نوشتن یک محتوای عالی کار سختی نیست. کافیست راه آن را یاد بگیریم. این نوشته در ادامه ی مقاله ی قبلی است. در این دو مقاله، در مجموع، 16 تکنیک، شرح داده شده اند تا بتوانید یک محتوای عالی بنویسید.
9. برای اینکه ثابت کنید محتوایتان علمی است، از دیتا استفاده کنید.
استفاده از دادهها و آمار دو فایده اساسی دارد:
1-شما را به عنوان یک متخصص معرفی می کند
2- با استفاده از نمودارها و سایر ابزارهای تجسم دادهها ، خوانایی مطالب شما را بهبود می بخشد.
اینکه خودتان دادههای خام را جمعآوری کنید، کار زیاد و زمانبری است. برخی سایتها مثل Convince & Convert که منبع این مقاله است، این کار را انجام میدهند ولی خب برای خیلی از سایتها و کسب وکارها امکان پذیر نیست. شرکتهایی که کارمندان زیادی دارند و تا حدودی به عنوان شرکتهای مرجع شناخته می شوند منابع انجام این کارها را دارند ولی ما نه… یک راه آسان برای حل این مشکل استفاده از دادههای قابل اعتماد و یافتههای جمع آوری شده توسط دیگران است. حتی اگر با ذکر منبع باشد، باز هم ارزشمند است.
در صورتی که دادههایتان را از یک سایت یا منبع آنلاین پیدا کردید، لینک آن را به این نمودارها اضافه کنید. این نمودارها میتوانند با ظاهر گرافیکی و با توجه به هویت و رابط کاربری سایتتان در محتوای شما استفاده شوند. یک محتوای خوب، با داشتن دادههای علمی، تبدیل به یک محتوای عالی می شود.
10. محتوای تصویری را فراموش نکنید
شما باید علاوه بر نمودارها، محتواهای تصویری را هم به نوشتههایتان اضافه کنید. محتواهایی مثل عکس، اینفوگرافیک، پوستر و …. حالا دلیل این اصرار برای استفاده از محتواهای تصویری چیست؟
- محتواهای بصری به تجزیه و بخش بندی محتوا کمک می کنند تا خواندن آن ساده تر و جذاب تر شود.
- می توانند نشانههایی برای خوانندگان باشند تا به یک بخش یا اطلاعات مهم توجه ویژه ای داشته باشند.
- میتوانند ظاهر محتوا را جذاب تر کنند.
- محتوا را از حالت خشک و رسمی بودن خارج میکنند تا کاربر ساده تر با آن ارتباط برقرار کند.
آیا محتوای تصویری فقط عکس است؟
تصاویر آرشیوی یا استوک
نیازی نیست که همیشه خودتان عکس تولید کنید. تولید محتوای تصویری جدید خوب است ولی خب، همیشه امکان پذیر نیست. پس از سایتهایی که تصاویر استوک منتشر میکنند استفاده کنید و نگران نباشید.
اصلا تصویر استوک یعنی چه؟
سایتهای بسیاری هستند که به عنوان بانک عکس در حال فعالیت هستند و میتوانید هر زمانی که به عکسی احتیاج داشتید به آنها مراجعه کنید. تصاویری که با هدف قرار گرفتن در این سایتها گرفته میشوند، تصاویر استوک نام دارند. این تصاویر دارای حق انتشار نیستند. سایتهایی مثل unsplash نمونهای از این سایتهاست.
آیکونها
استفاده از آیکونها میتواند زیبایی خاصی به محتوای شما بدهد و محتوا را از حالت خشک بودن خارج کند. البته آیکونها را همه جا نمیتوانید استفاده کنید. برای دانلود آیکون می توانید از سایتهایی مثل Freepick و Noun Project استفاده کنید.
ایلاستریشنها
ایلاستریشن یا طراحیها، هم میتوانند کارتان را زیبا کنند. اگر توانستید خودتان طراحی کنید، اگر هم نتوانستید، از اینترنت دانلود کنید. در ادامه، یک نمونه از استفاده از ایلاستریشن ها را میبینیم.
اینفوگرافیکها
اینفوگرافیک ترکیبی است از عکس و متن های کوتاه، که محتوای متنی یا آماری را به صورتی زیبا، خلاقانه و گرافیکی به تصویر میکشد. هدف اینفوگرافیک این است که در یک زمان و فضای محدود، بیشترین اطلاعات را به کاربر ارائه کند. اینفوگرافیک یک نوع محتوای عالی برای ارائه اطلاعات به صورت مختصر و مفید است.
گیفهای متحرک یا ویدئوها
گیفها در شبکههای اجتماعی معمولا کاربرد طنز دارند. ولی میتوان از آنها استفادههای بهتری هم کرد. به عنوان مثال برای نشان دادن طرز کار یک وسیله. این گیفها میتوانند فهم مطالب را خیلی خیلی ساده تر کنند. در ادامه یک ویدئو را میبینیم که نحوه ی کار چرخ خیاطی را خیلی خوب نشان میدهد.
نکته حرفه ای: محتواهای گرافیکی نیاز نیست گران باشند و برای آنها هزینههای گزافی پرداخت کنید. حتی اگر هزینهشان زیاد نباشد، روی کیفیت کار شما تاثیر فوق العادهای دارند. فقط باید بتوانید از آنها درست استفاده کنید.
11. دستور زبان و شیوه نوشتن خودتان را بهبود بخشید
برای نوشتن یک محتوای عالی هیچ چیزی مثل ریختن عرق جبین و تلاش کردن، نتیجه نمی دهد. ولی تنها نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که نوشته را با اشتباهات تایپی چشمگیر یا جملات نامتناسب خودداری کنید. هیچ اشکالی ندارد که از چند ترفند و ابزار اضافی برای بهبود محتوای خود و بررسی مجدد دستور زبان متنتان استفاده کنید. ما هم انسان هستیم و ممکن است اشتباه کنیم.
البته یک نوید را به شما بدهیم:
“حتی حرفه ایترینها هم اشتباه میکنند.”
یک پیشنهاد دیگر هم برایتان داریم: یک چک لیست آماده کنید و تمام نکاتی را که باید در محتوایتان چک کنید، در آن بنویسید. این چک لیست را قبل از انتشار هر محتوا چک کنید؛ تا چیزی از قلم نیفتد.
از شیوه نگارش مناسب استفاده کنید.
دستور زبان تنها فاکتور نوشتن یک متن خوب نیست. فاکتور دیگر، شیوه نوشتن شماست. برای بهبود سبک نوشتن، باید کمی مطالعه کنید. در ادامه، چند نکته و قانون کلی را با هم مرور میکنیم.
- از به کار بردن جملاتی که انگار یک ربات آنها را گفته، اجتناب کنید: مثلا اصطلاحاتی مانند “پهنای باند ندارم” یا “اجازه دهید در این مورد به شما زنگ بزنم”. از اصطلاحات عادی مانند “وقت ندارم” یا ” با شما تماس میگیرم” استفاده کنید. ما گاهی اوقات تصور میکنیم، یک متن یا محتوای عالی و حرفه ای، باید از کلمات سخت استفاده کند یا پیچیده نوشته شود. در صورتی که اینگونه نیست.
- کلماتی را استفاده کنید که در مکالمات انسانی استفاده میشوند این نکته را فراموش نکنید: شما برای یک انسان مینویسید تا بخواند، نه برای یک کامپیوتر یا رباط.
- از جملات معلوم استفاده کنید نه جملات مجهول: به طور مثال: “اسماعیل میرقائد، آرتمن وب را ساخت.” بجای “آرتمن وب توسط اسماعیل میرقائد ساخته شد.”
“استفاده از جملات معلوم و ساده خیلی به خوانایی متنتان کمک میکند.”
- از افعال قویتر استفاده کنید: برای توصیف اقدامات یا رویدادها، از افعال قویتر استفاده کنید. جملات با افعال قویتر زنده میشوند. *
- از اسمی کردن افعال خودداری کنید: اسمی کردن فعل یعنی تبدیل آن به اسم. به عنوان مثال ، “شما باید همین حالا تصمیم گیری کنید.” (نامگذاری کلمه “تصمیم گیری”) بهجای”شما باید همین حالا تصمیم بگیرید”. اسمی کردن فعلها،قدرت جملات شما را کمتر میکند و خوانایی آنها را کم میکند.
- از قید استفاده نکنید البته تا حد امکان!! ما خیلی اوقات از قیدها بجای کلمات و فعلها استفاده میکنیم. بهتر است این کار را انجام ندهید. بجای اینکه بگویید او در را محکم بست، بگویید: او در را کوبید. البته باید بتوانید این تکنیک را در جاهای لازم و به موقع به کار ببرید.
نکته حرفهای: اگر به ادبیات و سختی نوشتههایتان شک دارید، آنها ساده کنید. وقتی جملات ساده باشند، درصد بالایی از مشکلات نوشته حل می شوند. ارتباطات شفاف با مخاطب همیشه باید هدف شماره یک شما باشد.
12. یک راه حل یا مشکل را مطرح کنید.
هدف از این کار این است که محتوای شما را کاربردی کند تا سودی به حال مخاطب داشته باشد. بهترین محتوا، محتوایی ست که بتواند مشکلی از مشکلات خوانندگان حل کند یا به آنها کمک کند تا به دانستههایشان عمل کنند.
این موارد را انجام دهید تا محتوایتان کاربردی تر شود.
- نحوه انجام برخی کارها را به مخاطبان خود یاد بدهید. گاهی اوقات فقط اینکه به آنها بگویید چه کاری انجام دهند کافی نیست. اگر میخواهید محتوایتان قابل اجرا باشد، نحوه انجام برخی کارها را درست و دقیق به کاربر توضیح دهید.
- نمونههایی از کارها، تجربهها و تحقیقات خودتان را وارد داستان کنید. برای اینکه نشان دهید کارتان منطق و دلیل علمی دارد، مثالها و نتایجی را که به دست آمده به مخاطب ارائه دهید.
مثال: سعی کنید مسیر رسیدن کاربر به هدفش را کم کنید و منوهای سایتتان گزینهها و زیرمنوهای زیادی نداشته باشند. به طور مثال سایت یواست که خدمات و پلاگینهای مربوط به سئو را ارائه میدهد خودش این تکنیک را در سایتش پیاده کرده است.
- از تصاویری مانند اسکرینشات و فیلم استفاده کنید. خوانندگان با دیدن مراحل عمل بهترین یادگیری را دارند. اسکرینشاتها و ویدئوهایی را برای راهنمایی خوانندگان خود در مورد نحوه انجام یک کار ارائه دهید.
- یا در بین متن و هنگام ارجاع دادن یا در انتهای محتوایتان منابع اضافی مرتبط را ارائه دهید. به احتمال زیاد، محتوای شما نمیتواند همه مطالب و نکات را پوشش دهد. اگر مخاطبانتان میخواستند اطلاعات بیشتری بدست بیاورند، بهتر است شما راهنمای آنها باشید نه اینکه دوباره به صفحه ی سرچ گوگل بروند و جستجو کنند.
- آموزش دادن فقط اطلاع دادن و توضیح دادن نیست. هر جا که لازم بود چگونهها را هم توضیح بدهید… به اشتراک گذاشتن نحوه انجام کارهای خاص میتواند خوانندگانتان را بهتر متقاعد کند که یک متخصص هستید. محتوای عالی شما باید کامل باشد تا حجت را بر مخاطب تمام کند!!
نکته حرفهای: ارائه اطلاعات ارزشمند و مورد نیاز به صورت رایگان، یک جزء اصلی محتوای مبتنی بر Youtility است.
Youtility به معنی بازاریابی بدون فروش است. یعنی فقط و فقط جواب گرفتن مخاطب را در نظر دارید و به فکر فروش کالا یا خدماتتان نیستید.
13. مخاطب باید بتواند محتوای شما را اجمالی بررسی کند و کلیات آن را سریع و راحت متوجه بشود.
یک واقعیت وجود دارد و نمیتوان آن را نادیده گرفت. آن هم خستگی از نگاه کردن به صفحه نمایش است. این خستگی زمانی که میخواهیم محتوایمان را مخاطب مناسبمان بخواند، به یک چالش تبدیل میشود. نوشتن محتوا برای مخاطب خاص، وقت و تلاش بیشتری لازم دارد،چون برای ما مخاطب مهمی است. از طرفی مخاطب هم زمان بیشتری برای خواندن آن صرف میکند. بنابراین این خستگی، واقعیتر شده و تبدیل به یک چالش می شود.
بزرگترین چالش؟ خستگی صفحه .هیچ کس علاقه ای به پادکست طولانی تر ، ویدیوهای طولانی تر، پخش زنده بیشتر و زمان بیشتری را در دستگاههای خود نمیخواهد. واقعا هیچ کس!! بنابراین همه بازاریابانی که در سال 2020 برای ساخت پادکست ، ویدئو، پخش زنده و غیره، متمرکز شدهاند متوجه شدند که علاقه مخاطبان به طور قابل توجهی کاهش یافته است.
مردم چه میخواهند؟ محتوایی که بتوانند سریعتر از آن استفاده کنند…
شاید بتوانیم به جای تلاش برای ارائه یک محتوای طولانی، با کارآمدتر کردن زمانی که برای خواندن محتوایمان لازم است، هم به مخاطب کمک کنیم هم به خودمان…
یک محتوای عالی لزوما یک محتوای طولانی نیست.
در 13 سال گذشته، گروه Nielsen Norman طی مطالعات مختلف ردیابی چشم نشان داده است که ما به عنوان یک مخاطب و یک انسان، چگونه محتوا را به صورت آنلاین مصرف میکنیم و چگونه میتوانیم محتوا را برای مطابقت با این الگوها ساختار دهیم:
- مطالب را با سرفصلهای فرعی به بخشهای مختلف تقسیم کنید. محتوای خود را به شیوه ای منطقی سازماندهی کرده و آن را به بخشهای مختلف تفکیک کنید. از یک زیر عنوان واضح استفاده کنید تا متن به هم نچسبد. هیچکس حوصله خواندن پاراگرفهای طولانی را ندارد.
- دیوارهای متن را با تصاویر ، آیکونها یا نقل قولهایی که متن را تکمیل می کنند، به بخش های کوچکتر تقسیم کنید تا خواندن آن برای کاربر راحتتر باشد. ارائه نقاط وقفه بصری یک راه عالی برای متقاعد کردن دیگران برای متوقف کردن پیمایش صفحه است. این توقف باعث میشود که کاربر اطلاعات ضروری را که در متن هستند از دست ندهد.
- در صورت لزوم از بولت استفاده کنید: استفاده از بولتها و لیستها، به محتوای شما نظم و ساختار میده. وقتی که میخواهید لیستی از دستورالعملها یا اقدامات لازم برای کاری را بنوبسید،بولتها خیلی مهم میشوند.
- از پاراگرافهای کوتاهتر استفاده کنید. خواندن پاراگرافهای کوتاه آسان است. سعی کنید هر پاراگراف بیشتر از 5 خط نشود. البته پلاگینهای سئو، مثل یواست و رنکمث این اخطار را به شما میدهند.
- جملاتتان را کوتاه کنید. از جملات ادامهدار استفاده نکنید و آنها را تفکیک کنید. مثلا من عاشق نوشتن مقاله هستم و اگر وقت داشته باشم هر روز یک مقاله مینویسم. را به دو جمله تفکیک کنید. تفکیک شدههای آن واضح است…
تجزیه محتوا و خواناتر کردن آن ممکن است تا بعد از نوشتن اولین پیش نویس مقاله آسان نباشد. در کل تصور نکنید که با یک بار بازخوانی محتوا، می توانید تمام مشکلات آن را حل کنید. گاهی لازم است 4-5 بار یک محتوا را بازخوانی و ویرایش کنید، تا به نتیجهی مطلوب برسید.
- نکته حرفه ای: محتوا را فقط برای اینکه آن را تجزیه کرده باشید، تجزیه نکنید! به ایدههای کلیدی که در محتوایتان وجود دارد توجه کنید. محتوا را بر اساس آن موضوعات یا قطعات “تجزیه” کنید. هر بخش یا قطعه از محتوا، باید فقط مربوط به یک موضوع باشد.
14. افزودن لحن مناسب به محتوا، آن را عالی میکند.
وقتی صحبت از محتوا میشود، همه میدانیم که کلمات چقدر اهمیت دارند. اما گاهی نحوه گفتن کلمات حتی بیشتر از چیزی که میگوییم اهمیت دارد.
با توجه به گزارش Psychology Today ، تصویربرداری ام آر آی نشان میدهد مصرف کنندگان هنگام ارزیابی علامتها عمدتا از احساسات (احساسات و تجربیات شخصی) به جای اطلاعات (ویژگیها ، ویژگیها و حقایق برند) استفاده میکنند.
این بدان معناست که ما ممکن است تمام روز حقایقی را به مخاطبان خود نشان دهیم که چرا باید ما را انتخاب کنند، اما اگر در پشت این حقایق، احساسی وجود داشته باشد، بهتر پاسخ خواهند داد.
بهترین راه برای افزودن احساس به محتوا این است که صدا و لحن خود یا صدا و لحن برند خود را اضافه کنید ، که ما این کار را به صورت زیر تعریف میکنیم:
صدا: بیان شخصیت ما یا برند ما. ثابت است و هرگز تغییر نمیکند.
لحن: عنصر متغیری است که بسته به موقعیت تغییر میکند. این را میتوان بر اساس نیاز تنظیم کرد.
به عنوان مثال ، من همیشه مینا هستم. شخصیتی دارم که تغییر نمیکند اما بسته به شرایط، لحن خود را تغییر میدهم ، مانند زمانی که بازی میکنم یا فوتبال تماشا میکنم و فریاد میزنم در مقایسه با زمانی که در یک سند استراتژی با یک همکار همکاری میکنم.
آرتمن وب برای سفارش تولید محتوا در خدمت شماست.
15. نقل قولهایی بنویسید که خوانندگان، آنها را به اشتراک بگذارند.
با وجود تمام تلاش ما، این احتمال وجود دارد که خواننده همه چیز را به خاطر نیاورد. یک محتوای خوب، باید راحت به اشتراک گذاشته بشود. برای هر موضوع فرعی، یک نقل قول یا قطعه قابل اشتراکگذاری را انتخاب کنید که میخواهید خواننده شما آن را در جایی منتشر کند. این کار را با یک مثال انجام دهید.
به خوانندگان انگیزه دهید تا با ابزارهایی مانند Click to Tweet محتوا یا نقل قولتان را به اشتراک بگذارند، که میتواند یک دکمه کلیک به توییت را در انتهای هر موضوع فرعی اضافه کند تا خواننده شما را تشویق به توئیت محتوای شما کند.
مرحله 1: یک حساب ClicktoTweet.com ایجاد کنید
با استفاده از حساب توییتر خود برای Click to Tweet با حساب کاربری Twitter کلیک کنید.
مرحله 2: توییت خود را بنویسید
یک توییت جدید ایجاد کنید.
مرحله 3: دکمه کلیک برای توییت خود را سفارشی کنید
این برنامه یک لینک برای توییت کردن مقاله بر اساس پیام شما ایجاد می کند. می توانید با افزودن یک دکمه یا یک فراخوان ساده برای اقدام از خواننده بخواهید مقاله شما را توییت کند.
لازم نیست تمام نقل قولها از شما باشد. حتی می توانید از نقل قولهای دیگران استفاده کنید ، البته به شرطی که به موضوعتان مربوط باشد…
16. مستقیم با مخاطبان خود صحبت کنید
محتوای عالی باید روی خوانندگان شما متمرکز باشد نه شما. مگر اینکه از خود یا شرکت خود به عنوان مثال استفاده کنید؛ در غیر این صورت نباید فقط درباره خودتان صحبت کنید.
مشکل صحبت کردن در مورد خودتان این است که خوانندگان به شما اهمیتی نمیدهند. آنها فقط به اهداف، نیازها و سوالات خود اهمیت میدهند.
توجه خود را به نسبت خواننده متمرکز کنید. نسبت تمرکز بر خواننده را این گونه به دست بیاورید: نسبت کلمات “شما/شما” به کلمات “من/ما” در نوشته.
برای انجام این کار ، عبارت “شما” ، “خود” ، “من” و “ما” را با استفاده از دستور/ctrl + F جستجو کنید. برای پیدا کردن نسبت تمرکز، تعداد شما را بر تعداد من و ما تقسیم کنید.
نکته حرفهای: هنگام نوشتن ، یک لیست یا طرح کلی از مخاطبان خود را در دست داشته باشید و مطمئن شوید که در حال صحبت با آنها هستید و در مورد آنها صبحت میکنید.
اگر مایل هستید در زمینهی تولید محتوا اطلاعات بیشتری داشته باشید، به سایر مقالات ما مراجعه کنید.