رتبه کسبوکارتان در گوگل میتواند موجب موفقیت یا شکست شما شود. رتبه شما در گوگل از همه شاخصهای شهرت کسبوکار مهمتر و مرئیتر است و همیشه قبل از آگهیها و صفحات مورد جستجو نمایش داده میشود. یکی از قدمهای کلیدی و مهم، ثبت کسبوکار در گوگل و گوگل مپ است. در قدم بعد باید سعی کنید امتیاز خوبی در بخش Google review بگیرید که در ادامه دقیقتر توضیح خواهیم داد.
آیا کسبوکار شما در گوگل ثبت شده است؟
ثبت کسبوکار شما در گوگل مزایای زیادی دارد. اگر موقعیت کسبوکار هم روی نقشه مشخص شده باشد، در جستجوی روی نقشه یافت خواهید شد. همچنین گاهی گوگل در نتایج جستجو اطلاعات و موقعیت جغرافیایی کسبوکارتان را به بازدیدکننده نشان میدهد. ثبت کسبوکار و موقعیت جغرافیایی میتواند توسط خودتان انجام شود. البته شاید قبلا توسط مشتریان و هواداران شما انجام شده باشد.
اگر کسبوکار شما در گوگل ثبت شده باشد، احتمالا با جستجوی نام کسبوکارتان چیزی شبیه شکل زیر توسط گوگل نمایش داده میشود. یک بخش مهم این اطلاعات امتیازی است که مشتریان برای کسبوکار شما در گوگل ثبت کردهاند. همچنین میتوانند نظرشان را در چند جمله درباره کسبوکارتان بیان کنند که به بازدیدکنندگان دیگر نمایش داده میشود.
چطور بررسی کنیم که آیا کسبوکار ما قبلا در گوگل ثبت شده است یا خیر؟
سادهترین راه آن است که به صفحه زیر مراجعه کنید و نام شرکت خودتان را جستجو کنید. اگر اطلاعات شما در گوگل ثبت شده باشد، همانجا نمایش داده خواهد شد. البته شاید با IP ایران نتوانید وارد این صفحه شوید و لازم باشد از VPN استفاده کنید.
https://business.google.com/creat
ثبت کسبوکار در گوگل با افزودن محل کسبوکار در گوگل مپ
اگر کسبوکار شما در جستجوی لینک بالا یافت نشد، با توجه به تحریمهای گوگل نمیتوانید از امکانات Google My Business استفاده کنید. تنها راه ممکن آن است که در Google maps اطلاعات کسبوکارتان را ثبت کنید. برای این کار وارد صفحه زیر شوید.
https://www.google.com/maps
سپس طبق عکس زیر گزینه Add a missing place را انتخاب کنید. سپس فرمی ظاهر میشود که میتوانید اطلاعات مربوط به کسبوکارتان را وارد کنید. گوگل اطلاعات را بررسی میکند و به احتمال خیلی زیاد تایید خواهد شد.
چگونه در Google Review امتیاز ۵ بگیریم و نظرات مثبت زیادی دریافت کنیم؟
وقتی کسبوکار ما در گوگل ثبت شد، قدم بعدی آن است که کاربران زیادی به ما امتیاز ۵ بدهند و مزایای کسبوکار ما را بهصورت نظر در گوگل ثبت کنند. این کار هم بر نتایج جستجوی کسبوکار شما در گوگل اثر میگذارد و هم ذهنیت افراد جدید را نسبت به کسبوکارتان تغییر میدهد. در ادامه قدم به قدم توضیح میدهیم چگونه کاری کنید مشتریان در گوگل امتیاز عالی به شما بدهند.
۱. پیدا کردن راضیترین مشتریان با برگزاری نظرسنجی
اولین گام، یافتن راضیترین مشتریان است. نظرسنجی اینترنتی بهترین روش پیدا کردن این افراد است. برای این کار لازم است فرمی درست کنید و خریداران و مشتریان خود را به این فرم هدایت کنید تا اطلاعات لازم را پر کنند. اگر سایت شما با وردپرس ساخته شده است میتوانید از هر پلاگین فرمساز مثل Gravity Forms و … استفاده کنید.
سپس ایمیلی طراحی کنید و برای تمام اعضا ارسال کنید. عنوان و متن پیشنهادی ایمیل میتواند چیزی شبیه این باشد:
اگر عنوان ایمیل را اینطور بنویسید، نرخ باز کردن ایمیل توسط مشتریان در مقایسه با روشهای دیگر بیشتر میشود. استفاده از واژههای «شما» یا «برای شما» به جای ضمایر غیرشخصی واکنش احساسی قویتری را برمیانگیزد. در سایتهای خارجی این عنوان ایمیل بازها تست شده است. نرخ پاسخدهی به آن حدود ۴۱ درصد است!
چند نکته بازاریابی عصبی برای نوشتن متن ایمیل
- استفاده مجدد از کلمه «مال شما».
- کاهش احتمال امتناع افراد با کوتاه نگهداشتن متن ایمیل
- کاهش احتمال امتناع افراد با محدود کردن زمان پاسخدهی به کمتر از یک دقیقه
- گفتن واژه «متشکرم» نشانه قدردانی است و احتمال تمایل افراد به پاسخدهی را افزایش میدهد.
- استفاده از زبان محاوره و امضا با اسم شخصی برخلاف ارسال ایمیلهای انبوه و شلوغ باعث علاقه بیشتر افراد به پاسخگویی میشود.
- حتی شخصیکردن ایمیلها نتیجه بهتری دارد (مثلا: سلام مهران!)، اما اگر مشتریان زیادی داشته باشید و برای شخصیسازی از نرمافزار ایمیلی استفاده نکنید، این کار دشوار میشود.