کلمه کلیدی یکی از مهم ترین موارد در نگارش محتوای سئو شده است.
اما کلمه کلیدی چیست؟
در یک کلام کلمه کلیدی اصلی ترین و مهم ترین کلمه محتوا یا صفحه شماست.
صفحات و مقالات در درجه اول، برای کلمه کلیدی اصلی بهینه می شوند.
برای مثال کلمه کلیدی صفحه اصلی سایت ما، سئو کنسول است.
یعنی زمانی که کاربران کلمه سئو کنسول را سرچ می کنند، صفحه اول سایت ما بالا می آید.
انتخاب و استفاده از کلمه کلیدی یکی از مهم ترین موارد در سئو داخلی است.
برای آشنایی بیشتر با مفهوم کلمه کلیدی، انواع آن و روش انتخاب آن، در ادامه مقاله همراه ما باشید.
فهرست مطالب
- کلمه کلیدی چیست؟
- دلیل اهمیت کلمه کلیدی در سئو سایت
- کلمه کلیدی (Main Keyword) چیست؟
- انواع کلمه کلیدی
- مهم ترین معیارهای انتخاب کلمه کلیدی
- چگالی کلمات کلیدی
- مهم ترین ابزارهای انتخاب کلمه کلیدی
- جمع بندی
کلمه کلیدی چیست؟
کلمه کلیدی یک کلمه یا یک عبارت است که موضوع اصلی صفحه یا محتوای شما را مشخص می کند.
برای مثال شما یک سایت در رابطه با دیجیتال مارکتینگ دارید.
قصد دارید تا در سایت خود مقاله ای در رابطه با مفهوم دیجیتال مارکتینگ بنویسید.
آیا هدف شما این است که مقاله شما با کلمه سئو به کاربر نشان داده شود؟
مسلما خیر.
شما می خواهید که مقاله مفهوم دیجیتال مارکتینگ با کلماتی مانند دیجیتال مارکتینگ، دیجیتال مارکتینگ چیست، مفهوم دیجیتال مارکتینگ، آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و … در نتایج جستجو بالا بیاید.
میان این کلمات شما باید بهترین و مهم ترین آن ها را به عنوان کلمه کلیدی خود انتخاب کنید.
(در ادامه مقاله در رابطه با معیارهای انتخاب Main Keyword صحبت کرده ایم)
یعنی تصمیم بگیرید مهم ترین عبارتی که می خواهید مقاله یا صفحه شما با آن بالا بیاید چیست.
این همان کلمه کلیدی مقاله شماست که موضوع صفحه را مشخص می کند.
دلیل اهمیت کلمه کلیدی در سئو سایت
در دنیای وب همه چیز در رابطه با کلمات است.
حتما جمله معروف محتوا پادشاه است را شنیده اید.
در این میان کلمات هستند که محتوا را تشکیل می دهند.
پس اهمیت کلمات در سئو بیشتر از آن چیزی است که تصور می کنید.
کاربران با استفاده از کلمات به محتوای مورد نظر خود دسترسی پیدا می کنند.
همچنین گوگل به شدت به محتواهای شما دقت می کند، کلمات و عبارات آن را می خواند، رابطه میان کلمات را بررسی می کند و در این میان تصمیم می گیرد که صفحه شما را برای چه کلمه یا کلماتی در Serp نشان دهد.
پیدا کردن لیستی از کلمات کلیدی یعنی همان تحقیق کلمات کلیدی، یکی از مهم ترین و اولین کارهایی است که جهت سئو سایت خود باید نسب به آن اقدام کنید.
زمانی که با استفاده از ابزارهای مناسب و شناخت پرسونای مخاطب یک لیست کامل از کلمات کلیدی خود داشته باشید، می توانید سئو سایت خود را شروع کنید.
کلمه کلیدی (Main Keyword) چیست؟
مقاله شما از تعداد زیادی کلمات تشکیل می شود؛ اما فقط یکی از آن ها کلمه کلیدی اصلی است.
Main Keyword بهترین و مهم ترین کلمه ای است که می خواهید در آن رتبه بگیرید.
هر صفحه کلمه کلیدی اصلی مختص به خود را دارد و تنها یک عدد است.
در نهایت کسی که تصمیم می گیرد که Main Keyword هر صفحه چیست، گوگل است؛ اما شما با بهینه سازی صفحه خود برای کلمه مورد نظر می توانید به آن کمک کنید.
کلمه کلیدی اصلی شما باید در موارد زیر به کار گرفته شوند.
- در شروع اولین پاراگراف مقاله
- به طور پراکنده در متن مقاله
- در آخرین پاراگراف مطلب
- متاتایتل صفحه
- متادیکریپشن صفحه
اگر از وردپرس و افزونه یواست استفاده می کنید، این افزونه بخشی را برای تعیین کردن کلمه کلیدی اصلی دارد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله کلمه کلیدی در یواست سئو مراجعه کنید.
انواع کلمه کلیدی
پیش از آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی، اجازه بدهید شما را با انواع آن آشنا کنیم.
۱٫ Short Tail
همانطور که از نامشان پیداست، این نوع کلمات کلیدی کوتاه هستند و معمولا بین یک تا دو کلمه را شامل می شوند.
کلمات کلیدی کوتاه ۲ ویژگی مهم دارند.
۱٫ رقابت در آن ها سخت تر است. برای مثال میزان رقابت در کلمه ای مانند سئو به شدت بالاست.
۲٫ ممکن است باعث بالا رفتن نرخ پرش شما شوند و CTR را کاهش دهند.
به این معنا که این کلمات منظور مخاطب را به طور کامل نمی رسانند.
به این مثال توجه کنید. شخصی کلمه میز را سرچ می کند.
آیا می توانید دقیقا تعیین کنید که قصد مخاطب از سرچ این کلمه چیست؟ آِیا به دنبال خرید میز است؟ یا فروش آن؟ می خواهد قیمت انواع میز را بداند؟ یا شاید هم فقط می خواهد عکس میز ببیند؟
در این حالت شما نمی توانید تصمیم بگیرید که در صفحات خود برای این مخاطب چه چیزی را قرار دهید.
ممکن است شما کلمه میز را به عنوان کلمه کلیدی صفحه ای قرار دهید که در آن در رابطه با انواع میزها توضیح داده اید.
اما در واقع مخاطب به دنبال قیمت میز بوده است.
در این حالت دو مورد پیش می آید؛ یا مخاطب اصلا روی صفحه شما کلیک نمی کند که موجب کاهش CTR خواهد شد؛ یا وارد صفحه می شود و به دلیل این که پاسخ خود را نیافته است، به سرعت سایت را ترک خواهد کرد یعنی Bounce Rate شما افزایش می یابد.
هردوی این موارد به ضرر سئو سایت شماست.
بنابراین اگر قصد دارید از کلمات Short Tail به عنوان کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید، حتما در انتخاب آن دقت کنید.
۲٫ Middle Tail
این کلمات طولانی تر از Short Tail ها هستند؛ اما شاید بازهم نتوانند منظور مخاطب را به طور کامل برسانند.
برای مثال کلمه میز ژاپنی طولانی تر از کلمه میز است و این بار جزئیات بیشتری نسبت به کلمه میز ارائه داده است.
اما بازهم نمی توان به طور دقیق فهمید که مخاطب به دنبال خرید میز ژاپنی است یا اطلاع از ویژگی های آن یا …
۳٫ Long Tail
این کلمات طولانی تر از دو مورد قبلی هستند و منظور کاربر را به طور کامل می رسانند.
برای مثال کاربری که کلمه خرید میز ژاپنی را سرچ می کند، دقیقا می داند که به دنبال چیست.
این موضوع به شما کمک می کند که صفحات خود را به خوبی برای کلمه مورد نظر بهینه کنید.
کلمات Long Tail رقابت کمتری دارند و با رعایت موارد دیگر نرخ کلیک سایت را بالا می برند.
مهم ترین معیارهای انتخاب کلمه کلیدی
۱٫ میزان سرچ
به میزان سرچ آن دقت کنید.
بهتر است بسته به نوع سایت و صفحات خود از کلمه ای استفاده کنید که سرچ بالایی دارد.
اگر کلمات شما میزان سرچ پایینی داشته باشند، رتبه گرفتن در آن ها خیلی فایده نخواهد داشت.
البته همانطور که اشاره شد میزان جستجوی کلمات کاملا بستگی به نوع سایت و موضوع آن دارد. ممکن است کلمه ای با تعداد سرچ ۱۰ عدد در ماه برای یک سایت مفید نباشد؛ اما کلمه ای با همین میزان سرچ برای یک سایت دیگر کاملا مناسب باشد.
به طور کل کلمات کلیدی برخی از موضوعات میزان سرچ کمی دارند.
۲٫ شناخت پرسونای مخاطب
به زبان ساده پرسونای مخاطب به این معناست که مخاطبان شما به دنبال چه چیزی هستند.
چه موضوعی مخاطب شما را راضی می کند؟
مخاطبان شما زمانی که به دنبال یک موضوع هستند، چگونه سرچ می کنند؟
برای مثال سه مخاطب مختلف به دنبال پیدا کردن مفهوم نرخ پرش هستند.
یکی از آن ها کلمه نرخ پرش چیست، یکی دیگر کلمه بانس ریت چیست و دیگری کلمه Bounce Rate چیست را جستجو می کند.
شما با شناخت مخاطبان خود می توانید تصمیم بگیرید که کدام یک از این کلمات برای انتخاب، مناسب ترند.
۳٫ یافتن منظور اصلی از سرچ یک کلمه
گاهی اوقات نمی دانید که کاربر از سرچ یک کلمه قصد دارد به چه چیزی دست پیدا کند.
درک قصد کاربر از جستجو یکی از مهم ترین مواردی است که باید در هنگام انتخاب کلمه کلیدی خود به آن دقت کنید.
بهترین کسی که می تواند قصد کاربر را به طور کامل دریابد، گوگل است.
گوگل طی سالیان با دنبال کردن رفتار کاربران خود، متوجه شده است که آن ها دقیقا از جستجوی یک کلمه، به دنبال چه پاسخی هستند.
پس بهترین کار برای شما این است که زمانی که نمی دانید با یک کلمه چه کار کنید، آن را سرچ کنید و نتایج را مشاهده کنید.
برای مثال شما کلمه موبایل سامسونگ را سرچ می کنید؛ در این حالت نتایج قیمت و خرید گوشی سامسونگ بالا می آیند؛ بنابراین بهتر است برای کلمه موبایل سامسونگ این صفحات بهینه شوند.
چگالی کلمات کلیدی
چگالی کلمات کلیدی به این معنا است که کلمه کلیدی اصلی خود را چندبار در صفحه به کار می برید.
استفاده خیلی کم یا خیلی زیاد از کلمه کلیدی برای سئو صفحات سایت خوب نیست.
از عبارت کلیدی خود به اندازه استفاده کنید.
برای اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می شود حتما مقاله چگالی کلمات کلیدی چیست را مطالعه کنید.
مهم ترین ابزارهای انتخاب کلمه کلیدی
۱٫ گوگل ترندز (Google Trends): گوگل ترندز یکی از بهترین ابزارها جهت پیدا کردن میزان سرچ کلمات بر اساس محدوده جغرافیایی است. این ابزار به شما امکان مقایسه میزان سرچ دو کلمه مختلف را می دهد. برای مثال کلمات جراحی بینی و عمل بینی را در نظر بگیرید. با مقایسه میزان سرچ این دو کلمه در گوگل ترندز، می توانید تصمیم بگیرید که کدام یک از آن ها کلمه کلیدی اصلی شما باشد.
۲٫ کیورد پلنر (Keyword Planner): کیورد پلنر نیز به شما میزان سرچ یک کلمه، میزان رقابت آن و مواردی از این دست را اطلاع می دهد. همچنین می توانید آدرس سایت رقبایتان را در این ابزار وارد کنید و کلماتی را که آن ها روی آن کار کرده اند را دریابید.
جمع بندی
در این مقاله در رابطه با مفهوم کلمه کلیدی و اهمیت آن در سئو سایت صحبت کردیم.
به طور کل سه نوع کلمه کلیدی داریم: Short Tail، Middle Tail و Long Tail که شما بر حسب نیاز خود باید به انتخاب آن ها بپردازید.
در انتخاب کلمه کلیدی باید به مواردی مانند میزان سرچ آن، میزان رقابت، شناخت پرسونای مخاطب و … توجه کنید.
اگر سوال یا پیشنهادی در این رابطه دارید حتما با ما در میان گذارید.
امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.