ورود به حوزه ی کسب و کار اینترنتی و به تبع آن طراحی فروشگاه اینترنتی تا حدودی در کشور ما تبدیل به رقابت شده است .
اصولا تصمیم گیری برای اینکه دقیقا چه کالا یا خدماتی را ارائه دهید سخت و دشوار خواهد بود. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که چه مدل کالا یا خدماتی میتواند باعث رفع نیاز کاربران شود و چگونه میتوانید این نیازها را شناسایی کنید.
توجه به اقلیم و شهر خود.
از بهترین راهها برای پیدا کردن بازار هدف این است که به اقلیم و نیازهای شهر خود بها دهید و به نوعی سعی در ارائه ی صنایع مربوط به آن شهر داشته باشید.
به عنوان مثال در طراحی فروشگاه اینترنتی اصفهان میتوان از ارائه کالاهای صنایع دستی همین شهر بهره برد. اگر علاقه شما ارائه ی کالاهای صنایع دستی مثل قلم زنی ، مینا کاری و کالاهای مرتبط باشد میتوانید در طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای عمل کنید و شکل و ساختار فروشگاه اینترنتی را به گونه ای برای این کالاها بومی سازی کنید. به عنوان مثال در طراحی فروشگاه اینترنتی که کالاهای مینا کاری ارائه میشود میتوان از المانهای طراحی اسلیمی و رنگهای فیروزه ای بهره برد.
میتوانید در بازار شهر خود قدم برداشته و با تهیه ی لیستی از کالاها و یا خدمات ، بازار هدف خودرا شناسایی کنید.پس تهیه لیست و در دست داشتن قلم و کاغذ میتواند به شناسایی بازار هدف شما کمک شایانی کند.
لیستی از “خدمات” قابل ارائه تهیه کنید.
توجه داشته باشید که الزاما ارائه کالا نمیتواند بهترین راه حل باشد پس توصیه میشود در کنار لیست کالا، لیستی از خدماتی را که میتوانید ارائه دهید نیز تهیه و تنظیم کنید.
خدمات میتواند شامل اجاره خودرو، خدمات مربوط به حوزه زیبایی و یا حتی خدمات تشریفات و مجالس ویژه باشد، به هر حال برای شناسایی بازار و طراحی یک فروشگاه اینترنتی موفق میتوانید به خدمات نیز تکیه کنید.
از اینترنت برای پیدا کردن بازار هدف خود بهره ببرید.
اساسا افراد برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز در مورد کالا و یا خدمات به اینترنت مراجعه میکنند. فرومهای گفتگو میتواند سرنخهایی بسیار با ارزش درمورد نیاز افراد و شکل گیری مدل کسب و کارتان به شما بدهد.
در این فرومها فعال باشید و سعی کنید در حوزه تخصصی خود مطالبی مفید ارائه و به سوالات افراد پاسخ دهید.
جستجوی کلیدواژه های مناسب.
از جستجوی کلیدواژههای مرتبط با کسب و کار مورد نظر خود شروع کنید، سعی کنید از کلیدواژههایی که افراد، زیاد از آن استفاده کردند لیستی تهیه کنید تا دغدغه و نیازهای کاربران را شناسایی کنید.
از دیگران یاد بگیرید.
رصد فروشگاه های اینترنتی موجود میتواند شما را برای ورود به این فعالیت آماده تر کند. بهتر است در ابتدا با این حقیقت مواجه شوید که اصولا کار جدیدی در فضای کسب و کار اینترنتی باقی نمانده و الزاما کاری بسیار خاص و انجام نشده باعث موفقیت شما نخواهد شد، پس سعی کنید به کسب وکاری وارد شوید که قبلا برای آن روش، اصول و قوانینی وضع شده است.
پیرو مثال قبل فرض میگیریم شما مراحل طراحی فروشگاه اینترنتی اصفهان را پیشرو دارید و بومی سازی و ارائه ی کالاهای مربوط به شهرتان اهمیت زیادی دارد. در اینصورت علاوه بر مراجعه به بازار و صحبت با بازاریان، میتوانید به فروشگاه اینترنتی “دیجی کالا” و موارد مشابه، مراجعه و بخش صنایع دستی را تحلیل و آنالیز کنید، نظرات مشتریان را مطالعه کنید و با توجه به میزان رای هایی که به هر کالا داده اند تخمین بزنید که کالا مقبول افراد بوده یا خیر.میزان ریسک ورود به این عرصه را ارزیابی کنید و در ادامه سعی در همکاری با توزیع کنندگان کالا داشته باشید.