آیا محتوای جدید تولید کنیم یا اینکه قبلی ها را آپدیت کنیم؟ پاسخ دادن به این سوال کمی سخت است. جواب این سوال دقیقا به استراتژی تولید محتوای شما بستگی دارد. اینکه تا الان چگونه تولید محتوا کرده ایده و روی چه موضوعاتی تمرکز کرده اید و یا اینکه در آینده هدف تان از تولید محتوا چه است؟ و همینطور چه میزان سرمایه و انرژی نسبت به اندازه کسب و کارتان دارید؟
در این مقاله قصد دارم در مورد اینکه آیا محتوای جدید تولید کنیم یا اینکه روی همان محتواهای قدیمی سرمایه گذاری کنیم صحبت کنم. اگر شما هم در تولید محتوا مردد هستید و نمی دانید کدام یک بهتر است تا انتهای این مقاله همراه من باشید.
آیا تولید محتوای جدید الزامی است؟
اینکه مخاطبان تان نیاز به محتوای تازه دارند شکی درش نیست! ولی اگر شما سرمایه، انرژی و نیروی کافی برای تولید محتوا نداشته باشید مطمئنا کار سختی است. همیشه کیفیت محتوا مهم بوده است و خواهد بود. بهتر است دست از تولید محتوای بی کیفیت بردارید و این طرز فکر را از ذهنتان بیرون کنید که وب سایت شما همیشه باید آپدیت باشد.
بعضی از دوستان فکر می کنند هرچه تعداد صفحات سایت شان بیشتر در گوگل ایندکس شده باشد بهتر است. بله البته همینطور است ولی نه به هر قیمتی! خودتان را با سایت های دیگر به هیچ وجه مقایسه نکنید.
پس باید چه کار کنید؟ اگر واقعا روی موضوع مهمی که تا الان در مورد آن تولید محتوا نکرده اید محتوایی در سایت ندارید بهتر است روی آن کار کنید. این بستگی به استراتژی تولید محتوای شما دارد. منظور از موضوع مهم شاید موضوعی باشد که واقعا جایش در وب سایت شما خالی باشد و نیاز اصلی مخاطبان تان باشد یا اینکه موضوعی باشد طرفداران زیادی دارد و امکان این را برای شما فراهم می کند که ترافیک وب سایت تان را چند برابر کند.
پس این دقیقا به طرز فکر شما مربوط می شود. آیا فقط ترافیک جدید برای تان مهم است یا مخاطبینی که هم اکنون همراه شما هستند؟
چرا بعضی وقت ها لازم است محتوای قدیمی را آپدیت کنیم؟
در بسیاری از شرایط مجبور هستید محتوای قدیمی را آپدیت کنید. یعنی این دقیقا بهترین کاری است که می توانید انجام دهید. شاید شما در شرایطی باشید که از نظر مادی و معنوی توانایی تولید محتوای جدید را نداشته باشید! در این صورت بهتر است روی محتواهای قدیمی خود سرمایه گذاری کنید. مطمئنا بعضی از مقالات شما، هم اکنون پر مخاطب هستند ولی شما در آن ها رتبه خوبی در گوگل ندارید. با آپدیت آن ها می توانید رتبه خود را در نتایج جست و جو افزایش دهید و ترافیک خود را چند برابر کنید.
اگر شما هم در کلیدواژه هایی که مربوط به کسب و کارتان است افت رتبه داشته اید سعی کنید در آنها رتبه خوب کسب کنید. دست از تولید محتوای جدید بردارید و روی همان مقالاتی که الان افت رتبه داشته اند کار کنید. با آپدیت آن ها هم ترافیک بیشتری کسب می کنید و هم نیازی نیست هزینه بیشتری برای تولید محتوای جدید بدهید! البته منظور از هزینه همیشه پول نیست! انرژی و وقتی هم که قرار است برای تولید یک محتوای جدید صرف شود هم حساب است.
با این کار هم انرژی کمتری صرف می کنید و هم شانس بیشتری در افزایش ترافیک سایت تان خواهید داشت.
البته باز هم می گویم این دقیقا به استراتژی تولید محتوای شما ارتباط دارد. اگر واقعا محتواهایی هم اکنون در وب سایت تان وجود دارند که خوب دیده نمی شوند و در جایگاه واقعی شان نیستند بهتر است کاری کنید که همان ها خوب دیده شوند و انرژی بیشتری را برای تولید محتوای جدید به هدر ندهید!
چرا بروز رسانی محتوای قدیمی روشی خوب است؟
به نظر من آپدیت محتوای قدیمی سایت یک استراتژی خوب در کسب و کارتان محسوب می شود. به دلیل اینکه هم هزینه و زحمت کمتری دارد و هم اینکه یکی از فاکتورهای مهم در سئو محسوب می شود. شما با آپدیت محتوای قدیمی وب سایت تان می توانید جایگاه تان در نتایج جست و جو را دائمی کنید. گوگل از سایت های بروز و کامل خوشش می آید.
اگر بتوانید محتواهای قدیمی وب سایت تان را طوری آپدیت کنید که رقبایتان توانایی چنین کاری را نداشته باشند مطمئن باشید همیشه بالاتر از آن ها در نتایج جست و جو خواهید بود.
به عنوان مثال اگر بتوانید مقالات سایت تان را با عکس های زیاد و ویدیو و فایل های صوتی آپدیت کنید طوری که طولانی تر از مقالات رقباتون به نظر برسد مطمئن باشید آن ها نمی توانند مثل شما عمل کنند و همیشه شما بالاتر از آن ها خواهید بود.
پس در چنین شرایطی بهتر نیست محتواهای قدیمی سایت تان را آپدیت کنید؟ اگر واقعا برای شما ارزش دارد پیشنهاد می کنم تولید محتوای جدید را متوقف کنید و شروع به آپدیت محتواهای قدیمی تان کنید. فقط حواستان باشد مقالاتی که طرفدار زیادی ندارند را آپدیت نکنید چون این کار هم ممکن است برای شما بی ارزش باشد. برای پیدا کردن مقالاتی که هم اکنون پر مخاطب هستند و شما در آن ها رتبه خوبی ندارید می توانید از گوگل وبمستر قسمت Search Analytics استفاده کنید.
۳ نکته کلیدی در تولید محتوا که باید بدانید
سخن آخر
اگر می خواهید یک بار برای همیشه مقاله ای بنویسید که رتبه خوبی در گوگل داشته باشد محتوای داخل آن را طولانی کنید. طولاتی تر از رقبا! هرچند که در این مقاله بیشتر در مورد آپدیت محتوا صحبت شد ولی بهتر است از همان اول محتوایی تولید کنید که هیچ وقت نیازی به آپدیتش نباشد. در این صورت تمام زمان و هزینه ای که در موردش صحبت شد در آینده سراغ شما نمی آید.
بهتر است محتوایی تولید کنید که دیده شود. از این طرز تفکر دست بردارید که چون فلان سایت ها در فلان موضوعات تولید محتوا کرده اند پس ما هم باید کنیم! با این طرز تفکر فقط وقت و هزینه خود را در تولید محتوا از دست می دهید. اگر فقط دنبال ترافیک بیشتر هستید مقالات پر طرفدار بنویسید و اگر هم دنبال مخاطب واقعی در کسب و کارتان هستید هدفمند تر تولید محتوا کنید. دقیقا مرتبط با پرسونای مخاطبان تان. انتخاب با شماست ولی در هر صورت کامل بنویسید. بهتر است آینده را ببینید و فقط به فکر همین حالا نباشید.