برای خیلی از مردم بهینه سازی موتور جستجو و یا سئو یه کلمه یا ایده خیلی بزرگه اما باید ببینیم که نظرشون راجع به برندسازی و سئو چیه؟
همونطور که قطعاً میدونین سئو مسئلهایه که باید تو هر سایتی رعایت بشه و جزء مصالح اصلی و پایه هر سایتی محسوب میشه.
حالا فکر کنین که برندسازی هم در کنار سئو قرار میگیره. اینجاست که اهمیت سئو چند برابر میشه. به عبارتی، یعنی این که وقتی شما تصمیم به ابجاد یه برند و سایت مربوط به اون رو میگیرین باید حواستون به سئو سایت و بهبود اون هم باشه. چرا؟؟
چون بهبود تجربه کاربری برای سئو حائز اهمیته و دغدغه گوگل هم سرعت سایت، طراحی سایت، ارائه بازاریابی محتوای باکیفیت، Mobile-Friendly بودن سایت و موارد دیگه است.
سئو جنبههای مختلفی از تجربه کاربری یا UX رو در اختیار شما قرار میده.
تجربه کاربری هم که از یه قانون کلی پیروی نمیکنه بلکه به نوع کسب و کار شما بستگی داره و این که کاربرهای شما از جنبههای مختلف تجربه کاربری سایت شما چه حسی دریافت کنن.
حالا ما تو این مقاله در کنار بررسی تجربه کاربری در برندسازی و سئو به تاثیر موارد دیگه تو این زمینه هم میپردازیم:
محتوا در برندسازی و سئو
چه شما یه کسب و کار آنلاین داشته باشین چه یه سایتی که میخواین ترافیک بازدید رو به سمتش هدایت کنین، این یه واقعیته که داشتن یه محتوای خوب به شما ترافیک، Lead و درآمد بیشتری میده. پس در برند سازی و سئو ، محتوا زیربنای بازاریابی اینترنتی و کلید موفقیت در ساخت برند معتبر است.
برای شناخته شدن برند، اول باید مخاطبهای اون برند رو کشف کنن؛ بنابراین نام تجاری شما نیاز داره که در نتایج جستجو موتورهای جستجو مختلف دیده بشه. راه افزایش تصاویر برند شما و دیده شدن بیشتر اون در موتورهای جستجو اینه که شما محتوای خودتون رو با کلمات کلیدی درست بهینهسازی کنین.
برای بهینهسازی محتوا به منظور دیده شدن تو موتورهای جستجو نیاز به رعایت یه سری نکاتی دارین که ما این نکات رو برای شما در ادامه آماده کردیم:
نکته اول: استفاده از کلمه کلیدی
کلمه کلیدی در هر زمینهای اعم از برند سازی و سئو ، امری مهم هم برای کاربرها و هم برای موتورهای جستجو محسوب میشه. چرا؟
چون در واقع این کلمات کلیدی هستن که به موتورهای جستجو اعلام میکنن آیا شما یه محتوای مرتبط با اون کلمه کلیدی برای ارائه دارین یا نه.
سایت های جدید معمولاً برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب بیشتر از سایت های قدیمیتر دچار مشکل و چالش هستن. ما به این سایت ها پیشنهاد میکنیم که از کلمات کلیدی های Longtail استفاده کنن چون این نوع کلمات کلیدی رقابت کمتر و جذب سرنخ بالاتری دارن که دقیقاً مناسب سایت های تازهکار هست.
نکته دوم: تمرکز روی عنوان
یه قانون جالبی که به تازگی به اسم 80/20 منتشر شده میگه از هر 10 نفر تنها 2 نفر مطالب نوشته شده در ادامه عنوانهای یه محتوا رو دنبال میکنن و 8 نفر باقی مونده فقط به خوندن عنوانها و زیر عنوانها بسنده میکنن.
بنابراین وقتی شما در زمینه برندینگ و سئو عنوانهای جذاب بنویسین مردم رو تحریک به خوندن ادامه محتوای خودتون میکنین و این یعنی این که شما زدین به هدف!
البته باید بدونین که نوشتن عنوانهای جذاب و مناسب هم جزء کارهای سخت به حساب میاد مخصوصاً اگه شما تازهکار هم باشین!
اما خبر خوب اینه که اصلاً جای نگرانی نیست چون ما اینجا قراره برای حل این مشکل یه سری ابزار نوشتن عنوان رو هم به شما معرفی کنیم:
- HubSpot Blog Topic Generator
- Blog Title Generator by Impact
- Blog Title Generator by SEOPresser
- Content Idea Generator by Portent
روند کار تمام این ابزارها اینه که شما باید کلمه کلیدی مناسب محتوا (که در مرحله قبل به دست آوردین) رو وارد یکی از این ابزارها کنین و منتظر بشین تا عنوانهای مناسب با محتوا و برند شما رو در اختیارتون قرار بده.
نکته سوم: بهینهسازی برچسبها یا Tagها
قرار دادن کلمات کلیدی داخل برچسبها مهمه. چون با بهینهسازی برچسبها میتونین هر صفحهای که پست میکنین رو از نظر سئو داخلی بهینه سازی کنین.
حالا کاری که شما باید انجام بدین اینه که حنماً نوشتن کلمه کلیدی رو در سه برچسب زیر رعایت کنین:
- عنوان
- توضیحات متا
- URL
UX یا تجربه کاربری در برندسازی و سئو
چیزی که به نظر میاد اینه که سئو و تجربه کاربری دائم در حال چالش و درگیریان ولی در واقع همین درگیریها هستن که در برند سازی و سئو چاره سازن. (به قول معروف عدو سبب خیر میشه!) به عبارتی سئو و تجربه کاربری در کنار هم بهتر کار میکنن و یه جورایی مکمل هم هستن.
سایت شما نقطه تماس مستقیم کاربرها با برند آنلاین شماست. بنابراین شما باید حتماً سعی هر بار یه تجربه کاربری خوب به کاربرهای خودتون ارائه بدین.
اگر چه که میلیونها مورد برای بهبود تجربه کاربری وجود داره ولی ما اینجا سه تا از بااهمیتترینهای اون موارد رو در اختیار شما قرار میدیم:
1. واکنشگرایی
طبق گزارشهایی که انجام شده حدود 70٪ از جستجوهایی که کاربران با تلفن همراه در عرض یه ساعت انجام میدن برابر با همون جستجوهاییه که طی یه هفته با لپتاپ یا کامپیوتر اون افراد اتفاق میفته.
وقتی گوگل در بهروزرسانی جدید خودش Mobile_Friendly رو اضافه کرد، اون سایتهایی که امکان Mobile_Friendly رو نداشته باشن تو نتایج گوگل نشون داده نمیشن. بنابراین وقتی یه سایت ریسپانسیو در زمینه کاربرانی که با موبایل به سایت شما میان نداشته باشین، خیلی از شانسهای تبلیغ برند و فروش آنلاین خودتون رو از دست مییدین.
اصولاً کاربرانی که به طور مستقیم تو صفحه شما فرود میان تجربه کاربری ضعیفی داشتن پس اگه سایت شما طراحی درستی برای موبایل نداشته باشه 57 درصد کاربرها کسب و کار شما رو به بقیه مردم معرفی نمیکنن.
در نتیجه شما برای این که سایت خودتون رو User-Friendly کنین باید ابزار تست Mobile_Friendly رو روی سایت خودتون امتحان کنین و ببینین که آیا گوگل بعد از اون ابزار سایت شما رو Mobile_Friendly میدونه یا نه؟ اگه قبول نکرد برای به صرفه بودن کار، میتونین یه طراحی پاسخگو رو ایجاد کنین که قابلیت سازگاری روی هر دستگاهی رو هم داره.
2. سرعت
و اما سرعت…از قدیم هم گفتن که جنگ اول به از صلح آخر پس بذارین همین اول کار بهتون بگیم که کل زمانی که کاربرها انتظار دارن سایت شما بادگیری بشه ۲ ثانیه است. یعنی اگه بیشتر از ۲ ثانیه بشه سایت رو میبندن و میرن!
انگیزه اون چیزیه که سرعت میتونه به مردم ارائه بده. یعنی چی؟
یعنی این که وقتی سرعت یه سایتی بالا باشه مردم انگیزه پیدا میکنن که به سمت قسمتهای مختلف اون سایت و برند برن و به این ترتیب سرعت خرید و فروش شما هم بالا میره. به عبارتی دیگه سرعت پایین قاتل انگیزه و خرید مردم است!
حالا از اون جایی که گوگل به تجربه کاربری توجه داره، سرعت سایت ها رو به عنوان فاکتور رتبهبندی در نظر گرفته.
تصاویر بهینهسازی نشده، میزبانهای ارزون و کدهای فشرده نشده میتونن عامل کاهش سرعت سایت ها باشن.
3. ناوبری یا Navigation
بخش هدایت سایت شما که کاربر دقیقاً بدونه کجا باید چیکار کنه خیلی مهمه چون اگه Navigation سایت شما مشخص و پیدا نباشه کاربرها به خصوص نوجوانها و جوانها رو عصبانی میکنه و این یه امتیاز منفی برای تجربه کاربری و در کل برندینگ و سئو سایت شماست.
طراحی سایت در برندینگ و سئو
شاید تا حالا با این مورد مواجه شده باشین که وقتی یه برند معروفی عکس لوگوی خودش رو تغییر میده یا کلا اون رو عوض میکنه نامهها و نظرات خیلی زیادی رو از جانب مردم دریافت میکنه. شاید هنوز هم دلیلش رو متوجه نشده باشین اما دیگه از الان به بعد باید بدونین که مردم با تصاویر برندها رابطه عاطفی برقرار میکنن.
در برندسازی و سئو لوگوی برندها وقتی صحیح و مناسب تلقی میشن که هدف اونها ایجاد احساسات درست در مخاطبها باشه. بنابراین این که شما چطوری لوگوی برند خودتون رو تصویرسازی کنین به نوع و هدف کسب و کار شما و نگاه و اجرای شخصی شما بستگی داره.
در کنار لوگو، سایت شما هم نمایانگر تصویری از برند شماست که طراحی سایت در بهینهسازی اون توسط موتورهای جستجو تاثیر بسزایی داره.
حالا اینجا نکاتی برای طراحی سایتی که مورد پسند سئو باشه داریم:
1. اطلاعات باارزش رو در اول سایت قرار بدین
این نکته به این معنیه که در طراحی سایت سعی کنین اطلاعات و مطالب باارزش و اصلی مربوط به بازاریابی اینترنتی و برند خودتون رو در اول سایت قرار بدین که کاربرها مجبور نباشن کل سایت رو لا به لای سایر تبلیغات بگردن تا مطلب اصلی رو پیدا کنن.
این کار حتی باعث میشه که گوگل سایت شما رو جزء اولین تتایج جستجو نمایش بده.
2. کلمات کلیدی رو در تصاویر جاسازی نکنین
این روزها خیلی سایت ها رو میبینین که تصاویر بزرگی رو با ۲ یا ۳ جمله که کلمات کلیدی توی خودشون دارن و اول سایت قرار میدن تا مخاطب اون رو ببینه.
شاید این کار باعث دیده شدن سایت تو چشم کاربر باشه اما در برند سازی و سئو یه کار کاملاً اشتباهه چون گوگل نمیتونه نوشته و کلمه کلیدی روی تصویر سایت شما رو بهینهسازی کنین و متاسفانه کل زحمات شما به باد میره.
بنابراین کلمات کلیدی رو به جای تصاویر توی متن سایت خودتون لحاظ کنین.
3. از نقشه سایت یا Sitemap استفاده کنین
اگه اولین باره که برند و سایت طراحی میکنین و اصطلاحاً تازهکار محسوب میشین، Sitemap تو این امر خیلی میتونه به شما کمک کنه.
Sitemap هم به موتور جستجو کمک میکنه تا متوجه ساختار سایت شما بشه و هم به کاربرها کمک میکنه تا تو سایت شما گم نشن و خیلی راحت بین صفحهها جابهجا بشن.
شبکههای اجتماعی در برندینگ و سئو
اگه بپرسین چرا دنبال کردن برندها تو شبکههای اجتماعی انقدر مهمه، مهمترین جوابهایی که میگیرین شامل موارد زیر میشن:
- بهروزرسانی پیشنهادات تبلیغاتی
- خرید
- به روزرسانی محتوا
- دسترسی
چیزی که از شبکههای اجتماعی برای برندسازی و سئو خوبه اینه که باعث میشه محصولات برند شما بین مردم دیده بشه و در نتیجه میزان خرید و فروش شما افزایش پیدا کنه.
امروزه واقعیت اینه که چه بخواین چه نخواین Social Media تو فاکتورهای رتبهبندی سئو جای مناسبی پیدا کردن چون مردم خواستن و میخوان که ببینن برند موردعلاقه خودشون تو شبکه اجتماعی هم فعال باشه.
این ارتباط بین مردم و برند تو شبکههای اجتماعی باعث میشه که مردم بتونن علاقهها و نظرات خودشون رو به صاحبان برندها نشون بدن و در عوض هم انتظار پاسخگویی فعال از صاحبان برندها و سایت ها دارن.
خلاصه مطلب اینه که همه این داد و ستدها تاثیر مستقیم تو ایجاد ترافیک برای برند سازی و سئو شما داره. اصلاً همین که شما پستها و پروفایلهای شبکه اجتماعی برند خودتون رو بهروزرسانی کنین، یه قدم بزرگ برای دیده شدن بیشتر شما تو Social Media و انجام درست برندینگ و سئو خواهد بود.
و اما راههایی که با انجام اونها میتونین Social Media رو با برندسازی و سئو ترکیب کنین:
- انتخاب از یه قالب و پلتفرم شبکه اجتماعی مناسب
- ساخت یه پروفایل اجتماعی معنیدار
- بهینهسازی پستهای اجتماعی
- شبکه ارتباطی یا Network
این هم همه اون موارد برند سازی و سئو که قول توضیح اونها رو به شما داده بودیم. امیدواریم که برای ساخت برند و سایت مرتبط با اون به کمک شما بیان.
منتظر تجربیات و نظرات شما هستیم.