مفید بود؟

سئو مدام در حال تغییر و تحول است. دیگر بهینه سازی موتورهای جستجو جادوی سیاه نیست. بلکه بخش مهمی از هر استراتژی بازاریابی دیجیتال است. پیش بینی آینده شامل پیش بینی کوتاه مدت یا بلند مدت است. با توجه به بررسی مقالات مرتبط با آینده سئو که سئوکار های حرفه ای نظرات خود را اعلام کرده اند و بر طبق تجربیات تیم سئو وبتو که در حال حاضر تیم ما بیش از  100 پروژه سئو انجام داده است  سعی می کنیم جمع بندی پیش بینی خود را به شما ارائه دهیم.

پیش بینی آینده طولانی مدت سئو بر این اساس است ، گوگل به حدی باهوش می شود ، که فقط کیفیت محتوای شما و رضایت مخاطب شما و در دسترس بود سایت شما اساس سئو است  و البته در نظر داشته باشید در این رقابت قدیمی تر ها در صورتی که این موارد را رعایت کرده باشند شانس بیشتری دارند و احتمال اینکه صفحه اول گوگل قرار بگیرند بیشتر است

سوال بعدی که به ذهن ما در وبتو رسید ه این است که تا کی صفحه اول گوگل بودن ارزش دارد ؟

صفحه اول گوگل تا زمانی که تجارت این غول تکنولوژی برقرار است ارزشمند می باشد پس به نظر ما آینده درخشانی برای کسانی که صفحه اول گوگل قرار دارند وجود دارد گوگل کاره خود را در سال 1998 شروع کرده است الان که من در حال ویرایش این محتوا هستم مارچ 2021 است یعنی در حال حاضر گوگل یک کسب و کار آنلاین 23 ساله است.

آینده سئو با توجه به شرایط سیاسی ایران به چه شکل است ؟

احتمال اینکه اینترانت ایران فعال شود و اینترنت داخلی جایگزین اینترنت جهانی باشد وجود دارد و باید هنگام انجام و انتخاب کسب و کار خودتان احتمالات را هم در نظر بگیرید ممکن است موتور جستجوی داخلی معروف شود موتورهای جستجوی داخلی زیادی وجود دارند ولی هنوز به اندازه کافی مخاطب ندارند با این حال همچنان سئو بی ارزش نمی شود شاید شکل آن در داخل ایران تغییر کنید پس مفاهیم پایه ای و ارزشمند این بخش همچنان بازیگران خوبی هستند. احتمالا موتورهای جستجوی داخلی هم ساختارهای گوگل را پیگیری خواهند کرد که در این صورت سایتی که شانس بالا بودن در گوگل را داشته احتمال بالا بودن آن در این موتورهای جستجو هم وجود دارد.

 

و اما پیش بینی های کوتاه مدت در مورد سئو برای سال 2021 و کارهایی که تیم سئو وبتو  پیشنهاد می کند برای آن وقت و هزینه بیشتری صرف کنید.

• UX یا تجربه کاربری نقش مهمی خواهد داشت.

در گذشته سئو از مشاغل تیم فناوری بود و به آن بیشتر از جنبه فنی نگاه می شد تا خلاقیت. با اینکه سئو مولفه های فنی زیادی دارد اما یک هنر نیز هست. امروزه متخصصان سئو نه تنها باید درک فنی از بهینه سازی سئو و انواع محتواها داشته باشند بلکه باید به نحوه تعامل مردم در وب نیز توجه کنند.
باید بدانیم که تجربه کاربری یعنی وقتی کاربری وارد سایت ما می شود چه رفتارهایی را نشان می دهد شبیه مشتری که می تواند از هر جایی وارد مغازه شما شود (کف ، سقف ، در ، دیوارهیچ محدودیتی وجود ندارد حتما از در وارد نمی شود) چقدر در سایت ما ماندگار است از چه صفحاتی خارج می شود از چه صفحاتی وارد می شود آیا می شود هدایت کرد با کلمه خاصی از صفحه خاصی وارد شود آیا می توان کاری انجام داد که بیشتر از یک صفحه را مشاهده کند یا می شود کاری کرد که در همان صفحه احتمال خرید وجود داشته باشد.

به پاسخ این آیا ها بهینه سازی تجربه کاربری می گویند این کار مداوم است. یعنی مرتبا کاربران رفتار جدیدی را ممکن است نشان دهند یا نیاز جدیدی را نشان دهند و لازم باشد ما کاری انجام دهیم تا کاربر به نتیجه برسد. رفتار کاربر در کنسول های گوگل یا لاگ های سرور قابل بررسی است .

و کارهایی که به ازای هر رفتار لازم است انجام شود توسط گوگل قبل در جاهای مختلف پیشنهاد شده است.

ابزارهایی مانند Google Analytics و Google Search Console صد درصد رایگان هستند و اطلاعات جامعی به شما ارائه می دهند بفهمید کاربران شما در تعاملات اجتماعی چه می خواهند و بعد تجربه آنها را منحصر به فرد سازید یا دریابید کدام محتوا اثر بخش بوده و کدام نبوده و سپس بهتر از آن را تولید کنید.

آیا می دانستید از صد در صد سایت هایی که متعلق به کسب و کار ها هستند :

45 درصد مالکین سایت ها هنوز نمی توانند کیفیت و کمیت را ارزیابی کنند.

30 درصدمالکین سایت ها  از تحلیل وب سایت استفاده می کنند و 18 درصد اصلا استفاده نمی کنند.

شما می توانید از سه معیار زیر کمک بگیرید تا میزان رضایت کاربران خود را از بازدید وب سایت بسنجید.

1- On-Page_Time : اگر وب سایت شما با نتایج جستجو مطابقت کند کاربران شما مدت زمان بیشتری در وب سایت می مانند .حتی ممکن است در اطراف نیز چرخ زده و صفحات دیگر را بازدید کنند.

2– بونس ریت (Bounce Rate) : اگر کاربری بر روی وب سایت شما کلیک کند تا نتایج را ببیند اما ناامید شود او دکمه برگشت را زده و به سمت صفحه دیگری خواهد رفت که محتوای مربوط را دارد.

 

 

 

3- نرخ کلیک (Click-Through-Rate )

آیا رتبه بندی کلمات کلیدی به تنهایی کافی است؟

خیر.

اگر توضیحات متا و عنوان شما مجاب کننده نباشد نمی توانید کاربران را قانع کنید سایت شما را بازدید کنند. به همین خاطر است که شما باید استراتژی بازاریابی محتوای قوی اتخاذ کنید.

 

 

 

شما می توانید با استفاده از Yoast SEO plugin در ورد پرس توضبحات متا و عنوان خود را ویرایش کنید. برای دسترسی به این سه معیار به اکانت Google Search Console بروید و از نوار Navigation به قسمت Search Traffic >> Search Analysis بروید .

 

 

• جستجوی محتوا از صفحات مرورگر فراتر می رود.

موبایل اکنون بزرگترین منبع جستجوی اینترنتی محسوب می شود. ما در حال حاضر نقطه عطف آن را پشت سر گذاشته ایم.

 

 

 

با توجه به آمار، نفوذ موبایل به دنیای اینترنت در سال 2018 تا 61.2 درصد افزایش داشته است.

 

 

ما در حال حاضر به این صفحات نمایش کوچک عادت کرده ایم . گوگل اعلام کرد جستجو از طریق موبایل از جستجو با صفحات دسکتاپ پیشی گرفته است. اما فقط این نیست. ما از موبایل برای کسب اطلاعات استفاده نمی کینم بلکه از اپلیکیشن ها نیز استفاده می کنیم.

84 درصد زمان موبایل صرف کار اپلیکیشن ها می شود.

در اینجا طبقه بندی زمان سپری شده در موبایل نشان داده شده است:

 

 

 

اپلیکیشن های اجتماعی سهم عمده ای دارند. اما پیام رسان ها مانند فیس بوک و واتس آپ بسیار غوغا کرده اند.

 

 

 

در واقع 70 درصد ارجاعات از پیام رسان های اجتماعی، مرور گرهای خصوصی و ایمیل ها می آید. بنابراین می توانیم حدس بزنیم که در 5 سال آینده این اپلیکیشن ها شکل عادی جستجو در آینده باشند؟ چطور تلاش های بازاریابی خود را با این روند وفق دهیم؟

بله می توانیم اما نه خیلی سریع.

تنها راه سریع، کنکاش در گوگل پلی و اپ استور است. اما محتوای داخل اپلیکیشن ها قابل جستجو نیست. گوگل نزدیک دو سال است که محتوای درون اپلیکیشن ها را اندیس گذاری میکند. به همین خاطر شما در آینده می توانید بدون نصب اپلیکیشن ها، از گوگل محتوای آن را ببینید.

 

 

 

اما نصب یک اپلیکیشن جدید هزینه زیادی برای کاربر دارد. نمی توان انتظار داشت که او برای نصب یک اپلیکیشن جدید، اپلیکیشن قدیمی تر را حذف کند. برای رفع این مشکل اپلیکیشن ها از یک بات استور استفاده می کنند. این یعنی ادغام اپلیکیشن ها ی بزرگتر در اپلیکیشن های کوچک تر. مثلا WeChat یک بات استور دارد که کاربر به وسیله آن بدون ترک اپلیکیشن می تواند تاکسی رزرو کند، بازی کند و یا حتی بلیط سینما بخرد، کارهای بانکی انجام دهد و ….

شواهد : در 5 سال آینده اپلیکیشن های پیغام گیر موتورهای جستجو را تکمیل می کنند.

 

 

 

•پیش بینی نقش لینک سازی در آینده سئو

بک لینک ها همچنان ارزش خود را دارند ولی نه به اندازه سابق در حال حاضر داشتن لینک های مناسب در میان متن های مرتبط ارزشمند است. و این ارزش در آینده هم ماندگار خواهد بود.

تا چندی پیش موتورهای جستجو توسط  لینک های زیاد و مزرعه لینک ، لینک فروشها  فریب داده می شد. آنها صفحاتی که دارای محتوای نامربوط بودند را در فهرست اول نتایج خود نشان می دادند. این مسئله برای رتبه بندی خوب نبود و تجربه کاربر را با موانعی روبه رو می کرد.. الگوریتم پاندا و پنگوئن این موضوع را هوشمند تر کرده اند.

در حال حاضر گوگل می تواند لینک های نامرتبط یا بی ارزش را نادیده بگیرد و گاها در صورتی که میزان آنها زیاد باشد برای شما مضر نیز خواهد بود در آیند این موضوع از هوش بیشتری برخوردار خواهد بود و همچنان پیش بینی کمتر شدن ارزش لینک است.

در صورتی که یک سایت پر بازدید به شماسایت اشاره کند حداقل خاصیتی که برای شما خواهد داشت این است که کاربر سایت مذکور با کلیک روی کلمه یا اسم شما وارد سایت شما شود و این باعث ایجاد ورودی برای سایت شما می شود این گونه ورودی ها توسط گوگل قابل شناسایی است و در آینده اینکه چقدر از جاهای مختلف به شما اشاره می شود ارزش بیشتری خواهد داشت.

 

• مرز بین رسانه های اجتماعی و جستجو محو خواهد شد.

رسانه های اجتماعی در سال 2011 به بلوغ خود رسید. در مقابل آن موتورهای جستجو نزدیک 15 سال است که پا به عرصه گذاشته اند- قبل از اینکه به آنها عادت کنیم.
فیس بوک به یک رسانه غول آسا تبدیل شده و هر روز 1.5 میلیارد جستجو در آن اتفاق می افتد و قابل توجه شما اینکه این جستجوها همه در مورد افراد نیست. بیشتر این جستجوها در مورد محتوای دیگر کاربران فیس بوک است.

 

 

 

در 5 سال آینده مباحث بر سر این خواهد بود که آیا سیگنال های اجتماعی به سئو کمک می کند . نه تنها پروفایل اجتماعی به ادنیس گذاری وب سایت شما کمک می کند بلکه موتورهای جستجو احتمالا قادر خواهد بود محتوای اجتماعی را نیز اندیس گذاری کنند. جستجو و رسانه های اجتماعی با یکدیگر ادغام خواند شد و به وب تبدیل می شوند. هم اکنون هم نشانه هایی از حضور محتوا در موتورهای جستجو وجود دارد. این امر باعث تغییر بازیهای بازاریابی شما خواهد شد. توئیتر و گوگل مشارکت خود را با هم استارت زده اند. توئیت هم اکنون از اکانت های معتبر توئیتر که فالورهای زیادی دارد توسط گوگل اندیس می شود و در صفحه نتایج گوگل ظاهر می شود.

 

 

 

در مورد تصاویر و شکل ها نیز گوگل به همین منوال عمل می کند.

 

 

 

 

همچنین گوگل به سوالات کوچک نیز پاسخ می دهد. مثلا روز مادر چه زمانی است ؟

فیس بوک و گوگل احتمالا همکاری رسمی نداشته باشند اما ممکن است گروه های ثالث نقش مهمی در پر کردن شکاف بین جستجو و رسانه ها بازی کنند وقتی مسئله تسهیل بازاریابی رسانه ای مطرح شود .

• آینده سئو و جستجوی صوتی (Voice Search)

می توانید اطلاعات کاملی در مورد جستجوی صوتی از طریق همین لینک بدست آورید به نظر می رسد آینده سئو گرفتن ورودی برای سایت ها به وسیله روشهای مختلف جستجو است قبلا فقط به جستجوی متنی بسنده می شد که البته همین الان هم بیشتر میزان ورودی از جستجو های متنی است بعد از مدتی جستجوی تصویر اضافه شد که کاربر تصویر مورد نظر خود را در گوگل بارگذاری می کند ونتایج نزدیک به جستجو به کاربر نمایش داده می شود و یا اینکه کاربر یک کلمه را تایپ می کند و دنبال تصاویر مرتبط با کلمه می گردد و جستجوی ویدئو ، جستجوی خبر همه این موارد شرایط جستجوی آنها تایپ کردن یا استفاده از کیبورد است در جستجوی صوتی شما با گوگل صحبت می کنید که با توجه به تنبل تر شدن کاربران و اینکه به مرور تمایل کمتری به تایپ کردن دارند احتمالا بیشترین تغییرات در جستجوی صوتی خواهد بود که البته در مارچ 2021 گه من در حال ویرایش این مطلب هستم هنوز این جستجو به بلوغ خود نرسیده است ولی جستجوی صوتی هم بخشی بزرگی از آینده سئو خواهد بود

نتیجه گیری

دنیای بازاریابی جستجو در حال تغییر و تحول مدام است. اگر می خواهید برند شما در فهرست نتایج جستجو قرار گیرد باید با تغییرات آب و هوای دنیای دیجیتال از طریق بازاریابی محتوا، طراحی وب، و بازایابی رسانه های اجتماعی خود را وفق دهید. در آینده رسانه های اجتماعی نقش مهمی ایفا خواهند کرد.
اما دنیای بهینه سازی موتورهای جستجو منقرض نخواهد شد بلکه گسترش خواهد یافت و دچار تحول خواهد شد. شما باید توان خود را بر ایجاد وب سایتی قرار دهید که تجربه کاربر را به حد عالی برساند. لینک سازی سنتی ممکن است از دور خارج شود. پس کمپین های بازاریابی خود را بر کمپین های بازاریابی رسانه ای قرار دهید تا برند خود را بتوانید بشناسانید.
آینده بازاریابی جستجو مشخص نیست. اما تغییرات زیادی به خود خواهد دید. خودرا برای یک سواری هیجان انگیز آماده کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.