قرارداد مدیریت اینستاگرام و هزینه مدیریت پیج اینستا و تهیه پروپوزال مدیریت اینستاگرام با گسترش شبکه های اجتماعی روز به روز مهمتر میشن. بهنظرتون دلیل این اهمیت چیه؟ خب همونطور که احتمالاََ در جریانید یکی از بهترین ابزارها برای کسب و کار و تجارت در این دوره الکترونیکی، شبکه های اجتماعی یا Social Networks مانند اینستاگرام هستند و بهتره که شما در این باره اطلاعاتی رو جمع آوری کنین و از حقیقی یا حقوقی بودن چنین قراردادهایی مطلع بشین.
به شبکه اجتماعی رسانه اجتماعی یا Social Media هم گفته میشه چون با تمرکز بر تکنولوژی های وب ۲ و تکنولوژی های وب ۳ محور تولید محتوا در این شبکه ها بر پایه محتوای کاربر هست.
با استفاده از این شبکه ها تعامل بدون واسطه بین مشتری و فروشنده زیادتر شده و از این موضوع برای سودآوری و تبلیغات بیشتر استفاده میکنند.
یکی از مهمترین بخشهای تجارت آنلاین، مدیریت شبکه های اجتماعی هست. مسئولیت این بخش ممکنه به عهده افراد داخل سازمان و یا منابع بیرونی مانند متخصصان محتوای شبکه های اجتماعی ، سپرده بشه و به خاطر همین هم کسب و کار به کمک متخصصان شبکه های اجتماعی رونق پیدا کرده.
ولی خب این کار تا حدودی جدیده و نیاز به راهنمایی و کمک، مخصوصاََ، در بخش تنظیم قرارداد داره.
پس با این حساب تنظیم یک قرارداد خوب مدیریت پیج اینستا میتونه به رفع ابهامات و بیاعتمادیها کمک زیادی کنه.
ما براتون عناصر و نکات مهم قرارداد خوب مدیریت اینستاگرام رو جمعآوری کردم و ازتون میخوایم با دقت مطالعه شون کنید. مطمئن باشید که پس از مطالعه دقیق این مطلب میتونین یک قرارداد مناسب تنظیم کنین.
اگر همچنان نیازمند کمک بودین برای مشاوره تنظیم قرارداد اینستاگرام با درج نکات ضروری قرارداد مدیریت پیج اینستا از ما کمک بگیرین.
متن قرارداد مدیریت پیج اینستاگرام
بهتره بدونیم که متن قرارداد یه بخشی از فرآیند فروشه و شامل پروپوزال هم میشه.
انجمن مدیریت فروش متوجه شد که شرکتهایی با فرآیند فروش کاملاََ مشخص 18% رشد درآمدی بیشتری نسبت به شرکتهایی که فاقد چنین روندی هستند، دارند.
فرآیند فروش کاملا مشخص چیست
درحالت کلی منظور ما از فرآیند فروش، تعیین رویه و خط مشی فروش است و این پروسه شامل بخشهایی مثل موارد زیره:
- تعریف مشتری
- جستوجو برای اطلاعات مشتری
- تماس بامشتری
- معرفی محصول
- حل مشکلات فروش
- مدیریت اعتراضات
- بستن قرارداد
ما میتونیم این مراحل رو در قالب یک هرم یا نمودار دایرهای یا چرخشی هم در نظر بگیریم که من در زیر یک مدل هرمی رو نشون دادم:
در نظر داشته باشین که تعداد مراحل هر شرکت با دیگری متفاوته. اما مهم اینه که هر مرحله شامل فعالیتها و معیارهایی هست که مختص شما و فعالیت شماست. پس ممکنه فرآیند فروش یه هرم متغییر باشه و بسته به نوع کالا و خدمات متفاوت بشه.
به یاد داشته باشین که آماده کردن یه پروسه فروش کاملا مشخص نه تنها شما رو به عنوان یه شخص حرفهای و قابل اعتماد نشون میده، بلکه به جریان مدیریت کاری تون هم کمک خوبی میکنه.
مرحله پروپوزال مدیریت اینستاگرام
- نوشتن پروپوزال اینستاگرام
- ارسال متن پروپوزال
- بازنگری متن طرح پیشنهادی توسط مشتری و پس دادنش همراه با سوالاتی که براشون پیش اومده
- جواب دادن به سوالات و اصلاح یا بازبینی مجدد متن
- توافق مشتری بر سر متن پروپوزال
- تنظیم قرارداد اصلی
- امضای مشتری و پیمانکار
نکته خیلی مهم اینه که هر قراردادی یه فرایند حقوقی و مستند به حساب میاد و یه سری بایدها و نبایدهایی در رابطه با روابط بین انسانی وجود داره و علاوه بر یان طرفین باید یه سری اطلاعات محرمانهای رو در این باره حفظ کنن که چنین چیزی تو حیطه قرارداد NDA میگنجه و لازمه که در هر قراردادی رعایت بشه.
هدف از تهیه پروپوزال مدیریت اینستاگرام و شبکه های اجتماعی
پروپوزال میتونه ایدههای پیمانکار رو برای مشتری مشخص کنه. در ادامه پروپوزال با توجه به توافق طرفین به قرارداد تبدیل میشه.
معمولاََ این بخش بعد از یک جلسه مشورت بین مشتری و پیمانکار با تمرکز بر نیازهای مشتری و ایدههای پیمانکار شکل میگیره. اجازه بدین با یه مثال ساده مسئله رو شفافترش کنیم:
فرض کنین شما مایلید شکل آشپزخونتون رو تغییر بدین. شما یه پیش زمینهای از چیزی که دلتون میخواد دارین ولی اطلاعات و تخصص کافی برای تبدیل رویاهاتون به واقعیت رو ندارین.
راه حل منطقی این مشکل، پیدا کردن یک مشاور یا پیمانکار طراح داخلی با تجربه است و اگه این مرحله رو با پشتکار انجام بدین قطعا چند تا متخصص خوب، متناسب با نیازتون پیدا میکنین.
بعد از انتخاب فرد مناسب یه طرح پیشنهاد اولیه که شامل شرایط دو طرف هست، تنظیم و برای شما ارسال میشه و شما تصمیم تون رو میگیرین و نهایتا پروپوزال رو تبدیل به قرارداد میکنین.”]
چرا نیاز به مشاوره قرارداد مدیریت پیج اینستاگرام دارم؟
دلیل نیاز به دریافت مشاوره برای تنظیم قرارداد مدیریت کانال اینستاگرام موارد زیره:
- شما اطلاعات و تخصص کافی برای تبدیل خواسته هاتون به واقعیت رو ندارین
- شما فرصت و زمان کافی برای کسب این اطلاعات و تخصص رو ندارین. دوره ابوعلی سینا شدن مدتهاست که گذشته
- شما به اندازه کافی پول دار نیستین که سعی و خطا رو تجربه کنین. هی قرارداد ببندین و هی ضرر کنین تا کم کم یاد بگیرین
- شما به اندازه کافی اطلاعات حقوقی در زمینه فنی و تخصصی انفورماتیک ندارین. پس ممکنه مورد سوء استفاده افراد سود جو قرار بگیرین
- شما با معیارهای قیمت گذاری و تعرفه خدمات فنی تخصصی انفورماتیک آشنایی ندارین
- شما با ادبیات موضوعی حوزه مدیریت شبکه های اجتماعی آشنایی ندارین
اگه موارد بالا دغدغه شما نیست دست به کار بشید و بدون کمک گرفتن از یک مشاور مستقیما اقدام به انعقاد قرارداد کنید. در غیر اینصورت از یک مشاور آگاه برای حل این مشکل کمک بگیرید.
اگر پیمانکار هستید، در مثال فوق به عنوان یک طراح داخلی یک لیست از مهارت ها و اطلاعات صنعتی و درک نیازهای مشتری تهیه کنید. اگر مشتری هستید با استفاده از این پیشنهاد سراغ تنظیم قرارداد و استخدام طراح برید.
برای تولید یک محصول یا سیستم هم به چیزی مشابه همین طراح داخلی نیاز داریم. در زمینه وب بهش میگیم طراحی تجربه کاربر و طراحی رابط کاربری، که این دو میتونن رضایت استفاده از محصولتون رو بالا ببرن و ظاهر جذابی به اون ببخشن. یک پیمانکار باید ثابت کنه که قابلیتهایی برای پیاده کردن این طراحیها و تولید یه محصول خوب داره.
پس قسمت مهم نوشتن پروپوزال اینستاگرام هم اینه که پیمانکار با مشتری به یه توافقی برسن و نیازها و ایدههای هم دیگه رو درک کنن و بتونن برای نوشتن یک قرارداد خوب مدیریت اینستا آماده بشن.
نکات مهم پروپوزال و قرارداد مدیریت اینستاگرام
برای تنظیم پروپوزال شبکه های اجتماعی باید نیازهای مشتری درک شده باشه و پیمانکار طبق این نیازها پیشنهادات خودش رو ارائه بده. ولی خب مثل هر قرارداد دیگهای (مثلاً قرارداد طراحی سایت) همه قسمتهای پروپوزال هم که مخصوص مشتری نیست! باید راجع به پیشنهادات و شرایط کاری پیمانکار هم مواردی مطرح بشه تا مشتری پیمانکار رو بهتر بشناسه و بدونه قراره با چه تیمی وارد مذاکره بشه.
برای همین یک سری نکات مهم تنظیم پروپوزال اینستاگرام و نوشتن متن قرارداد ادمین اینستاگرام رو در اینجا ذکر کردیم:
تحلیل مسایل مربوط به مشتری
یکی از بخشهای مهم رابطه پیمانکار با مشتری، مدیریت انتظارات مشتری هست. یعنی چی؟ یعنی این که پیمانکار باید بتونه مسائل و مشکلات مربوط به مشتری رو بشناسه و اونها رو تجزیه و تحلیل کنه و براساس تحلیلی که انجام میده پیش بره.
در جلسات مشترک لازمه که نیازها و انتظارات مربوط به شبکه های اجتماعی طرف مقابل درک بشن و پیمانکار نشون بده که چه کمکی از دستش برمیاد و ایدهها و پیشنهاداتش برای رسیدن به خواستههای طرف مقابل و یا حل مشکلاتش در مورد Instagram یا هر شبکه دیگهای چیه.
در پروپوزال یا طرح پیشنهادی اینستاگرام ، موضوع باید به قسمتهای زیر تقسیم بشه:
- یک مرور کلی درباره نیازهای مشتری
- برنامه ریزی و تقسیم کار
- اهداف شبکه های اجتماعی که قصد دارین بهش برسین
- یک مرور کلی بر جدول زمان بندی پروژه
بعضی اوقات مشتریها حس میکنن که در مدیریت اینستاگرام به کمک نیاز دارند اما از توضیح کامل نیازهاشون و یا هدفی که مد نظرشونه، عاجزند. مثلاََ اگه مشتری برای افزایش فروش محصولات سراغ اینستاگرام یا هر رسانه های اجتماعی دیگه اومده باشه این بخش از پروپوزال باید شامل این موارد باشه:
- معیارهای فروش فعلی
- تحلیل این که چرا استراتژی فعلی کار نمیکنه
محدوده کاری و اسکوپ پروژه
این بخش کاملاََ با بخشی از قرارداد مدیریت اینستاگرام که شامل دامنه کاریتون هست مطابقه. اینها کارهایی هستن که پیمانکار قراره برای مشتری انجام بده. این بخش بزرگترین قسمت پروپوزال اینستاگرام هست و میتونه به چند بخش کوچکتر تقسیم بشه که در ادامه براتون شرح میدیم.
برای تنظیم پروپوزال اینستاگرام ، فعالیتها به این صورت دستهبندی میشن:
- زمان بندی ارسال پست: هر چند وقت یک بار قراره یک پست جدید گذاشته بشه؟ آیا محتواها قبل از انتشار قراره تایید بشن؟
- تولید محتوا: این بخش میتونه شامل تقویم تولید محتوای اینستاگرام ، عکاسی از خدمات و محصولات و دنبال کردن اخبار کسب و کار باشه.
- انتخاب کلمات کلیدی: در این بخش باید فرآیند انتخاب و استخراج کلمات کلیدی مشخص بشه.
- تحلیل و گزارش: در این قسمت دو سوال اصلی وجود داره:
- تحلیل ها در چه فواصل زمانی گزارش میشن
- چه پارامترهایی قراره پایش و دنبال بشن
- جزئیات مدیریت اینستاگرام: این بخش شامل مشخص کردن زمان های حضور در کانال و مدت زمان و شرایطی هست که برای تعامل و ارتباط اختصاص داده خواهد شد.
پیشنهاد ما اینه که ساعتهای دقیق کاری که به مشتری اختصاص داده میشن مشخص بشه:
خدمات ما میتونه زندگی مدیر شبکه اجتماعی رو خیلی آسونتر کنه. مواردی که در خدمات مدیریت کانال اینستاگرام ارائه میدیم:
- مانیتورینگ آسان کلمه کلیدی
- تولید محتوای اینستاگرام
- گزارشهای آنلاین با یک کلیک
- زمان بندی منظم تولید محتوا
- کمک به انتخاب کلمات کلیدی
- سیستم پرسش و پاسخ
- سیستم تیکت پشتیبانی
نقاط عطف و مهلت پروژه
این بخش اغلب با قسمت محدوده کاری همپوشانی داره و برای اندازه گیری دقیق میزان موفقیت و پیشروی پروژه ست.
اگه مشتری تمایل داره که برندش بیشتر در رسانه های اجتماعی دیده بشه، باید شناسایی واکنشها و گزارشها جزئی از معیارهای پیمانکار باشن. با در نظر گرفتن میزان نرخ رشد کنونی، پیمانکار میتونه اهداف منطقی که بر پایه اعداد مشخص هستند رو در پروپوزال مدیریت اینستاگرام وارد کنه.
بندهای قرارداد مدیریت اینستاگرام
پایه و اساس این بخش، پروپوزال بین پیمانکار و مشتری هست. این بخش برای روشن کردن دقیق نحوه کار و بندهای اصلی نمونه قرارداد مدیریت اینستاگرام است که شامل موارد زیر میشه:
- هزینهها: این قسمت شامل نوع پروژه و اداره اون به صورت ساعتی یا دائمیه.
- روشهای پرداخت صورتحساب: نحوه فاکتور کردن چطوریه، شرایط پرداخت چیه یا اینکه نیاز به پیش پرداخت هست یا خیر.
- نحوه کار کردن: باید تعیین کرد که آیا کار به صورت دورکاری هست یا اینکه در دفتر مشتری انجام میشه و این که پیمانکار چه تایمی برای پاسخگویی به سوالات مشتری در دسترس هست.
- نحوه فسخ قرارداد: اگه هر کدوم از طرفین تصمیم به فسخ قرارداد بگیرن، تکلیف فسخ پروژه به چه صورته و خسارتها چطوری پرداخت میشه.
درواقع فسخ قرارداد میتونه دو طرفه باشه، یعنی هم فسخ از سمت کارفرما و هم فسخ از سمت مجری . در صورتیکه از طرف کارفرما باشه و مشتری به این نتیجه برسه که پروژه براش مفید واقع نشده میشه مبلغی رو به عنوان هزینه زمان صرف شده و کاری که طراحان انجام دادن پرداخت کنه که اصطلاحاََ بهش میگیم مزد تسلی بخش یا Kill Fee.
در صورت فسخ قرارداد از سمت هر یک از طرفین یا در صورت اتمام مهلت انجام پروژه، پیمانکار و کارفرما موظف هستن اطلاعات حساس و تجاری طرف مقابل رو محفوظ نگه دارن یا از انتشارش خودداری کنن و در هیچ صورتی اونها رو افشا نکنن. این موضوع در چارچوب قرارداد منع افشای اطلاعات قرار میگیره.
نحوه تعامل با مشتری
این تیتر به نظر یه موضوع بدیهی و سادهست ولی راستش رو بخوایین اکثر پیمانکارها فراموش میکنن که به مشتری بگن از چه طریقی و در چه ساعاتی میتونن جوابگوی سوالاتشون باشن. پروپوزال اینستاگرام یه فرصت خوبیه برای این که سر این موضوع باهم کنار بیان و تعیین کنن قراره چطوری با هم ارتباط برقرار کنن یا اگه سوالی داشتند چطوری و چه موقع بپرسند، چون قطعاً نه مشتری و نه پیمانکار همیشه حاضر و آماده نیستن که هر وقت پیامی به دستشون رسید جواب هم دیگه رو بدن.
قدمهای بعدی برای مشتری
خواستتون بعد از پروپوزال شبکه های اجتماعی یا اینستاگرام چیه؟ برای جلوگیری از فشارهای ناخوشایند و عقب ماندگی مداوم بین شما و مشتری، هرچیزی که بعد از ارسال پروپوزال مدیریت اینستاگرام اتفاق میافته رو یادداشت کنید. آیا بعد از گذشت چندروز از ارسال، پیگیری میکنید؟ آیا مشتری فرصتی برای تجدیدنظر در پروپوزال داره؟
درسته که این موارد، مؤلفههای اصلی برای نوشتن قرارداد مدیریت اینستاگرام هستند ولی قطعاً روشهای بیشمار دیگهای هم وجود داره. مثلاََ بعضی از آژانسها ترجیح میدن تاریخ انقضا و حق کپی رو در پروپوزال خودشون قرار بدن.
طول متن قرارداد مدیریت اینستاگرام بسته به نوع مشتری که قراره براشون کار کنین متفاوته و قطعاََ پروپوزال یه شرکت کوچیک با اونی که برای یه شرکت با سرمایه چند میلیاردی تنظیم میشه فرق داره.
در هر صورت هر قردادی یه سری نکات خاص داره که باید حتماََ رعایت کنین و بدون دونستن این نکات نه میتونین بهعنوان مجری کار یه قرارداد خوب بنویسین و نه میتونین به عنوان یه کارفرما تشخیص بدین که بندهای لازم در قرارداد ذکر شده یا نه!
طراحی و تحویل قرارداد مدیریت اینستاگرام
- برای بعضی از بیزنسهای اینستاگرام ، ارسال اینترنتی قرارداد میتونه کافی باشه ولی بعضی از اونها نیاز به صحبت کردن و تصمیم گرفتن حضوری دارن چون ممکنه یه پروژه خیلی مهم و کسب و کار رقابتی باشه.
- متن قرارداد و پروپوزال رو طوری طراحی کنین که خوندن و فهمش برای مشتری دشوار نباشه، شما ممکنه تو این کار خبره باشین ولی در نظر بگیرین که مشتری تون یه فرد معمولیه که فقط تو کار خودش تبحر داره و تو زمینه قرارداد یا پروپوزال بیتجربهست، پس زیاد از کلمات قلمبه سلمبه استفاده نکنین.
با تمام این حرفا و توجه به موارد لازم، شما باید بتونین یه پروپوزال و قرارد خوب برای خودتون طراحی کنین. یه لیست از کارهایی که باید قبل از و در حین تنظیم قرارداد مدیریت اینستاگرام انجام بدین تهیه کنین تا راحتتر بتونین کارتون رو انجام بدین.
شما با نوشتن پروپوزال مدیریت اینستاگرام میتونین تجربه و مهارتتون رو به مشتری نشون بدین و با تنظیم یه نمونه قرارداد مدیریت اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگهای، اعتماد دوسویه جلب کنین و از بروز مشکلات مالی و قانونی جلوگیری کنین. اما یادتون باشه درسته که نوشتن یه قرارداد خوب بسیار قابل تحسینه ولی ضمانتی بر موفقیت در کار نیست!