در طول کووید-19 شغل دیجیتال مارکتینگ رونق زیادی پیدا کرده است، زیرا تقریباً هر کسب و کاری برای ادامه حیات خود ملزم به حضور و فعالیت در اینترنت بوده است. از این رو استخدام متخصصان دیجیتال مارکتینگ طی دو سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. صنعت دیجیتال مارکتینگ پتانسیل بالایی از خود نشان داده و خود را به عنوان بخشی با فرصتهای شغلی قابل توجه معرفی کرده است. روند رو به رشد دیجیتالی شدن کسب و کار نیاز به افراد حرفهای را ایجاد کرده است، یعنی افرادی که به خوبی با تجارت و عملکرد دیجیتال مارکتینگ آشنا هستند. ما در وبتو ضمن همکاری با برترین متخصصان دیجیتال مارکتینگ به افردی که می خواهند به تازگی در این مسیر قدم بگذارند آموزش می دهیم که چگونه راه خود را انتخاب کنند. با ما تماس بگیرید.
به زبان ساده، دیجیتال مارکتینگ (یا بازاریابی آنلاین یا بازاریابی اینترنتی) نوعی بازاریابی است که از ابزارهای الکترونیکی نظیر رسانههای اجتماعی، موتورهای جستجو، دستگاههای تلفن همراه و اپلیکیشنهابرای دستیابی به مشتریان استفاده میکند. دیجیتال مارکتینگ شامل موارد زیر میشود:
- ایجاد و ارسال محتوا در کانالهای شبکههای اجتماعی
- ابداع استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ با عملکرد نتیجهبخش
- تولید ویدیو یا مطالب آموزشی و سرگمکننده
- معرفی برند
- ردیابی فعالیت و رفتار مصرف کننده برای درک تأثیر کمپینها
شرح وظایف متخصص دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ یک حرفه گسترده است. اگرچه برخی از متخصصان سعی دارند در تمامی زمینههای دیجیتال مارکتینگ فعالیت داشته باشند، اما شما این آزادی را دارید که در یک زمینه خاص دیجیتال مارکتینگ تخصص کسب کنید. دیجیتال مارکتینگ زمینههای شغلی فراوانی را ایجاد میکند که شما میتوانید برحسب مهارت، علاقه و توانایی خود، آنها را انتخاب کنید. محبوبترین زمینههای شغلی دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:
- بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی
- بازاریابی موتورهای جستجو
- تجزیه و تحلیل
- مدیریت محتوا
- بازاریابی موبایلی
- بازاریابی ویدیویی
- فناوری تعاملی
بنابراین، اگر رسانههای اجتماعی مورد توجه شما نیستند، همچنان میتوانید مسیرهای شغلی دیگری را در دیجیتال مارکتینگ دنبال کنید. با اینکه تخصص رده شغلی شما را بالا میبرد، اما باید توجه داشته باشید که تسلط بر چندین جنبه از دیجیتال مهم است. کارفرمایان به دنبال بازاریابان دیجیتال مارکتینگی هستند که همه کاره باشند. افرادی که میتوانند کمپینهای دیجیتال مارکتینگ متنوع را به خوبی مدیریت کنند.
چگونه یک بازاریاب دیجیتال مارکتینگ شویم
به لطف اینترنت پر از اطلاعات، کسب تخصصهای مختلف دیگر نیازی به سرمایه گذاری فراوان ندارد. شما به راحتی میتوانید از سایتها، منابع و حتی دورههای آموزشی رایگان دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید. اگر قصد دارید به صورت حرفهای این تخصص را فرا بگیرید و در آینده از آن درآمد بیشتری کسب کنید، به شما پیشنهاد میکنیم از دورههای تخصصی، و البته شهریهدار، دیجیتال مارکتینگ بهرهمند شوید.
مهارتهای مورد نیاز برای دیجیتال مارکتینگ
مانند هر شغل دیگری، دیجیتال مارکتینگ با چند الزام همراه است. برای تبدیل شدن به یک بازاریاب حرفهای دیجیتال مارکتینگ، مهارتهایی که به آنها نیاز خواهید داشت در ادامه ذکر شدهاند:
- تخصص در تبلیغات: در دیجیتال مارکتینگ همه چیز در مورد تبلیغات است. بیشتر اوقات، فقط با یادگیری نحوه تقویت یک پست، اکثریت مردم خود را یک بازاریاب آنلاین مینامند. با این حال، تبلیغات یک موضوع عمیق با جنبههای مختلف است و فردی که سعی دارد در این شغل موفق شود باید همه چیز را در مورد آن بیاموزد.
- مهارتهای فروش: یک بازاریاب دیجیتال خوب باید در زمینه فروش نیز تخصص داشته باشد. با توجه به اینکه همه چیز به میزان فروش مربوط میشود، شرکتها به دنبال فردی هستند که بتواند میزان فروش خدمات و محصولات آنها را در بستر اینترنت افزایش دهد.
- تواناییهای تحلیلی و خلاقیت: دیجیتال مارکتینگ نیازمند تفکر تحلیلی و خلاق است. در حالی که ممکن است به طور همزمان چندین موضوع برای پیگیری وجود داشته باشد، اولویت بندی اهمیت پیدا میکند. از آنجایی که دیجیتال مارکتینگ دقیقاً در مورد اندازه گیری است، از کمپینها گرفته تا استراتژیها، توانایی تحلیلی و خلاقیت اهمیت پیدا میکند.
آیا دیجیتال مارکتینگ یک مسیر شغلی خوب در ایران است
تحقیقات نشان میدهد ایرانیها روزانه چیزی حدود ۳ ساعت را در اینترنت سپری میکنند. مردم از اینترنت برای همه چیز استفاده میکنند، سفارش خواربار و غذا، رزرو بلیط سینما، پیدا کردن خانه برای خرید و اجاره و سرگرم کردن خود. در نتیجه تقاضا برای دیجیتال مارکتینگ به طور تصاعدی در حال افزایش است. روند استخدام شرکتهای مختلف نشان دهنده نیاز روزافزون به استخدام متخصصان در دیجیتال مارکتینگ است.