اسم Google My Business یا کوتاه شده GMB قطعا زیاد به گوشتون خورده. میدونید چه معنی میده و داشتنش به چه دردی میخوره؟ و مهمتر از اینها چه نقشی توی افزایش ترافیک ارگانیک وبسایت شما داره؟ خب نگران نباشید! چون قراره جواب همه این سوالها رو بفهمیم و بدونیم که به طور کلی Google My Business چی هست و داشتنش چه کمکی میتونه به شما کنه.
داشتن حساب Google My Business به شما کمک میکنه تا صفحه شما در صفحه نتایج جستجو گوگل دیده بشه. دقیقا همون نتایجی که جستجوگران دنبالش هستند. سوالتون این هست که چطوری این حساب رو داشته باشید؟
خیلی راحت! نکته جالب و خوبش هم این هست که ساخت این حساب کاملا رایگانه و هدفش ساختن یک ابزار بازاریابی به صرفه، برای هرگونه کسب و کار کوچک و بزرگه.
توی این مقاله ما شما رو راهنمایی میکنیم که چطوری حساب GMB باز کنید، چطوری حساب Google My Business خودتون رو اداره کنید و چه نکاتی رو رعایت کنید تا حساب کسب و کار گوگل شما نتیجه دلخواهتون رو بهتون بده.
چرا باید حساب Google My Business داشته باشید؟
اگه هنوز هم مطمئن نیستید که به حساب GMB نیاز دارید یا نه، یه خرده بیشتر فکر کنید و دلایل زیر رو هم بخونین.
تو نتایج جستجوی گوگل پیدا بشین
جستجو کردن یک امر دیجیتال هست. یعنی حتی اگر شما کارتون فروش آجر یا مثلا هاون هم باشه، باز مشتریها چشم انتظار یه کسب و کارتون آنلاین از طرف هستند. و گوگل جاییه که اونها به طور معمول جستجوی شرکت یا محصول یا سرویس خدمات خودشون رو آغاز میکنند.
مهم نیست که دنبال شلوغی مغازه تون هستید یا ترافیک وب چون گوگل بدون شک یک موتور جستجوی بسیار پرطرفدار هست و همه برای پیدا کردن جواب سوالاشون میرن سراغ اون.
داشتن حساب Google My Business یا GMB این اطمینان رو به شما میده که هر زمان که جستجوگر شرکت شما رو در قسمت جستجوی گوگل یا نقشه گوگل جستجو کند قطعا شما رو پیدا کند.
یک بار که کسب و کار شما رو جستجو کنند، چه وبسایت و یا آدرس فیزیکی مغازه داشته باشید چه نه، گوگل کسب کار شما رو در اختیار جستجوگر قرار میده تا مشتری بدونه که کجا و چطوری به مغازه یا شرکت شما برسد.
درضمن حساب Google My Business سئو محلی شما رو هم تقویت میکند یعنی وقتی جستجوگر اسم کسب و کار شما رو جستجو کند، شما در صفحه اول برای آنها نمایش داده میشوید نه صفحهٔ دوم و یا بالاتر.
اگر شما یک وبسایت هم از کسب و کارتون داشته باشید، حساب گوگل بیزینس به شما کمک میکند تا بتوانید بهترین نتیجهها رو بگیرید. این حسابها دسترسی به جزییات تحلیلی رو به شما میدهند و همچنین شما میتونین پرداخت ها و فروش آنلاین خودتون رو با استراتژیهای تبلیغاتی ارگانیک سایت خودتون هم راستا کنین.
اطلاعات دقیق و کامل به کاربر میدین
نگذارید مشتریها خودشون راجع به جزئیات کسب و کار شما حدس بزنند و باعث ایجاد بینظمی در حساب شما بشوند چون اون موقع شما کنترل همه چیز رو از دست میدهید. کاری کنید که همیشه مطمئن باشید وقتی کاربران کسب و کار شما رو جستجو میکنند، مستقیم از طریق منبع اصلی به اطلاعات درست و مورد نظر خودش میرسند.
حساب کسب و کار گوگل یا GMB لیستی از اطلاعات مخاطب، ساعتهای کسب و کار شما و یک سری اطلاعات موردنیاز دیگه در اختیار جستجوگران قرار میدهد. شما حتی میتوانید لیستتون رو خودتون به روزرسانی کنید و خدمات اضافه، زمانهای بسته بودن رو اطلاع بدین و اگر به طور شبانه روزی باز هستید، اینو تو حساب کسب و کار گوگل به کاربرا اعلام کنین. حتی تغییراتی که بحران ها پیش میارن و تغییراتی در ساعات کاری شما میدن شرایط ویروس کووید ۱۹ را به اطلاع جستجوگران برسونید.
حساب Google My Business دارای SEO بسیار قوی است که رتبه بندی وبسایت شما رو بالاتر از سایت های دیگر قرار میدهد.
اطلاعات غلط برای مشتریها یک تجربه بد و البته از دست دادن فرصتها را به دنبال دارد. مثلا یک مشتری ناامید رو تصور کنید که به خاطر مغازه شما رنج سفر کردن رو به جان خریده و در نهایت با مغازه بسته شما مواجه میشود یا حتی ممکن هست که مغازه شما باز باشد ولی چون مشتریهای شما از این موضوع مطمئن نیستند رقیب شما را برای خرید انتخاب میکنند.
حساب My Google Business مشتریهای شما رو همیشه در جریان میگذارد.
اعتماد مشتری خود را جلب میکنین
یه نکته خوبی هست که حساب Google My Business اعتبار شرکت شما رو افزایش میدهد.
تحقیقات نشان میدهند که کسب و کاری که در گوگل لیست شده باشد تا دو برابر بیشتر، اعتماد مصرف کنندهها را جلب میکنند.
وقتی کاربری تصمیم به خرید داره، اعتماد یک فاکتور کلیدی تو تصمیم گیریش محسوب میشه. هر چه اعتماد مشتریها بیشتر میشود میزان خرید آنها از شما هم زیادتر خواهد شد. اعتباری که گوگل به حساب شما میدهد انقدری کافی هست تا ۳۸ درصد مردم را به مشاهده کردن مغازه شما و ۲۹ درصد از آنها را به خرید از شما متمایل کند.
نظرهای سایر کاربران در کسب و کار گوگل هم میتوانند باعث ایجاد اعتماد در مشتریها شوند. تحقیقاتی که بر مبنای دستاوردهای گوگل به دست آمدهاند نشان میدهند که ۸۸ درصد مردم به بررسیهای آنلاین بیشتر از توصیههای شخصی اعتماد میکنند.
چگونه حساب Google My Business خود را بسازید؟
قدم اول: در Google My Business ثبت نام کنید
به http://www.google.com/business بروید و ثبت نام کنید. حتی میتوانید با حساب قبلی خودتون در گوگل هم ثبت نام کنید.
قدم دوم: نام کسب کار یا Business خود را وارد کنید
نام کسب کار خود را وارد کنید. اگر اسم کسب و کارتون در منو موجود نیست، میتوانید گزینه اضافه کردن کسب و کار به گوگل رو بزنید و سپس مناسبترین طبقه بندی به شغلتون رو انتخاب کنید.
قدم سوم: موقعیت مکانی خود را مشخص کنید
اگر یک موقعیت فیزیکی برای شغلتون دارید که مشتریها میتونند به اونجا مراجعه کنند، گزینه بله را انتخاب کنید. حالا آدرس مغازه رو وارد کنید. ممکن هست که حتی از شما بخواهد که موقغیت مکانی مغازه خودتون رو هم روی نقشه مشخص کنید.
قدم چهارم: اطلاعات ارتباطی خود را وارد کنید
شماره تلفن کسب و کار و همچنین آدرس وبسایت خودتون رو برای دسترسی راحت مصرف کنندهها وارد کنید. اگر هم به جای وبسایت صفحه فیسبوک Facebook دارید میتوانید آدرسش رو وارد کنید.
قدم آخر: لیست خود را مرتب و پایان بندی کنید
اگر میخواهید که از اعلانها و به روزرسانیها باخبر باشید گزینه بله را انتخاب کنید. بعد از اون گزینه پایان رو بزنید.
حالا از شما درخواست میکند که صحت حساب Google My Business تایید کنید.
چگونه صحت حساب Google My Business خود را تایید کنید؟
در اینجا حساب شما ساخته شده و باید صحت و درستی آن را تایید کنید. برای بیشتر کسب و کارها بخش بازبینی گوگل با چیزی شبیه کارت پستال به شما درخواست تایید میدهد.
قدم اول: وارد حساب Google My Business خود شوید
برای وارد شدن به حساب ساخته شده خود به این آدرس http://www.google.com/business بروید.
قدم دوم: گزینه تایید صلاحیت را کلیک کنید
اگر تعداد زیادی حساب کسب و کار گوگل دارید، اطمینان حاصل کنید که حساب درست و موردنظر را انتخاب کنید.
قدم سوم: طریقه ارسال تاییدیه را انتخاب کنید
ارسال کارت پستال به ایمیل گزینه پیش فرض تاییدیه هست. اگر کسب و کار شما واجد شرایط برای سایر روشها مثل ایمیل یا تلفن همراه هست، راه ترجیحی خودتون رو انتخاب کنید، جزئیات خواسته شده را پر کنید و پس از دو بار چک کردن برای اطمینان از درستی ورود خود، فرم را ارائه دهید.
از چند روز تا دو هفته زمان خواهد برد تا کارت پستال شما به دستتون برسه. وقتی کارت پستال رسید، وارد حساب خود شوید و گزینه مکان تاییدیه را از منو انتخاب کنید. سپس کد پنج عددی تاییدیه را از کارت پستال خود وارد کنید.
راههای بهینه سازی پروفایل Google My Business
برای زیباسازی حسابتون به نکات زیر دقت کنید
1. پروفایل خود را به طور کامل پر کنید
Google My Business را لبریز از اطلاعات کسب و کار خود کنید. چرا؟ این کار به گوگل کمک میکند که راحتتر اطلاعات کسب و کار شما را با جستجو مصرف کنندهها تطابق دهد. به عبارتی دیگر رتبه بندی سایت شما را بهبود میبخشد.
این یعنی شما باید اطلاعات تماس، طبقه بندی، ویژگیها و چیزهای دیگر را به طور کامل پر کنید. اطمینان حاصل کنید که در هر جا که لازم است از کلمههای کلیدی مناسب استفاده کنید.
گوگل با استفادهٔ سه فاکتور زیر رتبه بندیهای محلی را تعیین میکند:
- ارتباط: چقدر کسب و کار شما با جستجو تطابق دارد.
- فاصله: چه اندازه مکان شما از جستجو یا جستجوگر دور است.
- برتری: چقدر کسب و کار شما کسب و کار معروفی است. (با توجه به فاکتورهای زیادی)
کلمههای کلیدی درست رابطهٔ شما با جستجوها را افزایش میدهد. نمیدونید از کجا شروع کنید؟ ترندهای گوگل را امتحان کنید.
2. به دنبال تصاویر شاخص باشید
به مردم کمک کنید تا ببینند که کسب و کار شما به طور کلی راجع به چه چیزی است.
وقتی که شما پروفایل Google My Business خودتون رو میسازید، میتوانید یک عکس لوگو و عکس کاور اضافه کنید دقیقا مثل فیسبوک، توییتر، لینکدین یا پینتریست. بدون این عکسها برای مردم سخت میشه که تشخیص بدهند که برند شما چی هست و شما چه کاره هستین.
فقط این نیست! محل کسب و کارتون، محصولات یا کارهای دستی خودتون رو با عکسهای دیگر به نمایش عموم بگذارید. مثلا اگر رستوران دارید از وعدههای غذاییتون، منوهاتون و سالن غذاخوری عکس به اشتراک بگذارید. سعی کنید عکسها به اندازه کافی اشتهابرانگیز و حرفهای و قانونی باشند.
تحقیقات گوگل نشان میدهند که کسب و کارهای دارای عکس ۴۲ درصد بیشتر درخواست برای مسیریابی محل مغازه داشته اند، و همچنین ۳۵ درصد بیشتر برای مشاهده سایت کلیک خورده اند.
اگر میتوانید یک عکاس حرفهای استخدام کنید. خیلی در نتیجه کار تاثیر دارهد و البته چون هزینه بالاتری هم دارد، باید قبل از استخدام عکاس حرفه ای به فکر هزینه هایش باشید. برای مثال اگر یه سایت با عکسهای حرفهای داشته باشیم ۴۲ درصد افزایش درآمد، ۲۴ درصد افزایش رزرو و ۲۶ درصد افزایش قسمت داشته اند. اگر توانایی استخدام یک عکاس حرفهای را ندارید از نکات عکاسی خوب را حتما مطالعه کنید.
چگونه در پروفایل GMB عکس اضافه کنیم؟
- وارد Google My Business شوید.
- مکانی که قرار هست مدیریت کنید را باز کنید.
- گزینه عکسها را از منو انتخاب کنید.
- نوع عکسی که میخواهید اضافه کنید را انتخاب کنید.
- عکسی را که در کامپیوتر خود دارید یا همین الآن آن را دانلود کردهاید بارگذاری کنید.
3. اخبار، به روزرسانیها و پیشنهادهای ویژه را پست کنید
اطلاعات پروفایل My Google Business مثل آدرس محل کسب و کار، ساعتها و اطلاعات ارتباطی باید درست و به روز باشند. درصورت تغییر حتما اطلاعات خود را ویرایش کنید. شما همچنین میتوانید پستهایی را با محتوای به روزرسانی ها، محصولات جدید، پیشنهادات و اتفاقات به منظور اطلاع رسانی به اشتراک بگذارید.
با توجه به هدف کسب و کار شما، این پستها میتوانند پروفایل حساب شما به روز، پرفروش و تشویقی برای حضور فیزیکی یا دیجیتال در مغازه شما باشند.
چگونه در گوگل پست بگذارید؟
- وارد حساب کسب و کار گوگل خود شوید و قسمت مدیریت خود را باز کنید.
- از منو سمت چپ روی گزینه پستها کلیک کنید.
- نوع پست موردنظر خود را از بین گزینههای موجود انتخاب کنید.
- در هر قسمت اطلاعات مربوط را وارد کنید. توجه کنید که متن باید شامل جزئیات و البته مختصر باشد و از شعارهای تبلیغاتی و علائم نوشتاری زیاد خودداری کنید.
- گزینه پیش نمایش را کلیک کنید تا از قالب و املا جزئیات مطمئن شوید. در صورت نیاز به ویرایش روی پیکان بازگشت کلیک کنید.
- وقتی همه چیز آماده و درست شد، بر روی گزینه انتشار کلیک کنید.
اگر نوع انتخابی پست شما شامل گزینهٔ رسانههای گروهی یا Media باشد، باید بتونین بهترین استفاده را ازش ببرین. با توجه به تحقیقات گوگل، مردم به سمت پستهایی تمایل دارند که شامل فیلم ها، عکسها و یا عکسهای متحرک باشند.
4. مصرف کنندهها را تشویق به نظر دادن کنید
همانطور که میدانید مردم به یکدیگر بیشتر اعتماد دارند تا به یک کسب و کار یا Business. یک نظر خوب از سمت یک مشتری میتواند یک فاکتور تصمیم ساز برای کشاندن مصرف کنندهها به سمت شما باشد. همچنین این نظردهی ها باعث افزایش رتبه بندی سایت شما میشوند.
بهترین زمان برای درخواست نظر دادن بعد از یک تجربه خوب هست. چه در مغازه و چه در کسب و کار آنلاین، به کمک اشتراک یه کارت یا ارسال ایمیل، درخواست نظر و تحلیل و بررسی کنید.
گوگل پیشنهاد دسترسی کسب و کار به کیتهای بازاریابی رایگان به همراه استیکر ها، پستهای اجتماعی و پوسترهای رنگی را میدهد.
شما حتی میتوانید لینکهایی را برای بارگذاری نظرات از سوی کاربران بگذارید.
چگونه URLهای معمول برای حساب Google My Business خود داشته باشید؟
- از پیشخوان، گزینه اطلاعات را کلیک کنید و سپش اسم کوتاه را اضافه کنید.
- اسم کوتاه را وارد کنید. تا ۳۲ حرف اجازه نوشتن دارید. ممکن هست اسمی که میخواهید داشته باشید به صورتهای مختلفی استفاده شده باشد پس ممکن است مجبور شوید حالت ها و ترکیب های مختلف را امتحان کنید.
- گزینه اجرا را کلیک کنید.
وقتی آماده شد URL شما در قسمت پروفایل حساب کسب و کار گوگل شما نمایان میشود.
شما چطور؟ حساب Google My Business دارید یا نه؟ اگر دارید برای چه نوع کسب و کاری است؟ و آیا مراحل و نکات بالا را طی کردید و پاسخ گرفتید؟ خوشحال میشوم نظراتتون رو با من به اشتراک بگذارید.