امروز قصد داریم در این مقاله خطایابی در سایت وردپرس رو به شما آموزش بدیم. شما به عنوان یک کاربر وردپرس باید تا حدودی با خطایابی وردپرس آشنایی داشته باشید و در مواجهه با خطا، خطای ایجاد شده رو رفع کنید. اگرچه استفاده از وردپرس راحت و آسونه، اما گاهی اوقات خطاهای رایجی که در اون بوجود میاد میتونه شما رو عصبی کنه. نگران نباشید! خطایی که در سایت با اون روبرو شدید به احتمال خیلی زیاد قبلاً توسط شخص دیگری گزارش شده و رفع شده.
در اینجا ما 3 خطای رایج در وردپرس به همراه چگونگی خطایابی در سایت وردپرس رو به شما نشون میدیم:
- خطای 502 ( Bad Gateway)
- خطای 503 ( Service Unavailable)
- خطای 504 ( Gateway Timeout)
خطایابی در سایت وردپرس برای خطای 502
ارور 502 معمولا وقتی رخ میده که تقاضای کاربر برای اتصال به سرور مدت زمان زیادی طول میکشه و این میتونه به دلیل حجم ترافیک بالای سایت موردنظر باشه. با امتحان کردن راهکارهای زیر میتونید خطایابی در سایت وردپرس رو برای این ارور خاص شروع کنید:
1. لود کردن مجدد سایت (reload or refresh)
2. پاک کردن حافظه پنهان مرورگر Browser Cache
کاربرانی که از سیستم عامل های Windows/Linux استفاده میکنند میتونن برای رفع این مشکل دکمه های Ctrl+F5 رو فشار بدن و کاربران سیستم عامل Mac میتونن دکمه های CMD+Shift+R در روی کیبورد رو فشار بدن و صفحه رو جدید کنن. علاوه بر این با توجه به عکس زیر میتونین حافظه پنهان رو به صورت دستی از تنظیمات مرورگر خودتون پاک کنید.
وقتی حافظه پنهان وردپرس خودتون رو پاک کردید دوباره سایت رو لود کنید.
برای رفع این خطا همچنین میتونین موقع ورود به سایت از مرورگر دیگه ای استفاده کنید.
3. خطایابی در سایت وردپرس با غیرفعال کردن CDN یا Firewall
سومین راه حل برای خطایابی در سایت وردپرس اینه که اگه از سرویس CDN یا فایروال Firewall استفاده میکنین که ممکنه سرورهای اونها در حال کار باشند بهتره موقتا اونا رو غیر فعال کنین. بعد از غیرفعال شدن در واقع اون لایه اضافی که بین مرورگر شما و سرور میزبان ایجاد شده از بین میره و وب سایت به طور کامل روی سرورتون بارگیری میشه.
4. به روز رسانی کردن تم ها Themes و افزونه های Plugins وردپرس
در این روش ابتدا از طریق FTP تمامی پلاگین های وردپرس رو غیر فعال کنید. بعدش مجددا وب سایت رو چک کنید و ببینید که خطا برطرف شده یا نه! اگه خطا برطرف شد، پس یکی از افزونه ها علت این خطاست. بنابراین شروع کنید همه افزونه ها رو یکی یکی فعال کنید تا وقتی که خطا دوباره بیاد. از این راه شما به راحتی متوجه میشین کدوم افزونه مسئول این ارور هست. در این صورت باید برای خطایابی در سایت وردپرس و اصلاح سایت یه پلاگین جایگزین پیدا کنید.
اگه غیرفعال کردن افزونه ها مشکل رو حل نکرد باید تم وردپرس WordPress Theme رو بررسی کنید. از طریق phpMyAdmin میتونین تم رو در وردپرس عوض کنید. واسه این کار گزینه default رو انتخاب کنین و بعد وبسایت شما شروع به کار میکنه و خطا رفع میشه.
خطایابی در سایت وردپرس برای خطای 503
خطای 503 یا سرویس در دسترس نیست وقتی ایجاد میشه که سرور وب شما نمیتونه یه پاسخ مناسب از PHP در حال اجرا در پس زمینه دریافت کنه. پس برای رفع اون باید تمامی PHPهای غیرضروری رو یکی یکی غیرفعال کنیم تا وقتی که خطا برطرف بشه برای خطایابی در سایت وردپرس اقدام کنیم.
راه های زیر رو برای رفع خطای 503 میتونین استفاده کنید:
1. غیر فعال کردن همه پلاگین های وردپرس
چون به علت خطای 503 شما نمیتونید وارد داشبورد Dashboard وردپرس بشید باید مراحل زیر رو به ترتیب انجام بدید:
- با استفاده از FTP یا File Manager در cPanel به وبسایت وصل بشید.
- بعد از اتصال، به پوشه ی /wp-content/ برید.
- پوشه ی Plugins رو به پوشه plugins-old تغییر نام بدید.
- بعد یه پوشه جدید ایجاد کنید و plugins نام گذاری کنید.
- حالا وب سایت وردپرس خودتون رو چک کنید که آیا خطا رفع شده یا نه!
اگه خطا رفع شده پس یکی از پلاگین های نصب شده روی وردپرس شما علت این خطاست. چون که طی مراحل بالا تمامی افزونه های وردپرس رو غیرفعال کردیم الان باید بفهمیم دقیقا کدوم افزونه دلیل بروز این خطاست. پس:
- به FTP یا File Manager در cPanel برگردید.
- به پوشه /wp-content/ برید.
- پوشه خالی plugins رو حذف کنید.
- پوشه ی plugins-old رو به plugins تغییر نام بدید.
با این کار همه پلاگین های از قبل نصب شده روی وردپرس در دسترس هستند اما همچنان غیرفعالند. به قسمت ادمین وردپرس خودتون برید و وارد صفحه افزونه ها بشید. شروع به فعال کردن یک به یک افزونه ها کنین و بعد از فعال کردن هر کدوم ، صفحات مختلف روی وبسایت رو بررسی کنید. این کار رو تا زمانی ادامه بدید که بفهمید کدوم پلاگین علت ایجاد خطای 503 هست.
اگه با انجام این روش ارور برطرف نشد باید از راه بعدی استفاده کنید.
2. تغییر دادن تم وردپرس به حالت Default یا پیش فرض
چنانچه با غیرفعال کردن پلاگین ها خطا برطرف نشد، در قدم بعدی تم وردپرس رو به حالت default تغییر بدید.با این کار تم فعلی وردپرس شما غیرفعال میشه.
- ابتدا به سایت وردپرس از طریق FTP یا File Manager در cPanel متصل بشید.
- بعد از اتصال، به پوشه /wp-content/ و بعد به /themes/ برید.
- تم فعلی وردپرس خودتون رو پیدا کنید و اون رو به عنوان پشتیبان در کامپیوترتون دانلود کنید.
- بعد از دانلود کردن، این تم رو از سایت وردپرس خودتون پاک کنید.
- الان اگه شما از قبل یه پیش فرض مثه Twenty Seventeen یا Twenty Sixteen به صورت نصب شده داشته باشید، این پیش فرض به طور خودکار فعال میشه. اگه هم ندارید میتونید یه default theme روی وردپرس خودتون نصب کنید.
بعد این کار میتونین سایت وردپرس رو چک کنید تا مطمئن بشید خطا رفع شده. در صورتی که با استفاده از هر دو روش بالا خطای 503 برطرف نشد میتونید وردپرس رو با یه نسخه جدید دوباره نصب کنید.
رفع خطای 504
خطای 504 معمولا زمانی رخ میده که سرور نمیتونه به یه سرور بالادست برای تکمیل یه درخواست متصل بشه. به فرض اگه شما از یه سایت فایروال مثل Sucuri استفاده میکنید، این باعث میشه که شما نتونید به سرور وردپرس متصل بشید و با خطای 504 مواجه میشید. شکل صفحه خطا و پیام اون ممکنه بسته به شرکت میزبان وردپرس شما، سرور پروکسی، یا مرورگری که شما استفاده میکنید، به صورت متفاوتی نمایش داده بشه.
خطای 504 به شکل های زیر هم میتونه باشه:
- 504 Gateway Timeout
- HTTP 504
- 504 ERROR
- Gateway Timeout (504)
- HTTP Error 504 – Gateway Timeout
- Gateway Timeout Error
ما برای رفع این خطا روش های زیر رو به شما پیشنهاد میدیم:
1. بارگیری کردن مجدد سایت
بعضی وقتا ممکنه خطای 504 بخاطر بروز مشکل موقتی در سرورهای میزبان وردپرس شما ایجاد بشه و اشکال از سرور شما نیست. در این صورت چند دقیقه صبر کنید و به سایت زمان بدید و دوباره اون رو لود کنید. اگه با استفاده از این روش خطا رفع نشه، باید راه های بعدی رو امتحان کنید.
2. خطایابی در سایت وردپرس با خاموش کردن VPN یا فیلترشکن
اگه از VPN برای باز کردن سایت استفاده میکنید اون رو غیرفعال کنید. بعضی وقتا سرور VPN قادر به دریافت پاسخ از سرور میزبان وردپرس شما نیست و این منجر به بروز خطای 504 میشه. اگه بعد از خاموش کردن VPN، وبسایت دوباره برای شما ظاهر شد پس مشخص میشه که سرور VPN مقصر بوده. در صورتی که استفاده کردن از VPN براتون مهم و ضروریه پس یه سرور VPN متفاوت دیگه امتحان کنید. با بروز مجدد خطا باید سعی کنید با سرویس ارائه دهنده خدمات VPN خودتون تماس بگیرید.
3. خطایابی در سایت وردپرس با غیرفعال کردن فایروال
چنانچه از یه Firewall یا ضدهک مثل Sucuri یا Cloudflare استفاده میکنین، به طور موقت اون رو غیرفعال کنین. با این کار مستقیماً به سرور میزبان وردپرس خودتون متصل میشید.بعد از رفع شدن خطا احتمالاً سرور میزبان شما آدرس های IP فایروال رو که باعث بروز مشکل میشه بلاک میکنه. با سرویس ارائه دهنده خدمات فایروال خودتون تماس بگیرید و لیست آدرس های IP اونا رو بگیرید و بعد با وبسایت میزبان تماس برقرار کنین و بخواین تا IPها رو از حالت مسدود خارج کنن.
4. خطایابی در سایت وردپرس با غیرفعال کردن پروکسی شبکه
اگه از طریق یه سرور پروکسی به اینترنت متصل شدید، این سرور نمیتونه از سایت وردپرس پاسخ دریافت کنه. برای دسترسی به وبسایت از یه اتصال اینترنتی دیگه استفاده کنین یا از سرویس های آنلاین استفاده کنین تا متوجه بشید که سایت فقط برای شما خرابه یا برای همه. اگه سایت فقط برای شما خرابه پس باید تنظیمات شبکه خودتون رو تغییر بدید. همچنین میتونید با ارائه دهنده سرویس اینترنت خودتون یا ادمین شبکه تماس بگیرید تا خطای شما رو رفع کنند.
5. تغییر دادن سرورهای DNS
اتصال اینترنت شما از چیزی استفاده میکنه که بهشون سرورهای DNS میگن. این سرورها به کامپیوتر شما کمک میکنند تا به سرورهای مختلف اینترنت متصل بشید. اگه سرورهای DNS که استفاده میکنید خراب باشن یا نتونن به وبسایت شما وصل بشن در نتیجه با خطای 504 مواجه میشید. آسون ترین راه برای بررسی این مورد تغییر دادن سرورهای DNS که دستگاه شما استفاده میکنه، هست.
- در کامپیوترهای Windows میتونید سرورهای DNS رو در قسمت Control Panel >> Network and Sharing Center پیدا کنید.
- در کامپیوترهای Mac، سرورهای DNS رو در Settings << Network پیدا کنید. روی دکمه Advanced کلیک کرده و DNS رو انتخاب کنید.
آدرس سرور DNS رو به 8.8.8.8 و 8.8.4.4 تغییر بدید و تغییرات رو اعمال کنید.
بعد از انجام این کار وب سایت رو چک کنید. اگه خطا برطرف شده پس مشکل از اتصال اینترنت بوده.
6. پاک کردن پایگاه داده یا Database وردپرس
در صورتی که دیتابیس وردپرس شما حاوی داده های بی ارزش و خراب باشه با خطای 504 مواجه میشید. باید این داده ها از دیتابیس پاک بشن. این کار به راحتی انجام میشه. از طریق phpMyAdmin دیتابیس وردپرس خودتون رو بهینه سازی یا optimizing کنید یا از یه افزونه مثل WP-Sweep استفاده کنید. قبل انجام هرکاری مطمئن بشید که از دیتابیس وردپرس خودتون پشتیبان تهیه کردید.
7. غیرفعال کردن افزونه های وردپرس و تغییر دادن تم به حالت default
پلاگین ها و تم ها به احتمال خیلی کم باعث خطای 504 میشن. به هر حال اگه یه افزونه یا یه تم درخواست های زیادی در سرور داشته باشه، تعدادی از این درخواست ها از کار افتاده و خطای 504 رخ میده. برای خطایابی در سایت وردپرس ابتدا با استفاده از FTP تمامی افزونه ها رو غیرفعال کنید. بعد از این سایت رو نگاه کنید که آیا خطا برطرف شده یا خیر. اگه خطا رفع شده متوجه میشیم که یکی از افزونه ها دلیل بروز خطاست. تمامی افزونه ها رو یکی یکی فعال کنید تا وقتی که خطا دوباره ظاهر بشه. میفهمید که کدوم افزونه مسئول ارور است.
اگه غیرفعال کردن افزونه ها مشکلتون رو برطرف نکرد، پس باید تم وردپرس خودتون رو چک کنید. از طریق phpMyAdmin تم وردپرس رو تغییر بدید. بعد از تغییر دادن تم به حالت پیش فرض، خطا رفع شده و وبسایت کار میکنه.
در صورتیکه هر یک از این خطاها با هیچ کدوم از روش های خطایابی که مطرح شده برطرف نشد، پس احتمالاً مشکل از سرور میزبان هست. به عنوان آخرین راه حل با تیم پشتیبانی ارائه دهنده میزبان خودتون تماس بگیرید و مشکل رو به اطلاع اونا برسونید. تمامی شرکت های میزبان وردپرس میتونن دقیقاً تشخیص بدند که چه چیزی ارور رو ایجاد کرده و به سرعت مشکل شما رو حل میکنن.