ساختار پیلار کلاستر اصطلاحی مربوط به نگارش محتوا و از موارد مربوط به سئو داخلی است.
نگارش اصولی محتوا یکی از مواردی است که به شدت بر سئو سایت تاثیر گذار است؛ بنابراین بهتر است موارد مربوط به آن را به خوبی یاد بگیرید.
استفاده از ساختار پیلار کلاستر یکی از محبوب ترین استراتژی های حال حاضر در سئو سایت است.
در این مقاله به طور کامل مفهوم محتوای پیلار و کلاستر را توضیح می دهیم.
همراه ما باشید.
فهرست مطالب
- محتوای پیلار چیست؟
- محتوای کلاستر چیست؟
- اهمیت استفاده از مدل خوشه ای محتوا یا ساختار پیلار کلاستر
- چگونه موضوعات پیلار خود را مشخص کنیم؟
- ۱٫ تحقیق کلمات کلیدی
- ۲٫ چیدن تقویم محتوایی
- ۳٫ بررسی وبلاگ سایت های مشابه
- جمع بندی
محتوای پیلار چیست؟
پیلار در لغت به معنای ستون است و زمانی که از محتوای پیلار صحبت می کنیم، منظورمان محتوایی جامع است که به طور کامل در رابطه با یک موضوع صحبت کرده است.
در مقالات پیلار به طور کلی در رابطه با موضوع های مربوط به موضوع اصلی صحبت و در رابطه با تک تک آن ها توضیحی ارائه می شود.
برای مثال شما می خواهید مقاله ای در رابطه با موضوع سئو چیست یادداشت کنید.
آیا در همین مقاله به تنهایی می توانید به طور کامل تمامی اصول مربوط به سئو را توضیح دهید؟
مسلما خیر.
از طرفی شما می خواهید محتوایتان کامل و جامع باشد.
در این حالت بهترین کار این است که در مقاله سئو چیست به طور خلاصه و کلی در رابطه با زیر دسته های آن مانند سئو داخلی، سئو خارجی و … توضیح دهید و پس از این که مقاله هایی کامل در رابطه با سئو داخلی و خارجی و … نوشتید، از مقاله سئو چیست به آن ها لینک بدهید و بالعکس.
در این حالت مخاطب می تواند به طور کل در رابطه با مفهوم سئو اطلاعات به دست بیاورد و در صورت نیاز به زیردسته های آن مراجعه کند که اطلاعاتش کامل شود.
در واقع مقاله سئو چیست، محتوای پیلار شما است.
معمولا کلمات اصلی محتواهای پیلار کوتاه، پرسرچ و با رقابت زیاد هستند.
محتوای کلاستر چیست؟
همانطور که اشاره شد، در مثال بالا مقاله سئو چیست محتوای پیلار شما است.
در این صورت مقاله های زیردسته آن مانند سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال و … محتوای کلاستر حساب می شوند.
محتواهای کلاستر به مقاله پیلارشان لینک می دهند و وظیفه آن ها این است که اطلاعات بیشتری در رابطه با موضوع پیلارشان ارائه کنند.
هرکدام از کلاسترها نیز می توانند زیردسته های خود را داشته باشند.
برای مثال سئو داخلی کلاستر سئو است.
لینک سازی داخلی، نگارش محتوا و … هر کدام زیر دسته های سئو داخلی، یعنی کلاستر آن هستند زیرا توضیحات کامل تر و جامع تری را در رابطه با سئو داخلی ارائه می کنند.
برعکس عبارت کلیدی مقالات پیلار، عبارات کلیدی کلاسترها معمولا کلمات کلیدی بلند و دقیق هستند.
اهمیت استفاده از مدل خوشه ای محتوا یا ساختار پیلار کلاستر
تا این جای مطلب متوجه شدیم که منظور از محتوای پیلار و محتوای کلاستر چیست و هرکدام چه نقشی را ایفا می کنند.
حالا سوال اصلی این است که فایده استفاده از ساختار پیلار کلاستر چیست؟
مدل محتوای خوشه ای و استفاده از پیلار کانتنت و تاپیک کلاستر یکی از بهترین استراتژی های تولید محتوا است.
زمانی که شما از محتواهای کلاستر خود به پیلار اصلی آن ها لینک می دهید، به گوگل اعلام می کنید که آن محتوا برای شما از درجه اهمیت بسیار بالایی یعنی بیشتر از سایر محتواهای شما برخوردار است.
توجه کنید که قبلا هم گفتیم کلمات پیلار کانتنت ها کلمات کلیدی پررقابتی هستند و رتبه گرفتن در آن ها سخت است.
یکی از راه هایی که باعث می شود بتوانید در کلمات کلیدی کوتاه و پرسرچ رتبه بگیرید، استفاده از همین ساختار خوشه ای است.
در واقع با این کار محتواهای سایت شما بر اساس اهمیتشان برای گوگل اولویت بندی می شوند.
چگونه موضوعات پیلار خود را مشخص کنیم؟
۱٫ تحقیق کلمات کلیدی
یکی از مهم ترین و اولین کارهایی که برای سئو سایت انجام می گیرد، تحقیق کلمات کلیدی است.
این مبحث بسیار جامع است.
در تحقیق عبارات کلیدی باید به مواردی مانند میزان سرچ کلمات، پرسونای مخاطب و … توجه کرد.
کامل بودن کیورد ریسرچ شما، در مشخص کردن پیلار کلاسترهایتان بسیار کمک کننده خواهد بود.
۲٫ چیدن تقویم محتوایی
برای خود تقویم محتوایی داشته باشید.
در ابتدای کار لیست تمامی موضوعاتی را که می خواهید در رابطه با آن ها مقاله تولید کنید، مشخص نمایید.
اول از موضوعات کلی شروع کنید.
برای مثال سایتی دارید که در رابطه با نخ و الیاف است.
خب یکی از مهم ترین و اولین کلمات شما می تواند نخ چیست باشد.
نخ چیست یک Pillar Content است.
در ادامه زیر دسته های آن را بیابید.
مثلا نخ پلی استر چیست، نخ فیلامنت چیست؛ این مقالات تبدیل به کلاسترهای نخ چیست می شوند.
باز هم موضوع را ریزتر کنید.
برای مثال برای نخ پلی استر، می توانید یک مقاله دیگر تحت عنوان روش های تولید نخ پلی استر بنویسید.
به همین ترتیب تا پایان پیش بروید.
از کلی ترین موضوعات شروع کنید تا به جزئیات برسید.
۳٫ بررسی وبلاگ سایت های مشابه
وبلاگ و مقالات سایت های مشابه با سایت خود را نگاه کنید.
با بررسی آن ها متوجه می شوید که چه مقالاتی را به عنوان پیلار کانتنت و چه مقالاتی را به عنوان کلاستر قرار داده اند.
از سایت های مشابه خود می توانید موضوعات تازه ای را پیدا کنید.
جمع بندی
در این مقاله در رابطه با مفهوم ساختار پیلار کلاستر یا محتوای خوشه ای و ضرورت استفاده از این استراتژی محتوایی صحبت کردیم.
این نکته را در نظر داشته باشید که محتواهای پیلار بسیار مهم هستند.
پیلارها باید کامل و جامع در رابطه با تمامی موضوعات زیر دسته خود توضیح دهند و نیاز مخاطب و کاربر را برطرف سازند.
استفاده از این استراتژی برای سایت شما بسیار مفید خواهد بود.
اگر سوال یا پیشنهادی در این رابطه دارید، با ما در میان گذارید.
امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.