از سال های 2015 به بعد، کسب و کار و اقتصاد در فروشگاههای اینترنتی مسیر رو به رشد و سریعی را به همراه داشته اند.
این موضوع علاوه بر اینکه دارای هیجان و جذابیت می باشد، خود یک فرصتی برای موفقیت و پیشرفت است.
چنانچه در حال حاضر دارای فروشگاه اینترنتی هستید و یا اینکه به تازگی قصد دارید این کار را شروع کنید، الان زمان مناسبی است که جا پای خود را در این عرصه محکم کنید.
در این مقاله شما با نکاتی در رابطه با اینکه چگونه یک فروشگاه اینترنتی موفق داشته باشید، آشنا خواهید شد:
1- در راه اندازی و طراحی فروشگاه اینترنتی عجله نکنید.
یکی از بزرگترین اشتباهات صاحبان فروشگاه اینترنتی، عجله و اجبار در راه اندازی وب سایت می باشد.
از زمانی که دامنه خریداری می کنید تا زمان راه اندازی سایت می توانید از صفحات ” به زودی” به این معنی که سایت در حال طراحی و آماده سازی می باشد، می توانید استفاده کنید. همچنین تا زمان راه اندازی کامل فروشگاه اینترنتی بر روی بهینه سازی، محتوا سازی و بازاریابی برای محتوا، شبکه های اجتماعی و تبلیغات، سرمایه گذاری نکنید.
2- بر روی کاربران تمرکز داشته باشید.
بزرگترین ضعف فروشگاه اینترنتی این است که به کاربران اجازه نمی دهد قبل از تصمیم گیری برای خرید، محصول موردنظر خود را لمس، بو و یا احساس کنند. از آنجایی که در حال حاضر هیچ راه حلی برای حل این مشکل وجود ندارد، شما می توانید در بخش های دیگر فروشگاه اینترنتی خود، این کمبود را جبران کنید.
این بخش ها می تواند شامل قیمت گذاری مناسب برای محصولات، داشتن گزینه حمل و نقل رایگان و یا ساده سازی روند خرید و پرداخت باشد.
3- همه بخش های فروشگاه اینترنتی را تست کنید.
توجه داشته باشید قبل و بعد از طراحی فروشگاه اینترنتی، باید در تجزیه و تحلیل و همچنین تست همه موارد موجود در فروشگاه سرمایه گذاری کنید.
در واقع خودتان را جای مشتری قرار دهید و تمام امکانات موجود در فروشگاه را بررسی و تست نمایید. ببینید فروشگاه تان از دید یک مشتری چه کارهایی می تواند و یا نمی تواند، انجام دهد. سپس به دنبال یافتن پاسخ و رفع مشکلات آن باشید.
4- از شبکه های اجتماعی استفاده کنید.
اگر شما هم صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید، حتما از اهمیت شبکه های اجتماعی در فضای مجازی آگاه هستید. شبکه های اجتماعی در واقع ضربان قلب یک فروشگاه اینترنتی هستند.
آنها به شما کمک می کنند که واقعیت زندگی مردم و مشتریان خود را درک کنید. شما در صورتی می توانید یک مدیریت خوب بر روی شبکه های اجتماعی داشته باشید که با آنها درگیر بوده و از آنها استفاده نمایید.
5- استفاده از شبکه های اجتماعی در فروشگاه اینترنتی
پیرو نکته ای که در راهکار قبلی به آن اشاره شد، ایده بسیار مناسبی است که از شبکه های اجتماعی استفاده و آن را در سایت فروشگاه اینترنتی خود قرار دهید.
به عنوان مثال می توانید از فید اتوماتیک شبکه های اجتماعی در فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید. در واقع این گزینه به شما کمک می کند تا با قرار دادن محصولات در فروشگاه خود، این محصولات به صورت خودکار به شبکه های اجتماعی که شما تعریف نموده اید، اضافه شود.
6- طراحی فروشگاه اینترنتی در موبایل
این موضوع را درنظر داشته باشید که حتما فروشگاه اینترنتی خود را به صورتی طراحی کنید که در سایزهای مختلف موبایل و یا تبلت قابل نمایش و قابل استفاده باشد.
این موضوع در افزایش خرید در فروشگاه اینترنتی تاثیر بسزایی خواهد داشت و چنانچه این نکته را در طراحی خود درنظر نگیرید باعث می شود بین 3 تا 5 سال از رقبای خود عقب بمانید.
7- بالا نگه داشتن رتبه فروشگاه اینترنتی در موتورهای جستجو
از آنجایی که کسب و کار اینترنتی (فروشگاههای اینترنتی) با سرعت زیادی در حال افزایش هستند، فضای کار و رقبای این عرصه نیز هر روز بیشتر و بزرگتر می شود.
این بدین معنا است که برای ماندن در صحنه رقابت، باید بر روی بهینه سازی فروشگاه اینترنتی خود کار کنید تا بتوانید رتبه خود را در موتورهای جستجوگر بالا نگه دارید.
بنابراین سعی کنید با یکی از شرکت های معتبر و حرفه ای سئو همکاری داشته باشید تا به شما برای باقی ماندن در این عرصه در مدت زمان طولانی، کمک کند.
8- جمع آوری اطلاعات
چنانچه قصد ندارید صرفا یک فروشگاه اینترنتی ساده و تک بعدی داشته باشید و می خواهید در این زمینه برای مدت طولانی فعالیت داشته باشید، باید به جمع آوری اطلاعات در رابطه با مشتریان بپردازید تا هنگام طراحی و راه اندازی فروشگاه اینترتی، این اطلاعات به شما کمک کند.
9- داشتن فعالیت و تحول مداوم
در نهایت تلاش و حرکت خود را متوقف نکنید.
این نکته را فراموش نکنید که تکنولوژی و سلیقه های مشتری همواره در حال تغییر می باشد و شما نیز اگر می خواهید در کسب و کار خود موفق باشید، باید همواره در حال تغییر و بروز رسانی فروشگاه اینترنتی خود باشید.