آیا شده احساس کنید سئو بیش از حد سخت است و ارزش اینکه براش انرژی هدر بدهید را ندارد؟
سئو اونقدر که فکر میکنید سخت نیست. یا حداقل اصول اساسی سئو آنچنان سخت نیست. اما آیا اصول اساسی سئو برای بهبود رتبه سایت کافی است؟
جواب این سوال مثبت است.
در این مطلب ما 5 اصول اساسی سئو برای مبتدیان سئو را که در موفقیت سایت به شما کمک خواهد کرد را ارائه میدهیم.
- مفاهیم اولیه سئو
- بدانید مشتریان شما دقیقا چه چیزی را جستجو می کنند
- صفحات بهینه سازی شده برای موتور جستجو بسازید
- از دسترسی سایت برای موتورهای جستجو و افراد مطمئن شوید
- لینک های خارجی برای سایت خود بسازید
- موفقیت سئو خود را دنبال کنید
مفاهیم اولیه سئو
برای این که اصول سئو را بدانید، لازم است با مفاهیم و اصلاحات پایه سئو آشنا شوید؛ مفاهیمی که هر سئوکاری باید آن ها را بداند تا بتواند آموزش سئو را آغاز کند. اگر در زمینه سئو تازه کار هستید و به دنبال منبعی برای آشنایی با اصول و مبانی پایه سئو هستید، این نوید را به شما می دهیم که در مسیر درستی قرار گرفته اید. ما در وبتو سئو را از سطح پایه به متقضیان آموزش می دهیم. این کار با آموزش مفاهیم اولیه سئو به کارآموزان شروع می شود. مفاهیم پایه سئو از تعریف سئو شروع می شود و به واژه های تخصصی تری که متخصصان سئو با آن سروکار دارند ختم میشوند. مهم ترین مفاهیمی که در سئو بید بدانید عبارتند از:
- سئو داخلی
- سئو خارجی
- سئو تکنیکال
- سئو محلی
- سئو کلاه سیاه
- سئو کلاه سفید
- سئو کلاه خاکستری
- بک لینک
- الگوریتم های گوگل
- نقشه سایت
- چگالی کلمات کلیدی
- UX
- و …
بدانید مشتریان شما دقیقا چه چیزی را جستجو می کنند
شما می توانید سایت خود را با توجه به اطلاعاتی که از جستجوی کاربران دارید، بهینه سازی کنید؛ اما این اطلاعات را از کجا به دست می آورید؟ نخستین راه حل برای شروع کار، گذاشتن خودتان به جای بقیه است.
فرض کنید که شما هتلی در دوبلین، ایرلند دارید؛ خیلی نباید برای حدس زدن این نکته که کاربران فضای مجازی احتمالا از کلمات پایین استفاده می کنند، باهوش باشید:
• هتل های دوبلین
• مسافرخانه های دوبلین
• محل اقامت در دوبلین
قبل از هرکاری، این ایده های خود را یادداشت کنید و حتی از چند مشتری به طور مستقیم سوال کنید؛ حالا بیایید در این باره تحقیق کنیم:
1. مشهورترین راه هایی که مردم برای جستجوی کار شما پیدا می کنند را بشناسید
این مسئله واضح است که برخی از مشتریان شما، از کلمات و عباراتی استفاده می کنند که شما آن ها را در نظر گرفته اید اما بسیاری از آن ها اینگونه نیستند. پس گام اول این است که ببینید اکثریت مردم در مورد کار شما چه چیزی را جستجو می کنند.
شما می توانید از ایده هایی که پیش از این نوشته اید استفاده کنید و با سرچ کردن یکی از عبارات لیستتان کار را آغاز کنید؛ اصلا مهم نیست که این عبارت چقدر سخت، بلند یا خنده دار باشد.
با ظاهر شدن تمامی نتایج، شما عبارت هتل های دوبلین را در همه نتایج می بینید؛ این مسئله مهم است زیرا سایت ها معمولا عناوین خود را مطابق با سئو طراحی می کنند. در نتیجه هتل های دوبلین، یک کلیدواژه مهم برای محل های اقامت مسافران در این شهر است.
البته هیچ تضمینی وجود ندارد که این سایت ها، به درستی کار کردند؛ بیایید از این بابت مطمئن شویم. برای این کار عبارت سرچ شده قبلی را در یک آنالیزور کلیدواژه جستجو می کنیم.
با این جستجو می بینید که هتل های دوبلین، واقعا یک کلیدواژه مهم است و حتی در آمریکا، حجم سرچ 9900 باری در طول ماه دارد. پس ما توانستیم که کلیدواژه اصلی را به دست آوریم.
2. راه های دیگری که کاربران در مورد موضوع های مشابه جستجو میکنند را پیدا کنید
بگذارید بررسی نتایج صفحات گوگل برای کلیدواژه هتل های دوبلین را بررسی کنید.
همانطور که در عکس مشخص است، در نتایج اصلی چیزی بین 150 تا 200 از کلیدواژه مناسب استفاده شده است؛ به بیان دیگر، همه این صفحات با استفاده از کلیدواژه های بلند و کوتاه، ترافیک را به سایت خود آوردند. این به آن معناست که هرکسی که به دنبال جای خواب در دوبلین باشد، صرفا هتل های دوبلین را جستجوی نمی کند. برخی از مردم این مسئله را با کلمات دیگری جستجوی می کنند.
حالا شاید بخواهید بدانید که این کلیدواژه ها چه هستند؛ برای این کار باید راه های قبلی را باز هم ادامه دهیم. ما عباراتی مثل “هتل هایی که در دوبلین هستند”، “هتل های شهر دوبلین” و “هتل های ارزان دوبلین” را در کلیدواژه ها می بینیم.
این کسب و کارها، در حال حاضر این کلیدواژه ها را پیدا کرده و از آن ها در عنوان خود استفاده می کنند. شما همینطور می توانید از ابزارهای بررسی کلیدواژه ها، سایر کلیدواژه های مهمی که در این مبحث استفاده می شود را نیز پیدا کنید.
3. تک تک جستجوهایی که مشتریانتان انجام می دهند را به صورت دقیق بررسی کنید
حالا که شما نسبتا فهمیدید که مردم برای رسیدن به کسب و کار شما، چه چیزی را جستجو می کنند، می توانید به صورت دقیق تر جستجوهای مردم را بررسی کنید. یکی از ساده ترین راه ها، استفاده از سیستم autocomplete گوگل است.
به گوگل بروید و یک عبارت را تایپ کنید اما دکمه Enter را نزنید؛ گوگل به شما پیشنهاداتی می دهد که براساس استفاده های مردم است.
شما می توانید این گام را تکرار کنید و نتایج بیشتری برای هر یک از حروف الفبا به دست آورید. همینطور از قسمت ” People also ask” نیز می توانید اطلاعات بیشتری را به دست آوردید.
4. کلیدواژه های خود را با استفاده از هرچیز دیگری گسترش دهید
برنامه های اختصاصی و جستجوی گوگل، راه خوبی برای شروع بود اما کافی نیست؛ برای موفقیت در سئو، شما نیاز دارید که کلماتی که مردم در مورد کسب و کار شما استفاده می کنند را پیدا کنید؛ باید ببینید که آن ها چه مشکلاتی دارند و به چه مسائلی توجه می کنند.
این کار را می توان حضوری انجام داد یا از طریق شبکه های اجتماعی و فروم ها به تحقیق در مورد این موضوع پرداخت؛ اما با دانستن این مسائل می توان به کلیدواژه های بیشتری رسید و محتواهای بهتری تولید کرد. در این بخش حتی می توانید خلاقانه کار کنید و از این موضوع نیز نترسید.
5. تمامی معیارهای کلیدواژه ها را در نظر بگیرید
مردم معمولا برای یک کلیدواژه، سختی کلیدواژه و تعداد دفعات جستجو را جستجو می کنند که موارد مهمی هستند اما، نباید به آن ها به تنهایی نگاه کرد. شما باید امکان جستجوی یک کلیدواژه را نیز بررسی کنید و سایر کلیدواژه هایی که در کنار آن کلیدواژه توانسته ترافیک وارد سایت کند را بررسی کنید.
صفحات بهینه سازی شده برای موتور جستجو بسازید
کلمات کلیدی اولین اصل از اصول سئو هستند؛ شما همینطور نیاز دارید که ساختار صفحات خود را به خوبی بچینید و موتوری که صفحات جستجو را می چیند را راضی نگه دارید.
تلاش های بهینه سازی شما باید با جلب رضایت کاربران آغاز شود. از طراحی و نوشتاری استفاده کنید که محتواهایتان به صورت آشکار مشخص باشد؛ از مواردی مثل پاپ آپ ها، باکس های اضافی و تبلیغات بد دوری کنید. هرچیزی که مخاطبتان را آزار دهد بد است.
اصل بعدی سئو، بهینه سازی داخلی صفحه است؛ بهترین محتواها با استفاده از بهترین کلیدواژه ها، در صورت خوب نبودن صفحه تان به شما کمکی نمی کند.
راه های زیادی برای این مسئله وجود دارد ولی اگر از هاستینگ ووردپرس استفاده می کنید، در ابتدا از افزونه ای مثل Yoast برای سئو خود استفاده کنید. این افزونه ساده و رایگان است و برای بهینه سازی داخلی سایت بسیار مناسب است.
1. محتوایی تولید کنید که با جستجوی مخاطبان همخوانی داشته باشد
همین که فقط بخواهید در جستجوهای گوگل در رده بالایی باشید، به آن معنا نیست که شما لایق آن هستید. حتی اگر روش های قدیمی سئو در دستور کار شما قرار گرفته باشد، باید چیزی به نام جستجوی مخاطبان را در نظر گرفت. در کل، جستجوی مخاطبان به سه دسته تقسیم می شود:
1- Navigational: آن ها به دنبال یک وبسایت مشخص هستند. “مثلا با جستجوی فرودگاه دوبلین”
2- Informational: آن ها به دنبال یادگرفتن در مورد موضوعی خاص هستند. “مثلا با جستجوی کارهایی که می توان در دوبلین انجام داد.”
3- Transactional: آن ها به دنبال خرید کالا یا خدمات مشخصی هستند. “مثلا با جستجوی رزرو هتل در دوبلین.”
با این حال، گاها جستجوی کاربران به طور واضح و کامل جزء این دسته ها نیست.
2. از URLهای مختصر و مفید استفاده کنید
آدرس وبسایت سیگنالی را به موتورهای جستجو ارسال می کند؛ همینطور تغییر این آدرس اثرات بدی را برای سایت شما دارد پس در ابتدا دقت کرده و آن را به درستی تنظیم کنید. بگذارید توصیه گوگل را در مورد URLها بررسی کنیم:
URL یک سایت باید سادگی هرچه تمام تر باشد؛ مطالب خود را سازماندهی کنید پس URL ها باید منطقی طراحی شوند و برای مردم نیز هوشمندانه به نظر برسند. (مثلا به جای یک شماره بزرگ، متن قابل خواندن باشند.)
در واقع به جای domain.com/56945602_86587356.asp، از چیزی مثل domain.com/dublin-guide استفاده کنید.
یکی دیگر از مزایای لینک با توضیح متنی این است که گاها کلیدواژه اصلی شما نیز در آن قرار می گیرد؛ هرچند که گوگل می گوید کلیدواژه خود را به زور در URL قرار ندهید.
3. عنوان و توضیحات متا را کاملا طراحی کنید
صفحات وب در موتورهای جستجو با دو شاخصه نشان داده می شوند؛ تصویر زیر را ببینید:
عنوان متا هیچ جای سایت شما نشان داده نمی شود، گاها در مرورگر به عنوان نام مرورگر مطرح می شود و در صفحات جستجو به عنوان عنوان مطلب شما استفاده می شود. در این عنوان ها باید از دو قاعده پیروی کرد:
1- از کلیدواژه ای که می خواهیم صفحه با آن جایگاه بگیرد استفاده کنیم.
2- به اندازه کافی جذاب باشد که مخاطبان روی آن کلیک کنند.
همینطور مرسوم است که کاراکترهای این عنوان کمتر از 60 کاراکتر باشد تا به طور کامل در صفحه نتایج ظاهر شود؛ با این حال پیکسل ها اهمیت بیشتری از کاراکترها دارند که می توانید با ابرازهای پیکسل، عنوان خود را برای نمایش ظاهری بهینه کنید.
توضیحات متا همینطور بسیار مهم هستند، شاید چون آن ها در تعداد کلیک ها تاثیر بسیاری می گذارند؛ توضیحات متای شما نیز نباید بیش از 155 کاراکتر باشد و برای آن هم می توانید از ابزارهای پیکسل استفاده کنید.
4. ازheaderها و subheaderها برای محتوای خود استفاده کنید
استفاده از عنوان (header)های استاندارد (از 1 تا 6(، می تواند به موتورهای جستجو در راه فهمیدن متن شما کمک بسیار زیادی بکند.
Header1: این نوع عنوان فقط برای تیتر استفاده می شود و معمولا کلیدواژه اصلی را در خود جای داده است؛ بهتر است که از این نوع عنوان، بیش از یک بار در متن استفاده نشود.
Header2: بهتر است به عنوان تیتر هر بخش از مطلب استفاده شود. آن ها نیز باید کلیدواژه اصلی را در خود جای دهند (البته طبیعتا به صورت طبیعی نه به زور!) و جایگاه خوبی برای کلیدواژه های فرعی هم هستند.
پس از این دو عنوان، هرچقدر که به صورت عمیق تر به مبحث می پردازیم، از زیرعنوان های دیگر استفاده می کنید.
5. عکس های خود را بهینه سازی کنید
تصاویر برای مردم بسیار اهمیت دارند اما موتورهای جستجو هنوز هم در شناسایی آن ها با مشکل مواجه هستند. به همین دلیل شما باید در بهینه سازی عکس های خود از متن جایگزین تصویر استفاده کنید.
6. طراحی Schema را انجام دهید
Schema، یک راه بسیار محبوب برای پیشرفت شما در موتورهای جستجو است. برای مثال، شما می توانید از آن برای اضافه کردن بخش امتیازدهی به سایتتان استفاده کنید.
از دسترسی سایت برای موتورهای جستجو و افراد مطمئن شوید
وقتی سئو انجام می دهید، مهم است که برای دو قسمت این کار را انجام دهید؛ مشتریان واقعی خود و موتورهای جستجو که مطالب شما را آنالیز می کنند.
حالا ربات ها باهوش تر شدند و خیلی شبیه به انسان ها هستند اما تفاوت های چشمگیری هنوز هم باقی مانده است؛ با این حال هدف شما تاثیرگذاری مثبت بر روی هر دو گروه است.
درک این موضوع که چگونه صفحات را برای ربات ها بهینه سازی کنیم، ممکن است کمی دشوار به نظر برسد؛ اما به هرحال چند تکنیک را در این باره برسی می کنیم.
1. وبسایت شما باید سریع بارگذاری شود
انسان ها و موتوهای جستجو هردو سرعت وبسایت را در اولویت قرار می دهند؛ تحقیقات نشان می دهد که بیش از 40 درصد مردم، سایت هایی که برای لود شدن بیشتر از 3 ثانیه طول می کشد را ترک می کنند.
استفاده از ابزار سرعت صفحه گوگل، می توانید به شما در این زمینه کمک کند.
2. وبسایت خود را سازگار با تلفن همراه طراحی کنید
در حال حاضر بیش از 60 درصد جستجوها با تلفن همراه انجام می شود؛ پس باید وبسایت شما برای تلفن همراه طراحی شده باشد.
3. مجوز SSL بگیرید
HTTPS، یکی از مهمترین معیارهای رده بندی برای گوگل است؛ وقتی یک سایت از SSL استفاده می کند، شکلی مشابه این در قسمت لینک نشان داده می شود:
استفاده از مجوز SSL نه تنها در امنیت هر وبسایتی وبسایت موثر است، بلکه در سئو محصولات فروشگاه های اینترنتی یکی از اصلی ترین اقدامات لازم است.
4. نقشه سایت بسازید
نقشه سایت یک فایل XML است که صفحات سایت شما را لیست می کند؛ موتورهای جستجو از این نقشه برای پیدا کردن محتواهای شما استفاده می کنند و نحوه ارتباط صفحات را درک می کنند.
اگر شما از Yoast استفاده می کنید، این ابزار خود به خود برای شما نقشه سایت می سازد و پس از آن می توانید با توجه به راهنمایی های گوگل، آن را ثبت کنید. نقشه های سایت به طور مستقیم بر روی رده بندی ها تاثیر ندارند اما اجازه چرخش آزادانه موتورهای جستجو در سایت شما را می دهد.
5. فایل robots.txt را آپلود کنید
نقشه سایت به طور کلی ساختار کلی سایت شما را نشان می دهد اما فایل robots.txt به طور مشخص به موتورهای جستجو نشان می دهد که در کدام بخش ها نباید خزش کرده و آن ها را فهرست بندی کنند.
داشتن یک فایل robots.txt بسیار توصیه می شود زیرا باعث می شود که خزندگان موتورهای جستجو به شکل بهینه ای در سایت شما سرک بکشند.
همه موتورهای جستجو قدرتمند، ربات های رصد کننده خوبی دارند که همگی تابع دستورات اطلاعات داخل robots.txt سایت هستند.
6. بین مطالب و صفحات مرتبط، لینک های داخلی ایجاد کنید
لینک کردن پیج های داخلی سایت به صورت استراتژیک، باعث می شود که خزندگان موتورهای جستجوگر به راحتی در سایت شما گردش کرده و مطالب مهم سایت شما را ذخیره کنند.
استراتژی های زیادی برای این کار داریم که برای مراحل بعدی است؛ در حال حاضر لینک کردن صفحات داخلی می تواند به اندازه کافی مناسب باشد.
لینک های خارجی برای سایت خود بسازید
لینک ساختن بسیار برای موفقیت در استراتژی سئو شما موثر است پس از شما آماده اید که از منابع مالی و زمانی خود خرج کنید، باید در این مورد سرمایه گذاری بزرگی انجام دهید.
چرا؟ چون شواهد بسیار قدرتمندی از تاثیرگذاری لینک های خارجی در الگوریتم رنکینگ گوگل وجود دارد.
گوگل به خودی خود اقرار کرده که لینک های خارجی، جزء سه شاخصه اصلی برای رده بندی است؛ حالا تاکتیک های زیادی را می توانید برای ساختن لینک های خارجی استفاده کنید که برخی از آن ها، منطقی تر از سایرین است. با این حال، چند روش برای این مسئله بررسی می کنیم.
1. برای خود لینک های خارجی پیدا کنید
بگذارید بگوییم که ما یک راهنمای سفر بسیار خوب طراحی کرده ایم؛ همه کارهای مناسب را انجام داده ایم و تمام توانمان را برای مطرح بودن آن را انجام داده ایم؛ در واقع، اینقدر این مطلب خوب است که هیچ مطلبی نباید بالای آن باشد.
با این حال، ولی که کلیدواژه آن را سرچ می کنیم، می بینیم که لینک هایی در صدر هستند که لینک های خارجی بیشتری دارند. آن مطالب به اندازه مطلب ما خوب نیستند؛ حالا می توان با ابزارهایی، لینک های خارجی این سایت ها را پیدا کرد، با برخی از مهم ترین سایت هایی که آن ها را لینک کردند ارتباط برقرار کرد و با فرستادن مطلب، درخواست لینک خارجی از آن ها بکنیم.
2. به دنبال لینک های خراب بگردید
اگر در سایت دیگری، لینکی مرتبط به بحث خود را دیدید که از کار افتاده، با سازندگان سایت ارتباط برقرار کرده و لینک خود را به جای لینک خراب پیشنهاد بدهید.
قدرت این تاکتیک در دو بخش خلاصه می شود:
1- شما می دانید که دارندگان این سایت چه مطلبی را برای لینک کردن می خواهند
2- درخواست شما را قبول می کنند چون شما سایت آن ها را بهتر می کنید
3. نوشتن پست مهمان
وقتی در یک سایت به عنوان مهمان بلاگ نویسی می کنید، می توانید سایت خود را تبلیغ کنید. بسیاری از مردم فکر می کنن بلاگ نویسی مهمان مرده است زیرا گوگل چندی پیش بیانیه ای هشدارآمیز منتشر کرد. اما اگر بیانیه را دقیق بخوانیم، می بینیم که مطالبی که کمک کننده، دارای اطلاعات و کیفیت باشند، نباید نگرانی به وجود بیاید.
پس بلاگ نویسی به عنوان مهمان را انجام دهید اما سه نکته را رعایت کنید:
1- این کار را در یک سایت بزرگ و پر بازدید انجام دهید
2- مطلب با کیفیتی بنویسید که به بازدیدکنندگان کمک کند
3- به منابع مرتبط از سایت خود لینک کنید که باعث جذب مخاطبان بیشتر شود.
موفقیت سئو خود را دنبال کنید
گام آخر در اصول سئو، دنبال کردن نتایج زحماتتان است. متدها و معیارهای زیادی است که می توانید برای این کار از آن استفاده کنید اما تمرکز بر روی اصول، بهتر از هرچیزی است.
وقتی در مورد اصول سئو صحبت می کنیم، ترافیک واقعی و میانگین جایگاه صفحه نتایج برای کلیدواژه اصلی، مهم ترین نقش را ایفا می کنند.
1. ترافیک واقعی را اندازه گیری کنید
برای این کار از گوگل آنالاتیکس استفاده کنید؛ با استفاده از این آدرس، ترافیک واقعی خود را ببینید:
Acquisition > All Traffic > Channels > Organic Search
2. رده بندی خود را دنبال کنید
راهی که برای این کار پیشنهاد می شود، استفاده از کنسول جستجوی گوگل است که می توانید اطلاعات میانگین جایگاه، impressions و تعداد کلیک به ازای هر کلیدواژه را به دست آورید.
حرف نهایی در خصوص اصول سئو برای مبتدیان
جنگیدن در سئو، می تواند بسیار مشکل باشد اما با استفاده از راه های مناسب، می توانید در این کار بسیار موفق باشید. تمرکز خود را بر روی بهینه سازی سایتتان بگذارید تا رفته رفته بازدید بیشتری به دست آورده و سئوی موفق تری داشته باشید.