لینک سازی خارجی بخش مهمی از فرآیند بهینه سازی موتور جستجو هست. خصوصاً اگر میخواین یک سایت معتبر در صفحات نتایج موتور جستجو گوگل داشته باشین. اگر بخوام بهتر بگم در مجموع لینک سازی کار خیلی مهمیه. افراد 67000 جستجو در هر ثانیه انجام میدن و تقریباً 80 درصد جستجوگران تبلیغات پولی رو نادیده میگیرن. این مساله به این معنی هست که مردم بیشتر به نتایج واقعی که برای اونها ظاهر میشه توجه میکنن نه تبلیغاتی که صاحبان اونها پول دادن تا بیشتر دیده بشن. پس باید تلاش خودتون رو بکنین تا بیشتر به چشم بیاین و بیشتر دیده بشین. یکی از راه‌های بیشتر دیده شدن لینک سازی خارجی هست که در ادامه قراره به طور مفصل این موضوع رو برای شما شرح بدم.

 

انواع لینک سازی خارجی

وقتی که شما صفحاتی از سایت خودتون رو به سایت دیگه‌ای لینک میدین این اتفاق میفته: دو نوع لینک خارجی وجود داره: Nofollow و Dofollow. البته اینها فقط مختص لینک خارجی نیستن.

Nofollow

پیوندهای Nofollow پیوندهایی هستن که به شما کمک میکنن از برخی از سیستم‌های پنالتی گوگل برای استفاده بیش از حد از برخی از پیوندهای خارجی جلوگیری کنین. شما اگه صفحاتی دارین که برای سئو سایت شما اهمیتی ندارن و نمیخواین زمان زیادی روی اونها بذارین، از این نوع تگ استفاده کنین. در واقع این صفحات نیازی به کسب رتبه بالا در نتایج جستجو ندارن. البته به این معنی نیست که در نتایج صفحه جستجو نمایش داده نمیشن.

Dofollow

دقیقاً برعکس لینک Nofollow هست. به این معنی هست که محتوای لینک شما با ارزشه و گوگل اون رو ردیابی میکنه. این نوع لینک بیشتر شبیه یک امتیاز عمل میکنه و هر چی تعداد امتیاز یک صفحه بالاتر باشه، برای گوگل محبوبیت بیشتری داره. در بیشتر موارد باید به استفاده از لینک Dofollow پایبند باشین که هم به وب سایت شما و هم به سایر وبسایت ها اجازه میده در گوگل نفوذ خوبی داشته باشن.

تفاوت لینک سازی خارجی و داخلی

پیوندهای خارجی پیوندهایی هستن که در وب سایت خودتون استفاده میکنین و به وبسایت های دیگه در اینترنت هدایت میشین. به طور معمول این پیوندها به صفحاتی میرن که دارای محتوایی مشابه محتوای صفحه شما هستن. یا ممکنه محصولات مرتبط با سایت شما رو بفروشن یا از طریقی به تجارت شما مربوط باشن. بسته به شرایط، گاهی اوقات شما متوجه میشین حتی به سایت رقیب لینک دادین. صفحاتی که به اونها لینک میدین ممکنه برای کسب و کارهای کوچیک یا وبسایت شرکت‌های بزرگ باشن. مثلاً اگر سایت شما درباره حیوانات خانگیه، میتونین به وبلاگ‌های دیگه‌ای با همین موضوع لینک بدین. ایجاد پیوندهای خارجی هم برای شما و هم برای سایر وبسایت هایی که به اونها لینک میدین شهرت بیشتری ایجاد میکنه.

پیوندهای داخلی یا لینک سازی داخلی تقریباً همون کار رو میکنن، با این تفاوت که نفوذی که میسازین فقط مربوط به صفحه و وبسایت شما است. با این کار، کاربران میتونن بین صفحات موجود در وب سایت شما چرخی بزنن و اطلاعات مورد نیاز خودشون رو به دست بیارن. دقیقاً چیزی که همین الان شاهد اون بودین. من کلمه لینک سازی داخلی رو به یکی از صفحات وب سایت خودمون لینک دادم تا در صورت نیاز به اون مراجعه کنید و اطلاعاتی رو که میخواین مطالعه کنین. وقتی که یک پیوند داخلی ایجاد میکنین، در حال پیوند دادن به یک URL در وب سایت خودتون هستین.

برای مثال در اینجا هم، همون وبلاگ حیوانات خانگی رو در نظر بگیرین. تصور کنین که در حال نوشتن مقاله‌ای هستین درباره رفتارهایی هستین که یک سگ در روز جشن (هرجشنی) میتونه داشته باشه. از قبل هم مقاله‌ای درباره رفتار یک سگ در روز تولدش دارین. خب این دو تا مقاله رو میتونین به هم ارتباط بدین. این کار، تأثیر مثبتی در سئو سایت میذاره. لینک سازی به طور کل خیلی گسترده‌تر از چیزی هست که بخوام همه موارد اون رو در این مقاله جا بدم ولی شما میتونین به راهنمای لینک سازی در قسمت پایین مراجعه کنین تا اگه با اون آشنایی ندارین، مواردی رو یاد بگیرین.

وقتی که مشغول مطالعه و جستجو در مورد لینک بیلدینگ خارجی هستین و میخواین بدونین به منظور بهینه سازی موتور جستجو، از چه تعداد پیوند خارجی باید استفاده کنین، پاسخ‌های تصادفی زیادی پیدا میکنین. بعضی از اونها خیلی مفید نیستن. مطمئناً میدونین که باید به همون تعدادی پیوند اضافه کنین که برای خوانندگان مفیده و نه بیشتر. اما اگر ندونین که چه تعداد برای اونها مفید هست چیکار میکنین؟ قبلاً اینجوری بود که شما نمیتونستین بیش از 100 پیوند وارد کنین. چون گوگل نمیتونست بیش از این موارد رو جستجو کنه. اما دیگه این درست نیست. به همین دلیل یک شرکت شروع به تحقیق کرد تا ببینه چه تعداد پیوند خارجی میتونه بهترین عملکرد رو داشته باشه.

روش این شرکت شامل جستجو کلمات تصادفی و سپس استفاده از اونها به عنوان پیوندهای خارجی در محتوا خودشون بود. بعد از این کار، اونها شروع کردن به از بین بردن پیوندها و یا در مواردی اضافه کردن تعداد بیشتری پیوندهای خارجی. با بررسی رتبه بندی در نتایج جستجو، متوجه شدن که استفاده بیش از اندازه از پیوندهای خارجی، نمیتونه خروجی خوبی به دنبال داشته باشه و مفید نیست. اگه تقریباً از هر 400 یا 500 کلمه از یک پیوند خارجی استفاده کنین، بسیار مفیده. وقتی که شروع میکنین به پر کردن صفحه از پیوندهای خارجی، گوگل اینجوری برداشت میکنه که شما سعی دارین سیستم رو بازی بدین و به احتمال زیاد جریمه میشین. در لینک سازی خارجی نباید زیاده روی کنین. بهتره که در صورت لزوم و زمانی که اطلاعات واقعی قراره ارائه بشه، این کار رو انجام بدین.

وقتی شما یک استراتژی بهینه سازی موتور جستجو میخواین، به پیوندهای خارجی قوی نیاز دارین. این به این معنیه که باید بدونین چجوری میتونین مواردی رو که از قبل در دامنه خودتون دارین، پیدا کنین تا در صورت لزوم، اثربخشی اونها رو پیگری کنین. گوگل برای انجام چنین کارهایی ابزارهای زیادی رو به شما ارائه میده. این نوع ابزارها به شما امکان میده تعداد پیوندهای خارجی وبسایت رو پیگیری کنین، مکان اونها رو به شما نشون میده و به شما کمک میکنه تا متوجه بشین به چه میزان اونها برای رتبه بندی سایت شما مؤثر بودن. حتی این ابزارها به شما نشون میدن چند درصد از لینک های شما خارجی هستن و آیا متن لنگر یا انکر تکست شما مفید بوده یا نه.

به یاد داشته باشین که طیف گسترده‌ای از ابزارهای تجزیه و تحلیل پیوند در بازار وجود دارن که برخی از اونها رایگان و بعضی پولی هستن. شاید به غیر از Google Checker، بهتر باشه تا چندین ابزار دیگه رو هم آزمایش کنین. اگر از سیستم مدیریت محتوا مثل وردپرس استفاده میکنین، حتی میتونین از یک افزونه معروف مثل Link Checker برای پیگری لینک های داخلی و خارجی به طور همزمان استفاده کنین.

لینک سازی خارجی با HTML

وبسایت ها، و همینطور پیوندهایی که به اونها اضافه میکنین، با استفاده از برنامه نویسی و زبان‌های برنامه نویسی ایجاد میشن. اغلب اونها ترکیبی از CSS، HTML و موارد دیگه‌ای هستن. (HTML (HyperText Markup Language توسط کنسرسیوم شبکه جهانی وب ایجاد شده و به شما کمک میکنه تصاویر، متن و موارد دیگه رو به سایت خودتون اضافه کنین. در واقع هنوز هم یک روش محبوب برای اضافه کردن پیوندهای خارجی به وبسایت شما هست. روش استفاده از HTML تغییر کرده اما روش‌هایی که برای ایجاد پیوند خارجی با زبان برنامه نویسی استفاده میشه در کل ثابت مونده.

تنها کاری که باید انجام بدین اینه: یک قطعه کد رو کپی و جایگذاری کنین در جایی که میخواین یک پیوند خارجی نمایش داده بشه و قسمت‌های دیگه رو با اطلاعات خودتون پر کنین:


            ...
                            

همون مثال وبلاگ حیوانات خانگی رو در نظر بگیرین. اگه بخواین که این وبلاگ به یک وبسایت غذای سگ متصل بشه، میتونین URL کامل وبسایت غذای سگ از جمله HTTP اون رو بین علامت‌های نقل قول قرار بدین و متن لنگر خودتون رو در قسمت سه نقطه اضافه کنین (مثل نام محصول یا نام شرکت). در صورت لزوم میتونین ویژگی‌های Dofollow و Nofollow رو هم در همین قسمت اضافه کنین.

 

روش‌های مختلفی وجود داره که میتونین یک لینک خارجی به وردپرس اضافه کنین. میتونین ویجت‌های متنی، منوهای ناوبری جدید یا دکمه‌هایی برای این هدف ایجاد کنین یا حتی موارد دیگه. با این حال، به منظور سادگی کار، شما فقط باید بدونین که چه جوری پیوندها رو به پست‌ها و صفحات خود اضافه کنین.

برای افزودن پیوند خارجی به پست یا صفحه خودتون، کافیه از ویرایشگر بصری استفاده کنین. اگه اون رو به پستی که قبلاً ایجاد شده اضافه میکنین، میتونین برای ویرایش، اون پست رو باز کنین. در غیر این صورت، هنگام نوشتن یک پست یا صفحه جدید، به سادگی لینک‌ها رو اضافه کنین. هنگام استفاده از ویرایشگر بصری، هر متنی رو که میخواین به عنوان پیوند به یک وبسایت خارجی استفاده کنین، برجسته کنین و سپس بر روی تصویر “درج/ویرایش پیوند” کلیک کنین (یک شکل زنجیر مانند داره). حالا در جایگاهی که براتون میاد میتونین URL رو اضافه کنین. از صحت متن پیوند اطمینان حاصل کنین. اگر میخواین پیوند در یک صفحه جدید باز بشه، باکس رو چک کنین و سپس روی دکمه “افزودن پیوند” کلیک کنین. فقط همین!

ده‌ها ابزار برای کمک به شما در یافتن و رفع پیوندهای خراب وجود داره اما Google Analytics هنوز هم برتره. این ابزار به شما اجازه میده تا تصمیم بگیرین که چند بار میخواین از پیوندهای احتمالاً خراب مطلع بشین و سپس به شما کمک میکنه تا دقیقاً مکان‌ اونها رو پیدا کنین تا بتونین برطرفشون کنین. هنگامی که شما از یک لینک خارجی خراب مطلع میشین، متونین برای تغییر HTML به صورت دستی، به صفحه خودتون برین. یا اینکه میتونین از گزینه‌های پیوند در سیستم مدیریت محتوای خودتون استفاده کنین. گزینه‌های ویرایش پست‌ها، صفحات و پیوندها رو میتونین معمولاً در پنل مدیریت CMS پیدا کنین.

هنگام ایجاد پیوند خارجی برای کمک به بهینه سازی موتور جستجو و رتبه بندی صفحه نتایج، در نظر گرفتن چندین فاکتور ضروری و مهمه. شما هیچوقت نمیخواین به یک وبسایت قدیمی لینک بدین. چون بسیاری از اونها هیچ ارزشی برای وب سایت شما ندارن. با جستجوی دامنه‌های معتبر محبوب شروع کنین. صرف نظر از این که سایتی که از خارج به اون پیوند میدین بزرگ یا پرطرفدار هست، باید اطمینان حاصل کنین که با محتوای شما مرتبطه. اگر پست حیوانات خانگی شما درباره سگ‌ها است، پیوند دادن به پستی که مربوط به همستر هست، هیچ مزیتی برای وبسایت شما یا اون سایت خارجی نداره. متن لنگر هم مهمه. اگه درباره یک نژاد از سگ صحبت میکنین، دقیقاً همون کلمه رو برای لینک استفاده کنین. کیفیت محتوای شما و محتوای صفحه‌ای که قراره به اون پیوند بدین واقعاً از محبوبیت هر دو صفحه مهم‌تره.

همونطور که گفتیم، پیوندهای خارجی به عنوان بخشی از تکنیک‌های SEO برای شما ضروری هستن. کارشناسان بر این باور هستن که پیوند به سایر وب سایت ها مزایای زیادی رو برای هر دو وبسایت داره:

  • اول از همه باعث ایجاد ترافیک قابل ردیابی میشن.
  • مدیران وب سایت هایی که به اونها پیوند میدین، ممکنه در تجزیه و تحلیل خودشون متوجه لینک های شما بشن و بعد از بررسی تصمیم بگیرن که مثلاً از خدمات یا محصولات شما استفاده کنن.
  • فراتر از اینها، پیوند به سایر وب سایت ها به الگوریتم‌های گوگل کمک میکنه تا وب سایت و محبوبیت شما رو بهتر ردیابی کنه و احتمالاً با رتبه بندی جستجوی بالاتر به شما پاداش بده.

پیوندهای خارجی فراتر از سئو هستن. وقتی به وب سایت های دیگه، به ویژه وبسایت های کوچیک‌تر که سعی دارن خودشون رو نشون بدن، پیوند میدین، احتمال ایجاد پیوند به محتوای شما هم بیشتر میشه. این نوع لینک سازی طبیعی، جامعه بهتری از وبلاگ نویسان و صاحبان مشاغل کوچک‌تر ایجاد میکنه. فراتر از اون، بقیه رو تشویق به مشارکت میکنه. پیوندهای خارجی بیشتر به شما کمک میکنن تا از طریق نظرات، خوانندگان و موارد دیگه در رسانه‌های اجتماعی مورد توجه قرار بگیرین.

 

لینک سازی خارجی رو به عنوان بخش مهمی از برنامه بهینه سازی موتور جستجوگر خودتون قرار بدین و بر پایه این اهمیت گذاری عمل کنین. اگه در حال ایجاد وبسایت جدید هستین یا از قدیم یک وبسایت دارین و میخواین تقویتش کنین، نمیتونین از این مورد بگذرین. اگه از نحوه ایجاد بهترین بهینه سازی SEO با پیوندهای خودتون مطمئن نیستین، از استخدام یک متخصص یا مشاوره گرفتن نترسین. متخصصان سئو از دانش و تجربه لازم برای کمک در ایجاد بهترین وبسایت ممکن برای نیازهای تجاری شما برخوردار هستن.

اگه این مقاله رو دوست داشتین میتونین با دوستان خودتون به اشتراک بذارینش. اگه هم نیاز به کمک داشتین، میتونین با ما در تماس باشین یا در قسمت زیر پیام بذارین.