جستجوی صوتی یک تکنولوژی تشخیص صدا است که به کاربر اجازه میدهد بدون نیاز به تایپ کردن مطلب مورد نظر خود را جستجو کند.تلفن های همراه و صفحات وب هوشمند باعث بالا رفتن علاقه در خصوص جستجوی صوتی شده است.دلایل زیادی برای استفاده از گوگل ویس (Google Voice) وجود دارد: گوگل ویس روش برخورد گوگل با نتایج جستجو ها، چگونگی جستجوی اطلاعات، راحتی جستجو و حتی رفتار ما در مقابل موتورهای جستجو را تغییر داده است.
- جستجوی صوتی گوگل چیست؟
- یک تاریخچه کوتاه در خصوص جستجوی گوگل (Google Voice Search)
- Google Voice Search و آپدیت الگوریتم مرغ مگس خوار
- سه ویژگی جستجوی صوتی
- استراتژی های ساده سئو برای بهینه سازی جستجوی گوگل ویس
- نتیجه گیری
جستجوی صوتی گوگل چیست؟
جستجوی صوتی گوگل عملکردی است که اجازه میدهد کاربران در گوگل به جای تایپ کردن با استفاده از درخواستهای صوتی جستوجوی خود را انجام دهند.
گوگل ویس هم در کامپیوترهای شخصی و هم در گوشی های موبایل قابل استفاده است. در بعضی موارد کاربر باید یک اصطلاح برای “بیدار کردن” گوگل و شروع آنالیز صحبت هایش اعلام کند که این دستور “OK,Google” است. این هم از طریق دستورات صوتی در بعضی از دستگاه ها و هم از طریق کلیک روی ایکون میکروفون در سمت راست صفحه جستجوی گوگل قابل انجام است.
به غیر از نحوه ی فعال کردن دستور صوتی تفاوتی زیادی بین جستوجوی تایپ و صوتی وجود ندارد. حتی جستجوهای “نزدیک من” (به زودی به بررسی آنها میپردازیم) هم شباهت نزدیکی با نتایج جستجوی صوتی دارند.
کاربر به جز در موارد خاص با استفاده از جست و جوی تایپی و صوتی یک نتیجه را دریافت خواهد کرد. برای مثال افرادی که با گوشی دنبال جایی می گردند نتایج متفاوتی نسبت به سرچ در کامپیوتر دریافت خواهند کرد.
به طور متوسط ویس سرچ نتایجی مشابه _ حتی دقیقا یکسان_ به جست و جوی تایپی تحویل خواهد داد.
یک تاریخچه کوتاه در خصوص جستجوی گوگل (Google Voice Search)
مثل خیلی از خدمات معروف گوگل، گوگل ویس سرچ (همچنین شناخته شده به عنوان جستجوی صدا) نیز در آزمایشگاه گوگل بدنیا آمد، جایی که مهندسان به بازی با تکنولوژی ها و ایده های جدید میپردازند که خیلی از این ایده ها به یک محصول جدید و معروف تبدیل میشوند (مثل Gmail).
پس از ورود اولیه به بازار در سال 2010، برای استفاده از Google Voice Search کاربر باید با گوشی خود با شماره ای تماس میگرفت و پس از شنیدن پیام “کلمه کلیدی خود را اعلام کنید” وی باید کلمه خود را میگفت پس از آن به کاربر یک لینک که کلمه او در آن صفحه بود ارائه میشد.(متاسفانه این شماره تلفن و صفحه ای که تولید میکرد دیگه برای بررسی وجود ندارد.)
در سال های پس از شروع گوگل ویس سرچ، گوگل محصولات مورد علاقه خود را با فناوری صوتی ادغام کرد از جمله آنها میتوان به نقشه گوگل، Google now و حتی هسته موتور جستجوی اصلی آن اشاره کرد.
امروزه جستجوی صوتی گوگل با ده ها محصول و اپلیکیشن سازگاری دارد.
Google Voice Search و آپدیت الگوریتم مرغ مگس خوار
چندین سال پیش گوگل یک تغییر اساسی در الگوریتم هسته خود اجرا کرد. این به روز رسانی به الگوریتم مرغ مگس خوار معروف است و تقریبا همه چیز را تغییر داد.
یکی از بزرگترین تغییرات در راستای پیشرفت الگوریتم مرغ مگس خوار و تمرکز آن روی جستجوی معنایی(معنای ضمنی نتایج جستجو) بود.
هدف کاربر یکی از پر اهمیت ترین پایه های جستجو است اما برای بعضی ماشین ها فهم هدف کاربر در بعضی موارد سخت است. الگوریتم مرغ مگس خوار به فهم کاربر و بهتر کردن تجربه او کمک کرد. گوگل این توسعه را با الگوریتم رنک برین(RankBrain) و پس آن الگوریتم گوگل برت (Google BERT) ادامه داد.
حالا بیاید با هم به نتایج جستجوی معنایی با استفاده از جستجوی صدای گوگل نگاه کنیم.
فرض کنید ما یک ویس سرچ برای بازیگر “زویی سالدانا” انجام داده ایم. (برای این جستجو از گوشی HTC با اندوید 6 استفاده شده )
حالا میایم سوالات مرتبطی در خصوص این سرچ از گوگل میپرسیم. مثلا اسم کاراکتر این شخص در فیلم نگهبانان کهکشان.
همینطور که میبینید گوگل در اینجا کمی برای جواب به این سوال به مشکل برخورده است. در جواب سوال “اسم کاراکتر او در فیلم نگهبانان کهکشان چیست؟” گوگل توضبحی مرتبط با تمام کاراکترهای فیلم ارائه می دهد که “گامورا “نیز جز آنهاست.
اگر ادامه بدیم و بپرسیم “گامورا از کدون سیاره است؟” نتیجه ای که گوگل نشان میدهد مرتبط با کمیک های مارول است.
در حالی که گوگل قادر به پیگیری این جستجوها است نتایج مرتبط با افراد واقعی را نسبت به کاراکتر های خیالی بهتر نشان میدهد.
حالا برمیگردیم به جستجوی اولمون بدون اینکه مشخص کنیم داریم در مورد چه کسی صحبت میکنیم. گوگل “میداند” که ما احتمال زیاد هنوز به “زویی سلدانا” علاقه داریم. در نتیجه جای خالی را خودش پر میکند:
در سرچ بالا من پرسیدم “او چند ساله است؟” گوگل میداند که من منظورم از کلمه “او” چه کسی است پس به جای “او”، “زویی سلدنا” را جایگزین میکند.
این یک مثال خوب برای فهم جستجوی معنایی است. درسته که ما میتوانیم هر دفعه سوال کامل بپرسیم اما گوگل به این شفاف سازی نیاز ندارد پس نتایج مرتبط با اولین سوال را ارائه میدهد.
سه ویژگی جستجوی صوتی
– جستجوهای صوتی از کلمات محاوره ای استفاده میکنند و طولانی تر هستند.
وقتی از کامپیوتر برای جستجو استفاده میکنیم از کلمات کوتاه استفاده میکنیم چرا که باعث صرفه جویی در توان جسمی میشود. روی گوشی جستجوصوتی یک مکالمه با مشاوری مجازی است.
هوش مصنوعی قدرت موتورهای جستجوی صوتی است و با هر مکالمه باهوش تر میشود. وقتی توی کامپیوتر دنبال یک رستوران میگردید شما عبارت “بهترین رستوران در اصفهان کجاست؟ ” را سرچ میکنید این یک زبان کامپیوتری است.
اما با استفاده از گوگل ویس احتمالا میپرسید “کدوم رستوران الان غذا داره؟” پرسیدن این نوع سوالات سالانه رو به افزایش است.
این اشتباه را نکنید که برای بهینه سازی جستجوی صوتی از کلمات کلیدی بلند در محتوای خود استفاده کنید. ویس سرچ بیشتر شامل جملات سوالی است.
-چطور از جستجوی صوتی استفاده کنیم؟
شما باید به این فکر کنید که کاربرانتان چگونه در خصوص صنعت، محصولات و خدمات شما صحبت میکنند. برای بهینه سازی جستجوی صوتی در شروع استفاده از ابزار Answer the Public را بهتون پیشنهاد میدم.
وقتی یک کلمه کلیدی وارد میکنید بهتون چندین سوال ارائه میدهد.
این نتایج کلمه کلیدی “پرواز” است.
این NLP ها اطلاعات زیادی را به ما ارائه میدهند. میتوانید یک ایده از ذهن مشتری بدست بیاورید و آن را با قیف بازاریابی خود همخوان کنید.
ابزارهای دیگه ای که میتوانید برای عبارت طبیعی زبان (NLP) از آنها استفاده کنید Question Samurai و StoryBase است.
شما هدف کاربر را با توجه به سوالی که میپرسند درک خواهید کرد. “چه کسی” و “چه چیزی” نشان میدهد کاربر در مرحله جمع آوری اطلاعات است. اگر میپرسند “کجا ” یعنی آماده خرید هستند.
22% از سوالات صوتی در خصوص محتوای محلی است
در سال 2016 نشان داده شد ،22% از مردم برای پیدا کردن اطلاعات در خصوص کسب و کارهای محلی از ویس سرچ استفاده میکنند. این قابل درک است چرا که مردم گوشی خودشون را در حال حرکت استفاده میکنند.
جستجوهای “نزدیک من ” بیش 130% افزایش پیدا کرده اند.
هیچ میدانستید روزانه 50% از جستجوها باعث استفاده از کسب و کارها شده است؟
با توجه به اینکه کاربران به صورت محلی با گوشی جستجو میکنند شما باید کلمات کلیدی را درست انتخاب کنید.
شما میتوانید با استفاده از این کلمات کلیدی در استراتژی های سئو زیر تجارت موفق تری داشته باشید :
– استفاده از اصطلاحاتی که مردم برای محله شما استفاده میکنند
– استفاده از “نزدیک من” در تایتل تگ ها، توضیحات متا، لینک های داخلی و کلمات لینک شده
– مکان های دیدنی نزدیک محل کار شما
– عناوین موسسات محلی که مربوط به تجارت شما می باشد
– کاربر نتیجه سریع میخواهد
هدف اصلی سوالات صوتی به دستیار شخصی برمیگردد. نوجوانان و بزرگسالان از ویس سرچ بیشتر برای مسیر یابی و تماس گرفتن استفاده میکنند.
حتی موقع کسب اطلاعات در خصوص کسب و کارهای محلی از کاربر انتظار نداشته باشید که به سایت شما سر بزنند.
آنها هنگام جستجوی خدمات یک شغل محلی قصد مشخصی دارند. فرض کنید به کوتاهی مو احتیاج دارند.
گوگل اطلاعات نزدیکترین آرایشگاه به فرد، آدرس ، زمان بندی و نظرات کاربران را برای کاربر جستجوگر ارائه میدهد.
با توجه به این اطلاعات کاربر تصمیم میگیرد که به کدامیک از این آرایشگاه ها زنگ بزند.
اما در خصوص سوالات اطلاعاتی کاربر یک جواب دقیق میخواهد. مثل “نیل پتال کیست؟”
کسب و کار شما باید تعدادی نظرات مثبت داشته باشد. همچنین همیشه حواستان به بروز رسانی ساعات فعالیت، اطلاعات تماس، آدرس و …. باشد.
استراتژی های ساده سئو برای بهینه سازی جستجوی گوگل ویس
1- استفاده از اطلاعات ساختار یافته
بهینه سازی برای جستجوی صوتی خیلی بگیر نگیر دارد. برعکس نتایج جستجوی معمولی، جستجوی صوتی یک جواب از بین بهترین نتایج بهینه شده برای سوال کاربر تهیه میکند. پس بهترین روش بهینه سازی برای سرچ صوتی این است که محتوای خود را خاص و مرتبط با سوال خاص ارائه دهید
اینکه مطمئن بشید سایتتون برای کاربر راحت قابل گشتن است یک قسمت از کار است. اگر هنوز در این خصوص اقدامی نکرده اید یک نقشه سایت تهیه کنید و به Google Search Console تحویل دهید.
کار دیگه ای که میتوانید برای بالا بردن فهم ربات های گوگل از محتوای خود انجام دهید استفاده از structured data (schema) markup است. داده های ساختار یافته به شما کمک می کند ابر داده ای برای محتوای خود تهیه کنید که به گوگل میگوید محتوای شما در چه موردی است اما تاثیری روی داده شما نخواهد گذاشت.
در اینجا نمونه هایی از انواع اطلاعاتی که می توانید برای ربات های Google شناسایی کنید تا محتوای شما را به نسبت سوالات کاربر بهتر درک کنند.
– محصول
– مکان
– مردم
– سازمان
– مناسبت ها
– دستورالعمل های آشپزی
– نظرات
– محتواهای – چگونه ؟ –
– صفحه اخبار
2- یک سایت موبایل دوست طراحی کنید
بروزرسانی الگوریتم های جستجو در سال های اخیر بازاریابی جستجو را برای موبایل ها در سطح اول قرار داد. نمیشه گفت این اتفاق برای جستجوی صوتی هم اتفاق میافتد اما با توجه به فواید جستجوی صوتی این یک امر باورکردنی است.
یادتان باشد که بیشتر جستجوی صوتی از گوشی های همراه رخ میدهد. پس برای بهینه سازی جستجوی صوتی باید در درجه اول گوشی های همراه نیز بهینه شوند. از روش های بهینه سازی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
– بالابردن سرعت سایت
– استفاده از AMP و داده های ساختاری
– بهینه سازی برای نتایج جستجوها محلی
3- اطلاعات کار خود را در لیست Google My Business بگذارید
همانطور که از قبل گفته شد بیشتر جستجوهای صوتی مرتبط با کسب و کارهای محلی هستند. میخواهید مشتریان شما را راحت پیدا کنند؟
آدرس و اطلاعات مرتبط با شرکت خود را در فوتر (Footer) سایت خود به اشتراک بگذارید. مخاطب از دو روش برای جستجوی اطلاعات شما استفاده میکند.
– “رستوران با پیک رایگان در اصفهان”- اگه شما سایت خود را با این کلمات بهینه کرده باشید احتمال اینکه در رتبه بالاتری در نتایج قرار بگیرید وجود دارد.
– “رستوران های اطراف من ” – برای اینجور سوال ها گوگل به مکانی که فرد در آن قرار دارد توجه میکند و به قسمت Google My Business سایت شما مراجعه میکند.
به همین دلیل عضویت در این قسمت گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است. با لینک رو به رو میتوانید برای این کار اقدام کنید https://www.google.com/business/
4- یک وبلاگ برای پاسخگویی به مشتریان خود طراحی کنید
افراد از کلمات کلیدی متفاوتی برای جستجو در خصوص یک محصول، خدمت یا کسب و کار استفاده میکنند.
برای مثال کاربر تایپ میکنه “آرایشگاه نزدیک من” اما با استفاده از ویس سرچ میگه “چه آرایشگاهی نزدیک من است؟”
باید به دقت به کلماتی که افراد استفاده میکنند گوش بدهید. وقتی به سوالات و اصطلاحات متداول اونها گوش دادید میتونید برای آنها محتوا تهیه کنید.
بیشتر شرکت ها فقط در حد صفحه سوالات متداول اقدام میکنند. بهتون پیشنهاد میکنیم که وبلاگ پاسخگویی به مشتریان را تهیه کنید. شما میتوانید محتوای موجود در سایت خود را با توجه به این کوئری ها بهینه کنید. اگه نمیدانید مشتریان چطور شما را توصیف میکنند این نشان میدهد یک دسته اطلاعات مورد نیاز را در دسترس ندارید. ایجاد محتوا در ارتباط با سؤالات مشتریان ، شانس حضور شما در نتایج جستجوی صوتی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.
5- بالا بردن سرعت سایت
Backlinko یک تحقیق در خصوص فاکتورهای جستجوی صوتی انجام داد. با توجه به نتایج بدست آمده در جستجوی صوتی نتایج 52% سریعتر از صفحات معمولی لود میشوند.
در اینجا سرعت از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که جستجوی صوتی بیشتر در حال حرکت انجام میشود. پس بالا بردن سرعت سایت یک استراتژی مهم است.
6- برای تغییرات آینده آماده باشید
با اینکه قدم های زیادی برای بهینه سازی جستجوی صوتی وجود دارد این تازه شروع کار است. مردم تازه دارند استفاده از این ابزارها را یاد میگیرند. در این حال گوگل، آمازون، مایکروسافت و بقیه کمپانی های بزرگ دائماً در حال توسعه ویژگی ها و قابلیت های جدید برای کمک به رشد جستجوی صوتی هستند. برای اینکه در صدر جستجوی صوتی قرار بگیرید باید برای آینده آماده باشید.
هرچه مردم بیشتری به تکنولوژی عادت کنند شما میتونید اطلاعات بهتری برای اینکه چطور جستجوی صوتی نیاز کاربر را برطرف میکند بدست بیاورید.
همینکه گوگل میخواهد کوئری صوتی را به موتورهای جستجو اضافه کند یک نمونه از آینده ای است که در پیشرو داریم. افزودن داده پرس و جو صوتی (Voice Query Data) به کنسول جستجو بدین معنی است که شما در مورد نحوه دسترسی کاربران از طریق جستجوی صوتی به سایت خود اطلاعاتی شخصی خواهید داشت.
نتیجه گیری
آینده ی جستجوی صوتی قابل پیشبینی نیست. هرچند میدانیم که در حال جذب کاربر است و این موضوع به این زودی تغییری نخواهد کرد.
این برای بازاریابان هم خوب است هم بد.
برای بازاریابانی که به اهمیت جستجوی صوتی پی برده اند و محتوای خود را برای آن بهینه سازی کردند خوب است.
برای بازاریابانی که این موضوع را پشت گوش انداخته و هنوز همان محتواهای قدیمی را تولید میکنند بد است.
باید به بروز رسانی استراتژی سئو ی خود برای بهینه سازی در خصوص جستجوی صوتی اهمیت بدهید. این یه کار سخت است اما جستجوی صوتی محتوای شما را به زبان محاوره ای نزدیک تر میکند. الان وقتش است توی قایق سئو صوتی باشید و برای جلو زدن از رقبای خود تمام تلاشتان را انجام دهید.