سبد خرید و به لفظ انگلیسی آن Cart یک ویژگی نرم افزاریه که تمم فروشگاه های اینترنتی باید این ویژگی را داشته باشند و باطن آن دقیقا همانند سبد خرید در فروشگاه های واقعی میباشد و امکان اضافه کردن محصولات و کالاهای مختلف به این سبد و سفارش یکجا آنها وجود دارد.
کاربر محصولات مورد نظر خود را انتخاب کرده و نوبت به پرداخت و ارسال کالا می رسد و در بعضی از فروشگاه ها دو راه برای این موضوع تعریف کرده اند :
پرداخت در محل یا COD
COD مخفف Cash On Delivery به معنی پرداخت هنگام تحویل میباشد. این روش بسیار مورد پسند و تائید کاربران اینترنت میباشد چرا که احتمال کلاه برداری در آن بسیار کمتر از دیگر روش های میباشد و روند کار به این صورت میباشد که پس از ثبت سفارش در فروشگاه اینترنتی بعد از گذشت یک الی چند روز کالای مورد نظر توسط پست یا پیک به درب منزل یا محل کار تحویل داده می شود و سپس هزینه مربوطه پرداخت می شود.
پرداخت اینترنتی یا آنلاین
این مدل پرداخت برخلاف روش قبلی می باشد و کاربر باید ابتدا هزینه را پرداخت کند تا کالا مورد نظر به دستش برسد. این روش پرداخت برای فروشگاه های اینترنتی که کالاهای دیجیتال می فروشن مناسب میباشد و در خصوص فروش کالاهای فیزیکی می توان حق انتخاب را به کاربر داد ولی بعضی از فروشگاه ها برای کاربرانی که پرداخت آنلاین انجام می دهند تخفیفی در نظر می گیرند تا انگیزش کاربر برای پرداخت اینترنتی افزایش یابد.
مزیت فروشگاه اینترنتی
با وجود تعاریف بالا، آیا فروشگاه های اینترنتی مزیتی دارند یا خیر؟
– کاهش ترافیک و در نتیجه کاهش آلودگی هوا
– کاهش آلودگی صوتی
– حذف مراجعه حضوری در فروشگاه ها
– توضیحات جامع و کامل محصولات و امکان مقایسه محصولات
– صرفه جویی در زمان
– عدم نیاز به حمل کالا توسط کاربر
– تحویل کالا در هر مکان
– وجود ضمانت تعویض در بعضی از فروشگاه های اینرنتی
– امکان پرداخت در محل
نکات امنیتی مهم درباره فروشگاه های اینترنتی
در زمان خرید از فروشگاه های اینترنتی به یکسری نکات باید توجه نمایید چرا که هرگونه غفلتی ممکن است به ضرر شما منجر شود :
1. نماد اعتماد الکترونیک
نماد اعتماد گواهینامه دیجیتالی می باشد که از طرف وزارت صنعت و معدن جمهوری اسلامی ایران صادر می شود و تعداد ستاره های آن اعتبار سنجی فروشگاه مورد نظر ار مشخص می کند.
2. امکان پرداخت در محل COD
داشتن چنین ویژگی به منزله ارائه یکسری مدارک به شرکت پست جمهوری اسلامی ابران میباشد و میزان اعتماد به فروشگاه هایی که با اداره پست کار می کنند زیاد میباشد.
3. شهرت فروشگاه اینترنتی
تبلیغات زیاد نشان از حضور مداوم آن فروشگاه و اهداف بالاتر از کلاهبرداری وجود دارد و انجام هر تبلیغی در تلویزیون، روزنامه و اینترنت مستلزم ارائه یکسری مدارک میباشد.
4. روش تماس با فروشگاه اینترنتی
فروشگاه های اینترنتی معتبر اصولا سه روش ارتباطی برای مشتریان در نظر میگیرند : تلفن ثابت، تلفن همراه و ایمیل
وجود این سه روش ارتباطی میزان اعتماد به فروشگاه را افزایش میدهد.