توی مقاله قبلی درمورد سئو پادکست و نحوه تولید اون به طور مفصل صحبت کردیم. حالا توی این مقاله قصد داریم که بهینه سازی سئو پادکست رو بررسی کنیم و ببینیم که چه راه و روش موثری برای ارتقای SEO پادکست وجود داره.
از اونجایی که گوگل اعلام کرده به زودی پادکستها در SERP شروع به نمایش میکنن پس “Podcast SEO” فرصت خوبی برای ایجاد مخاطب از راه ترافیک جستجو هست.
راههای بهینه سازی SEO پادکست
پادکست ها به گزینه خیلی محبوبی برای تولید محتوا هستن. اونها به عنوان شکل جدیدی از نوع محتوا نیستن اما تعداد بیشتری از افراد در حال کشف دوباره اونها هستن. در واقع این پادکست ها میتونن رسانه جالبی رو برای افزایش تعداد کاربران شما به وجود بیارن.
انتظار میره که “سئو پادکست” توی چند سال آینده بین متخصصان سئو، بازاریابها و میزبانهای پادکست یک اصطلاح رو به رشد باشه. این امر باعث بهینه سازی سئو پادکست میشه و همینطور باعث ارتقا سطح سئو سایت خودتون.
حالا میخوایم بررسی کنیم و ببینیم اصلاً منظور از “سئو پادکست” چیه و چطوری میتونین پادکست رو برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید! اصلاً نگران چیزی نباشین چون بهبود سئو پادکست توی موتورهای جستجو کار خیلی سختی نیست.
در ادامه هر چیزی که احنیاج هست که بدونین رو در اختیارتون میذاریم.
نمایش پادکست ها در جستجوی گوگل
گوگل در اوایل سال 2020 اعلام کرد که به زودی پادکست ها در نتایج جستجوی گوگل نشون داده میشن.
یعنی شما میتونین پادکستها رو جستجو کنید و بعضی از قسمتها رو مستقیماً از طریق همین نتایج جستجو پیدا کنین.
همچنین این امکان برای گوگل و سرویسهای اون وجود داره که صدا رو تجزیه و تحلیل میکنه و به صورت خودکار رونویسی میکنه تا پادکست رو توی نتایج جستجوی مربوطه هایلایت کنه.
چیزی که جالبه اینه که Google Podcasts اخیراً رونویسی خودکار پادکست ها رو برای استفاده از محتوا به عنوان فراداده شروع کرده. بنابراین مردم میتونن اطلاعات خاصی رو به عنوان بخشی از یک اپیزود پیدا کنن حتی بدون این که اطلاعات کاملی راجع به اون اپیزود داشته باشن.
خب این اتفاق بزرگی برای علاقه مندان SEO است که نشون میده اهمیت پادکستها داره از قبل هم بیشتر و بیشتر میشه. با پشتیبانی گوگل، نشونه روشنی وجود داره که دیگه پادکست ها به عنوان یه منبع محتوایی نادیده گرفته نمیشن.
“سئو پادکست” یه اصطلاح رو به رشد هست و فعلاً یه فرصت عالی برای بهینه سازی سئو پادکست های موفق به وجود اومده تا مخاطبهای خاص خودشون رو از طریق موتور جستجو پیدا کنن.
در نظر گرفتن SEO هنگام ساخت یک اپیزود
باید ببینیم که تغییرات گوگل چطوری میتونه روی سئو پادکست شما تاثیر بذاره. یک نقطه شروع خوب اینه که به ساختار محتوایی خودتون فکر کنین.
گاهی اوقات یک پادکست میتونه یه مکالمه خیلی معمولی به نظر بیاد، اما با این حال باز هم ساختار و مضمون داره. پس چه در حال تولید یک پادکست رسمی باشین چه یک پادکست معمولی، باید یک مضمون واضح داشته باشین.
پس درباره چیزی که میخواید صحبت کنین و این که چطوری سوالها یه جریان خوبی رو ایجاد کنن، خوب فکر کنین.
اگر درباره مخاطبتون و انتظارات اونها حسابی تحقیق کنین، برای گوگل درک محتوا و فهرست بندی پادکست شما آسونتر میشه. علاوه بر این، یک مضمون واضح به مخاطبان شما کمک میکنه که بدون این که توی مکالمه سردرگم بشن، تمرکزشون رو روی نکات اصلی حفظ کنن.
ایجاد یک سایت برای پادکست
شما برای شروع پادکست لزوماً احتیاج به سایت مختص پادکست ندارین. پس میشه گفت ساخت سایت، از راهکارهای بهینه سازی SEO پادکست به حساب نمیاد. شما فقط به یک ارائه دهنده میزبانی نیاز دارین. یک hosting provider مناسب، میتونه بزرگترین قدم برای ارتقای SEO پادکست باشه. با این حال اگه میخواید جدیتر به فکر SEO باشید در واقع باید مطئن باشید که خودتون صاحب داده ها و ارتباط با مخاطبهاتون هستید.
همچنین شما میتونید یه لیست ایمیل برای بالا بردن آمار شنوندههای وفادارتون ایجاد کنید.
یک سایت همچنین میتونه به شما کمک کنه SEO پادکست خودتون رو ارتقا بدین. برای موتورهای جستجو پیدا کردن اپیزود های شما براساس فراهم کردن زمینههاشون (additional context) آسونتره.
خیلی از پادکستها برای توصیف موضوع جدیدشون یک پست وبلاگ (blog post) جدید منتشر میکنن. این یک روش عالی برای ایجاد محتوا برای پادکست شماست و کار رو برای موتور جستجو برای انتخاب مضمون و کلمات کلیدی آسونتر میکنه.
همچنین عملکرد شما میتونه با محتوای وبلاگ خودتون مثل تمام وبلاگ های دیگه با پیوند دادن یک قسمت به بخشهای دیگه، اضافه کردن پستهای مربوط و درگیر کردن مخاطبهاتون باشه.
اضافه کردن کلمات کلیدی (keywords) به اپیزودهای پادکست
عنوان پادکست شما، اولین کلمه کلیدی شماست. با این حال شما برای ایجاد اپیزودهای بیشتر رتبهبندی نمیشین، پس به دنبال راهی هستین تا شانس خودتون رو برای ایجاد مخاطب بیشتر کنین.
شما وقتی دارین برای پادکست خودتون محتوایی رو تولید میکنین، میخواین یک کلمه کلیدی پیدا کنین که اون رو توضیح بده. پس به مضمون و ساختار اپیزود فکر کنین و بهترین کلمه کلیدی رو برای توضیح محتوای پادکست خودتون انتخاب کنین.
ابداً کلمه کلیدی تکراری برای هر اپیزود انتخاب نکنین چون با این کار موفقیت کارتون رو به خطر میندازین و این کار بهینه سازی سئو پادکست شما رو هم مختل میکنه. حتی اگه بین کلمات کلیدی اپیزودهای مختلف شباهتی هم وجود داره، باید به کلمه کلیدی هر قسمت هدف و مفهوم مجزایی بدین.
کلمه کلیدی شما باید زیاد جستجو شده باشه و در ایدهآلترین حالت کم رقیب باشه. برای این کار میتونین کلمات کلیدی طولانی رو انتخاب کنین و همچنین از گوگل یا ابزارهای جستجو مثل Ubersuggest برای الهام گرفتن استفاده کنین.
عنوان اپیزودها
از مهمترین و اصلیترین راهکارهای بهینه سازی سئو پادکست انتخاب عنوان هست. عنوان پادکست شما تعیین میکنه که آیا مخاطبهای همیشگیتون وقتشون رو برای گوش دادن به اپیزودهای شما صرف میکنن یا نه. زمانی که یک نفر پادکست شما رو پیدا میکنه، اگه عنوان به اندازه کافی جذاب نباشه حاضر به گوش دادن اون نیست. عناوین شما باید با درنظر گرفتن محدودیت کاراکترها، واضح و توصیفی باشن. وجود کلمه کلیدی در عنوان، میتونه خیلی مفید باشه اما به هرحال باید حواستون باشه که داخل محتوای خودتون هم ازش استفاده کنین.
رونویس اپیزود (episode’s transcript) داشته باشیم یا نه؟
گوگل تازه رونویسی خودکار پادکستها رو شروع کرده و هنوز کامل نیست. بودن یک رونویس همراه اپیزود خیلی میتونه به موتورهای جستجو کمک کنه که اپیزودهای شما رو با جزئیات بیشتری درک کنن. رونویس میتونه سطح قابلیت پیدا کردن اپیزودها رو بر اساس کلمات کلیدی، ساختار محتوا و موضوعات کلیدی بالاببره. وجود یک رونویس (transcription) میتونه اپیزود شما رو برای مردم قابل دسترستر بکنه.
یه پیشنهادی که براتون داریم اینه که موضوعات رو دسته بندی کنین تا ملت راحتتر بتونن چیزی که میخوان بهش گوش بدن رو پیدا کنن. وجود رونویس پادکست میتونه باعث صرفه جویی در زمان بشه ولی ممکنه همه مجریهای پادکست برای این مرحله آماده نباشن.
اگه شما درمورد جذب مخاطب و بهینه سازی SEO پادکست جدی هستین، باید بدونین که هرچقدر هم وقت و انرژی روی این کار بذارین ضرر نکردین و ارزشش رو داره.
فراداده (Metadata)
مثل تمام عملکردهای دیگه SEO، متادیتا هم میتونه جزئیات بیشتری درمورد محتوای شما ارائه بده و وجود جزئیات بیشتر باعث بهینه سازی سئو پادکست شما میشه. رونویس اپیزود میتونه توضیح بده که اپیزود درباره چیه و در واقع باید بیشترین اطلاعات رو بعد از عنوان ارائه بده. وجود transcription برای بهینه سازی جستجو هم خیلی مفیده و به موتورهای جستجو اجازه میده که عنوان اپیزود شما رو بهتر درک کنن.
وجود برچسبها (Tags) هم برای پادکست شما خیلی مفیده و به شنوندهها اجازه میده تا بر اساس دسته بندیهای خاص و ژانرهای مختلف به پادکستها دسترسی داشته باشن. شما میتونین چندین برچسب اضافه کنین اما حتماً مطمئن بشین که این برچسبها یه جوری به پادکست شما مرتبط باشن. به مخاطبان همیشگیتون و خواستههای اونها فکر کنین و ببینین چی باعث میشه که اونها دنبال پادکست های شما باشن.
پادکست و رسانههای اجتماعی
یه جمله معروف هست که میگه:
یعنی با به اشتراک گذاشتن هر چیزی، در واقع براش ارزش قائل شدیم. یکی از نشانههای خوب موفقیت یک پادکست سئو و همچنین از راههای بهینه سازی SEO پادکست ، تعداد اشتراک گذاریها و نظراتی هست که توی رسانههای اجتماعی به دست میاره. شما به یک نمایش خیلی محبوب برای بدست آوردن تعدادی نظر مثبت یا اشتراک گذاری توی رسانههای اجتماعی نیازی ندارین.
مثل خود محتوا، بازاریابی محتوا هم عامل مهمی در بهبود موفقیت شماست. کانالهای رسانههای اجتماعی و سایر اشکال تبلیغاتی خودتون رو بر اساس موضوع و هدف مخاطبانی که دارین انتخاب کنین. این میتونه یک تلاش همراه با پیشرفت باشه. افراد رو تشویق کنین که اگه از پادکست شما لذت بردن، لینک پادکست رو به اشتراک بذارن و لینک هایی بذارید تا افراد به کانال بهترین اجرا هاتون دست پیدا کنن.
این میتونه یه روش عالی برای ارتقا سئو پادکست شما از طریق روش word of mouth باشه که باعث بهبود سطح محبوبیت و همینطور بهبود رتبه بندی شما میشه.
نظرات و بررسیها
بررسی پادکست میتونه به موفقیت پادکست شما کمک کنه. بررسی پادکست نه تنها نشونهای از کیفیت پادکست شماست، بلکه میتونه به بهبود اثبات اجتماعی و همجنین بهینه سازی سئو پادکست کمک کنه. از شنوندههاتون بخواین که اگر از پادکست شما لذت بردن، برای پادکست شما نظر بذارن. بهتره کار رو با وفادارترین طرفدارهای خودتون شروع کنین.
اثبات اجتماعی (Social proof) میتونه برای SEO خیلی مفید باشه و نظر گذاشتن برای پادکست یه روشی برای اثبات اجتماعیه چون موتورهای جستجو رو از موفقترین مطالب شما مطلع میکنه.
پادکست خودتون رو به Google Podcasts اضافه کنین
با جدیتر شدن نظر گوگل درموردپادکستها، اهمیت Google Podcasts هم بیشتر از قبل شده.
اگه هنوز اپیزودهای خودتون رو در Google Podcasts بارگذاری نکردین، میتونین با اضافه کردن منبع RSS پادکست (podcast’s RSS feed) خیلی سریع و آسون این کار رو انجام بدین. این سادهترین راه برای شروع ارتقای SEO پادکست خودتون هنگام نظارت بر رتبه بندی هست، و باعث میشه شما به عنوان یک قطعه صوتی در نتایج جستجو نشون داده بشین.
استفاده از YouTube به عنوان موتور جستجو
همونطوری میدونین یوتیوب، بعد از گوگل دومین سایت پر بازدید هست که به بیشتر از یک میلیارد کاربر خدمات ارائه میده. وقتی که دارین تمام استراتژیهای SEO مدرن رو در نظر میگیرین، به خصوص در زمینه پادکست، همیشه YouTube باید بخشی از استراتژی شما باشه. YouTube نه تنها یک موتور جستجوی قوی و عظیم هست، بلکه محتوای YouTube هم توی بدنه اصلی نتایج جستجو گوگل ظاهر میشه. این یعنی یک راه عالی برای بهینه سازی سئو پادکست شما!
شما به راحتی میتونین پادکست صوتی خودتون رو به یک ویدئو YouTube تبدیل کنین. مبدلهای فایل و نرم افزار ویرایش فیلم زیادی وجود داره که میتونه فایلهای صوتی شما رو به فیلم تبدیل کنه. بعضی از وبسایت ها مثل Libsyn ویژگی انتشار فایل در یوتیوب رو هم دارن. به این صورت که شما میتونین همزمان با ضبط پادکست و برای استفاده از ویدئو در یوتیوب، فیلم واقعی شرکت کنندههای پادکست (گوینده ها) رو ضبط کنین یا در اسلایدها از لوگوی مخصوص خودتون، تصاویر جالب، نمودارهایی که مربوط به موضوع مورد بحث توی پادکست در یک زمان خاص هست، استفاده کنین.
البته SEO ویدئو YouTube یه موضوع خیلی پیچیدهایه که ما نمیخوایم وارد اون بحث بشیم، اما حداقل کاری که شما باید بکنین انتخاب یک عنوان خیلی خوب برای ویدئوتون هست. باز هم تاکید میکنیم که وجود یک عنوان مناسب، خیلی خیلی مهمه و در واقع بزرگترین چالشی هست که در بحث تولید پادکست باهاش روبرو هستین.
عنوانی انتخاب کنین که توصیف خوبی از محتوای ویدئو شما داشته باشه و در صورت امکان رونویس پادکست رو ارائه بدین تا رونوشت خودکار YouTube رو پر کنین، چون رونوشت خودکار یوتیوب پر از خطاست. وجود رونوشت دقیق برای ویدئو یوتیوب نه تنها باعت ارتقای SEO پادکست میشه، بلکه برای کسایی که زبان مادریشون با زبان پادکست متفاوته هم مفیده؛ چون اونها میتونن زیرنویسها رو بخونن و متوجه محتوای پادکست شما بشن. پس اینجوری آمار مخاطبهاتون بالاتر میره و در نتیجه باعث ارتقا سئو پادکست میشه.
اول کیفیت، بعد SEO
احتمالاً همه ما وقت بیشتری رو با ”SEO پادکست” سپری میکنیم چون پادکست ها به عنوان یک نوع محتوا رشد میکنن و باعث ارتقای SEO پادکست میشن. واقعیت اینه که گوگل بیشتر به اونها توجه میکنه و نحوه نمایش اونها توی SERP ها نشون میده که بازار پادکست روز به روز قویتر میشه.
اما چیزی که باید یادتون بمونه اینه که کیفیت همیشه حرف اول رو میزنه!
کیفیت صدا و محتوا شاه کلید موفقیت پادکست شما هستن. در صورتی برای پادکست پیشرفت و ارتقای SEO دارین که یک نقطه شروع قوی برای خودتون تعیین کنین.
یک عنوان خلاق و یک موضوع منحصر به فرد پیدا کنین و به کیفیت صداتون خیلی توجه کنین. این موارد به مخاطب آیندتون کمک میکنه که با شما ارتباط برقرار کنه و پادکست شما هم در گوگل و SEO موفق میشه.
تمام تلاشمون رو کردیم تا مهمترین اطلاعاتی که برای بهینه سازی SEO پادکست در موتورهای جستجو نیاز دارین رو در اختیارتون قرار بدیم. قطعاً این مبحث خیلی مفصلتره اما مطمئن باشین که ما باهم توی این مقاله مهمترین موارد رو بررسی کردیم. به عنوان نکته آخر لازم میدونم که باز هم بگم به دنبال موضوعات پرطرفدار بگردین و همچنین عنوان مناسبی برای پادکست خودتون انتخاب کنین.
موفق باشید!