انتخاب url مناسب برای بعضی از سئوکارها به یک چالش تبدیل شده است. در این نوشته، بسیاری از سوالات سئو کاران را پاسخ میدهیم.
روشی هماهنگ و یکپارچه برای تعیین محل منابع در فضای دیجیتال. اصطلاح URL و همینطور شیوهی استفاده از آن را تیم برنرز لی پیشنهاد و طراحی کرد. پیشنهاد روشی برای تعیین آدرسِ هر چیزی در فضای دیجیتال، بخش مهمی از اختراعِ اینترنت و وب محسوب میشود؛ افتخاری که امروز آن را معمولاً به تیم برنرز لی نسبت میدهیم. اگر بخواهیم کمی ساده – و تا حدی غیردقیق – صحبت کنیم میتوانیم بگوییم بسیاری از URLها، موقعیت یک فایل را در جایی از فضای وب برای ما تعیین میکنند.
فایلی که میتواند یک عکس، یک فیلم، یک متن ساده، فایل قالببندی یک سایت (CSS)، یک برنامه (مثلاً php) یا هر چیز دیگری باشد.اگر چه آنها که تخصصیتر کار میکنند میدانند که Resource فقط شامل فایل نیست و میتواند به منابع دیگر (مثلاً به پاسخ یک سوال مشخص از یک پایگاه داده) نیز اشاره کند. اما برای درسِ فعلی ما، همین که فرض کنیم URL به یک فایل در جایی از فضای دیجیتال اشاره میکند کافی است.
URL چیست؟
قاعدتا همه ی ما میدانیم که URL چیست؟ ولی بیایید معنای لغوی آن را هم بخوانیم.URL مخفف Uniform Resource Locator است و به عنوان محل یک سند وب عمل میکند.برای بررسی دقیق ساختار URL ها، میتوانید آن ها را به چند قسمت تقسیم کنید. به عنوان مثال، URL زیر یک صفحه وب در Semrush را نشان میدهد که دارای چهار بخش اساسی است.
- Protocol: پروتکل سیستمی است که برای انتقال متن و اطلاعات در سراسر وب استفاده میشود و رایج ترین فرم های آن HTTP و HTTPS هستند.
- Domain name: نام وب سایت است، مانند eBay، Expedia، یا Semrush.یا Artmanweb
- Top level domain: به متنی که پس از «نقطه» در URL آمده است، مانند .gov,com,org,… اشاره دارد. دامنه های سطح بالا که ما بیشتر به عنوان پسوند آنها را میشناسیم، سایت را بر حسب نوع (آموزشی، تجاری، دولتی) یا بر اساس موقعیت جغرافیایی مانند .uk، .au، .ru و غیره طبقه بندی میکنند.
- path: مسیر رسیدن از صفحهی اصلی به مطلب مورد نظر است.
چگونه میتوانم ساختار URL خود را برای سئو بهینه کنم؟
راه های زیادی برای سئو کردن URL ها وجود دارد. معمولاً بهترین راه برای مشخص کردن URL های مؤثر این است که تصویر کلی وب سایت خود را در نظر داشته باشید. زیرا ساختار پوشه ها و دسته های سایت شما در نهایت بر URL های آن اثر میگذارد.
1. دسته بندی های خود را بر اساس جستجوی کاربران مشخص کنید.
برای اینکه URL های شما برای مخاطبان، جذاب تر شود، باید در تعیین آنها، کلمات کلیدی را هم در نظر بگیرید. این به این معنی است که باید از خودتان سؤالات مهمی در مورد دسته بندی های اصلی سایت بپرسید.
به طور مثال سوالات زیر
- آیا دسته بندی ها به طور مستقیم با محصولات / خدمات کسب و کار شما مرتبط هستند؟
- آیا به عبارت های پرجستجوی گوگل ربط دارند؟
- مردم از چه عباراتی برای جستجوی خدمات رقیب شما استفاده می کنند؟
اگر بدانید مردم چطور خدمات شما را جستجو میکنند، میتوانید ساختار سایت را بر اساس عرف رایج جستجوهای مخاطبان، تنظیم کنید.
2.آنها را ساده نگه دارید.
یک قانون ساده در مورد لینک ها وجود دارد. URL ها، هر چه ساده تر، بهتر. رعایت کردن این قانون با دسته بندی های ساده شروع میشود و با صفحات عمیق تر در سایت شما ادامه مییابد. اغلب اوقات ساده به معنای کوتاه است، و URL های کوتاه تر، برای خواندن راحت تر هستند و کمتر مخاطب را گیج میکنند. میتوانید این را با یک تست ساده مشخص کنید: اگر بتوانید URL را با صدای بلند بخوانید، احتمالا آنقدری ساده هست که مناسب سئو باشد. به گفته برایان دین و جان لینکلن، URL های سازگار با سئو باید 1-کلمه کلیدی هدف و 2- پوشه داشته باشند. هر قسمت اضافه ای، میتواند گیج کننده باشد یا خواندن آن را سخت کند. بنابراین، باید پوشههایی با نامهای توصیفی ایجاد کنید و تا حد امکان از «URLهای پویا» یا URL هایی با رشتههای طولانی اعداد اجتناب کنید.
3.کلمه کلیدی در آن به کار رفته باشد.
به طور مثال اگر مطلب شما در مورد طراحی لندینگ پیج است، landing page design میتواند قسمت اصلی URL شما باشد. این کار چند دلیل خوب دارد:
- وقتی مخاطب لینک را در سایت یا شبکه های اجتماعی یا حتی در نوار آدرس میبیند، متوجه میشود که مربوط به چه کلمه کلیدی و کدام جستجوی اوست. حتی در هیستوری مرورگر هم میتوان از این روش URL نویسی ، بهره برد. من به شخصه وقتی میبینم URL شامل کلمه کلیدی مد نظرم است، احساس بهتری نسبت به سایت پیدا میکنم. در مقابل، برخی سایت ها به این مورد دقت ندارند و URL های گیج کننده ای در ذهنم به جا میگذارند.
- گاهی اوقات لینک کپی میشود و در متنی قرار داده میشود بدون اینکه انکر تکستی داشته باشد. در این صورت، واضح بودن URL باعث میشود مخاطب بداند چه محتوایی در انتظارش است.
- کلمه کلیدی ها موجود در URL، در صفحه ی نتایج نیز به نمایش در میآیند. تحقیقات نشان داده استURL یکی از مهم ترین و برجسته ترین المان ها برای تصمیم گیری کاربران برای کلیک کردن است.
4. حتی الامکان از حروف ربط استفاده نکنید.
معمولا URL ها با کلمه کلیدی و موضوع خوانا هستند و نیازی به نوشتن کلمات ربط ندارند. استفاده از حروف ربط شاید (تکرار میکنم شاید) به خوانایی لینک ها کمک کند ولی معمولا نه تنها کمکی نمیکند، بلکه باعث میشود URL طولانی شود. کلمات کلیدی برای رساندن منظورتان به گوگل و به مخاطب کافی هستند. پس خودتان را با کلماتی مثل and,for,of و … اذیت نکنید.
5- از کاراکترهای نشانه گذاری خاص و عجیب و از space استفاده نکنید.
نتیجه ی استفاده از کاراکترهای عجیب و غریب، رندر کردن آنها و طولانی تر شدن فرآیند لود لینک است. از طرفی هر فاصله یا اسپیس هم یک رندر 20% در نظر گرفته میشود. که این 20% خیلی URL را زشت و ناخوانا میکند. جان مولر، تحلیلگر ارشد گوگل اعلام کرده است: از علامت های خاص مثل کاما، نقل قول، فاصله و موارد این چنینی در URL استفاده نکنید.
6- URL را به انگلیسی ترجمه کنید و از آن استفاده کنید.
اگر بخواهید از کلمات فارسی برای نامک استفاده کنید، هر کاراکتر، به چند کاراکتر رندر میشود و یک URL طولانی و نامفهوم به گوگل و اینترنت تحویل میدهد… پیشنهاد ما این است که موضوع مورد نظرتان را در گوگل ترنسلیت وارد کنید، تا آن را به انگلیسی ترجمه کند. سپس این ترجمه را به عنوان نامک استفاده کنید البته بهتر است حروف ربط آن را هم حذف کنید.
ویژگی های یک URL سئو پسند.
- کلمه کلیدی خود را وارد کنید
- توصیفی و معنادار باشد
- خواندن آن آسان باشد
- از دسته ها / زیر پوشه های مرتبط استفاده شود.
- در صورت امکان حدود 3 تا 5 کلمه داشته باشد. یعنی کوتاه باشد.
آیا طول URL بر سئو تاثیر میگذارد؟
آیا طول URL روی سئو تاثیر میگذارد؟ همه میدانیم که URL های کوتاهتر ممکن است زیباتر به نظر برسند، اما آیا در رتبه ی صفحه هم اثر دارند؟ آیا کوتاه بودن لینک مزایایی دارد؟ در ادامه مشخص میکنیم که چه زمانی طول URL مهم است و چه زمانی مهم نیست. جان مولر تحلیلگر ارشد گوگل است و معمولا در مورد سئو، اطلاعاتی را به اشتراک میگذارد. طول URL هم از او پرسیده شده. در ادامه متن سوال و جواب مولر را میبینیم.
“آیا URL های کوتاهتر در مقایسه با URL های طولانی تر، روی سئو تاثیر بهتری دارند یا این فقط یکی دیگر از شایعه های سئو است؟”
در پاسخی که جان مولر داد، مشخص شد که طول URL مسئله مهمی نیست البته در برخی موقعیت ها اهمیت دارد، اما نمیتوان گفت مهم است. مولر خودش به عنوان یک اولویت شخصی، سعی میکند طول URL ها را کمتر از 1000 کاراکتر نگه دارد، زیرا ردیابی داده ها از این طریق آسان تر است.در ادامه نقل قول مستقیم او را میخوانیم.البته جان مولر قبلا هم در مورد 1000 کاراکتر صحبت کرده بود…توصیه ی امروز او با توصیهای که او در سال 2019 ارائه کرد، مطابقت دارد. مولر در سال 2019 برای اولین بار اعلام کرد که URL های 1000 کاراکتری برای سئو بهتر هستند.
«پاسخ مستقیم به این سوال منفی است! طول URL مهم نیست. ما از URL ها به عنوان شناسه استفاده میکنیم، مهم نیست طولشان چقدر باشد. من شخصاً سعی میکنم آنها را کوتاهتر از 1000 کاراکتر نگه دارم، اما این فقط برای آسانتر کردن نظارت است. تعداد اسلش ها در آنجا نیز مهم نیست.»
تنها حوزه ای از سیستم های رتبه بندی گوگل که طول URL میتواند در آن نقش داشته باشد، کانونیکال سازی است. هنگامیکه چندین URL مشابه محتوای یکسانی در صفحه شان داشته باشند، گوگل همه سیگنال های این صفحات را در یک URL ادغام میکند. این URL به عنوان URL متعارف شناخته میشود و همان چیزی است که کاربران در نتایج جستجو مشاهده میکنند. در فرآیند تصمیم گیری برای انتخاب URL در نتایج جستجو، گوگل ممکن است طول URL ها را به عنوان یکی از فاکتورها در نظر بگیرد. من در حال حاضر فقط از یک بخش از سیستمهایمان اطلاع دارم که طول URL در آن نقش دارد، آن هم بخش کنونیکال سازی است. کنونیکال زمانی اتفاق میافتد که چندین نسخه از یک صفحه را در سایت شما پیدا میکنیم و باید یک URL را برای ایندکس کردن انتخاب کنیم. اگر URL کوتاهتر و واضحتری پیدا کنیم، سیستمهای ما تمایل دارند آن را انتخاب کنند.
البته مولر تصریح میکند که کانونیکال سازی، هیچ ارتباطی با رتبه بندی ندارد. به طور خلاصه، طول یک URL میتواند بر ظاهر اسنیپتهای جستجو تأثیر بگذارد، اما بر رتبه بندی سایت تأثیر نمیگذارد. وقتی مولر از اسلش ها در URL ها نام میبرد، در مورد یکی دیگر از شایعه های سئو صحبت میکند که ساختارهای URL مسطح رتبه بهتری دارند. برخی سایتها، با این تصور که نوع معماری، بر روی رتبه بندی تاثیر میگذارد،URL خود را با مسطح کردن ساختار، کوتاه میکنند. به طور مثال
آدرس اینترنتی مانند: artmanweb.com/blog/blog-title
میشود: artmanweb.com/blog-title
خب باید اذعان کنیم این تلاش بیهوده است، زیرا مولر بیان کرده است که مسطح بودن معماری لینک ها هیچ فایده ای برای سئو ندارد… مقاله را با نقل قول جان مولر در این زمینه به پایان میرسانیم.
“این امر بر رتبه بندی تاثیر نمیگذارد. این کار صرفاً برای این است که کدام URL در جستجو نشان داده شود. بنابراین، به طور خلاصه، وقتی نوبت به رتبه بندی جستجو میشود، نه طول URL و نه تعداد اسلش ها مهم نیستند. از ساختار URL ای استفاده کنید که برای سایتتان بهتر است و میتوانید آن را برای طولانی مدت نگه دارید”