راه کارهایی مانند بهینه سازی سایت برای گوگل،ایمیل مارکتینگ،بازاریابی شبکه های اجتماعی و … . ابزارهایی برای بازاریابی درونگرا یا Inbound Marketing هستند.
تعریف بازاریابی درونگرا
بازاریابی درونگرا یعنی توسط ابزارهای بازاریابی که در اختیار داریم بتوانیم بدون اینکه به مخاطب التماس کنیم آن ها را به مشتری تبدیل کنیم. اگر بخواهم به گونه دیگری بازاریابی درونگرا را تعریف کنم این گونه بیان می کنم که تولید محتوا مخصوص مخاطبان به گونه ای که نیاز آن ها را بر طرف کند و بتواند از این طریق آن ها را به سایت شما جذب کند.
نقش حیاتی تبلیغات در بازاریابی را فراموش نکنید
اهدف مهم در بازاریابی درون گرا کدامند؟
در بازاریابی درونگرا ابتدا باید محتوا تولید کنیم سپس آن را به گونه های مختلف انتشار دهیم. مهمترین هدف در بازاریابی درونگرا به ترتیب جذب مخاطب، تبدیل مخاطب به مشتری احتمالی و تبدیل مشتری احتمالی به مشتری وفادار و همیشگی است. در بازاریابی درون گرا باید نرخ تبدیل را افزایش دهیم. نرخ تبدیل یعنی تعداد مخاطبانی که به درخواست شما پاسخ مثبت می دهند.
چگونگی نحوه استفاده از بازاریابی درونگرا
در بازاریابی درونگرا ابتدا باید محتوایی هدفمند تولید کنیم که پاسخگوی نیاز های اصلی مخاطب یعنی همان مشتری بالقوه ما باشد. سپس باید محتوای تولید شده را به قدری گسترش دهیم که به راحتی در معرض دید و دسترس مخاطبان ما قرار گیرد. هرچه بیشتر و هدفمند تر محتوا تولید کنیم بهتر است.
همانطور که قبلا اشاره کردم در بازاریابی درونگرا می توانیم از روش های مختلف بازاریابی اینترنتی مثل بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو، بازاریابی در شبکه های اجتماعی، وبلاگ نویسی و … استفاده کنیم. در واقع ما باید بدانیم مخاطبان ما ممکن است بیشتر از چه راهی به سایت ما بیایند که ما از آن روش استفاده کنیم.
تولید محتوا و نشر آن به روش های مختلف باید به روز باشد و مناسب با نیاز مخاطب انجام شود.
۳ اشتباه در بازاریابی محتوای و راه های جلوگیری از آنها
حالا تعریف بازاریابی برون گرا چیست؟
بازاریابی برون گرا همان تبلیغات سنتی در بازار فیزیکی است که اکثر اوقات با هزینه های سنگین همراه است. در بازاریابی برون گرا برند ها و شرکت ها پیام های خود به مخاطبان خود تحمیل می کنند. به عنوان مثال زمان تماشای یک سریال در تلویزیون ممکن است بین آن آگهی ۳ دقیقه ای از تبلیغ یک محصول برای شما به نمایش درآید.
در بازاریابی برون گرا معمولا از ابزارهایی مانند تلویزیون،نمایشگاه ها،بیلبورهای تبلیغاتی داخل شهر و از این نوع ابزارها استفاده می شود که به خاطر هزینه سنگین آن اصلا برای کسب و کار های کوچک توصیه نمی شود.
مزیت وچرایی بازاریابی درونگرا؟
در جایی که مخاطبان تلاش می کنند تا کسب و کار شما را پیدا کنند چرا نباید از بازاریابی درون گرا استفاده شود؟ به جای اینکه هزینه های سنگین برای تبلیغات اینترنتی و بازاریابی برون گرا انجام شود چرا از ابزارهای رایگان بازاریابی درون گرا مثل مواردی که در بالا اشاره کردم مثل وبلاگ نویسی و بازاریابی در شبکه های اجتماعی استفاده نشود؟
هزینه هایی که در بازاریابی درونگرا می شود بسیار ارزان تر از بازاریابی برون گرا است. به عنوان مثال شما می توانید بدون هیچ هزینه ای پیج خود را در اینستاگرام راه اندازی کنید و با استراتژی های بازاریابی در اینستاگرام کسب و کار خود را رونق دهید. یا اینکه برای راه اندازی یک وب سایت به راحتی و با کمترین هزینه می توانید توسط سایت ساز رایگان وردپرس، وب سایت خود را راه اندازی کنید. توسط محصول طراحی سایت بدون کد نویسی این امر امکان پذیر است.
به بازاریابی درونگرا بازاریابی رباشی یا جاذبه ای هم می گویند. شما با محتوایی که در وب سایت خود ارائه می کنید می توانید مخاطب را به دنبال کسب و کارخود بکشانید. به جای اینکه پیامتان در جای شلوغ و بین جمعی ناشناخته به افراد تحمیل کنید، با این روش می توانید مثل آهنربا مشتریان را به سایت خود جذب کنید.
کلام آخربازاریابی درونگرا همان روش های مختلف بازاریابی اینترنتی است. بازاریابی درون گرا یا Inbound Marketing مناسب برای کسب و کارهای کوچک اینترنتی است. بهتون پیشنهاد می کنم قبل از اینکه بخواهید هزینه های سنگینی برای رونق در کسب و کار اینترنتی خود پرداخت کنید کمی به بازاریابی درونگرا فکر کنید.