امروز میخوایم باهم یکی از جدیدترین مقالهها در مورد چک لیست طراحی سایت 2020 رو مرور کنیم و ببینیم چطوری میشه یه سایت خوب و جذاب طبق تکتولوژیهای روز داشته باشیم.
قبل از این که مطالب دیگه مقاله رو شروع به خوندن کنین، بهتره چندتا نکته در مورد طراحی سایت رو بدونین:
- ایجاد یه وبسایت موفق که بتونه شما رو به لیست سایت های برتر بکشونه و مشتریان و مخاطبان زیادی رو براتون جذب کنه، کار یه روز و دو روز نیست و طول میکشه.
- بهتره از روشهای سنتی دست بکشین و برین سراغ روشهای جدید طراحی سایت.
- باید یاد بگیرین چطوری با شرایط استرسزا و بحرانی مقابله کنین و همیشه آمادگی هر نوع خطری رو داشته باشین.
- باید به جای بهونه گرفتن، آستین بالا بزنین و کار رو شروع کنین.
- ممکنه یه روزهایی تکنولوژی دوست شما باشه و یه روزهای دیگه دشمن شما!
- اگه یه طراح وبسایت حرفهای استخدام کنین، میتونین کار خودتون رو جلو بندازین اما حتی در این صورت هم باید از اون بنده خدا انتظارات واقعبینانه داشته باشین.
- تا وقتی که آمادگی رویایی با شرایط رو پیدا نکردین بهتره خودتون رو درگیر طراحی سایت نکنین! چون ممکنه پول و انرژی خودتون رو هدر بدین!
چک لیست طراحی سایت 2020
خب بریم سراغ قسمت بعدی که چک لیست طراحی سایت 2020 رو برای شما آماده کردیم.
1. جذب ترافیک
اولین موردی که راجع بهش حرف میزنیم جذب ترافیکه. دیگه باید بدونین که اگه کسی از اون چیزی که شما تولید کردین خبر نداشته باشه و یا نتونه متوجه منظورتون بشه، یه محصول بیارزش تولید کردین! یه سری مورد در زیر براتون آماده کردیم که روشهای جذب ترافیک برای سایت رو بهتون نشون میده:
جستجوی ارگانیک
بهینه سازی کلید واژه
یکی از مهمترین و اولین کارهایی که باید برای طراحی سایت انجام بدین اینه کلمات کلیدی رو بهینه سازی کنین که این بهینه سازی میتونه به دو روش زیر انجام بشه:
- استفاده از یک کیورد اصلی در هر صفحه
- استفاده از کلماتی که از نظر معنایی به کلید واژه اصلی مرتبط هستن.
با همین کار ساده میتونین باعث افزایش نرخ کلیک سایت خودتون بشین!
محل استفاده از کیورد
- URL
- عنوان متا
- متا دیسکریپشن: بین 150 تا 160 کاراکتر باشه، برای هر محتوایی منحصر به فرد باشه، به مشکلات مخاطب اشاره کنه، راه حل رو معرفی کنه، نتیجه رو هایلایت کنه
- ابتدای متن
- به طور مناسب و هوشمندانه در بین متن
- زیر عنوانها (Subheadings)
- اسم فایل تصویر
- عنوان تصویر
- متن جایگزین یا Alt tag تصویر
سئو محلی
احتمالاً همه شما با سئو محلی یا Local SEO آشنا هستین، وقتی از ما میپرسین که آیا طراحی سایت سخته یا نه، برای ما مهمه که اصلاً شما با چنین روشهایی آشنا هستین و طبق اون دارین این سوال رو میپرسین یا خیر پس برای همین هم باید بگیم که این نوع سئو بهتون کمک میکنه تا تو SERP های یه منطقه خاص جغرافیایی رتبه خوبی به دست بیارین و با کسب و کارهای محلی دیگه رقابت کنین، پس تو این قسمت از چک لیست طراحی سایت 2020 مورادی رو که باید تو این سئو محلی رعایت کنین براتون آماده کردیم:
نوشتن اسم/ آدرس/ شماره تلفن
- به طور منسجم در شبکه وب
- در پاورقی وبسایت
تنظیم لیست کسب و کار
- Google My business
- Bing Places
- Yelp
- نقشه اپل، نقشه گوگل و ..
ایجاد استناد
- Neustarlocaleze.biz
- Expressupdate.com
- Acxiom.com
- Factual.com
- و غیره
همچنین در این چک لیست طراحی سایت 2020 بهتون پیشنهاد میکنیم که به موارد زیر هم دقت کنین:
- استفاده از گوگل کتگوری برای پیدا کردن کیورد صفحه اصلی سایت خودتون
- استفاده از کلمه کلیدی به اضافه اسم منطقه جغرافیایی که هستین در پست ها یا صفحات
URL ها
URL ها و اسلاگ بخش مهمی از سایت هستن که خیلی اوقات نادیده گرفته میشه و بهش توجه نمیکنین، مثلاً شاید شما حتی نمیدونین که باید اسلاگ سایت خودتون رو فارسی بنویسین یا انگلیسی، اما یادتون باشه بیشتر این مورد از اون چیزی که فکر کنین میتونه روی سئو و رتبه سایت شما تاثیر بذاره بهتره به موارد زیر دقت کنین:
- تا حد ممکن کوتاه باشن
- از “_” و “-” بین کلمات استفاده نکنین
هدلاین جذاب
هدلاین اولین چیزیه که مخاطب از مقاله شما میبینه و تاثیر خیلی زیادی روی جذب یا دفع مخاطب داره پس حسابی حواستون رو بهش جمع کنین، این ورد یکی از مهمترین مواردیه که چک لیست طراحی سایت 2020 بهش اشاره میکنیم:
- عنوان باید واضح باشه.
- باید نشون بده که مقاله اون، حلال مشکلات مخاطبه.
- حس کنجکاوی رو تحریک کنه.
Backlink ها
بک لینک ها یکی از مهمترین قسمتهای چک لیست طراحی سایت 2020 به حساب میان، همونطور که میدونین بک لینک به لینک هایی گفته میشه که از سایت هایی با موضوع مرتبط به موضوع سایت شما به شما ریفر داده میشه، این بک لینک ها میتونن تو دو حالت وجود داشته باشن:
- پست مهمان
- Outreach
نبایدهای سئو
- محتوای تکراری/ متا تایتل تکراری/ توضیح متای تکراری
- استفاده از یه کلید واژه اصلی برای بیشتر از یه صفحه
- خریداری لینک
- پر کردن بیش از حد مقاله با کلید واژه اصلی
2. شبکه های اجتماعی
دیگه از هرچی بگذریم از اهمیت شبکه های اجتماعی تو این دوران نمیشه گذشت، همه از تاثیر شبکه های اجتماعی روی کسب و کارمون خبر داریم و میدونیم که با یه ویدئو یا پست ساده تو این فضا هم میشه از عرش به فرش رسید هم از فرش به عرش، حالا برین ببینین تو این چک لیست طراحی سایت 2020 چه مورادی رو برای قسمت شبکه های اجتماعی براتون آماده کردیم و لازمه که شما رعایتشون کنین:
پروفایل های اجتماعی
- دکمه “Follow me” روی وبسایت
داشتن پروفایلهای فعال
- فیسبوک Facebook
- توییتر Twittwe
- پینترست Pinterest
- اینستاگرام Instagram
- لینکدین LinlkedIn
- و غیره
شباهت پروفایل هایی که تو هر شبکه میسازین
منظورمون از این تیتر اینه که شما باید سعی کنین پروفایل های خودتون توی اینستاگرام، تلگرام، توییتر و غیره از چند نظر شبیه هم باشه تا مخاطب شما رو خیلی راحت به یاد بیاره و بدونه پیج اصلی شما کدومه:
- تصویر پروفایل
- تصویر کاور
- اسم پروفایل
بایدهای توضیحات هر پروفایل
- واضح و مستقیم باشه.
- به صفحه اصلی یا صفحه فرود لینک داده بشه.
- دکمه CTA داشته باشه.
- از کلید واژه استفاده کرده باشه.
افزایش مشارکت
افزایش مشارکت از جمله کارهاییه که شما میتونین با اضافه کردن یکم خلاقیت انجامش بدین، دلیل این که ما این مورد رو توی چک لیست دیزاین سایت 2020 قرار دادیم اینه که هر روز داریم میبینیم سایت ها و پیجهای شبکه های اجتماعی دنبال این موضوع هستن که مخاطب با اونها مشارکت کنه، فرمهاشون پر کنه، به نظر سنجیها پاسخ بده، روی دکمه CTA کلیک کنه، مقاله رو به اشتراک بذاره و غیره، چون تمام این کارها باعث میشه سایت شما مخاطب رو بیشتر جذب خودش کنه و کم کم درآمدتون افزایش پیدا کنه اصلاً یکی از اهداف محتوا نویسی هم همین مورده، حالا برای این که مشارکت رو داخل سایت خودتون افزایش بدین باید:
راحت کردن اشتراک گذاری برای مخاطب
- دکمه های اشتراک گذاری خفن بسازین.
- دکمه های “Click to Tweet” داشته باشین.
بهینه سازی ویژگیهای تصویر برای به اشتراک گذاری
- جذاب و خیره کننده باشه.
- دارای ابعاد مناسب باشه.
- اگه متنی داره، قابل اعتماد و درست باشه.
- جدید و برند باشه
3. ترافیک پرداختی
و بله بلاخره رسیدیم به قسمتی که شاید خیلی از شماها منتظرش بودین؛ ترافیک خریداری شده، تو این قسمت میتونین با استفاده از روشهای زیر ترافیک سایت خودتون رو بخرین:
- Google Ads
- Google AdWords
- LinkedIn Ads
- Tweeter Ads
معروفترین پلتفرم برای ساخت کمپین های تبلیغات PPC بین بیزنس های کوچیک و محلی، فیسبوک ادز و گوگل ادوردز است.
4. سنجیدن وبسایت
- استفاده از گوگل آنالتیکس
- استفاده از کنسول جستجوی گوگل
5. برخورد اولیه
امیدواریم مواردی که تا اینجای کار تو این چک لیست برای طراحی سایت در سال 2020 در اختیارتون گذاشتیم، مفید واقع شده باشه! اگه موارد بالا رو انجام بدین یعنی میتونین ملت رو سمت خودتون بکشونین! حالا به نظرتون همینقدر کافیه؟ مشخصه که نه! ازاینجا به بعد باید سعی کنین اونها رو تو وبسایت خودتون نگهدارین، پس وقتشه که به موارد زیر نگاهی بندازین:
تجربه کاربری بیعیب و نقص
- سرعت بارگذاری بالا
- انتخاب یه وب هاستینگ خوب
- بهینه سازی تصاویر
- کم کردن تعداد پلاگین ها
- فعال کردن کش مرورگر
- فعال کردن gzip
- کوچیک کردن منابع
طراحی ساده وبسایت
- کم کردن تعداد عناصر یه صفحه
- استفاده از CSS به جای تصاویر
- ترکیب کردن چندتا استایل شیت تو یه صفحه
- کم کردن تعداد اسکریپت ها
- قرار دادن اسکریپت ها در پایین صفحه
وجود نداشتن لینک های خراب/ ارورها
طراحی جالب
- از نظر بصری جذاب باشه.
- موبایل فرندلی باشه.
- ریسپانسیو یا واکنشگرا باشه.
- قسمت مورد علاقهها داشته باشه.
وجود نداشتن هیچ اختلال یا مزاحمتی برای مخاطب
- ویدئوها یا آهنگها به طور خودکار پلی نشن.
- تعداد تبلیغات کم باشن.
- از تبلیغات به صورت هوشمندانه استفاده بشه.
ارائه محتوا
بله و دوباره رسیدیم به یکی از بخشهای حیاتی چک لیست طراحی سایت 2020 یعنی نحوه ارائه محتوا:
خوندن محتوا راحت باشه
- بک گراند زننده نداشته باشه.
- فونت و سایز قلم مناسب باشه.
- بین فونت و بک گراند کنتراست بالایی برقرار باشه.
- هدینگ ها، پارگرافها، کلمات بولد شده، لیستها و بولتها و غیره فرمت خوبی داشته باشن.
استفاده از عناصر بصری
- تصاویر
- ویدئوها
- اسلایدها
کیفیت محتوا
- گرامر و املای صحیح
- جلب توجه کردن از همون خط اول
- ارائه چیزی که تو عنوان قولش رو دادین
- حل کردن مشکلات مخاطب
- واضح و درست نوشتن
- دوستانه صحبت کردن
پشتیبانی کردن از ادعاهای خودتون با ارائه
- تحقیقات
- مثالها
- نقل قولهای علمی
- مقالات معتبر دیگه
6. تلاش برای بیشتر شناخته شدن
عالیه! تا اینجای چک لیست طراحی سایت 2020 کاری کردین که مخاطب تحت تاثیر شما قرار بگیره! اما حالا وقتشه کاری کنین تا شما رو بهتر بشناسه و به دوستای خودش معرفیتون کنه:
صفحه اصلی
در صفحه اصلی یا همون home page باید به سوالاتزیر پاسخ بدین:
- شما چه کسی هستین؟
- شغلتون چیه؟
- سایت شما برای چه کسایی مناسبه؟
- چه چیزی براشون آماده کردین؟
صفحه اصلی باید شامل
- لوگوی منحصر به فرد همراه با اسم شرکت در بالای صفحه
- لینک هایی به بقیه صفحات
- تصاویری از شما یا تیم شما
- ناوبری خوبی
- هدلاین
- انواع دکمه های CTA
- مقدمه جذاب داشته باشه.
- یه لیستی از مزایا و ویژگیهایی که ارائه میدین وجود داشته باشه دکمه عضویت داشته باشه.
پاورقی باید شامل موارد زیر باشه
- ناوبری به صفحه اصلی
- خط مشیها
- شرایط استفاده
- اطلاعات تماس
- آدرس پستی یا لینک به نقشه
- فکس یا شماره تلفن
- آیکونهای اجتماعی
- عضویت با ایمیل
- آخرین مقالهها
- CTA باشه
صفحه درباره ما
- مقدمه کوتاه
- معرفی خودتون
- فعالیتهای خودتون
- اسناد اعتباری مانند جوایز و صلاحیتها
- دکمه CTA
به مخاطب اجازه مشارکت بدین
- فعال کردن کامنتها
- جواب دادن به کامنتها
- سوال پرسیدن در آخر هر پست
7. تشویق به خوندن پست های بیشتر
وبلاگ ها
- بخش پست های مرتبط داشته باشین.
- از لینک های داخلی استفاده کنین.
- از کیوردهای پست های مرتبط استفاده کنین.
- شورت کد مرتبط بذارین.
عضویت با ایمیل
- بخش ثبت نام با ایمیل رو تنظیم کنین.
- مطالبی که از طریق ایمیلی به اشتراک میذارین رو بیان کنین.
- مزایای عضویت با ایمیل رو مشخص کنین.
- تعداد فیلدها رو کمتر کنین.
ناوبری صفحات
ناوبری صفحات باید ویژگیهای خاصی داشته باشه از جمله:
- توصیفی
- واضح
- جذاب
بهتره که Navigation درباره موارد زیر خیلی شفاف باشه:
- قیمت ها
- خدمات
- دوره های آموزشی
- اطلاعات تماس
- نوار جستجو
7. فروش محصولات
لحظهای که از اول مقاله چک لیست طراحی سایت 2020 همهمون منتظرش بودیم فرا رسید! بندهای زیر بهتون نشون میده که چطوری پیشنهادات خودتون رو به مخاطب ارائه کنین که نتونن در برابرش مقاومت کنن.
صفحه خدمات/ محصولات
متن این صفحات باید
- توجه خواننده رو جذب کنه.
- سریع بره سر اصل مطلب.
- جواب سوالات متداول رو بده.
- تا جایی که ممکنه جملات کوتاه داشته باشه.
- بیپرده حرف بزنه.
- دکمههایی برای به اشتراک گذاری داشته باشه.
بیان ارزشها
- نیاز خواننده رو بیان کنه.
- به مخاطب اهمیت بده.
- چیزی که براشون وجود داره رو بگین.
- از ویژگیهای محصول حرف بزنین.
جذابیت بصری
- موارد مهم رو برجسته کنین.
- از عناصر بصری مرتبط استفاده کنین.
- صفحات پیج مرتب باشن.
- مواردی که حواس پرتی ایجاد میکنن کم باشن.
اسناد اجتماعی
- جوایز
- لوگوی مشتری
- حفاظت از ازطلاعات شخصی
- Testimonial
دکمه CTA
- تو هر صفحه یکی باشه.
- از نظر بصری جذاب و برجسته باشه.
- واضح باشه.
- مرتبط باشه.
فرآیند تبدیل ساده
- به حداقل رسوندن قدمهای خرید یه محصول.
- لینک های تماس و خدمات پیج مشخص باشن.
- فقط اطلاعات لازم درخواست بشه.
- CTA برجسته داشته باشه.
- با HTTPS امن شده باشه.
قسمت تماس با ما
- استفاده از فرم تماس با ما به جای آدرس ایمیل
- لینک کردن به صفحه تماس یا Contact Page از ناوبری
- لینک کردن به صفحه تماس از پاورقی
- لیست کردن راهها و شمارههای تماس
این هم از یه چک لیست سریع و نهایی برای طراحی سایت 2020 ، امیدواریم که بتونین با جدیدترین چک لیست طراحی سایت به اون چیزی که مد نظرتون هست برسین و موفق بشین!