مقالات آموزشی

Branding چیه و چطوری میشه یه برند خفن و خلاق ساخت؟

مفید بود؟

شما حتماً هزار بار کلمه Branding به گوشتون خورده ولی آیا از نحوه طراحی و تاثیراتی که می‌تونه روی کسب و کارتون بذاره هم خبر دارین؟

برای این که بتونین تو بازار بدرخشین و دل مشتری‌هاتون رو به دست بیارین باید رو جنبه‌های ظاهری که یکی از اصلی‌ترین‌هاش ساخت برند هست حسابی وقت بذارین و خلاقیت به خرج بدین، بریم که ببینیم این برندینگ چیه و چطوری ساخته میشه!

Branding یا برند سازی چیست؟

برندینگ شامل همه روش‌هایی میشه که شما یه تصویری از محصول، خدمات و شرکتون رو تو ذهن و چشم مخاطب و مشتری ایجاد میکنین.

و برند احساس و ادراکیه که درباره یه محصول، یه ایده و یا یه فرد و سازمان در ذهن کاربر و مصرف کنندگان شکل میگیره.

اهداف Branding ایجاد یه حضور چشمگیر و متفاوت در بازاره که باعث جذب و حفظ وفاداری مشتری‌ها نسبت به محصول موردنظر میشه.

طراحی برند یعنی ساختن اسم و رسمی که کاملاً به هویت کسب و کار شما بر میگرده. یک طراح برند میتونه از عناصر مختلفی کمک بگیره تا یه برند خوب برای شرکت شما بسازه و اون رو به نمایش بذاره!

در کل Branding به هر نوع کسب و کار بزرگ و کوچکی که دارین کمک میکنه تا بتونین هویت تجاری خودتون رو تعریف کنین، در میان جمعیت زیادی از کسب و کارها دیده بشید، مخاطب‌های وفادارتون رو پیدا کنین و خیلی موارد دیگه.
برندسازی یا Branding نیاز به یه سری اصول و استراتژی‌هایی داره تا بتونه بهترین تاثیر رو در Marketing و کسب و کارهای شما بذاره و کسب و کارتون رو از بی‌نام و نشونی نجات بده.

این اصول ۱۰ تا هستند که عبارت‌اند از:

۱. مخاطب هدف خودتون رو بشناسین

اول و قبل از هر چیزی برای Branding، نیاز به مشخص کردن مخاطب هدف خودتون دارین.
شناخت مخاطب هدف اولین کاریه که هر کسی باید در شروع کارش انجام بده، این کار حتی از بازاریابی هم مهم‌تره چون در واقع بدون شناختن مخاطب هدفت تون قراره برای چه کسی تبلیغات آماده کنین؟ این کار همچنین بهتون کمک میکنه تا بر اساس اطلاعاتی که از مخاطب هدف به دست آوردین، بتونین بهتر برند سازی رو انجام بدین.
برای این که مخاطب هدف برندینگ خودتون رو پیدا کنین هزارتا راه وجود داره که چندتاییش رو براتون می‌نویسم:

  1. اول از همه اطلاعاتی هست که شما از طریق جستجو در اینترنت یا با نگاه به مشتری‌های قبلتون جمع آوری میکنین.
  2. دومین راه این هست که با یه متخصص در زمینه خودتون مشورت کنید و ازشون بپرسین که مخاطب‌های هدفمندتون چه کسایی میتونن باشن.
  3. و سوم این که رقیب‌های خودتون رو تحلیل و بررسی کنین تا متوجه مخاطب‌های وفادار اون‌ها بشین چون ممکنه دقیقاً شبیه مال شما باشن.

۲. در بازار جستجو کنین

خب حالا که شما میدونین که مخاطب هدف تون چه کسایی هستن پس دیگه نوبت مرحله دوم Branding یعنی جستجو در بازار است.
در خیلی از موارد، مشخص کردن مخاطب هدفمند و جستجو در بازار خیلی شبیه هم هستند و حتی نیازه که همزمان با هم انجام بشن تا نتیجه بهتری براتون داشته باشن.
به همین دلیله که بهتره این دو تا مرحله رو با هم در برند‌سازی انجام بدین.
جستجو در بازار بهتون کمک میکنه تا از نرخ تقاضای ملت از یه کالای خاص با خبر بشین و محاسبه کنین که آیا فروش این محصول تو آینده میتونه براتون سود بیاره یا خیر!
مثلاً با اطلاعاتی که از این مرحله به دست میارین شاید متوجه بشین که لازمه یه سری از محصولات، فروششون فعلاً متوقف بشه و چیزهایی که تو فلان شرایط رو بورسه و ملت دنبالش هستن رو بفروشین (در صورت امکان البته).

این طوری شما یه خط تولید کامل دارین که مخصوص مشتری هدف و نیاز بازاره و میتونه کلی براتون سود آور باشه.

۳. تصویر برند خودتون رو تعریف کنید

قدم بعدی در Branding تعریف تصویر برند موردنظرتون است.

من خودم عاشق این مرحله هستم چون کاملاً مربوط به ایده پردازی خلاقانه و استفاده از نمادها و رنگ‌های خاصه! درسته که یه مفهوم انتزاعی داره ولی باید کاملاً هویت کسب و کار شما رو در خودش داشته باشه و بتونه کارکتر سازی جذابی کنه و برند شما رو به عموم معرفی کنه و یه سری احساسات و هیجاناتی درمورد اون برند تو ذهن و قلب مردم برانگیخته کنه!

با یک تصویر برند تعریف شده، شما خیلی راحت‌تر میتونین استراتژی‌های دیجیتال بازاریابی بسازین و برند تون رو گسترش بدین.

مثلاً فرض کنین که شما یه صفحه اینستاگرامی دارین و یه برند برای خودتون تهیه کردین، حالا با توجه به برند و تم رنگی که داره، میاین و یه قالب برای پست‌های اینستاگرامتون درست میکنین، در واقع این طوری شما دارین از برند خودتون در محتوا استفاده میکنین و مخاطب وقتی این ترکیب رنگ رو جای دیگه ببینه ناخوداگاه به یاد شما میفته! خیلی شیرین و رمانتیکه نه؟!!

۴. یه نقشه کار بسازین

نقشه کار به چه دردی میخوره؟ بله برای توصیف برند خوبه!

نقشه کار باعث دوام حضور شما میشه و به شما اطمینان میده که تمام اون محتوایی که ساختین و به طور آنلاین منتشر کردین، تصویر برند شما رو حفظ میکنه.
به عبارتی دیگه، توصیف تصویر برند بخش نیت و قصد شماست و ساخت نقشه کار بخش عملی اونه. نیت بدون عمل هم که فایده نداره!!

بهترین کار برای این که نقشه کار تون رو ثبت کنین اینه که یه راهنمای ساخت محتوا درست کنین و تمام محتواهایی که تولید میکنن، فرمت‌های لازم برای بخش‌های مختلف محتوا، استانداردهای رعایت شده برای هر محتوا، موضوعات کاور شده، کانال‌های تبلیغاتی و غیره رو واردش کنین.

۵. سعی کنین در بین کسب و کارها دیده بشین

ببینین یکی از راه‌های دیده شدن در بین بقیه اینه که تصویر برندتون یه چیز خاص باشه، متاسفانه تو جامعه ما اکثر برندها چه از نظر تصویر سازی چه ترکیب رنگ و یا مفهوم و حتی اسم کسب و کار، کپی برندهای خارجی هستن، یادتون باشه دیدن و ایده گرفتن خیلی کار خلاقانه‌ایه ولی دیدن و تقلید کردن واقعاً کار بی‌هنریه.

شما قراره با برندتون به جامعه خودتون معرفی بشین پس سعی کنین از همون اول به مشتری یه حس کپی کار بودن القا نکنین که برای خودتون یه کوهی از بی‎اعتمادی تو دل مشتری ایجاد میکنین.

از یه طرف برندهایی رو داریم که هنوز با این سطح از تکنولوژی و مدل‌های جدید بازاریابی و برندینگ هنوز هم برخوردهای سرد و خشکی با مشتری دارن و اون‌ها رو از خودشون میرونن!

از یه طرف دیگه هم هستن افرادی که به جای برندسازی درست تصمیم میگیرن تو تولید محتوا با مشتری صمیمی برخورد کنن، بله صمیمیت چیز خوبیه ولی جای برند رو نمیگیره، به قول قدیمیا جای چشم ابرو نگیرد گرچه او بالاتر است:))

شما برند جذاب خودتون رو بسازین، مشتری مورد نظرتون رو جذب کنین و بعد از این سعی کنین تو محتوا طوری با اون‌ها صحبت کنین که شیفه‌تون بشن و متوجه حس صمیمیت بشن، اینطوری احتمال وفاداری مشتری و نرخ بازگشت خیلی بیشتر میشه!

۶. محتوایی مداوم و منظم منتشر کنین

صحبت در مورد محتوا شد و بله قدم بعدی شما شروع به انتشار مداوم محتوا ست که نیاز دارین مطمئن بشید هر چیزی که میسازین بر اساس یک مهلت معین ساخته شده و بر همون اساس داره منتشر میشه.
به عبارت دیگه شما باید یه برنامه ریزی برای محتوا یی که قراره برای مخاطب تون بذارین داشته باشین نه این که هر وقت دوست داشتید و حسش بود، یه محتوایی رو منتشر کنین.
برای حفظ این دوام در Branding، شما میتونین نویسنده‌هایی رو استخدام کنین تا براتون مقاله‌ها تون رو ایجاد کنن، در رسانه‌های اجتماعی پست بذارن و البته که باید تصویرگر و افراد حرفه‌ای برای تولید نمودار، اینفوگرافیک، ویدئو و غیره هم داشته باشین و از همه نظر اوکی بشین.

۷. یه کمپین آنلاین بسازین

وقتی که شروع به ساخت مداوم محتوا میکنین در واقع شما شروع به ساخت کمپین آنلاین خودتون کردین. شما باید بدونین که انجام این کار نیازمند زمانه و توقع نداشته باشین یک شبه اتفاق بیفته؛ بنابراین صبور باشید و استراتژی بازاریابی خودتون و پیشرفت اون رو با استفاده از متدها پیش ببرین.

 

دیگه انشالله خودتون در جریان هستین که بهترین مکان برای ساختن انجمن های آنلاین، رسانه های اجتماعیه!

اول تصمیم بگیر که کدوم یک از سایت‌های رسانه‌های اجتماعی میتونه بزرگترین رسانه اشتراک با مخاطب‌های شما باشه و بعد پروفایل رسانه اجتماعی کسب و کار خودتون رو ایجاد کنین. حتی میتونین از وبسایت و وبلاگ هم برای ساخت انجمن خودتون استفاده کنین.

البته اگه از این روش استفاده کردین به خواننده‌های وبلاگتون بگین که از طریق ایمیل عضو کمپین آنلاین شما بشن.

۸. با مشتریان خودتون رابطه بلند مدت بسازین

دیگه وقتی یه کمپین آنلاین خوب ساختین واس کارهای جالب‌تر و صمیمی‌تر هم آماده‌این.

شما هنوز باید به یاد داشته باشید که داشتن یک رابطه خوب و طولانی مدت با مخاطب هنوز یه مسئله مهم در Branding هست حتی ممکنه برای همچین هدفی تصمیم بگیرین تا حد امکان در معرض دید مشتری باشین ولی اون‌ها ازتون خرید نکنن!
وقتی که تو بازاریابی تاکید داریم که با مشتری‌هاتون رابطه صمیمی و خوب برقرار کنین بخاطر اینه که داشتن یه رابطه خوب و محکم ممکنه باعث بشه وفاداری مشتری به شما باقی بمونه و این که شما مشتری فعلی خودتون رو حفظ کنین خیلی خیلی ارزان‌تر از اینه که مشتری های جدیدی به دست بیارین.
یک راه حفظ صمیمیت اینه که شما به طور مداوم در بازاریابی از طریق ایمیل با مشتری‌هاتون در ارتباط باشین و راه دیگه‌اش هم بازاریابی رسانه‌های اجتماعی هست.
اما برای تشویق واقعی مشتری‌های قدیمی به خرید دوباره و دوباره از شما، شما نیاز به طراحی یه سری ایده‌های خفن و جالب دارین مثل: تهیه کد تخفیف، هدیه روز تولد، مشاوره رایگان و غیره.

۹. پیام خودتون رو با کلمات جدیدی بیان کنین

این که پیام خودتون رو یه مدل دیگه بیان کنین، یه قدم کوچیک در راه برندینگ به حساب میاد ولی خب اهمیت زیادی داره، برای هرکسی پیش میاد که تو کمپین آنلاین از یه پیام چندبار استفاده کنه ولی در واقع این استفاده باید طوری باشه که برای مخاطب خسته کننده و مسخره به نظر نرسه!

شما باید تو این بخش هم مثل بقیه بخش‌ها خلاقیت به خرج بدین و مشتری رو سمت خودتون بکشین.

سعی کنین از پیام‌های متفاوت برای یه منظور مشابه استفاده کنین و روی برندینگ خودتون تاثیر بذارین و مخاطب رو اذیت نکنین.

مثلا یه بار بگین “امروز از یه محصول جدیدی رونمایی کردیم که برای اکثر سنین و خانم‌ها وآقایون مناسبه، روی لینک زیر کلیک کنین و با اون آشنا بشین” و دفعه بعدی بگین “از کرم جدید شرکت ما خبر دارین؟ میدونسین این کرم آبرسان برای پوست خانم‌ها و اقایون مناسبه و محدودیت سنی هم نداره؟ جدا از کیفیت خوبش از قیمت مناسبش هم خبر دارین؟” … به همین صورت.

۱۰. سعی کنین نوآوری به خرج بدین!

خب خب رسیدیم به آخرین استراتژی ولی نه کم اهمیت‌ترین. اقدام به نوآوری در برندینگ بکنین خیلی کار مهمیه، در واقع به جای یه گوشه نشستن و بیکار بودن دارین برای بهتر دیده شدن و به روز بودن تلاش میکنین و این یعنی قراره به موفقیت برسین!

این که برای برندتون به فکر گسترش باشین خیلی مهمه چون نشون میده شما هنوز هم تو بازار در حال رقابتین و رقابت تو بازار یعنی زنده بودن و نبض داشتن!

  • اولین راه اقدام به نوآوری دنبال کردن آخرین ورژن ترند هاست.
  • راه دیگه‌اش استفاده از تاکتیک‌ها و تکنولوژی‌های صنایع دیگه است.
  • شما حتی میتونین راه‌های دیگه‌ای برای استفاده از تکنولوژی مورد استفاده در استراتژی هاتون پیدا کنین.

تفکر نهایی

امیدواریم که از این ۱۰ اصول Branding در جهت کمک به نجات و گسترش کسب و کارتون لذت برده باشین. در کل، ساخت استراتژی برند یا برندسازی با دنبال کردن مراحل لازم در این مقاله برای نجات و رشد کسب و کار به دست می‌آید.

و البته باید به برنامه‌ای که تولید میکنین پایبند باشین و حتما اون رو با جون و دل دنبال کنین.

البته سایت ها و برنامه های متعددی هستند که به شما در زمینه Branding یا برند‌سازی کمک میکنند تا بتونید بهترین برنامه رو در این باب طراحی کنید.

همونطور که قبلا گفتم میتونید از متخصصین این زمینه راهنمایی درست بگیرید که مبادا فرایند Branding شما شکست بخوره و شما به جای جذب مشتری موجب فرار مشتری ها از محصولات خودتون شوید و در نهایت مجبور شوید کل برند و کسب و کار یا حذف کنید یا از صفر شروع کنید.

پس تا دیر نشده یه برند خوب و معتبر که مثل بمب صدا کنه برای کسب و کارتون طراحی کنین.
منتظرات نظرات، سوالات و حتی تجربه‌های شما در زمینه Branding هستیم.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.