برای اینکه بتوانیم درباره تأثیر ساب دامین بر سئو صحبت کنیم، ابتدا باید تعریف دقیقی از ساب دامین ارائه بدهیم. برای مثال سایت گوگل را در نظر بگیرید:
google.com
اینها هم چند تا از معروفترین ساب دامینهای گوگل هستند:
maps.google.com
mail.google.com
docs.google.com
میتوان گفت subdomain دامنهای مجزاست که از دامنه اصلی مشتق شده است. پس ساب دامین، کاملاً مجزاست و تنها نامش زیر مجموعهای از دامنه اصلی میباشد. برای اینکه بدانید ساب دامینها تا چه حد میتوانند گسترده باشند به ساب دامینهای سایت گوگل توجه کنید. همچنین ممکن است سایتهایی را دیده باشید که هاست رایگان تبلیغ کرده و ارائه میدهند، درواقع یک ساب دامین که از دامنه اصلی شرکت، مشتق شده است هم پیشنهاد میدهند، اگر بخواهید از دامنه اصلی استفاده کنید دیگر هاست رایگان نخواهد بود.
آیا دامین و ساب دامین با هم تفاوت دارند؟
معمولاً به جای استفاده از کلمه دامین، از کلمه دامنه استفاده میکنیم بنابراین معادل ساب دامین هم میتواند زیر دامنه باشد ولی در بین افرادی که با آنها سر و کار دارند این کلمه چندان جا نیفتاده و از همان ساب دامین استفاده میشود.
همچنین ساب دامنه به هیچ وجه دامنه نیست. در مثالهای بالا mail.google.com را مثال زدیم. میتوانید این آدرس را در مرورگرتان باز کنید و ببینید که کاملاً با دامنه اصلی که google است، تفاوت دارد. تفاوت دیگری که در ساختار دامنه و ساب دامین وجود دارد، در ظاهر آدرس آنها مشخص شده است.
همچنین گفتیم که برای استفاده از یک دامنه اصلی باید مبلغی پرداخت کنیم ولی برای ایجاد و استفاده ساب دامین نیاز به پرداخت نیست. برای یک دامنه میتوانیم چندین ساب دامین درست کنیم و تقریباً برای آن محدودیتی وجود ندارد.
آیا ساب دامین بر سئو تأثیر دارد؟
باز هم میگوییم که ساب دامین از دامنه اصلی مجزا است و حتی موتورهای جستجو هم این دو را متفاوت از هم میدانند. همچنین میتوانید از ساب دامین برای هدفهای موقت استفاده کنید. برای مثال تصور کنید یک سایت غیر فروشگاهی در مدتی که جشن سال نو برپاست، اقدام به فروش آنلاین آیتمهای کادویی کند. این هدف موقت و محدود است پس شرکت مذکور از یک ساب دامین استفاده میکند تا مطالب مربوط به فروش با مطالب اصلی سایت، مخلوط نشوند. البته برای اینکه ساب دامین در نتایج موتورهای جستجو قرار بگیرد باید کارهایی که برای دامنه اصلی انجام دادهاید، برای ساب دامین هم انجام دهید.
سؤالی که مطرح میشود این است که آیا ساب دامین بر سئو تأثیر دارد یا نه؟ پاسخ مثبت است ولی باید بدانید که این تأثیر به صورت کاملاً مستقیم نیست. برخی از موارد استفاده از ساب دامین را در ادامه مطالعه کنید تا منظور از تأثیر غیر مستقیم را بهتر متوجه شوید:
دسته بندی سایت برای کاربران مختلف
یک مثال درباره سایتی گفتیم که تنها در جشن سال نو، آیتمهای کادویی را به فروش میرساند، گفتیم استفاده از ساب دامین در چنین موقعیتی بسیار مناسب خواهد بود زیرا کاربرانی که قصد خرید از سایت را دارند سریعاً به ساب دامین مربوط به فروش آنلاین مراجعه می کنند. تازه میتوانید برای این ساب دامین یک هاست جدا از سایت اصلی، خریداری کنید، در نتیجه سرعت بارگذاری سایت اصلی و این ساب دامین بسیار بیشتر خواهد بود، همانطور که میدانید سرعت بار گذاری سایت، یکی از فاکتورهای مهم در سئو است.
جدا کردن جنبههای مختلف سایت از هم
باز هم به مثال خودمان رجوع میکنیم، تصور کردیم که سایت بر محور تولید محتوا کار میکند و در زمان محدودی هم ساب دامین مخصوص به فروشگاه آنلاین را دارد. این کار باعث میشود ماهیت سایت اصلی که بر اساس تولید محتوا است، تغییری نکند. یک مثال واقعی در این باره میتواند درک مزایای ساب دامین را نشان بدهد. لازم نیست همیشه یک سایت محتوا محور یک ساب دامین فروشگاهی ایجاد کند، شرایط عکس هم صادق است. مثلاً دیجی کالا. دیجی کالا یک سایت فروشگاه آنلاین است ولی ساب دامینی به نام دیجی مگ داشت که نقش وبلاگ را بازی می کرد. در دیجی مگ مطالب مربوط به محصولات و مشخصات فنی، مقایسه و غیره و غیره وجود داشت و در هر حالی که ماهیت آن تولید محتوا و اطلاع رسانی بود، ماهیت فروشگاهی سایت اصلی یعنی دیجی کالا را تحت تأثیر قرار نمیداد.
امکان ایجاد تعداد زیادی ساب دامین
گفتیم که برای یک دامنه اصلی میتوانیم هزاران ساب دامین ایجاد کنیم. حال چگونه این خصوصیت بر سئو تأثیر میگذارد؟ تصور کنید یک سایت بر اساس تولید محتوا دارید و قصد دارید از کاربران علاقهمند دعوت کنید تا در تولید محتوا با شما همکاری کنند. این کار میتواند به صورت موقت یا دائمی باشد ولی برای اینکه محتوایی که کاربران مهمان تولید میکنند بر روی محتوای سایت اصلی شما تأثیر نگذارد میتوانید برای هر کاربر مهمان یک ساب دامین تخصیص دهید. به این ترتیب اگر او در تولید محتوا اصول و استانداردهای سئو را رعایت نکند، هیچ تأثیری بر سئوی سایت اصلی شما نخواهد داشت.
ایجاد نسخههای مختلف با استفاده از ساب دامین
اگر قصد دارید یک سایت چند زبانه طراحی کنید میتوانید زبان اصلی را روی سایت اصلی و زبانهای دیگر را روی ساب دامینها پیادهسازی کنید. یک کاربرد دیگر هم وجود دارد میتوانید به جای طراحی سایت ریسپانسیو، یک سایت مناسب برای موبایل طراحی کنید و آن را روی ساب دامین پیاده نمایید. البته این کار روی سئو تأثیری منفی خواهد داشت!
خصوصیات مثبت ساب دامین چیست؟
– برای ساب دامین میتوانید از هاست رایگان استفاده کنید.
– میتوانید در نام ساب دامین از کلید واژهای که مد نظر دارید استفاده کنید.
– برای ساب دامین میتوانید از CMS جدا از سایت اصلی استفاده کنید.
استفاده از ساب دامین بهتر است یا فولدر؟
درباره ساختار ساب دامین که صحبت کردیم. در تعریف فولدر هم میتوانیم بگوییم هر صفحه دقیقاً زیر مجموعهای آدرس سایت است، فولدر یا پوشه نام دارد:
sitename.com/folder
تفاوت ساختار فولدر و ساب دامین در همین مثال مشخص است. ولی در پاسخ به این سؤال که کدام یک بهتر هستند یا کدام یک تأثیر بهتری بر سئو دارند، نمیتوانیم پاسخ یک بعدی بدهیم.
استفاده از ساب دامین یا فولدر، بستگی به موضوع سایت اصلی و موضوع جدیدی که میخواهید راه اندازی کنید دارد. برای مثال گوگل برای سرویس پیام رسان خود از ساب دامین mail استفاده میکند، زیرا این موضوع کاملاً با موضوع google متفاوت است.
اگر شما سایتی برای فروش کتاب دارید و اعتبار شما بر اساس همین فروش کتاب است و حالا قصد دارید آیتمهای کادویی هم به فروش برسانید، به نظر میرسد که استفاده از ساب دامین مناسبتر خواهد بود. ولی باز هم نمیتوانیم تنها به متفاوت بودن موضوع فکر کنیم و این تصمیم را بگیریم، باید ببینیم ترافیک سایت اصلی چقدر است و ترافیک قسمت جدید قرار است چقدر باشد؟
پس برای اینکه تصمیم بگیرید از ساب دامین استفاده کنید یا فولدر، بهتر است فاکتورهای بیشتری را مطالعه کرده و بعد یکی را انتخاب کنید.
به طور کلی میتوانیم بگوییم برای قسمتهای جدید که ترافیک زیادی دارند و موضعشان با سایت متفاوت است، استفاده از ساب دامین پیشنهاد می شود. ولی این توصیه صد در صد نیست و با تغییر جزییاتی که در سایت اصلی و قسمت جدید به وجود میآید، ممکن است فولدر مناسبتر باشد.