مقالات آموزشی

علت انصراف خریدار از تکمیل خرید خود

مفید بود؟

رها کردن سبدهای خرید توسط مشتریان کاری است که روزانه در بسیاری از سایت های بزرگ و کوچک در دنیا رخ می دهد. اگر تعداد افرادی که سبد های خرید را رها می کنند زیاد باشند پیگیری آن ها الزامی می شود و خیلی از مدیران سایت ها و فروشگاه های اینترنتی در پی این هستند که چه مواردی باعث می شود تا این افراد سبد های خرید محصولات را نیمه کاره رها کنند و خرید خود را نهایی نکنند. در این مقاله قصد دارم درباره سبدهای خرید رها شده صحبت کنم و دلایل آن را عنوان کنم.

 دلایل انصراف خریدار از تکمیل خرید خود

همانطور که گفتم رها کردن سبد های خرید در سایت های بزرگ هم اتفاق می افتد. سایت اپل یکی از سایت هایی است که استراتژی خیلی خوبی برای سبد های خرید رها شده دارد. این کمپانی با افرادی که سبدهای خرید خود را رها کرده اند بعد از چند روز تماس می گیرد و کد تخفیفی به آن ها می دهد و از این طریق کاربران مورد نظر را ترغیب به خرید محصولاتشان می کنند. از این راه بسیاری از افراد هم هستند که سوء استفاده می کنند تا بتوانند کدهای تخفیف از اپل بگیرند.

در ادامه مواردی را عنوان می کنم که دلایل اصلی رهایی سبد های خرید توسط مشتریان احتمالی است. شما با رعایت این موارد می توانید نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.

۱.پر کردن فیلدهای غیر ضروری

پر کردن فیلدهای اضافی در صفحه خرید محصول کاری بسیار کلافه کننده است. تصور کنید محصولی که شما برای فروش در سایت خود گذاشته اید محصولی دانلودی است. در این صورت چه لزومی دارد کاربر فیلدهای مربوط به آدرس و کد پستی را پر کند؟ یا اینکه سایت شما یک سایت ایرانی با محصولات فارسی زبان است. مسلما مشتریان شما هم ایرانی هستند. چه لزومی دارد کاربر کشور خود را از میان آن همه کشور انتخاب کنید.

با استفاده از افزونه Woocommerce Checkout Manager می توانید فیلد های صفحه تسویه حساب را به طور کامل ویرایش کنید. مثلا می توانید کاری کنید فیلد های ضروری را فقط نمایش دهد.

۲.عضویت اجباری

یکی دیگر از عواملی که باعث کلافه شدن کاربر و عدم نهایی کردن خریدش می شود عضویت ضروری در سایت است. فردی که قصد خرید محصولی از سایتی را دارد چه لزومی دارد که در آن سایت عضو شود. اولا ثبت نام اجباری را برای خرید محصولاتتان غیر فعال کنید ثانیا اگر می خواهید فردی را به عضویت در سایت خود دعوت کنید فقط ۲ فیلد ایمیل که همان نام کاربری و پسورد را به او نمایش دهید تا به راحتی بتواند در سایت شما عضو شود.

اگر از ووکامرس در سایت خود استفاده می کنید به راحتی می توانید عضویت را هنگام خرید محصولات برای کاربرانتان غیر فعال کنید تا توانایی خرید به عنوان کاربر مهمان را داشته باشند.

چگونه فروش سایت خود را پس از فشردن دکمه خرید بالا ببریم؟

 

۳.هزینه های اضافی

تا حالا شده قصد خرید محصولی از سایتی را داشته باشید ولی قیمت اصلی محصول با قیمت نهایی آن متفاوت باشد؟ مثلا قیمت محصولی ۲۸ هزار تومان است و هنگامی که می خواهید خرید خود را نهایی کنید باید ۳۴ هزار تومان پرداخت کنید. متاسفانه در بسیاری از سایت ها هزینه های اضافی باعث رها کردن سبدهای خرید توسط کاربران می شود. حالا منظور از هزینه های اضافی چی هست؟

هزینه های اضافی شامل هزینه پست یا پیک، هزینه مالیات بر ارزش افزوده، هزینه پشتیبانی و … است. مثلا چه اشکالی دارد هزینه پست را به هزینه محصول خود از قبل اضافه کنید؟ شما می توانید مبلغ مشخصی را به تمام محصولات خود اضافه کنید و در قبال آن، هزینه حمل و نقل را از کاربر دریافت نکنید. ذکر کردن رایگان بودن هزینه پستی هم می تواند حس خوبی را به او منتقل کند.

۴.بروز خطاهای احتمالی

سایت هایی که موقع خرید محصولات با خطا مواجه می شوند محدود نیستند. متاسفانه همین دلیل محکمی است که مشتریان شما سایت شما را برای همیشه ترک کنند. تصور کنید هنگامی که کاربر قصد نهایی کردن خرید خود را دارد با صفحه ارور از نوع ۴۰۴ یا ارور سرور مواجه شود چه اتفاقی می افتد؟ مسلما از تلاش مجدد و خرید خود منصرف می شود و در نهایت سایت شما را برای همیشه ترک می کند. پس هرچه زودتر مشکلات احتمالی که فکر می کنید هنگام خرید بوجود می آید را بر طرف کنید. پیشنهاد می کنم همیشه پروسه خرید از سایت خود را چک کنید تا هنگام بروز مشکل بتوانید سریعا از آن مطلع شوید و آن را بر طرف کنید.

 

۵.گسترش روش های خرید

درست است که الان همه چیز آنلاین شده است و بسیاری از افراد از طریق پرداخت آنلاین خرید های اینترنتی خود را انجام می دهند. اما هنوز هم افرادی هستند که قادر به خرید آنلاین به هر دلیلی نیستند. به این فکر کنید که فردی به سایت شما وارد می شود و قصد خرید محصولی را دارد ولی اولین بارش است که قصد خرید اینترنتی از سایتی را دارد و برای این کار رمز دوم کارتش را ندارد.

مسلما برای خرید آن محصول باید وجه مورد نظر را از طریق دستگاه عابر بانک واریز کند و بعد به شما اطلاع دهد. پس خیلی بهتر است علاوه بر پرداخت آنلاین، پرداخت از طریق فیش بانکی هم داشته باشید. حالا این فقط یک مثال بود. به عنوان مثال شما می توانید پرداخت وجه هنگام دریافت محصول رو هم داشته باشید و فرد هنگام دریافت محصول در درب منزلش وجه مورد نظر رو به مامور پست بدهد. البته این مورد ریسک و دردسرش بالاست.

بازاریابی پوش نوتیفیکیشن بهتره یا بازاریابی ایمیلی؟

کلام  آخر

در این مقاله سعی کردم با عنوان کردن ۵ مورد علت رها کردن سبدهای خرید  توسط افراد را بهتون بگویم. شما می توانید با بهینه سازی سایت خود و در واقع با رعایت نکات ذکر شده رها کردن سبدهای خرید سایت خود را بسیار کاهش دهید. فراموش نکنید همین افرادی که سبدهای خرید شما را رها می کنند و خرید خود را نهایی نمی کنند می توانند جزء مشتریان همیشگی و وفادار شما باشند. پس سعی کنید پروسه خرید را برای آن ها تا جایی که امکان دارد آسان کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.