نیم فاصله و تاثیر آن بر سئو یکی از چالش برانگیزترین مباحث سئو است که ابهامات زیادی را برای نویسندگان محتوا و سئوکاران ایجاد میکند. برای همه واضح و مبرهن است که سئو به عوامل متعددی بستگی دارد و برای اینکه سئوی سایتتان نمره قابل قبولی بگیرد، ناچارید به همه این عوامل توجه کنید. آیا نیمفاصله یکی از این عوامل است؟
پیش از این توجه چندانی به نیم فاصله نمیشد؛ اما در سالهای اخیر نیم فاصله اهمیت بالایی پیدا کرده و یکی از مباحث داغ سئوکاران شده است. متاسفانه برخی از افراد از تاثیر نیم فاصله بر متن غافلند. استفاده از نیمفاصله هنگام نوشتن کلمات و عبارات مختلف علاوهبر بهبود ظاهر متن، به خوانایی آن نیز کمک میکند. هرچه محتوای متنی شما روانتر، خوشخوانتر و قابل فهمتر باشد مخاطبتان برای مطالعه آن راغبتر میشود. در نتیجه، مدت زمانی که شخص در سایت سپری میکند افزایش یافته و بانس ریت سایتتان کاهش مییابد.
خب، نظر شما چیست؟ بهنظرتان نیم فاصله بر سئو تاثیر میگذارد؟ رعایت کردن یا نکردن نیم فاصله چه معایب و چه مزایایی دارد؟ آیا رعایت نیمفاصله در متن الزامی است؟ بهترین شکل استفاده از نیم فاصله چیست؟ سوالاتی از این قبیل ذهن بسیاری از محتوانویسان و سئوکاران را درگیر خود کرده است. نداشتن پاسخی قطعی برای این سوالات عامل ایجاد ابهام و عدم قطعیت برای افراد فعال در این دو حوزه است. ما اینجاییم که با پاسخ به این سوالات ابهامات شما را برطرف کنیم. تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.
- ربات های گوگل می توانند نیم فاصله را درک کنند؟
- استفاده از نیم فاصله بر سئو تاثیرگذار است؟
- در چه مواقعی از نیم فاصله استفاده نکنیم؟
ربات های گوگل می توانند نیم فاصله را درک کنند؟
گوگل و دیگر موتورهای جستوجو بر اساس الگوریتمهای مشخصی صفحات وبسایتهای مختلف را بررسی میکنند. در حقیقت همین الگوریتمها هستند که رتبه سئو و جایگاه سایت شما را در صفحه نتایج گوگل مشخص میکنند. بدیهی است که بررسی همه سایتهای موجود جهان از عهده عوامل انسانی خارج است و این کار توسط رباتها انجام میگیرد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد میپرسند آیا رباتهای گوگل میتوانند نیم فاصله را درک کنند؟
نیم فاصله در زبان انگلیسی وجود ندارد و بههمین دلیل، پیشفرض ذهنی بسیاری از افراد این است که رباتهای گوگل نیم فاصله را تشخیص نمیدهند. چنین تصوری درست نیست. زبانهای دیگری غیر از فارسی هم وجود دارند که از نیمفاصله استفاده میکنند. علاوه بر این، گوگل میتواند زبانهایی پییچده مثل چینی، یا حتی زبانهای نادر و پراکنده را هم بهخوبی بررسی و پردازش کند. با در نظر گرفتن این نکات میتوان با قطعیت گفت که بله؛ رباتهای گوگل نیم فاصله را درک میکنند. بهعبارت دیگر، گوگل به راحتی میتواند عبارات داری نیمفاصله را بررسی کرده و بفهمد. حتی اگر دقت کنید متوجه میشوید که برخی اوقات کلمات پیشنهادی خود گوگل در سرویسهای مختلف نیز نیمفاصله دارند. پس نگران توانایی رباتهای گوگل نباشید و نیمفاصله را رعایت کنید.
استفاده از نیم فاصله بر سئو تاثیرگذار است؟
اکنون میدانیم که گوگل استفاده از نیم فاصله را تشخیص داده و توانایی بررسی آن را دارد. سوال بعدی این است که آیا گوگل وجود یا عدم وجود نیمفاصله را یکی از عوامل اثرگذار بر سئو بهحساب میآورد؟ بگذارید این سوال را اینگونه پاسخ دهیم؛ رعایت اصول و قواعد صحیح نوشتاری از ملزومات تولید محتوا و از عوامل اثرگذار بر سئو بهشمار میایند. بهکار بردن نیمفاصله نیز یکی از مهمترین اصول نگارشی زبان فارسی است. پس با این استدلال میتوان گفت که استفاده از نیم فاصله بر سئو اثر دارد؛ اما همه چیز به این سادگی نیست.
نگارش صحیح محتوای متنی یکی از عوامل تاثیرگذار بر سئوی سایت است؛ اما عوامل دیگری نیز در این امر دخیلاند. میزان اهمیت و تاثیرگذاری این عوامل با هم یکسان نیست. برای اینکه مطمئن شوید استفاده از نیم فاصله تاثیر مثبتی روی سئو میگذارد باید به این اولویتبندیها توجه کنید. برای مثال، کلمات کلیدی یک مقاله نقشی حیاتی در سئوی آن دارند. اگر استفاده از نیم فاصله روی جستوجوی کلیدواژهها تاثیر منفی میگذارد، بهتر است از بهکار بردن آن صرف نظر کنید.
یکی از مهمترین مسائلی که میتواند نقش مثبت نیم فاصله را کمرنگ کرده یا حتی تاثیر منفی بر سئو بگذارد، نحوه جستوجوی کاربران است. بهصورت کلی، بخش عمده کاربران اینترنت هنگام جستوجوی مطالب مورد نظرشان از نیم فاصله استفاده نکرده و تمام عبارات را با فاصله کامل تایپ میکنند. بهعبارت دیگر، احتمال جستوجوی عبارت «ربات ها» بیشتر از «رباتها» است.
خب، در چنین شرایطی چاره چیست؟ بهترین راهحل این مشکل این است که کلمات کلیدی خود را، بهویژه در تیترها، با فاصله کامل بنویسید و نیمفاصله را در سایر قسمتهای متن، مثلا در فعلها، جمعها و … رعایت کنید. علاوه بر این، بهتر است کلمه کلیدی را در طول متن به هر دو شیوه بنویسید؛ یعنی برخی اوقات با نیم فاصله و برخی اوقات با فاصله کامل. برای روشنتر شدن موضوع، یکبار دیگر این مطلب را از ابتدا تا کنون از نظر بگذرانید و به شیوه نوشتن کلمه «نیم فاصله» در طول متن دقت کنید.
در چه مواقعی از نیم فاصله استفاده نکنیم؟
آیا استفاده از نیم فاصله در همه شرایط الزامی است؟ مطالبی که تا اینجا گفته شد تا حدی به این سوال پاسخ میدهد. رعایت نیمفاصله از اصول نگارش فارسی است؛ اما برای ارتقای سئو، بهتر است گاهی از آن اجتناب کنید. به شکل کلی زمانی که عدم رعایت نیم فاصله برایتان فایده بیشتری دارد، از آن چشمپوشی کنید.
همانطور که در بخش قبلی نیز اشاره کردیم بهتر است لزوم استفاده از نیم فاصله را با بررسی رفتار مخاطبان بسنجید. اگر میدانید اغلب مخاطبان شما کلمات کلیدی را با نیم فاصله جستوجو میکنند (به احتمال زیاد اینطور نیست)، بهتر است از نیم فاصله استفاده کنید.
توصیه ما این است که در کلمات کلیدی و تیترهای اصلی خود از نیم فاصله استفاده نکنید. علاوه بر این، اگر نگارش کلمه یا عبارتی با فاصله کامل، متداولتر از نوشتن آن با نیمفاصله باشد، بهتر است شما هم از شکل متداول استفاده کنید. نیمفاصله به خوانش درست متن کمک میکند؛ اما موارد استثنایی هم وجود دارد. گاهی اوقات، نیمفاصله باعث میشود کلمه یا عبارتی بیش از حد طولانی شده و خواندن آن دشوار شود. اگر با چنین موقعیتی مواجه شدید نیز بهتر است از فاصله کامل استفاده کنید.