Sitemap چیه و چه اهمیتی داره؟ میدونسیتین یکی از مهمترین کارهایی که برای بهینه سازی سئو و محتوا باید انجام بدین، داشتن سایت مپ است؟ اصلاً تا به حال به این فکر کردین که موتور جستجو چطوری سایت شما رو رتبه بندی میکنه؟ در واقع وقتی گوگل سایت مپ سایت شما رو میبینه خیلی بهتر میتونه موضوع سایتتون رو درک کنه و همین درک کردن تاثیر خیلی زیادی روی سئو سایت داره!!
تو این پست درباره این که Sitemap چیه و چطوری میشه درستش کرد باهاتون حرف میزنم و امیدوارم بتونین جواب سوالاتون رو پیدا کنین:
Sitemap چیست؟
سایت مپ یه نقشهای از وب سایت شماست که به موتورهای جستجو کمک میکنه تا محتوای سایت شما رو پیدا کنند، در سایت شما بخزند و اون رو فهرست بندی کنند، Site map همچنین به موتور جستجو میگه که کدوم یکی از صفحات شما مهمتر از بقیهست!
ما چهار نوع نقشه سایت اصلی داریم:
- نقشه سایت معمولی XML : این رایجترین نقشه سایت است و معمولاً به صورت XML Sitemap که به صفحات مختلف توی وبسایت تون لینک شده.
- Video Sitemap نقشه سایت ویدئویی: به طور معمول برای کمک به گوگل در درک محتوای ویدئویی استفاده میشه.
- News Sitemap نقشه سایت خبری: به گوگل کمک میکنه تا محتوا رو تو سایت هایی که برای Google News تایید شدن، پیدا کنه.
- Image Sitemap نقشه سایت تصویری: به گوگل کمک میکنه تا همه تصاویر میزبانی شده تو سایت شما رو پیدا کنه.
چرا Sitemap اهمیت داره؟
موتورهای جستجو مثل Google , Yahoo و Bing برای پیدا کردن صفحات مختلف وبسایت ها از این تکنولوژی استفاده میکنن.
همونطور که گوگل بیان میکنه:
به عبارت دیگه؛ شما خودتون شاید به نقشه سایت احتیاج نداشته باشین، اما قطعاً وقتی چیزی به سئو سایت شما آسیبی نمیرسونه پس منطقیه که ازش استفاده کنین!!
گوگل تا حد زیادی صفحات وب رو از طریق لینک ها پیدا میکنه اما حالا وقتی یه وبسایت جدید داریم که فقط بک لینک خارجی داره، یه Sitemap میتونه به گوگل کمک کنه تا صفحات این سایت رو پیدا کنه.
یا مثلاً فرض کنین شما یه سایت تجاری با پنج میلیون صفحه دارین، اگه همه صفحات رو لینک خارجی و داخلی خیلی خوبی داده باشین، گوگل با کلی زمان صرف کردن شاید همه اون صفحات رو پیدا کنه، پس اینجاست که اهمیت سایت مپ مشخص میشه و وارد دور میشه!
مزایای Sitemap
اصلاح محتوا
اگه اصلاح محتوا رو به طور مداوم و منظم انجام بدین و اون رو برای مخاطبانی که دارین تازه و مفید آماده کنین، میتونین رتبه های بالاتری رو در موتور جستجو به دست بیارین. اگه از یه ابزاری برای ساختن سایت مپ استفاده میکنین و یا به صورت دستی خودتون یه دونه ساختین، هر موقع محتوای سایت آپدیت بشه یا کلاً تغییری بکنه، به گوگل اعلام میشه.
خزیدن کارآمد
هر یک از مطالبی که تو سایت موجوده باید خزیده بشه یا Crawl بشه، که بعضی وقتها ممکنه این پروسه طولانی بشه یا این که اصلاً طول نکشه. با یه Sitemap ، وبسایت شما میتونه به طور موثر و کارآمدتری کرال بشه.
طبقه بندی محتوا
سایت مپ بهتون امکان میده صفحات وب رو در دسته بندیهایی قرار بدین و حتی اولویت بندی هم کنین. یعنی صفحاتی که محتوای مهمتر دارن، سریعتر از بقیه صفحات خزیده و ایندکس میشن.
کشف شدن
دلیل اصلی سرمایه گذاری این همه وقت و هزینه برای تولید یه محتوای جدید برای سایت شما بخاطر اینه که انتظار دارین توی اینترنت پیدا بشین! پس حالا پیشنهاد من اینه که بیایین و برای ساختن یه Sitemap از یه سازنده نقشه سایت استفاده کنین و به سرعت کشف بشین! این روش برای وبسایت های جدید یا صفحات وب و سایر موارد خیلی مناسبه!
صرفه جویی در وقت
لازمه که بعضی اطلاعات وقتی تازه هستند (مثل حوادث خبری) به دست مخاطب برسن و اصلاً لازم نیست صبر کنین تا ببینین خزنده ها کی به سایت شما میرسن و اون رو بازدید میکنن، شما دیگه با استفاده از Sitemap زمان رو کوتاه کردین و هر لحظه ممکنه سر و کله خزنده ها پیدا بشه.
خدمات رایگان
بهترین چیزهای زندگی تو بخشهای کوچیک و رایگان اون هستند!! بله ارائه سایت مپ شما به گوگل هم حتی یک ریال خرج برنمیداره و کاملاً رایگانه، فقط کافیه انجامش بدین ?
شناخت بازدید کنندگان
با نظارت روی گزارشات نقشه سایت ، میتونین چیزهای زیادی یاد بگیرین، خطاها یه جوری نمایش داده میشن که بتونین ایرادات مربوط به منابع ترافیکی و حتی جستجوهای کلمات کلیدی رو بر طرف کنین. استفاده از این اطلاعات میتونه بهتون کمک کنه تا محتوای خودتون رو بهبود ببخشین و ترافیک بیشتری جذب کنین.
Sitemap فواید زیاد دیگه ای هم داره که وبمسترهایی که نقشه های سایت XML رو نصب کردن واقعاً از اونها لذت میبرن. اگه هنوز هم سراغ این مورد نرفتین به نظرم دیگه وقتشه شما هم وارد مهمونی بشین و کلی لذت ببرین!
تگ های استفاده شده در نقشه سایت
- تگ URL: محتوایات صفحه
- تگ LOC: لینک صفحات
- تگ Lastmod: اطلاعات تغییرات صفحه
- تگ changefreq: بازه زمانی تغییرات
- تگ Priority: میزان اهمیت یه صفحه
شما با شناسایی این تگ ها و ایجاد یه تغییرات کوچیک داخل اونها میتونین اهمیت صفحهتون رو در مقایسه با صفحات رقبا، کم و زیاد کنین.
ساختن نقشه سایت
بهترین روش برای ساختن Sitemap در وردپرس
اولین قدم اینه که یه Sitemap ایجاد کنین!
اگه از ورد پرس WordPress استفاده میکنین میتونین سایت مپی که برای شما با پلاگین Yoast SEO آماده شده رو بگیرین. یه فایده خیلی خوبی که استفاده از Yoast برای تهیه نقشه سایت XML داره اینه که به طور خودکار به روز رسانی میشه. پس هر وقت صفحه جدیدی رو به سایت خودتون اضافه میکنین (چه پست وبلاگی، چه صفحه محصولات) یه لینکی به طور خودکار به از اون صفحه به فایل Sitemap شما اضافه میشه.
اگه از Yoast استفاده نمیکنین، پلاگینهای زیاد دیگهای برای WordPress وجود داره (مثل سایت مپ Google XML) که میتونین برای ساختن یه نقشه سایت ازشون استفاده کنین.
ساختن Sitemap در سایت غیر وردپرس
اصلاً جای هیچ نگرانی نیست، میتونین از یه ابزار ساخت نقشه سایت شخص ثالث مثل XML-Sitemaps.com استفاده کنین و براتون یه XML فایل که بتونین به عنوان Sitemap ازش استفاده کنین، تولید میکنه.
در هر صورت بهتون توصیه میکنم بعد از این که نقشه سایت رو ایجاد کردین، به صورت دستی هم بررسیش کنین.
نقشه سایت شما معمولاً در سایت site.com/sitemap.xml پیدا میشه اما مسیر این فایل به CMS شما و برنامهای که برای ساختن سایت مپ استفاده کردین بستگی داره.
یه سایت مپ صحیح باید همه صفحات وبسایت شما رو نشون بده:
اگه همه چی اوکی بود یعنی وقتشه که نقشه سایت رو برای گوگل ارسال کنین.
ارسال نقشه سایت به گوگل
برای ارسال نقشه سایت به گوگل وارذد حساب Google Search Console بشین، سپس به “Index”→ “Sitemap” که در کنار نوار قرار داره وارد بشین.
اگه قبلاً نقشه سایت رو برای گوگل فرستادین، میتونین لیست سایت مپ های ارسالیتون رو تو این صفحه ببینین:یه راه دیگهای که برای ارسال Sitemap وجود داره اینه که URL نقشه سایت رو داخل این فیلد قرار بدین:
و بعد “Submit” رو کلیک کنین.و اگه همه چی تنظیم شد، دیگه شروع میکنین اطلاعات روی سایت مپ رو از صفحهای که زیر قسمت “Submitted Sitemap” هست، مشاهده کنین.
استفاده از گزارش نقشه سایت برای Spot Error ها
به محض این که گوگل در نقشه سایت شما خزید، روی این گزینه زیر قسمت “Submitted Sitemap” کلیک کنین:اگه “Sitemap Index Processed Successfully” رو دیدین یعنی گوگل تونسته سایت مپ شما رو بخزه.
همچنین میتونین روی آیکون جدول نواری کوچیک کلیک کنین تا به قسمت Coverage Report نقشه سایت وارد بشین:
این گزارش بهتون نشون میده که گوگل چندتا URL تو Site map شما پیدا کرده…و چندتا از اونها توسط گوگل ایندکس شدن:
مثلاً شما میتونین ببینین که سایت مپ من 116 تا صفحه داره که 109 تا از اونها “Valid” و 6 تای اونها “Excluded” هستند.
صفحات “Valid” رو میتونم نادیده بگیرم اما در عوض میخوام هر صفحهای که “Excluded” هست رو بررسی کنم تا ببینم مشکل کار کجاست!
وقتی که چک کردم متوجه شدم که اون 6 تا URL تو سایت مپ من پیام “Duplicate,submitted URL not Selected as Canonical” دیده میشه.و وقتی که URL ها رو چک کردم دیدم که اینها صفحاتی هستند که نمیخوام تو وهله اول فهرست بندی بشن.
پس باید اونها رو از نقشه سایت خودم حذف کنم!
استفاده از از سایت مپ برای پیدا کردن مشکلات ایندکس شدن سایت
یکی از نکات جالب در مورد استفاده از Site map اینه که میتونه به شما یه تخمین تقریباً درستی از موارد زیر بده:
- چندتا صفحه وجود داره که شما مایلین ایندکس بشن.
- چندتا صفحه ایندکس شده وجود داره.
مطابقت دادن Sitemap و Robots.txt
این که نقشه سایت شما با Robots.txt کار کنه واقعاً امر مهمیه، به عبارت دیگه اگه صفحههای Robots.txt رو تنظیم میکنین یا از تگ “Noindex”در صفحه استفاده میکنین یعنی شما نمیخواین که اون صفحه تو نقشه سایت ظاهر بشه!
نقشه سایت تون میگه: این صفحه به اندازهای اهمیت داره که وارد نقشه سایت مون بشه ولی وقتی ربات های گوگل روی صفحه فرود میان، مسدود میشن!
برای دونستن نحوه اضافه کردن Sitemap به فایل Robots.txt کلیک کنین.
نکاتی که باید در مورد Sitemap بدانید
1. سایت های بزرگ
محدوده Sitemap ها تا 50k URL است، پس اگه شما یه سایتی داشته باشین که کلی صفحه داشته باشه، گوگل بهتون پیشنهاد میده که سایت مپ رو به چندتا Site map کوچیکتر بشکنین!
2. دقت به تاریخها
URL هایی که تو سایت مپ هستند، یه تاریخی با عنوان “تاریخ آخرین تغییرات” یا “Last Modified” داره که کنارشون نوشته شده.حالا پیشنهاد من به شما اینه که این تاریخها رو فقط در صورتی آپدیت کنین که یه تغییر مهمی تو سایت تون به وجود میارین یا یه محتوای جدیدی به وبسایت اضافه میکنین. در غیر اینصورت گوگل هشدار میده، آپدیت کردن تاریخ در صفحاتی که تغییری داخلش رخ نداده به عنوان یه تاکتیک اسپم در نظر گرفته میشه.
3. نگران Sitemap ویدئویی نباشین
ویدئو اسکیما تا حد زیادی نیاز به نقشه سایت ویدئویی رو جایگزین کرده! قطعاً یه سایت مپ ویدئویی به توانایی صفحه برای این که ویدئوها رو اسنیپت برجسته کنه، ضرری نمیرسونه، اما معمولاً ارزشش رو نداره!
4. زیر 50MB بمونین
گوگل و بینگ جفتشون به Sitemap هایی که زیر 50MB هستند اجازه میدن! پس سعی کنین همیشه زیر این محدوده بمونین.
5. سایت مپ HTML
این مورد دقیقاً با XML برابره منتها این یکی برای کاربره. شما الزاماً به این موارد نیاز ندارین چون گوگل و سایر موتورهای جستجو دیگه به نقشه سایت XML شما اعتماد کامل دارن، اما اگه فکر میکنین اونها برای بازدید کننده بیشتر مفیدن، اشکال نداره. چون استفاده از نقشه سایت HTML هیچ آسیبی به تلاشهای سئو شما نمیرسونه.
پس به طور کلی نقشه سایت یا Sitemap رو میتونیم از دوتا دیدگاه متفاوت بهش نگاه کنین؛ یکی از دیدگاه کاربرانی که وارد سایت میشن که نقشه سایت براشون یه مجموعهای از لینک هاست و به نحوی سازماندهی و مرتب شده که کاربر با استفاده از اونها میتونه خیلی راحت داخل سایت ، وب گردی کنه و دیدگاه دومی به خزنده های گوگل Google Crawlers مربوط میشه که دیگه میتونند به راحتی با استفاده از Sitemap به همه صفحات مهم سایت دست پیدا کنن، داخل اونها بخزن و اونها رو ایندکس کنن.