزیت بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین برای کاربران اینترنتی اینه که میتونن به راحتی در صورت تمایل به دیدن آگهی روی اون کلیک کنن. تبلیغات آنلاین به میزان بیشتری در کنترل مخاطب هست. بر اساس یه گزارش معتبر امروزه 615 میلیون از دستگاههای الکترونیک، از مسدودکننده تبلیغات استفاده میکنن. در ضمن فقط در سال 2016 استفاده از مسدودکننده تبلیغات 30% افزایش داشته.
تبلیغات آزاردهنده است
همونطور که میدونین تبلیغات آزاردهنده هستن و مصرف کنندگان دیگه این راه رو برای شناخت یک محصول دوست ندارن. به جای این که مشاغل و کسب و کارهای مختلف، خدمات و محصولات خودشون رو در قالب پیامهای پی در پی و با فشار، به مصرف کننده ارائه بدن، بهتره که از شیوه ملایمتری برای این کار استفاده کنن. مثل کاری که بازاریابی اینترنتی یا اینترنت مارکتینگ و بازاریابی محتوا انجام میده.
در بازاریابی اینترنتی و بازاریابی محتوا با برخی ترفندهای مفید، مخاطبان هدف میتونن اون محتوا رو در وب پیدا کنن، بدون این که با زور و فشار به سمت اون تبلیغ سوق داده بشن. اگه مخاطبان شما از محتویات مورد نظر خوششون بیاد باز هم به سایت شما برمیگردن. در انتها، مصرف کنندگان میتونن به شکل مستقیم با برند تجاری در تعامل باشن و اون برند هم میتونه محتوای خودش رو در شبکههای اجتماعی به اشتراک بذاره.
شما میتونین با تمرکز روی ارزش دادن به کاربرانتون به تمام اینها دست پیدا کنین!
- جلب اعتماد مخاطب و مصرف کننده
- برقراری ارتباط موثر
- داشتن مشتریان وفادار
شما باید در بازاریابی اینترنتی به کاربران کمک کنین و به اونها ارزش بدین، در عوض اونها هم به شما پاداش میدن، یعنی از شما خرید میکنن. این دقیقاً همون چیزیه که تو هسته اصلی بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین اتفاق میفته.
چرا بازاریابی اینترنتی؟
حالا میدونین بازاریابی اینترنتی یا اینترنت مارکتینگ چیه! اما شاید براتون سوال پیش بیاد که چرا این همه حاشیه در اطرافش وجود داره؟ بازاریابی اینترنتی بارها و بارها موفقیت خودش رو ثابت کرده. در این قسمت برای شما آماری از سراسر وب جمع کردیم که میتونه به شما در الهام گرفتن از ایدههای جدید کمک کنه. این آمار به شما نشون میده که چرا تا الان بازاریابی آنلاین یا اینترنت مارکتینگ سرپا مونده.
با تمرکز روی بازاریابی محتوا و بازاریابی اینترنتی میتونین ارزش بیزنس خودتون رو به میلیونها دلار برسونین. در این قسمت مواردی که در بازاریابی محتوا به شما کمک میکنن رو بیان میکنیم.
5 مثال محتوا
ارزش بذارین تا پاداش بزرگتری دریافت کنین
مطالعه راجع به بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی محتوا به تنهایی کافی نیست. باید اون رو عملی ببینین تا ارزش اساسی اون رو درک کنین. چون اگه محتوای تولید شده توسط شما واقعاً خوب باشه میتونین کارهای فوق العادهای با اون محتوا انجام بدین. در اینجا مثالهایی از تولید محتوای برخی از برندها رو برای شما آوردیم.
پستها و مقالات وبلاگ
اگه به طور کلی بخوایم بگیم، در بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی محتوا، وبلاگ یه بستر و محیط عالی برای محتوای تولیدی شماست. چون به شما پایه خیلی از مطالب و مقالات و پستها رو میده. بخوایم برای شما شفافتر توضیح بدیم، اینطوریه که یه وبلاگ رو به عنوان یه تنه درخت در نظر بگیرین. پستهای وبلاگ شما، حکم شاخههای درخت رو دارن که به کنار و گوشه اینترنت و موتورهای جست و جو دسترسی پیدا میکنن. کاربران میتونن با پیدا کردن شاخههای شما به تنه درخت که در واقع همون وب سایت یا وبلاگ شماست برسن. و خب، این باعث فروش هر چه بیشتر شما میشه.
برای داشتن مثالهای عالی از محتوای وبلاگ نویسی میتونین به موسسه بازاریابی محتوا مراجعه کنین. در این موسسه مجموعهای از محتوای مفید و ارزشمند برای بازاریابان محتوا جمع شده به منظور آموزش یا الهام بخشیدن.
اینفوگرافیکها
قبلاً راجع به اینفوگرافیکها در تولید محتوای بصری توضیح دادیم. اینفوگرافیکها، نوعی از تولید محتوای بصری هستن که در بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی محتوا کاربردی هستن. اینفوگرافیکها روشهای سرگرمکننده و بصری برای ارائه اطلاعات ارزشمند هستن. این نوع از محتوا، برای توضیح مفاهیم، نمودار و تصاویر رو به اشتراک میذارن. همچین محتوایی کاملاً قابل هضمه و به راحتی به اشتراک گذاشته میشه. در تصویر زیر مثالی از اینفوگرافیک رو میبینین که طرز تهیه نوعی نون رو در قالب تصویر به نمایش درآورده.
مطالعات موردی
یکی از موثرترین و معروفترین راهها در بازاریابی اینترنتی یا اینترنت مارکتینگ، مطالعه موردیه. اگه بخوایم یه توضیح کلی بدیم، مطالعه موردی نگاهی عمیق داره به اقداماتی که برند یا تجارت شما انجام داده و نتایج قابل اندازه گیری برای موفقیت داشته. در این شکل از محتوا، توضیح میدین که چطوری و با چه اقداماتی به موفقیت رسیدین و چراهای موفقیت خودتون رو شرح میدین. به دلایل مشخص، تولید محتوا به این نوع، میتونه اعتماد خوبی در کاربران ایجاد کنه.
پادکستها
این مورد برای کسانیه که از تولید محتوای تصویری و نوشتن مقاله واهمه دارن یا اصولا حوصله همچین کاری رو ندارن. برای شما رسانههای محتوایی دیگهای هم وجود داره. پادکستها بسیار بزرگ هستن.
پادکست ها شبیه داستانهای تلویزیونی و اخبارهای رادیویی گذشته هستن. با این تفاوت که افراد میتونن اونها رو دانلود کنن و در زمان دلخواه خودشون گوش کنن. اگه سخنران یا مصاحبهگر خوبی هستین، این فرم محتوا میتونه یه قالب عالی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات ارزشمند شما با مخاطبانتون باشه. پادکستها فرم محتوایی جدیدی در بازاریابی اینترنتی و بازاریابی محتوایی هستن و نسبتاً با استقبال مخاطبان نسل جدید روبرو شدن.
ویدیوها
ویدیوها در حال حاضر داغترین نوع محتوا حساب میشن. آمار اونها حیرت انگیزه. به گزارش رسانه اجتماعی، تا سال 2021، فیلمها 82% از کل ترافیک اینترنت رو به خودشون اختصاص میدن. هر روز بیشتر از 500 میلیون ساعت فیلم در یوتیوب دیده میشه. درک این مسئله که چرا فیلمها غالب هستن آسونه. چون دیدن ویدیو ساده و سرگرم کننده است و به توجه کمتری نیاز داره. بنابراین در تماشای یک ویدیو نسبت به وب گردی کمتر اذیت میشیم. تولید محتوای ویدیویی، یکی از محبوبترین فرمهای بازاریابی اینترنتی یا اینترنت مارکتینگ هست.
هر آنچه برای بازاریابی اینترنتی نیاز دارین
برای این که شما کاملاً به بازاریابی اینترنتی وارد بشین، لازمه که خلاقیت و ایده جدید داشه باشین. چشم انداز خوبی از محصول خودتون ایجاد کنین و نسبت به مارک تجاری خودتون ایجاد وفاداری کنین. نمیشه خیلی کورکورانه به این مسئله نگاه کنین. اول باید موارد اصلی موفقیت در بازاریابی اینترنتی رو درک کنین. اونها عبارتند از:
استراتژی بازاریابی محتوا
بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی محتوا بدون داشتن استراتژی شکست میخوره و این حقیقت غم انگیزیه. اگه انتظار دارین در این مسئله به جایی برسین باید جهت، ابزار و برنامه مناسب داشته باشین و همچنین روشهایی برای سنجش پیشرفت خودتون بلد باشین. در اینجا اصول اصلی استراتژی بازاریابی محتوایی رو به شما نشون میدیم:
- اهداف: این یه امر حیاتیه. با یه مثال براتون مسئله رو روشن میکنیم، وقتی میخواید به سفر برین و وارد جاده بشین، باید مقصدتون رو بدونین. بدون داشتن مقصد امکان نداره در این کار موفق بشین.
- مخاطبان هدف: وقتی که در نهایت تولید محتوا رو در بازاریابی اینترنتی شروع میکنین؛ باید بدونین که با چه کسی صحبت میکنین و به اصطلاح، صدای برند خودتون رو متناسب با سلیقه مخاطب هدف خود تنظیم کنین. اگه در اینترنت مارکتینگ، مخاطبان هدفی نداشته باشین در این مسئله موفق نمیشین. اگه راهی برای برجسته سازی خود با دیگر برندها پیدا نکنین با انبوهی از برندها در ذهن مشتری مخلوط و در نهایت در ذهنش گم میشین.
- کلید واژهها و تحقیقات: بعد از دونستن هدفتون و پیدا کردن مخاطب هدف، زمانش میرسه که از خودتون بپرسین چطوری مخاطبان خودتون رو افزایش بدین؟ یا اونها میخوان چیو یاد بگیرن؟ یا دوست دارن چه مشکلاتیو حل کنن؟ برای پیدا کردن جوابی برای سوالاتتون باید راجع به کلمات کلیدی سرچ کنین و بفهمین علاقه ذاتی مخاطبان چیه؟ و دوست دارن بیشتر راجع به چه کلیدواژههایی بدونن؟
- تمرکز محتوا و تعهد شما نسبت به اون: در این بخش باید از خودتون بپرسین که چه نوع محتوایی ایجاد میکنین؟ هر چند وقت یه بار پست میکنین؟ یا حتی کجا ارسال میکنین؟ اینها سوالات مهم و پایهای هستن که باید از خودتون بپرسین تا در بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی محتوایی به ثبات و کیفیت برسین.
- ایجاد محتوا: شاید یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت در اینترنت مارکتینگ، ایجاد محتوا باشه. وقتی که موضوع و کلمات کلیدی و هدف و مخاطبان خود رو دارین میتونین تولید محتوا کنین. اگه محتوایی که تولید میکنین واقعاً خوب نیست باید بگم که وقتتون رو تلف میکنین. بهتره زمانتون رو روی بهینه سازی تولید خود بذارین تا بهترین محتوای ممکن رو تولید کنین.
- تبلیغ محتوا: در بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین حتی اگه به روش درست، محتوای خودتون رو تبلیغ کنین، ممکنه محتوای شما خیلی موثر واقع نشه. اما اگه در تولید محتوا استراتژی خود رو داشته باشین و با برنامه ریزی دقیق پستهای خود رو بذارین و جامعهای از مخاطبان هدف یا به نوعی پیروان خود ایجاد کنین، به تعامل با مشتری در سطوح بالاتر کمک کردین. این مسئله میتونه حتی خیلی بیشتر از تبلیغات کارآمد باشه.
بهینه ساز موتور جست و جو ( سئو )
استفاده از سئو در بازاریابی محتوا میتونه خیلی به شما کمک کنه. این دو مسئله در کنار هم به شما کمک میکنن تا دسترسی و دید عالیتری در اینترنت داشته باشین. سئو شامل تاکتیکهای مختلفیه که به شما کمک میکنه تا در صفحات موتور جست وجوی گوگل به نقاط مهمی برسین. یعنی که افراد میتونن فقط با جست و جوی موضوعی که به اون علاقه دارن یا بهش احتیاج دارن، به صفحه شما برسن. هدف اصلی سئو خوب اینه که صفحات سایت رو در صفحه اول گوگل رتبه بندی کنه.
صبر و تحمل
بازاریابی محتوا و بازاریابی آنلاین، یه استراتژی بلند مدت هست. شما برای دیدن موفقیت خودتون در بازاریابی اینترنتی باید خیلی صبور باشین و پله به پله پیش برین. پست وبلاگی که امروز منتشر میکنین، تا فردا یا هفته آینده یا حتی ماه آینده جواب نمیده اما شما باید صبور باشید. حتی تا یک سال یا بیشتر باید صبر کنین تا نتیجه و بازخورد کارهای خود رو ببینین.
در انتها باید بگیم که الان، شما تقریباً همه چیز رو راجع به بازاریابی اینترنتی میدونین. میدونین که محتوا با کیفیت بالا در اثر گذشت زمان، بازدید بیشتری ازش میشه که این مسئله به ایجاد اقتدار صفحه شما کمک میکنه. همچنین شما میتونین با افزایش تعامل کاربران با محتوا میزان دسترسی اون رو افزایش بدین. بهبود وب سایت و بازاریابی آنلاین شما کاری پایان ناپذیره. خیلی از تیمهای بازاریابی، زمان مشخصی رو به این مسئله اختصاص میدن چرا که با غنی سازی محتوای موجود برای خودشون سریعترین روش عملکرد رو به همراه میارن. امیدوارم محتوای این مقاله برای شما مفید بوده باشه. لطفا نظرات خود رو با ما به اشتراک بذارین.