Bounce Rate چیست ؟ همانطور که می دانید ترجمه فارسی bounce rate، نرخ پرش سایت است.
سوال مهمی که اینجا به وجود می آید bounce rate چیست و چه تاثیری بر روی سئوی سایت دارد.
نرخ پرش یا Bounce Rate یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در سئو است.
در صورتی که کاربری وارد سایت شود و بدون اینکه صفحه دیگری از سایت را بازدید کند از وب سایت خارج شود در این حالت Bounce رخ داده است.
نرخ پرش این سیگنال را به گوگل می دهد که سایت و یا محتوای سایت شما برای کاربر مناسب نیست و نیاز او را برطرف نمی کند.
Bounce Rate یکی از فاکتورهای منفی سئو است. هر چه این درصد کمتر باشد به همان میزان سایت اعتبار بیشتری خواهد داشت.
فهرست مطالب
- Bounce Rate به زبان ساده
- تعریف صحیح نرخ پرش
- نرخ پرش یا Bounce Rate چیست ؟
- چرا Bounce اتفاق می افتد؟
- ۱٫ سایت انتظارات کاربر را برآورده نمی کند
- ۲٫ طراحی بد ظاهر سایت (UI)
- 3. سایت دارای تجربه کاربری (UX) بدی است
- روش های کاهش بانس ریت
- ۱٫ استفاده از ویدئوهای مرتبط
- ۲٫ عناوین جذاب
- ۳٫ استفاده از لینک های داخلی
- ۴٫ افزایش سرعت صفحات
- ۵٫ افزایش خوانایی صفحه
- ۶٫ استفاده از داده های هیت مپ
- ۷٫ طراحی خلاقانه و جذاب سایت
- ۸٫ به کار بردن فهرست مطالب
- ۹٫ بهینه سازی تجربه کاربری
- ۱۰٫ لینک به مطالب مرتبط
- چه فاکتورهایی مستقیم روی نرخ پرش تأثیر میگذارند؟
- پس bounce rate چیست و چه کاربردی دارد؟
- جمع بندی
- پس bounce rate چیست و چه کاربردی دارد؟
Bounce Rate به زبان ساده
بنا به تعریف عمومی، نرخ پرش یعنی این که کاربر صفحه ای از سایت شما را باز کند و بدون باز کردن دیگر صفحه ها از سایت شما برود.
تعریفی که در بالا اشاره شد، یک تعریف خیلی سطحی است.
تعریف صحیح نرخ پرش
قبل از هر چیزی توجه کنید که وقتی از کلمۀ «نرخ» یا «Rate» استفاده میکنیم یعنی اندازهگیری یا محاسبه دو چیز نسبت به هم.
مثل نرخ مشتریانی که وارد مغازه می شوند و خرید می کنند؛ این نرخ نسبت به تعداد کل مشتریانی است که وارد مغازه می شوند.
فرض بر این که امروز ۲ نفر وارد مغازه شدند و یکی از آن ها خرید کرد یعنی نرخ فروش شما ۵۰ درصد است.
پس وقتی میگوییم «نرخ پرش» یعنی نسبت کاربرانی که از سایت شما خارج شدند نسبت به کل کاربرانی که وارد سایت شما شدند.
نرخ پرش یا Bounce Rate چیست ؟
اگر بانس را خیلی ساده کنیم یعنی کاربر وارد سایت شود و در ادامه کارهای مورد نظر ما را انجام ندهد.
در مثال مغازه ما به عنوان فروشنده دوست داریم مشتری وقتی وارد شد حرف بزند، سوال بپرسد و در نهایت خرید کند.
اما در دنیای اینترنت تمام وب سایت ها فروشگاهی نیستند و هدف نهایی تمام صاحبان سایت ها فروش کالا نیست.
ما به عنوان صاحب یا مدیر وب سایت دوست داریم وقتی کاربری وارد سایت مان شد کارهای مختلفی انجام دهد. کارهایی مثل:
- بازدید از صفحههای مختلف
- کلیک روی تبلیغات
- خرید
- نوشتن نظر زیر مقالات
- عضویت در سایت
- ارسال پیام یا درخواست پشتیبانی و مشاوره
- تماشای ویدیو
- دانلود فایل
اگر کاربری وارد سایت شود و هیچ تعاملی نداشته باشد یعنی یک بانس اتفاق افتاده است.
چرا Bounce اتفاق می افتد؟
به طور کلی دلایل افزایش بانس ریت عبارتند از:
- سایت انتظارات کاربر را برآورده نمی کند
- طراحی سبد ظاهر سایت (User Interface)
- سایت دارای تجربه کاربری (User Experience – UX) بدی است
۱٫ سایت انتظارات کاربر را برآورده نمی کند
فرض کنید شما به دنبال خرید یک کیبورد وایرلس A4Tech در گوگل هستید.
با این هدف شروع به جستجو با کلمات کلیدی مرتبط می کنید.
در هر بار جستجو وارد سایت های پیدا شده می شود.
اما شما به جای مواجه شدن با صفحه فروش کیبورد وایرلس A4Tech با صفحه اصلی سایت روبرو میشوید.
در این وضعیت احتمالا از سایت خارج شده و بر روی نتایج دیگر SERP کلیک می کنید.
یا به عنوان مثال فرض کنید که کاربر به دنبال دستور آشپزی یک غذا در اینترنت است. با این هدف وارد سایت شما می شود.
شما در سایت تان تمام دستوراتی که کاربر درباره طبخ غذا به آن احتیاج دارد را در اختیارش می گذارید.
در این حالت نیز طبیعی است که با مطالعه مطلب صفحه توسط کاربر بسته خواهد شد. چون نیازش برطرف شده است.
باید همین جا خاطر نشان بشم که Bounce Rate جای خود را با پارامتر User Experience عوض کرده است.
۲٫ طراحی بد ظاهر سایت (UI)
طراحی نامناسب و زشت صفحات می تواند نرخ پرش شما را تا حد زیادی افزایش دهد.
کاربران معمولا بر اساس طراحی صفحات درباره سایت شما قضاوت می کنند.
البته در طراحی UI سایت باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که نباید زیبایی به حدی باشد که کاربر جذب زیبایی و ظاهر سایت شود.
۳٫ سایت دارای تجربه کاربری (UX) بدی است
سایت علاوه بر دارا بودن UI خوب، باید کارکرد ساده ای نیز داشته باشید.
باید بتوان به تمام اجزای سایت دسترسی آسانی داشت.
عدم دسترسی آسان به تمامی المان ها در سایت میتواند باعث تجربه ناخوشایند برای کاربران شود.
سایت شما هر چقدر هم UI زیبا و جذابی داشته باشد در صورتی که UX خوبی نداشته باشد کاربران به سرعت از سایت خارج خواهند شد.
روش های کاهش بانس ریت
برای کاهش بانس ریت یا کاهش نرخ پرش سایت می توان از تکنیک های زیادی استفاده کرد.
تمامی این تکنیک ها برپایه سئو کلاه سفید است. در سئوی کلاه سفید تمام توجه به برآورده کردن نیازهای کاربران است.
بنابراین بهترین شیوه جهت کاهش نرخ پرش سایت توجه به کاربران و مخاطبان سایت است.
- ویدئوهای مرتبط
- عناوین جذاب
- استفاده از لینک های داخلی
- افزایش سرعت صفحات
- افزایش خوانایی صفحه
- استفاده از داده های هیت مپ
- طراحی خلاقانه و جذاب سایت
- به کار بردن فهرست مطالب
- بهینه سازی تجربه کاربری
- لینک به مطالب مرتبط
۱٫ استفاده از ویدئوهای مرتبط
ویدئوهای مرتبط در صفحه باعث افزایش میزان ماندگاری کاربر در سایت خواهد شد.
البته به این نکته دقت داشته باشید که ویدئو به تنهایی باعث افزایش میزان ماندگاری کاربر در سایت می شود.
ولی در صورتیکه ویدئو جذاب باشد می توان از طریق آن کاربر را برای بازدید از دیگر صفحات نیز ترغیب کرد.
۲٫ عناوین جذاب
عناوین و تیترهای جذاب خصوصا در بخش مقالات وبلاگ میتواند تا حدی از خروج زود هنگام کاربران جلوگیری کند.
۳٫ استفاده از لینک های داخلی
احتمالا از اهمیت لینک های داخلی برای بهبود سئو مطلع هستید.
اما لازم است بدانید که لینک های داخلی در کاهش نرخ پرش نیز بسیار موثر عمل می کنند.
لینک های داخلی افراد را به صفحات دیگر منتقل می کنند که این کار باعث می شود بانس ریتی در سایت انجام نشود.
با استفاده صحیح از لینک های داخلی و هدایت درست کاربران می توان میزان نرخ پرش سایت را کاهش داد.
۴٫ افزایش سرعت صفحات
اطلاعات به دست آمده از تجزیه و تحلیل بیش از ۱۱ میلیون وب سایت نشان میدهد که bounce rate بالا با سرعت پایین صفحات رابطه مستقیم دارد.
۵٫ افزایش خوانایی صفحه
در صورتی که مطالب شما خوانایی لازم را نداشته باشد طبیعی است که نرخ پرش سایت بالا باشد.
برای افزایش خوانایی مطالب، علاوه بر استفاده از فونت های بزرگ تر باید به فاصله بین خطوط نیز دقت کرد.
۶٫ استفاده از داده های هیت مپ
Heat map یک روش عالی برای مشاهده نحوه تعامل کاربران با سایت است.
از جمله بهترین ابزارهای Heat Map می توان به ابزارهای زیر اشاره کرد:
- Hotjar
- CrazyEgg
برای استفاده از این ابزارها کافی است یک قطعه کد جاوا اسکریپت را به سایت خود اضافه کنید.
با این کار می توانید نحوه پیمایش و تعامل کاربران با سایت را بررسی کنید.
۷٫ طراحی خلاقانه و جذاب سایت
طراحی زیبای صفحات سایت، علاوه بر کاهش Bounce Rate می تواند مثل یک آهنربا کاربر را به خود جذب کند.
بنابراین همیشه به این نکته توجه داشته باشید و برای بهبود ظاهر سایت خود تلاش کنید.
۸٫ به کار بردن فهرست مطالب
معمولا مطالبی در شبکه های اجتماعی بین کاربران دست به دست می شوند که به نسبت جامع و کامل باشند.
اما یک مشکل بزرگ در این نوع مطالب وجود دارد و آن هم پیدا کردن یک بخش خاص توسط کاربر است.
مطمئنا در یک مقاله ۳۰۰۰ کلمه ای یا بیشتر، پیدا کردن یک بخش خاص کار چندان آسانی نیست.
اگر کاربر در ۳ ثانیه به محتوای مورد نظر خود دست پیدا نکند به احتمال زیاد صفحه را ترک خواهد کرد.
خب اینجاست که فهرست مطالب می تواند به شما کمک کند.
برای درک بیشتر این موضوع به تصویر زیر توجه کنید:
در این جا بخشهای مهم مقاله به صورت فهرست مرتب شده است و کاربر به راحتی می تواند با کلیک بر روی لینک ها بخش مورد نظر را مشاهده کند.
۹٫ بهینه سازی تجربه کاربری
با توجه به تحقیقات انجام شده بیش از ۵۷% ترافیک آنلاین از طریق دستگاه های تلفن همراه انجام می شود.
این رقم نیز هر روز رو به افزایش است.
بنابراین اگر میخواهید سایت شما از نرخ پرش پایینی برخوردار باشد باید توجه ویژه ای به دستگاههای موبایل و تبلت ها داشته باشید.
۱۰٫ لینک به مطالب مرتبط
این کار مشابه لینک سازی داخلی است با این تفاوت که شما مطالب و مقاله هایی مشابه با آنچه که کاربر در حال مطالعه آن است را می توانید به او پیشنهاد دهید.
که در نهایت باعث می شود کاربران زمان بیشتری را در سایت سپری کنند و نرخ پرش سایت نیز کاهش یابد.
چه فاکتورهایی مستقیم روی نرخ پرش تأثیر میگذارند؟
تا اینجا فهمیدیم که نرخ پرش شاخص محکم و قابل اعتمادی نیست. چون به راحتی قابل دستکاری است.
فاکتورهای زیر مستقیم روی نرخ پرش تاثیر میگذارند:
- زمان سشن که در گوگل آنالیتیکس تنظیم شده است (بین ۱ دقیقه تا ۴ ساعت)
- تعاملی یا غیرتعاملی تنظیم کردن هیتها و رفتار کاربر در وبسایت.
برای مثال، میتوانید زمان سشن را روی ۴ ساعت تنظیم کنید و سادهترین کارها و درخواستهای کاربر مثل اسکرول صفحه یا حتی حرکت موس را به عنوان هیت تعاملی تنظیم کنید. اینطوری نرخ پرش در حد صفر کم میشود و در واقع با چنین کاری شاخص را خراب میکنید!
انجام چنین کارهایی اشتباه است و هیچ کمکی هم به سئو، جذب بازدیدکننده یا تحلیل وبسایت شما نمیکند.
شاید تا الان فکر میکردید نرخ پرش مستقیماً روی رتبهبندی وبسایت در نتایج گوگل تاثیر میگذارد. اما در ادامه با دلیل میگوییم که این باور اشتباه است.
در یک کلام، نرخ پرش هیچ تأثیری روی رتبه سایت شما در نتایج گوگل ندارد.
پس bounce rate چیست و چه کاربردی دارد؟
نرخ پرش فقط شاخصی برای تحلیل میزان تعامل کاربران است.
با نرخ پرش میخواهیم بدانیم چه درصدی از کاربران وقتی به وبسایت ما وارد میشوند، کارهای مورد نظرمان را انجام میدهند.
چه درصدی از کاربران دیگر مقالات پیشنهادی را میخوانند؟ در سایت عضو میشوند؟ از محصولات مختلف بازدید میکنند؟ روی عکسهای گالری کلیک میکنند و …
در نظر گرفتن درصد نرخ پرش وبسایت به تنهایی نه تنها هیچ کمکی نمیکند، بلکه باعث گمراهی در تحلیلها و اشتباه در برنامهریزی میشود.
باید نرخ پرش را از زوایای مختلف و در کنار دیگر شاخصها بررسی کرد و در کنارش نوع وب سایت، نوع صفحه، موضوع محتوا، محصولات و … را در نظر بگیرید.
جمع بندی
در این مقاله با بانس ریت که یکی از مهمترین اصطلاحات حوزه دیجیتال مارکتینگ است، آشنا شدیم و به سوال bounce rate چیست پاسخ دادیم.
اکنون می دانیم که عوامل متعددی از جمله تبلیغات، شبکههای اجتماعی، طراحی نامطلوب سایت و… می توانند موجب افزایش نرخ پرش بازدیدکنندگان شوند و بر نرخ تبدیل و بهینه سازی سایت، تاثیری منفی بگذارند.
یکی از راه های بسیار آسان برای مقابله با این پدیده، بازاریابی است.
بدین ترتیب خواهید توانست از طریق تبلیغات هدفمند، تهیه استراتژی محتوای کارآمد، بهبود طراحی سایت، bounce rate و… سایت خود را کاهش دهید.
در انتها امیدوارم کاملا درک کرده باشید که bounce rate چیست .