Serp چیست؟
SERP مخفف عبارت Search Engine Result Page و به معنی صفحه نتایج موتورهای جستجو است.
در این صفحه نتایج جسجو نتایج ارگانیک، نتایج پولی (Paid Ads)، Featured Snippet، گراف دانش (Knowledge Graph) و نتایج ویدئویی به نمایش می آیند.
به بیان دیگر، شما عبارتی را در گوگل جستجو می کنید.
SERP صفحه نتایج موتورهای جستجو است.
کاربران عبارتی را در موتورهای جستجو سرچ می کنند.
صفحه ای از نتایج جستجو به آن ها نشان داده می شود.
به صفحه نتایج جستجو serp می گویند.
در ادامه مطلب همراه ما باشید.
فهرست مطالب
- اهمیت قرار داشتن در رتبه های بالا
- انواع نتایج serp
- نتایج ارگانیک
- نتایج پولی (paid ads)
- چرا نتایج سرپ برای یک کلمه متفاوت است؟
- آیتم های serp چیست؟
- مهم ترین امکانات serp
- Image pack
- Featured snippet
- Local pack
- Related Questions
- News box
- Reviews
- توییت
- Video
- Site Links
- Knowledge Graph
- Knowledge card
اهمیت قرار داشتن در رتبه های بالا
باتوجه به گسترش کسب و کارهای آنلاین قرار داشتن در رتبه های بالای موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارد.
گوگل قدرتمندترین موتور جستجوی حال حاضر است.
گوگل روز به روز پیشرفته تر می شود و از ساختار قدیمی فاصله می گیرد.
این موتور جستجو همیشه راحتی و قصد کاربران را در درجه اول اهمیت قرار می دهد.
امروزه هزاران سایت برای یک کلمه کلیدی به وجود می آیند.
باید بدانید که اکثریت کاربران فقط صفحه اول نتایج را مشاهده می کنند.
تعداد افرادی که به صفحات دوم و سوم نتایج می روند بسیار اندک است.
مفهومی به نام serp کمک می کند که سایت ها از لحاظ کیفیت، محتوا، سرعت، برآوردن نیاز کاربران و … از هم تفکیک شوند.
انواع نتایج serp
سایت های صفحه اول نتایج، به دو نوع کلی تقسیم می شوند.
نتایج ارگانیک
نتایج ارگانیک نتایجی هستند که موتورهای جستجو آن ها را بر اساس فاکتورهای خود رتبه بندی کرده اند.
این نتایج با رعایت موارد بسیاری در صفحه اول قرار می گیرند.
بنابراین با کیفیت ترین و بهترین نتایج برای کلمه سرچ شده هستند.
نتایج پولی (paid ads)
نتایج پولی معمولا قبل از نتایج ارگانیک ظاهر می شوند.
این نتایج به واسطه پرداخت پول به گوگل در صفحه نتایج نشان داده می شوند.
وجه تمایز نتایج پولی از ارگانیک این است که در سرپ در کنار نتایج پولی کلمه ad(آگهی) به معنی advertise یا تبلیغات به چشم می خورد.
چرا نتایج سرپ برای یک کلمه متفاوت است؟
نتایج حاصل از سرچ یک کلمه کلیدی برای کاربران مختلف می تواند متفاوت باشد.
دلیل این امر به دلیل پیشرفته بودن گوگل در شناختن ویژگی های کاربران مختلف است.
دلایل تفاوت نتایج به عواملی مانند مکان فیزیکی کاربر، علاقه های کاربر، تاریخچه مرورگر، خصوصیات جستجوهای پیشین و مواردی از این دست بستگی دارد.
آیتم های serp چیست؟
استاندارد نتایج صفحات ارگانیک در serp شامل موارد زیر است.
- url صفحه
- توضیحات متاتایتل
- توضیحات متادیسکریپشن
- در برخی موارد تاریخ انتشار پست
مهم ترین امکانات serp
صفحه نتایج موتورهای جستجو امکانات بسیاری در اختیار شما قرار میدهند. مانند:
- Image pack
- Featured snippet
- Local pack
- Related Questions
- News box
- Reviews
- Video
- Site Links
- Knowledge Graph
- Knowledge card
ممکن است به شکل تجربی و با جستجو در گوگل با بسیاری از این ویژگی ها مواجه شده باشید.
اما در ادامه قرار است این امکانات فوقالعاده را با جزئیات به شما معرفی کنیم.
Image pack
برای سرچ کاربران در صفحه اول تعدادی عکس نشان داده می شود.
این تصاویر که معمولا در سطر اولیه هستند شما را به بخش جستجوی تصاویر هدایت می کنند.
برای قرار گرفتن تصاویر سایت خود در image pack باید به موارد مربوط به سئو عکس دقت کنید:
- استفاده کردن از تگ alt مناسب
- عنوان درست عکس
- حجم عکس باید درست باشد
- قابل درک بودن url های تصاویر
Featured snippet
فیچر اسنیپت به کاربران امکان این را می دهد که در serp و بدون ورود به یک سایت به پاسخ سرچ خود دست پیدا کنند.
این امکان به معنی این است که گوگل بخشی از محتوای یک سایت معتبر در رابطه با کلمه کلیدی سرچ شده را در بالای serp نشان می دهد.
در مواردی نتایجی نیز بالای Snippets Featured دیده می شود.
Local pack
مجموعه محلی یکی از مهم ترین امکانات serp است.
برای مثال کاربران کلمه رستوران در تهران را سرچ می کنند.
باکس هایی شامل اسم برخی رستوران های تهران به همراه آدرس و لوکیشن به نمایش می آیند.
Related Questions
در سوالات مرتبط سوال هایی در رابطه با کلمه کلیدی، نشان داده می شوند.
News box
جعبه اخبار برای سایت های خبری بسیار کاربردی است.
اخبار این بخش باید به روز باشند.
Reviews
هرچه یک سایت بازدید بیشتری داشته باشد ستاره هایی از سمت گوگل در کنار لینک خود دریافت می کند.
تعداد ستاره ها در ورود کاربران به یک سایت موثر است.
توییت
توییت های مرتبط با کلمه کلیدی، در صفحه اول هستند.
لینک مربوط به توییتر است و کاربر را به این شبکه اجتماعی هدایت می کند.
Video
ویدئوها معمولا از سایت های معتبری مانند یوتیوب و آپارات هستند.
Site Links
این امکان برای زمانی است که کاربر به دنبال یک برند خاص است.
گوگل بر اساس نام برند نتایج مرتبطی را نمایش می دهد.
Knowledge Graph
گراف دانش یک باکس است.
در این باکس اطلاعاتی در رابطه با سرچ کاربر نمایش داده می شود.
برای مثال اطلاعات سایت ویکی پدیا در این باکس است.
Knowledge card
کارت دانش شبیه به پنل دانش است.
این کارت در بالای serp است.
یک پاسخ صریح و کوتاه به کلمه کلیدی است.
در این مقاله به سوال serp چیست پاسخ دادیم.
برای سایت ها بودن در صفحه serp مهم است.
این که یک سایت برای کاربران در صفحه اول باشد باعث شناخته شدن سایت می شود.
گوگل دستورالعمل های بسیاری دارد.
رعایت این دستورالعمل ها باعث می شود سایت شما در صفحه اول نتایج ظاهر شود.
Serp امکانات بسیاری دارد. مانند: Featured snippet، Image pack، Knowledge card و …
در رابطه با این امکانات توضیح دادیم.
در نهایت امیدواریم که به پاسخ سوال خود در رابطه با serp چیست رسیده باشید.